| | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 10:26 | |
| | | |
|
| | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 10:37 | |
| | FSka na toto nemá dostatečnou dynmiku letu a kdyby se ti to povedlo, tak by ten postup byl asi trošku odlišný od toho, jak by to mělo být
Obecně a jednoduše děláš výkrut, takže křidélka na jednu stranu a výškovka a směrovka nedělá plynulé pohyby, ale vykopneš směrovku na jednu stranu (třebas kdyžmáš levé křidélka, tak levou směrovku), to ti vyhodí zadek do strany a pak tomu ještě pomůže výškovka, konkrétně na tom posledním videu potlačíš, čož ti zajistí ten kotrmelec V FSce toto udělat, tak počítej s tím, že se éro dostane do podivného "autorotačního" režimu a smadne Hlavně default Extra 300 není schopná udělat ani rychlý výkrut bez toho, aby měla sklon se do takového podivného pohybu dostat |
| |
|
| | | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 11:25 | |
| | A mám takový dojem, že se tomu celému hezky česky říká "kopaný výkrut". |
| |
|
| | | | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 12:55 | |
| | jojo, je to kopaný výkrut a vymyslel to kdysi jakýsi český akrobat To se moc neví, ale kdesi jsem to viděl. Říkali i jméno, ale to já si nikdy nezapamatuju |
| |
|
| | | | | | Lomcovak? 22. 7. 2008 / 13:26 | |
| | Pěkné popisy jsem našel třeba zde jen se nelekněte těch grafů pod obrázky - to jsou pozice páček na RC vysílači
http://www.rc.nareks.cz/akrobacie.htm
Kopaný výkrut se dá na moderních počítačových RC vysílačkách i zprogramovat to pak letíš rovně, stiskneš tlačítko a ono ti to vysekne kopáka jak z čítanky |
| |
|
| | | | | | | Lomcovak? 22. 7. 2008 / 13:28 | |
| | Ale k čemu to je? To by mě nebavilo... s tím se nedá ani frajeřit... když zmáčknu tlačítko a ono to dělá samo... Nevím, jestli je někdo takový, aby se předváděl s tímhle |
| |
|
| | | | | | | | Lomcovak? 22. 7. 2008 / 18:10 | |
| | ...... je řeč o Airbusech?....... |
| |
|
| | | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 11:36 | |
| | Hoj FS pilote. Karci psal v simulatore, o FS nepadlo ani slovo
Vita |
| |
|
| | | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 11:48 | |
| | Dik.
Budem skusat.
|
| |
|
| | | | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 12:56 | |
| | V tom X-plane to vypadalo relativně realisticky, ale podle mého názoru to asi nejlíp vyzkoušíš v IL-2... téhle letové dynamice se dneska asi nevyrovná žádný sim, který je na trhu |
| |
|
| | | | | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 15:29 | |
| | Problem je z v Il-2 na to tezko sezenes vhodne letadlo. Jako "akrobaticky special" se osvedcil tak maximalne FW-190 anebo Ki-84.
Nicmene i s temito stroji muzes zapomenout na tlacene prvky.
Vita |
| |
|
| | | | | | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 16:26 | |
| | Každej píše jak to v IL-2 jde, a mě nějak ne.. Ale je fakt, že tyhle dvě letadla jsem pořádně ještě nezkoušel.. Tže díky za tip.. Jinak k těm videím.. Kolik že stojí X-plane..? Páč to vypadá celkem, celkem dobře.. Místy mi to přišlo už trošku přehnaný, ale kdyby tohle uměla FSka tak by to byla paráda.. |
| |
|
| | | | | | | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 16:56 | |
| | | |
|
| | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 13:22 | |
| | Se sůčkem od EAW jdou pěkný věci. Jde s ním pěkný nožový let a když máš dobrý joystick tak hravě zvládne i ten kopaný výkrut. Akorát má tendenci se naklonit ,ale za to může ten sim a proto je ten prvek o něco těžší. |
| |
|
| | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 13:31 | |
| | Hlavny rozdiel medzi lomcovakom a kopanym vykrutom je ze lomcovak sa robi vo vertikale a je to v podstate tlaceny kopany vykrut vo vertikale , kde nakonci ked sa vytraca rychlost rozne cvicite s kridielkami a smerovkou. Kopany vykrut ci uz tlaceny alebo pozitiv je vyvrtka na velkej rychlosti kde v horizonte uhlom nabehu a smerovkou odtrhnes vztlak na jednom kridle , plus pridas plne kridielka do smeru rotacie. tlaceny kopany vykrut je strasny humus na pilota, aspon podla mna. |
| |
|
| | | | Lomcovak? 22. 7. 2008 / 12:36 | |
| | Souhlasím s tím, že tlačený kopáč je narozdíl od taženého nepříjemná figura. Na padesátce to ještě jde, ale na 526ce se to špatně trhá a pak to dost nepříjemně tahá za škebli, o trápení letadla ani nemluvim. Píšeš správně, že kopáč je vývrtka na rychlosti, tj. setrvačné síly převažují nad tíhovými (ve vývrtce je to opačně). Protože v kopáči se letadlo rychle odbrzďuje, přejde jednou každý kopáč do vývrtky. A ten přechodový stav, za určitých okolností, je Lomcovák.
Je to figura mimořádně působivá a extrémně (!) jednoduchá. Pokud se provede na lince 45°, je to Lomcovák, pokud z vertikály, je to Talířek.
Pokud to vezmu se své velmi skromné akrobatické praxe (kde jsem nejvíc těhle volovin udělal na Z-50M, zatímco na LS jsem to zkusil jen párkrát), tak se Lomcovák nejlíp uvede tak, že na 45°lince se udělá řízený půlvýkrut na záda, pokračuje se tlačeným kopáčem na druhou stranu , a pak se čeká. Stroj ztrácí kinetickou energii, na vrcholu přechází do zádové vývrtky, a přitom se točí kolem všech tří os. Řízení přitom zůstává tam, kde je, tj. v poloze pro tlačený výkrut (u padesátky plná noha, poltačeno, kontra křidélka). Je potřeba přesně vystihnout moment, kdy éro prochází čumákem vertikálně k zemi a má ještě jakous-takous účinnost kormidel, kdy se rotace musí zastavit a pokračovat po vertikále k zemi. Pozdní zakončení může mít za následek buď přechod do zádové vývrtky, což je ještě sranda a dokonce to může vypadat elegantně, nebo dojde energie v momentě, kdy čumák éra míří vzhůru, a pak éro přejde v nepříliš elegantní (protože nepřesně provedený) pád po ocase. To je často způsobené nevhodným načasováním uvedení (tj. rychlost, úhel, zahájení kopáče)
Talířek se uvádí velmi podobně, ale z vertikály. Tam na vrcholu eroplán opíše (ideálně) jakýsi placatý kruh o 360° čumákem ven, a pak opět přejde do vývrtky (pokud se to nazastaví dříve) Tuhle figuru bohužel Z-50M moc nezvládá, nopíše celý kruh, vyžaduje to pro uvedení totiž více rychlosti, než je limit pro kopané prvky na tomhle typu. Lépe to zvládají plnokrevné stroje, na nich jsem to bohužel nikdy moc nezkoušel.
Jinak různých odlišných způsobů, jak provést Lomcovák, je více v závislosti na typu letadla a pilotovi. Uvádím kombinaci Z-50M a AJS
Jinak opravdu, jak píše Kuma, Lomcovák (často v zahraničí komolený jako Lomcevak) byl specialitou Ladislava Bezáka a stroj byl opravdu Z-226 |
| |
|
| | | | | Lomcovak? 22. 7. 2008 / 13:26 | |
| | Tomu říkám popis Ale musel jsem si to přečíst asi 5x, pak jsem si vzal letadlo do ruky a dělal s ním podle popisu to, co má a už to trošku chápu |
| |
|
| | | | | Lomcovak? 22. 7. 2008 / 14:03 | |
| | Jeej , dakujen konecne mi niekto presne vysvetlil o co v lomcovaku / talirku ide. castokrat sme sa na tuto temu hadali s michalom bajzikom a na nic presnejsieho ako som napisal sme neprisli (cisto okom ziskane poznatky ) ...instruktori neboli prave hrrrr do vysvetlovania figur akrobacie , asi prave preto ze sme len zacinajuci piloti , tak este raz diki AJS Mimochodom kde si lietal malu pajdu? |
| |
|
| | | | | Lomcovak? vyvrtka po ocase 22. 7. 2008 / 17:38 | |
| | AJS napisal"
"...Pozdní zakončení může mít za následek buď přechod do zádové vývrtky, což je ještě sranda a dokonce to může vypadat elegantně, nebo dojde energie v momentě, kdy čumák éra míří vzhůru, a pak éro přejde v nepříliš elegantní (protože nepřesně provedený) pád po ocase..."
No teda, to som nevedel, ze ero vie urobit vyvrtku po ocase, teda do zadu
Nedalo mi to, tak som spustil x-plane, nastartoval YAKa a hele, tu je vysledok, ono to funguje
http://www.ivao.sk/xwing/videos/yak54.mov
sorry za znizenu kvalitu, je to kvoli velkosti.
|
| |
|
| | | | | | Lomcovak? vyvrtka po ocase 22. 7. 2008 / 17:47 | |
| | Ještě jednou si to přečti a zymsli se nad rozdílem "přechod do zádové vývrtky" a "urobit vyvrtku po ocase".
To co máš na videu je pád po ocase s výkrutem. Zádová vývrtka je normální vývrtka, akorát seš při ní hlavou dolů a při vybírání netlačíš, ale taháš... |
| |
|
| | | Lomcovak? 21. 7. 2008 / 15:17 | |
| | Jenom je asi možná dobré doplnit pro mladší, proč že se to po celém světě jmenuje "lomcovak" (typicky anglické slovo, že). POkud mne paměť neplete, byl předveden poprvíé v roce 1964 na mistrovství světa v leteké akrobacii (myslím, že to byo v Bratislavě), kde (ani poprvé, ani naposled) excelovali (tehdy) českoslovenští akrobati na zlinech (safra - 226? tehdy to asi ještě nebyly 526AFS, nebo už jo?) - a (zas ta děravá hlava) myslím, že to byl Bezák, který zaletěl tuhle potvoru (tlačený kopaný výkrut - do té doby nevídaný autorotační pohyb, který v mžiku roztočí letoun kolem všech tří os najednu !). V hantýrce pilotů to byl prostě "lomcovák" a protože se to tehdy světoví akrobati učili u nás (= od našich pilotů), vžil se proto i v angličtině zdomácnělý teď už oficiální termín "lomcovak".
Pokud jdem netrefil pilota a typ letounu omlouvám se, určitě mne někdo znalejší (nebo někdo se strýčkem Googlem) opraví |
| |
|
|