| | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 20:51 | |
| | Letěli jsme s TVS z Lanzarote do Prahy. Přiletěli o hodinu pozděj. Potom aby nemusel rolovat přes celé letiště, vyžádal si odlet z dráhy z opačného směru, jenže dostala přednost všechna startující i přistávající letadla, takže než se našlo pro nás místo, čekali jsme dalších 30 minut na holding pointu. Takže kdyby jsme letěli z runwaye ze které máme, dávno bychom byli ve vzduchu, nevíte, proč si pilot tu opačnou rwy teda vyžádal??? Mně to moc logický nepřipadalo |
| |
|
| | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 20:55 | |
| | sorry.. ale ten dotaz je na urovni dotazu "proc ten ridic toho cervenyho auta dal blinkr az pet metru pred krizovatkou, kdyz ostatni blikaji uz sedm metru "..
tech duvodu muze byt nekonecne mnoho ...a tobe jako pasazerovi muzou jakkoli pripadat nelogicke, tim spis, ze vubec nemas tuseni o aktualni situaci ... treba spatny vitr, nekde na hranici limitu, nejaka prekazka, ktere se pilot z nejakeho duvodu bal , tezsi letadlo a za runwayi kopec, nad ktery by nestacil vystoupat (to uz trosku prehanim) , konce treba tim, ze mel kapca spatny sen... |
| |
|
| | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 20:58 | |
| | Kapča se může řídit subjektivními pocity? |
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 21:01 | |
| | a proc by nemohl? za let je plne odpovedny on ... a (trosku prehnane) pokud se mu z nejakyho duvodu jeden smer nelibil, a pozadal o opacny, a atc na to pristopil , tak je to iMHO plne v jeho moci ... |
| |
|
| | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 21:03 | |
| | Ok |
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 21:55 | |
| | Můžeš řídit kolo se subjektivními pocity??? |
| |
|
| | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 11:13 | |
| | v momentě, kdy jedu z hospody, tak kolo řídí jenom subjektivní pocity... |
| |
|
| | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 11:37 | |
| | | |
|
| | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 00:04 | |
| | A nebo si jednoduše chtěl urychlit cestu, resp. zkrátit let, ale neodhad to, že se nevecpe a vracet se jaksi přes celé letiště nešlo, tak mu nezbylo nic jiného než čekat |
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 08:08 | |
| | Tím, že startoval z 21 si ten let asi o moc nezkrátil, když je Praha vůči Lanzarote cca kurzem 040-050, že...? |
| |
|
| | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 11:26 | |
| | šak to bylo jako sranda |
| |
|
| | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 21:13 | |
| | piloti TVS jsou obecně velmi unaveni (Jirmus ), takže každá půlhodinka na trochu té předletové chrupky dobrá. V pohybující se frontě na h/p se pak blbě spí, proto ten fígl s druhou stranou. |
| |
|
| | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 11:14 | |
| | Jo, tohle zní rozumně. Asi bych to taky tak udělal. |
| |
|
| | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 21:32 | |
| | Já z toho nepochopil jestli to nastalo v Praze nebo v Lanzarote.
Obecně vzato - když vezmu že cesta přes celé letiště chvíli trvá a pak se čeká ve frontě na vstup na dráhu tak mi 30 minut čekání na "protisměr" nepřijde moc.
|
| |
|
| | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 21:34 | |
| | stalo se to na lanzarote a spozdeni melo to letadlo, kterym prileteli novi koupaci, kteri nahradili stare koupaky (a jednim z tech starych byl i fero) |
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 21:49 | |
| | Opravdu "spoždění"? I tebou milovaný strýček Gůgl chytrému napoví "Měli jste na mysli: zpoždění" |
| |
|
| | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 21:56 | |
| | Taková chyba se v našem ústavu může stát maximálně jednou za 10 let. |
| |
|
| | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 21:37 | |
| | A že to letiště na Lanzarote je tak gigantický, že přejet ho by trvalo několik dní |
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 22:03 | |
| | | |
|
| | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 22:07 | |
| | To se zdá. Já na Lanzarote byl jak mi bylo 10 let. Letěli jsme s Air Europa z Prahy. A letiště je trosku vetsi |
| |
|
| | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 22:15 | |
| | A nepleteš si to náhodou s Gran Canarií..?
Bo tohle letiště má všehovšudy 11 stojánek a jednu, už od oka, poněkud kratší dráhu.. |
| |
|
| | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 22:25 | |
| | Tak sem se ptal matky a rikala ze jsi to taky plete po shlednuti videa z pristani a startu sem zjistil ze to není Lanzarote ,ale opravdu Grand Canarie. |
| |
|
| | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 22:00 | |
| | A jak víš, že si tu rwy vyžádal pilot? |
| |
|
| | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 22:02 | |
| | no ... nejsem teda tak chytrej .. ale postavit si ho na druhy konec rwy proti hromade provozu ... to by snad atc dobrovolne nedal .) i kdyz, vse je mohzne a niíkdo nevime jaka byla situace... |
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 00:10 | |
| | Jak nám říkal jeden ATC, pilot je zodpovědný za vše, takže nemusí souhlasit s některými povoleními a může žádat jiné... A když se ATC naštve, tak mu může třeba odpovědět "number 16 in sequence..." A možn ten pilot daného ATC nějak naštval, tak ho poslal do háje tímto způsobem |
| |
|
| | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 22:06 | |
| | Arecife je poměrně náročné letiště, zejména v létě při vysokých teplotách, díky terénu okolo a ne zrovna nejdelší dráze. Předpokládám, že tou vaší vybranou dráhou byla 21 a všichni ostatní používali 03 (pokud ne, tak níže uvedené nebude mít příliš význam, ale pokusím se
Dráha 03 je letištěm preferovaná až to tailwind komponentu 10kt, což je poměrně dost, na limitech pro řadu letadel (většinou 10-15). Důvodem je terén po pravé straně při přiblížení na 21 a pouze jediné a navíc trochu komplikované VOR přiblížení (14° vyosení, stepdowny a 6.5% descent gradient) - captains only landing!. Díky rychle stoupajícímu terénu po levé straně po vzletu z 03 je potřeba poměrně velký výkon a třebas naše firemní procedury vyžadují použití pouze full power takeoff a to i pro B757, což je s její rezervou výkonu poměrně dost na pováženou (skoro bych řekl výjimka).
Vzlet z dráhy 21 je naproti tomu zcela bezproblémový - jednak je za prahem dráhy moře a druhak pokud byl opravdu tailwind pro 03, tím pádem máš headwind pro 21 - další výhoda. Čili je to jednak bezpečnější a druhak se dají mnohem více šetřit motory použitím velkého derate.
Před každým vzletem provádějí piloti výpočet výkonnostních parametrů pro vzlet, kde se zohledňuje hmotnost letadla, teplota, tlak, délka dráhy, její sklon, překážky po vzletu, energie kterou jsou schopny pojmout brzdy, apod. Protože lety z Kanárů bývají poměrně přetížené (ty naše rozhodně , tak bych se vůbec nedivil, kdyby vzlet z dráhy 21 byl mnohem bezpečnější, ne-li dokonce jediný možný.
Nebyl jsem tam s tebou, ale důvodů může být jak řekl Tragéd mnoho, od jednoduchých po složité. Co jsem popsal je podle mého názoru to co se honilo posádce hlavou a podle čeho se nakonec rozhodli. Z pohledu tebe jako cestujícího, který o tom co je potřeba zohlednit v daný den na letišti nemá příliš ponětí by klidně stačilo důvěřovat posádce...oni to rozhodně nedělají schválně, aby přiletěli pozdě Raději pozdě, než být omotaní na tom vysílači na kopci ne, co říkáš?
Pozn. pod čarou - řídící tam nestojí za nic, takže za spoždění si můžeš stěžovat na ně, posádka to věřím rozhodla takto ve velmi dobrém a profesionálním úmyslu |
| |
|
| | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 22:11 | |
| | Jéé díky za odpověď, myslím, že jsi to vystihl, já si samozřejmě nestěžuju, mně to nevadí že jsem byl v letadle o pul hodiny dýl, jen mně to zajímalo, proč to tak mohlo být, když všichni ostatní šli z 03 a jen my z 21, tak jsem si říkal, že větrem to asi nebude... Tak jo, dík |
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 22:34 | |
| | Jasan, za málo. Ono spousta věcí vypadá mnohdy nelogicky, hlavně když se do toho začínají motat sloty - to si pak říkáš, proč pojíždíme tak strašně pomalu nebo rychle, proč stojíme bokem u dráhy a všichni nás objíždějí a vzlétají dříve, proč jsme pusbackovali a teď stojíme někde v polích na standu (obvyklá kratochvíle easyJetu, způsob jak "papírově" dodržet off blocks time), proč vzlétáme z téhle pojížděčky a všichni ostatní odjinud, proč když jsme přistáli dřív teď jedeme tak pomalu ke gate (celkem stupidní omezení, kdy se aerolinky pokutují pokud jsou příliš brzo, nebo třebas je to, že není volno)....nebo třebas, proč místo první pojížděčky přímo z terminálu pojíždíme pomalu na druhý konec letiště
Svět dopravního létání je jeden velký organizovaný chaos a pokaždé je všechno jinak |
| |
|
| | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 03:11 | |
| | Jasně, chápu a jsem rád, žes mi to tak vysvětlil. Sice jak tu někteří psali, možná jsem fakt vznesl blbý dotaz, za což se tu omlouvám, ale tak já když viděl veškerý provoz na 03, tak fakt jediná věc, která mě napadla, že si chtěl pilot zkrátit cestu a vyžádal si 21 (například v Brně je to častým jevem) a pak se mu to akorát vymstilo. Já jsem si vyhledal METAR z toho data a vyhodilo mi to vítr 350/16, tak mi to ani moc na headwind z 21 nepřišlo, tak proto jsem nad tím přemýšlel, ale vůbec mě nenapadlo, že můžem být těžcí a bude bezpečnější když se odlepíme z 21 třeba až ke konci dráhy, než že budem riskovat že narazíme někde do kopce po 03... A něco podobnýho i jak jsi popsal ty sloty, jednou jsem se byl dívat na ruzyni na startující letadla z 24, všechny v pohodě, ale jen jeden jel asi 2x tak rychlej, že skoro nevybral zatáčku. V té chvíli jsem si řekl prostě nějaký blázen pilot si chce zamachrovat a nenapadlo mě, že chce akorát stihnout SLOT... Ikdyž sem někdo dá blbý dotaz, tak mu někteří odpoví takovým způsobem, že si připadá jak největší blbec a příště by sem radši nic nepsal, ale tak já jsem se třeba dneska ač z banality dozvěděl pár nových a zajímavých věcích a právě o tom by toto fórum mělo být, ne??? |
| |
|
| | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 11:29 | |
| | To nebyl vůbec blbý dotaz Že si z toho někteří dělají srandu, tak dělají, to už tady tak chodí, že se všechno překrucuje Ale jinak jak to David začal rozepisovat, proč to tak mohlo být, tak je to velmi zajímavé a že může být mezi vzletem v jiném směru takový rozdíl, jsem aspoň já netušil
Fórum je sice o simulátoru (MSFS apod.), ale takové věci nejsou vůbec mimo |
| |
|
| | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:04 | |
| | Jen tak mimochodem něco podobného jsem před nedávnem taky zažil, tuhle jsme létali ze Skopje (ježto je v horách), a kvůli překážkám nám vycházela s naší relativně vysokou váhou jako jediná možnost startovat se zadním větrem do otevřenějšího prostoru z dráhy 16. Ačkoliv ostatní mašiny (MD-80ky, 737čky), v ten okamžik pravděpodobně lehčí a tudíž splňující požadavky na gradient stoupání na jeden motor, zvolili vzlet proti větru (ale i proti stoupajícímu terénu), my museli jít opačně. A chvíli jsme museli čekat, až provoz přílátávající na dráhu 34 posedá. Tak se to prostě občas stává... |
| |
|
| | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:23 | |
| | No to je taky destinace, Skopje Proč se tam létá? Koukal jsem jak byl Real fligth event se skutečnými odlety a přílety do LKPR, že ČSA létá do Skopje... to je nějaké turisticky zajímavé místo? |
| |
|
| | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:33 | |
| | Hmm.. proc hned turisticka destinace? skopje je mesto asi jako spousta dalsich .. proc se litalo do vidne? proc se lita do bukuresti? budapesti? atd atd atd... to taky nejsou zrovna turisticka destinace.
navic, (klasickou) leteckou spolecnost nezivi "turisti" s webovou letenkou koupenou na pul roku dopredu za minimalni cenu, alebrz obchodnici a dalsi, kteri kupuji plnocenne Y nebo C letenky... a ty opravdu mira turistiky moc nezajima.
PS: skopje je hlavni mesto makedonie... to jen tak naokraj.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:38 | |
| | Se tu hned nerozvášňuj Mě jen zajímá, co že je na tom místě tak lákavého, že se jim tam vyplatí létát... hlavní město somálska je taky hlavní město somálska a nikdo tam moc nelétá, protože proč? To letiště tam je srovnatelné s LKMT, spíš o něco menší Mě spíš udivuje, že se tam naplní letadlo |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:50 | |
| | vnimej prosim te klasicke letecke spolecnosti jako sitove spolecnosti .. z prahy do te skopje treba poleti ctyri lidi .. ale dalsich deset muze priletet do prahy a nasledne do skopje z ty tvy ostravy, dalsich pet z bruselu, dalsich osm treba z amsterdoamu, dalsich osm z norimberku ... atd ....
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 18:56 | |
| | no takhle jsem nad tím neuvažoval |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 19:01 | |
| | a fakt, ze na linku csa z prahy do skopje prodavaji pod svym kodem letenky jako pripoj na sve linky do prahy dalsi ctyri spolecnosti (aeroflot, air france, alitalia, KLM) jsi zjevne taky nebral v uvahu ..
... mlceti zlato |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 19:06 | |
| | šmárjá jsem se jen zeptal... Jen hlupák ví všechno... neboli mlčí hlupák, chytrý se ptá |
| |
|
| | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:39 | |
| | Bych jen k tomu podotknul, že obchodníci a další "bussines" nekupují plnocenné letenky, alébrž letenky silně předražené. Letenka koupená půl roku dopředu není levnější proto, že dotyčný letí na dovolenou, ale proto, že si aerolinky můžou líp plánovat obchody. Jinak, když si u mě někdo objedná výrobek, službu půl roku dopředu a zaplatí si ji, dostane taky výraznou slevu. Když někdo přijde, že to potřebuje hned teď, bez ohledu na podmínky dodavatele - platí vždycky víc. |
| |
|
| | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:26 | |
| | Jsem rád že jsi to takhle napsal, protože jsi zmínil jednu důležitou věc, která tu takhle konkrétně ještě nepadla a spousta lidí na to zapomíná - že totiž ony výkonnostní výpočty pro vzlet se provádějí pro nejhorší možný případ (vysazení kritické pohonné jednotky v kritickém bodě) a to co může vypadat při 99.99% případů jako zbytečné plýtvání dráhou, časem, nebo výkonem, pak při takovém problému tak akorát dostačuje pro bezpečný vzlet. O vzdálenostech od překážek s jakými se v takovém případě počítá snad ani nebudu psát, bo si to přečte někdo zvenku a přestane lítat |
| |
|
| | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:28 | |
| | No mě by to třeba zajímalo... trošku jsme to ve škole nakousli, ale stálo to za... raději nebudu říkat... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:40 | |
| | Třeba při vysazení kritické pohonné jednotky těsně po V1 na mokré dráze je požadováná výška nad koncem RWY 15ft (pět metrů) |
| |
|
| | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:40 | |
| | Kdo provádí tyhle výpočty? To dostanou piloti připravené, podle naložení letadla, nebo to umí spočítat "letadlo"? A jaký údaje (k tomuto tématu) vlastně piloti velkých strojů mají k dispozici? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:52 | |
| | Dříve to byly papírové tabulky připravené pro každou dráhu na každém letišti, kam se létá. V současnosti to dělají velmi přesně specializované programy, které má posádka ve svých noteboocích.
Uvedu případ.
B737-500, max vzletová váha 55 565kg
Skopje, dráha 34/16, vítr 340/5 (zadní limit pro B737 je 10kts), 35°C, QNH 1013
dráha 34 (proti větru) - MTOW snížená na 48297kg, V1/VR/V2 147/148/155, improved climb T/O, no bleed, bez možnosti redukce či AST (assumed temperature)
dráha 16 (se zadním větrem) - MTOW snížená na 50166kg, V1/VR/V2 143/144/151, improved climb T/O, no bleed, bez možnosti redukce či AST (assumed temperature)
Takže paradoxně po větru v tomhle případě uvezeme o 1869kg více, což buď umožní dolet delší o cca 45min/330NM, nebo o bratru 20lidí víc.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:57 | |
| | Tak to je luxusní, k čemu ještě všemu se používají notebooky v letadle? 21. století je stejně krásný... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 14:06 | |
| | Třeba k určení maximální přistávací váhy na daném letišti, ať již s ohledem na délku dráhy, nebo Approach Climb gradient, jinými slovy gradient dosažitelný při vysazení motoru při Go-Aroundu. Podle toho se často v hornatých oblastech určují minima.
Pak na přípravu Loadsheetu, pokud je potřeba si jej udělat sám
Já v něm mám ještě JeppView a FliteStar jako pomůcku pro plánování (zejména při létání na bizjetu)
Vzpomínám si, jaké vášně před asi pěti lety vyvolalo mezi lidmy v ČSA rozšíření informace, že každý pilot dostane svůj notebook. A kolik to bude stát. Záhy se zjistilo, že jen na přesněji vypočtených redukcích, šetřících výrazně motory, a na možnosti uvézt nějaké to kilčo navíc (software je daleko přesnější než tabulky, jež byly často kvůli nutnosti interpolace příliš konzervativní), se za prvních pár měsíců ušetřilo víc, než stály počítače. Takže z dlouhodobého hlediska je taková věc jako obyčejný notebook nadmíru prospěšná, což i konzervativec jako já musí uznat |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 14:11 | |
| | Ad notebooky v letadle...neodpustím si jednu drobnou exkurzi do drobečka (kdo (ne)pozná?) ;o)
Na tom displeji vlevo se dá řešit naprosto všechno co člověk pro daný let potřebuje, o těch náhradách CDU dole ani nemluvě...od zobrazení všech možných map a Jepíka, přes výkonnostní výpočty, po komunikaci se společností a management letadla jako takového. Musí to být paráda mít všechno takhle po ruce. Z hlediska lítání pro aerolinky je tahle mašinka hodně velký pokrok... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 14:14 | |
| | Je to A380? Tak moc displejů jsem jinde neviděl |
| |
|
| | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 23. 7. 2008 / 22:20 | |
| | Jinak v NOTAMech mají tohle:
A0253/08 - SID Valid 16-01-2008 11:06 - PERM
REF AD 2-GCRR SID 1.1/1.3 INCLUDE THE FOLLOWING NOTE APPLICABLE TO
ALL SID RWY03 GCRR:
OBSTACLES CLOSE TO THE END OF THE RWY NOT CONSIDERED WHEN CALCULATING
THE MINIMUN CLIMB GRADIENT. (SEE AD 2-GCRR AOC)
Jinými slovy se letiště zbavuje zodpovědnosti nad těmi pár "výčnělky" co jsou při odletu z 03 hodně hodně blízko (až se občas ozve GPWS). Mně osobně takový NOTAM říká, že si zase někdo nad něčím meje ruce a to je taky důvod proč máme přikázaný full power takeoff. Jistota je jistota.
Jinak jenom pro představu - rozdíl v max. vzletové hmotnosti mezi těmi dráhami je pro v těchto dnech běžných 28°C celých 13 tun. Docela na pováženou. |
| |
|
| | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 10:17 | |
| | Jsem, rád, že jsi na to odpověděl takhle klidně, já po přečtení několika rádobychytrých a rádobyvtipných příspěvků v tomhle threadu měl chuť odpovědět peprně. Jenom mě to utvrzuje v tom, že dnešní generace "vzdělaných" cestujících dokáže posádce otrávit život, protože se leckdy svoje dojmy nenechávají až na doma a internetová fóra (což je tento případ), ale řeší to už v letadle a to dost znepříjemňuje a zhoršuje situaci. Problém je opravdu v tom, že nikdo vzadu není schopen posoudit důvody pro rozhodnutí posádky (počasí, výkony, MELové položky, company procedures apod.). A soudit podle toho, že ostatní to dělají tak-a-tak, je, přesně jak píše tragéd, na úrovni blinkrů před křižovatkou.
Připomíná mi to dvě příhody. První (třeba se tu někdo pozná) mi vyprávěl jeden kolega ještě na ATR. Je to tak čtyři roky zpět. Nechali se ukecat ať vezmou simptáka do kokpitu. Místo toho, aby seděl a mlčel, nebo se v klidných situacích občas na něco zeptal (jak by to snad udělala většina) do toho posádce neustále kecal stylem "proč tam máte naladěné ještě VLM a ne OKL?" "proč už tám máte XXX když už jste měli mít YYY?"... až ho kapča okřiknul, ať drží hubu.
Druhá příhoda se mi stala jako cestujícímu v 757 Northwestu. Při odletu z Minneapolis jsme měli 3h sekeru kvůli závadě letadla a výměně stroje, pak přišla bouřka, další hodinu se čekalo s nástupem cestujících, pak jsme začali pojíždět, bouřka se vrátila, chcípli jsme motory na pojížďečce, a další asi hodinu čekali. Když se obnovil provoz, a my zajeli na dráhu, měli jsme už víc jak 5h sekeru. Chvíli stojíme, pak se pomalu éro rozjelo a první odbočkou jsme vyjeli z dráhy. Ozval se kapitán, že těsně před vzletem se mu nezdál rodíl ve větru na obou koncích dráhy, obával se Microburstu, tak se rozhodl vzlet odložit. Ačkoliv éra za námi i před námi do toho šla. Nevím, jak pro ostatní, ale pro mě tenhle kapitán byl Pan Kapitán a dal mi ohromnou lekci do života. Protože není nic snažšího, než po takhle otravném čekání a po přestálých tlacích to tam navalit stylem "děj se vůle boží" a jako ostatní do toho jít. Ale odolat tomu a rozhodnout se jinak než ostatní podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a přidat si další půlhoďku zpoždění, to už chce Kapitána.
|
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 10:42 | |
| | Dodržel základní pravidlo letectví:
"Je lepší být dole a nadávat, že nejsi nahoře, než být nahoře a litovat, že nejsi dole" |
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 11:31 | |
| | Aneb Tenerife 1977 budiž nám všem velkým poučením.... |
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 11:36 | |
| | Tak mě napadá Jak zjistil rozdíl větru na druhém konci letiště? To je pytel na druhém konci letiště tak dobře vidět nebo to dostal nějakým způsobem od ATC? |
| |
|
| | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 12:55 | |
| | Leckde je anemometr umístěný na více míst na letišti, zvláště na obou prazích dráhy. Právě proto, aby se microburst a další podobný sviňárny daly snadněji odhalit. Informaci pak dává ATC |
| |
|
| | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:21 | |
| | No vím, že se to měří na více místech, ale měl jsem vždy za to, že ATC dává nějaký ten průměr, který mu ukáže PC. Takže pokud se to nějak výrazněji liší, tak to ATC dává automaticky, že? |
| |
|
| | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 12:03 | |
| | Maprosto souhlasím, na druhou stranu jestli 5h zpoždění, nebo 5h 30 min asi až takový rozdíl není.
Ten zážitek z Northwestu docela závidím. Člověku se hned tak nepodaří zažít nestandatrní činnosti při startu. |
| |
|
| | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 12:35 | |
| | nevim, nevim, jestli je co zavidet... radeji teda let bez nestandardnich cinnosti, nez nejaky nestandardni cinnosti ... |
| |
|
| | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 12:50 | |
| | furt lepsi umrit v letadle nez na silnici |
| |
|
| | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 12:53 | |
| | Doufám, že si děláš srandu. Ani ten smajlík na konci není moc přesvědčující... |
| |
|
| | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:01 | |
| | | |
|
| | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:26 | |
| | Na druhou stranu, pokud to jsou věci, které se dají vyřešit a výcvik na to je a piloti ví jak na to, tak zažívat to častěji, tak se v tom pěkně vychodí a už je jen tak něco nezaskočí. Samo, výcvik to má udělat tak, aby je nezaskočilo nic, ale i tak se to stává. |
| |
|
| | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:27 | |
| | Obávám se, že výcvik který by tě připravil na všechny eventuality by trval déle než vlastní letecká kariéra... |
| |
|
| | | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:33 | |
| | No právě Proto si myslím, že létání bez závad a v nestandardních situacích je z části k dobru, ale nic se nesmí přehánět no
To je tak, jak jsem slyšel.. když někdo létá jen za pěkného počasí (myslím teď čistě VFR lety na úrovni PPL), tak se z něj stane tzv. Sluneční pilot a když příjde na to, že ho někde zaskočí VFR minima, nebo nečekaný silnější vítr, nedejbože, že by se musel nějak prokopat mezi oblačností, která se objevila nepředvídatelně, tak je průser... ale když je člověk v takových situacích častěji (nemyslím tím úmyslné porušování předpisů pro lety za VMC), tak se v tom vychodí a nijak moc ho to nevzruší a s klidem a v pohodě to vyřeší |
| |
|
| | | | | | | | | | Sluneční piloti a nechtěné VFR (was: Vyžádání rwy z opačného směru? proč?) 24. 7. 2008 / 13:49 | |
| | Tady by se dalo mírně odbočit na téma IMC ratingu (zjednodušené IR právě pro takové případy), kterýžto je možné získat jako doložku k PPL licenci v letecky vzdělaných zemích jako je UK. Jeho důsledky právě na podobné situace jsou na základě mnoha let sledování a zkušeností více než blahodárné a i přesto je CAA tak nějak osamocené v boji za to, aby IMC rating zůstal možností i po přechodu JAA na EASA. Chápu, že například Řecko se nechce zabývat stejnými postupy pro počasí jako věčně upršená a zatažená a mlhavá Anglie, ale třebas v podmínkách ČR/SR, Německa, Rakouska, Polska a řady dalších zemí by to mělo velký význam a přesto se na to tak nějak kašle. Věčná škoda - jak pro bezpečnost, tak peněženky pajlotů.
Kdyby se náhodou našel někdo kdo by chtěl orodovat u ÚCL, tak tady: ;o))
http://www.ukimc.org/ |
| |
|
| | | | | | | | | | | Sluneční piloti a nechtěné VFR (was: Vyžádání rwy z opačného směru? proč?) 24. 7. 2008 / 13:56 | |
| | Hlavní problém vidím Míro v tom, že u nás (a i ve zbytku Evropy), když letíš IFR, byť jen se soukromým letadlem, tak jen platíš a platíš. V USA z hlediska nákladů pro privátního letce není podstatný rozdíl mezi letem IFR a VFR.
Plus k tomu přidám i tady tak vášnivě před časem diskutovanou otázku letu IFR na neřízená letiště, všude vě světě tak běžný. To jsou strašně omezující faktory. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Sluneční piloti a nechtěné VFR (was: Vyžádání rwy z opačného směru? proč?) 24. 7. 2008 / 14:00 | |
| | Mňojo, já to taky beru jako boj s větrnými mlýny a koneckonců by mi to mohlo být jedno, ale přijde mi to škoda. I třeba pro kluky co lítají do vlny a přitom se různě pytlíkuje výcvik pro případ vstupu do mraku apod. Celé IMC je spíš o zvýšení bezpečnosti a sebevědomí pilota v takové situaci, než o nějaké náhradě IFRu a neřízenému lítání všeho možného v klasických IMC podmínkách záměrně... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Sluneční piloti a nechtěné VFR (was: Vyžádání rwy z opačného směru? proč?) 24. 7. 2008 / 14:06 | |
| | Jakožto typický sluneční pilot souhlasím, úplně mi stačí utrácet balík za letadlo, platit ještě za IFR, to už se na to můžu...
Je samozřejmě dobrý si občas sletět v horších podmínkách, ale když člověk lítá jen a pouze pro radost, přece jen preferuje spíše počasí hezké, aby "za ty prachy" taky něco viděl.
No a samozřejmě, že pro radost se nelítá na řízená letiště, takže nemohu-li IFR letět třeba do Poličky, ztrácí pro mne taková kvalifikace význam.
Takže zase mi nezbývá říci - ještě, že máme FS! Tam se to dá trochu napodobit.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Sluneční piloti a nechtěné VFR (was: Vyžádání rwy z opačného směru? proč?) 24. 7. 2008 / 14:15 | |
| | Pozor, to není o IFR nebo o IR ratingu. IMC doložka je obecně hlavně o školení pilotů létajících s PPL licencí ve VMC podmínkách a za VFR pravidel pro případy, kdy se dostanou do IMC - tak aby věděli co dělat, jak se zachovat, s kým se spojit, jak navigovat, někam doletět a přistát. Požadavky na pořízení nejsou povinné, cenově s plnou IR nesrovnatelné a obnovy jsou taky mnohem snažší. A je to díky tomu velmi populární záležitost... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Sluneční piloti a nechtěné VFR (was: Vyžádání rwy z opačného směru? proč?) 24. 7. 2008 / 14:20 | |
| | A, rozumím, jakási kvalifikace pro letv náhle zhoršeném počasí, takže ne pro let IFR, nicméně, patrně, s momentálním využitím těchto postupů. To musí být fakt dobrý. Dělá se to jen v Anglii, nebo i někdee jinde? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Sluneční piloti a nechtěné VFR (was: Vyžádání rwy z opačného směru? proč?) 24. 7. 2008 / 14:24 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Sluneční piloti a nechtěné VFR (was: Vyžádání rwy z opačného směru? proč?) 24. 7. 2008 / 14:47 | |
| | Jo tak to je jiná, tomu jsem taky neporozuměl, myslel jsem to je něco jako měli či mají v Austrálii (PIFR, private IFR, s výrazně zvýšenými minimy, ale stále umožňující legální IFR létání) |
| |
|
| | | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:29 | |
| | | |
|
| | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 13:36 | |
| | To je právě ono. 5h nebo 5h30 z dnešního pohledu (ale i z pohledu již den poté) není nic, nicméně v ten moment, kdy je posádka a zejména kapitán pod velkým tlakem, ať je zpoždění co nejmenší, je podvědomou snahou každého co nejdříve vypadnout. Není snadné se postavit proti proudu a stát si za svým. Tlaky jsou z různých stran:
Firma (operačka,obchodníci) - ať jste co nejdřív zpátky, potřebujeme letadlo na další linku
Správa letiště - potřebujeme vaší stojánku
Handling - vemte si už lidi na palubu, ať od nich máme klid
Technici - my to teď stejně nevyřešíme, díly si musíme nechat poslat
Posádka - budeme přes normu
ATC - propadá vám slot
Cestující - uletí nám spoj, co to tam vyvádíte, to je jak český dráhy, to by se u Lufthansy nestalo, já vím jak se to má dělat, je mi horko
Kapitánovo "já" - sakra ať už to mám co nejdřív za sebou
Postavit se proti tomu, obhájit si svoje rozhodnutí (a odolat vnitřnímu hlodání, zda je to rozhodnutí správné a zda není příliš "tvrdé"), to už vyžaduje velkou vnitřní sílu a v ten moment se rozdíl mezi 5h a 5h30 může zdát jako věčnost. Do toho se vkrádá stín nutnosti po letu napsat hlášení a čekat, že se nějaký chytrák od zeleného stolu se bude v klidu v každém rozhodnutí vrtat a zpochybňovat ho... Často to okolí považuje za aroganci pilotů, ale jsou situace, kdy i já jako (doufám) relativně mírný a komunikativní člověk musím debatu ukončit ve stylu - "prostě jsem řek že to tak bude a šmitec" - a vnitřně bojovat se sebezapřením a s vědomím, že za zády se říká "ježiš to je debil"... Naštěstí spousta lidí okolo chápe o co jde a chová se slušně a supportivně, nicméně ty tlaky nemizí. Proto jsem chtěl po přistání z toho letu kapitánovi jako začínající kolega-zelenáč (tehdy jsem byl cpt asi čtyři měsíce) poděkovat že mi ukázal jak se to má dělat, nejak jsem k tomu ale nenašel odvahu, a dlouho mě to mrzelo.
|
| |
|
| | | | | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 16:58 | |
| | Promiň, nechci tě ještě více do*ebat, ale věčná škoda, že jsi za ním nezašel. Minimálně by ho to hodně potěšilo. Na druhou stranu, třeba by tě k němu ani nepustili. |
| |
|
| | | | Vyžádání rwy z opačného směru? proč? 24. 7. 2008 / 18:53 | |
| | Je to přesně jak píšeš Davide. Sám jsem to taky tak zažil několikrát a vůbec se tomu už nedivím.
Lanzarote je "blbé" letiště na vzlet, když to pak letí rovnou do Prahy. Mašina je těžká, jen paliva je tam skoro 15 t. Navíc když kaštani vozej v kufrech šutry na skalku, tak se není čemu divit.
Jinak se divím, že se tazatel ptá až tak pozdě, protože se to lítá každý čtvrtek a navíc ve směru Lanzarote - Fuerteventura (dnes i minulý týden). |
| |
|
|