Souhlasím s tím, že tlačený kopáč je narozdíl od taženého nepříjemná figura. Na padesátce to ještě jde, ale na 526ce se to špatně trhá a pak to dost nepříjemně tahá za škebli, o trápení letadla ani nemluvim. Píšeš správně, že kopáč je vývrtka na rychlosti, tj. setrvačné síly převažují nad tíhovými (ve vývrtce je to opačně). Protože v kopáči se letadlo rychle odbrzďuje, přejde jednou každý kopáč do vývrtky. A ten přechodový stav, za určitých okolností, je Lomcovák.
Je to figura mimořádně působivá a extrémně (!) jednoduchá. Pokud se provede na lince 45°, je to Lomcovák, pokud z vertikály, je to Talířek.
Pokud to vezmu se své velmi skromné akrobatické praxe (kde jsem nejvíc těhle volovin udělal na Z-50M, zatímco na LS jsem to zkusil jen párkrát), tak se Lomcovák nejlíp uvede tak, že na 45°lince se udělá řízený půlvýkrut na záda, pokračuje se tlačeným kopáčem na druhou stranu , a pak se čeká. Stroj ztrácí kinetickou energii, na vrcholu přechází do zádové vývrtky, a přitom se točí kolem všech tří os. Řízení přitom zůstává tam, kde je, tj. v poloze pro tlačený výkrut (u padesátky plná noha, poltačeno, kontra křidélka). Je potřeba přesně vystihnout moment, kdy éro prochází čumákem vertikálně k zemi a má ještě jakous-takous účinnost kormidel, kdy se rotace musí zastavit a pokračovat po vertikále k zemi. Pozdní zakončení může mít za následek buď přechod do zádové vývrtky, což je ještě sranda a dokonce to může vypadat elegantně, nebo dojde energie v momentě, kdy čumák éra míří vzhůru, a pak éro přejde v nepříliš elegantní (protože nepřesně provedený) pád po ocase. To je často způsobené nevhodným načasováním uvedení (tj. rychlost, úhel, zahájení kopáče)
Talířek se uvádí velmi podobně, ale z vertikály. Tam na vrcholu eroplán opíše (ideálně) jakýsi placatý kruh o 360° čumákem ven, a pak opět přejde do vývrtky (pokud se to nazastaví dříve) Tuhle figuru bohužel Z-50M moc nezvládá, nopíše celý kruh, vyžaduje to pro uvedení totiž více rychlosti, než je limit pro kopané prvky na tomhle typu. Lépe to zvládají plnokrevné stroje, na nich jsem to bohužel nikdy moc nezkoušel.
Jinak různých odlišných způsobů, jak provést Lomcovák, je více v závislosti na typu letadla a pilotovi. Uvádím kombinaci Z-50M a AJS
Jinak opravdu, jak píše Kuma, Lomcovák (často v zahraničí komolený jako Lomcevak) byl specialitou Ladislava Bezáka a stroj byl opravdu Z-226 |
|