FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 20. 2. 2025, svátek má Oldřich Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Zacatek RW Jeden příspěvek | Celý strom
Zacatek RW   8. 2. 2004 / 13:27
Hoaker
Panove zasadni otazka... Co je to zacatek RW? Vcera jsem letel z Warsawy do Prahy a mel jsem lehkou vymenu nazoru s ridicim o tom, kde se nachazi prah drahy 29... ja osobne povazuji za pocatek drahy bily pruh, za nimz nasleduje "zebra" a oznaceni drahy... pred timto prahem, ale bylo asi jeste 200 metru "sipek", ktere ja osobne povazuji jeste za taxiway... Co si o tom myslite?
 

Re: Zacatek RW   8. 2. 2004 / 14:02
Latom   
Koukam, ze tam je posunuty prah. Tzn, ty tam nesmis ani stat, pokud ti to nepovoli ATC, ani na ty sipky, branis tim v pristavani na RWY29. Pokud te tam nepusti, tak tam nemas co delat. Na vyckavani mas holding pointy pred RWY. Cekat musis na N. Spatna priprava pred letem.
Jak by jsi potom povazoval zacatek drahy na malych letistich, kde mas jen drahove znacky. Tam zadne bile cary nejsou.
 

Re: Re: Zacatek RW   8. 2. 2004 / 20:00
Hoaker
Ne, ty mi nerozumis, to je jasne, ze tam nemam stat... to je v poradku, ale jde mi o to, ze kdyz mi da ATC prikaz line up, tak ja jsem najel zadem na tu drahu, ale zastavil jsem se az na prahu drahy, tj, jel jsem po tech sipkach az na "zebru" a jemu se to desne nelibilo... Ja si myslim, ze jsem to udelal podle predpisu, ale prosil bych nekoho, kdo s tim ma napriklad zkusenosti z realu, aby to posoudil, dik
 

Re: Re: Re: Zacatek RW   8. 2. 2004 / 20:37
Luděk Ch.
Po příkazu line up runway... by jsi normálně měl najet do pozice, ze které už se budeš rozjíždět ke vzletu. Takže myslím, že jsi to udělal správně a trošku mimo byl řídící. Aspoň v Brně Tuřanech každé letadlo najede přímo na dráhu. Žádný jiný pokyn ATC mezi tím už není, potom následuje rovnou povolení "take off" a letadlo odlétá. Když jedu na vyhlídku na letiště, tak si vždycky beru i přijímač a přesně takhle to probíhá. Prostě pokud ATC vydá pokyn "line upo runway...", tak to znamená, že na dráhu v tu chvíli nemá povolení nikdo jiný přistát, maximálně z ní někdo před tebou odlétá, takže není důvod, proč zůstat stát někde na prahu.
 

Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   8. 2. 2004 / 22:28PavelS
No ale v Brně neni posunutý práh. Ten je u nás např. v LKKV RWY11 ( podivejte na mapu ). Probíhá to tak, že bulík dostane line-up a najede na dráhu a NEPOPOJÍŽDÍ k prahu dráhy. Až dostane t/o clearence, tak odpálí, odkud stojí, ne od posunutého prahu.

Myslím , že hlavním důvodem zlosti bylo zdržení, které vzniklo "nesmyslným" popojížděním k posunutému prahu a za Tebou čekalo x letadel ( jak jsem měl možnost posoudit u OKX, kde jsem na vás čekal ). Takže : pokud dostaneš Cleared for t/o, nezdržovat a pryč...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   8. 2. 2004 / 22:44
Luděk Ch.
No jo, ale on dostal jen line up runway..., takže ještě vzlétnout nemohl a pojížděním na práh dráhy nikoho nezdržoval. Pokud by povolení ke vzletu dostal dřív, než k prahu dojel, mohl se rozjet hned, takže by zase nezdržoval. Asi záleží na místní zvyklosti ATC, myslím, že pilot nic neporušil tím, že jel pomalu až na práh. Taky ten práh není 2 kilometry daleko
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   8. 2. 2004 / 23:18PavelS
Takhle - ja tam nebyl, dokonce ani ted nevím, jak to tam vypadá. Souhlasím, že je to nejaký divný.

Ale chtěl jsem upozornit na to, že jako příklad nelze dát LKTB, kde posunutej práh není. Posunutej práh je, když ta tlustá čára není hned na kraji, ale jsou před ní ty šipky , někde to může bejt až tak , že je třeba v půlce "fyzický" dráhy ( EDDF , RWY25L tuším... - tam vede ILS do půlky dráhy k prahu "uměle udělaný " dráhy s hodně posunutým prahem ).

Hlavně tím nechci soudit, jestli to ten dotyčný včera letěl blbě nebo ne.
=====================
Na druhou stranu si uvědom, že každej pilot je rád za každej metr délky dráhy, takže nevidím důvod proč si to zkracovat ( ve Varech je to příkladný, tam když to přeženeš, tak je to šrouby.. )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   8. 2. 2004 / 23:27
Luděk Ch.
To je pravda, Brno nebyl uplně správný příklad. Použil jsem to proto, že když v Brně dostane "line up", tak může vjet už na samotnou dráhu. A stejně by to mělo fungovat, i když je práh posunutý. Právě by mě jen zajímalo, proč se řídící zlobil. Třeba byl už řídící přetažený a chtěl se všech letadel zbavit co nejdřív To byl jen vtip, možná to někdo zkušenější osvětlí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   8. 2. 2004 / 23:36PavelS
Ještě bych upozornil na to, že aby nedošlo k záměně HOLDING POINT a PRÁH DRÁHY. HP je ta přerušovaná čára ( žlutá ) na pojížděčce, před kterou musíte zastavit než vjedete na dráhu. To není práh.
Když dostanete line-up znamená to "Vstupte na dráhu" a vy musíte vjet na dráhu. To jestli tam někde poblíž je práh ( bílá tlustá čára ) je absolutně bezvýznamné. Například se dá startovat z TWY B na RWY24 a tam taky dostanete "Line up, RWY24... " a vjedete na dráhu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   8. 2. 2004 / 23:55
Luděk Ch.
Rozdíl holding point a práh dráhy je jasný, pokud nedostane povolení ke vzletu nebo alespoň "line up", tak vůbec nesmí HP překročit. Ale po obdržení "line up" má najet na dráhu a srovnat se s ní a je otázka, jestli má jet až na práh, poku je odsunutý. Ale nařízené to asi není a zakázané určitě taky ne. Prostě jeslti je tady nějaký zkušený "real" pilot, tak třeba poradí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   9. 2. 2004 / 00:01David Cerny
Tak doufam ze to uvedu na pravou miru. RWY 29 na EPWA ma poposunuty prah. Pristava se az za prah (bila cara napric). Pro vzlet se najede na fyzicky zacatek drahy a uz se nikam nepopojizdi. Ten posunuty prah je tam nejspise k tomu, ze pred rwy jsou nejake prekazky a takhle tedy sedaji letadla az dal. Ale to nijak neovlivnuje vzletajici letadla a ty tedy najizdeji na fyzicky zacatek drahy.
Ted k tomu proc se ridici zlobil. Bude to temer na 100% protoze jsi zdrzoval. On tam mel nekolik odletu a mozna (nevim to jiste) nejaky letadlo na finale. Mel to tak akorat aby to vyslo, tobe dal povoleni ke vzletu a ty si mu pojizdiz az na prah a teprve tam das vzletovy vykon. Dokazu si zive predstavit jak z tebe "rostl"
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   9. 2. 2004 / 01:43OK-MPK
to asi ne, vzdyt rika ze mel Line Up a ne T/O
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   9. 2. 2004 / 09:39
Luděk Ch.
No právě, to je celý problém. Protože měl povolen pouze line up a nikoliv vzlet, tak nemohl nikoho zdržovat. Tak jde jen o to, jestli někdo z nich špatně neslyšel pokyn nebo odpověď na něj. No důležité je, že nedošlo k žádné havárii a cestujícím nehrozilo žádné nebezpečí
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   9. 2. 2004 / 10:06
Tomas Gurecky
No trochu se zastanu Hoakera, protože vím dobře jak to tam bylo. Taxoval za mnou. Ten Polský ATC byl trochu zmatený (ale jen trochu) a nebo nervózní z toho trafficu. Já třeba dostal 3x Squawk Poprvé do GND podruhé od TWR a potřetí od APP bohužel pokaždé jiný. Druhá věc je, že jak ti řekl Line Up, tak jsi měl najet na RWY a zastavit a čekat TAKE OFF z toho místa. Bylo zbytečné pojíždět až před tu bílou (zelenou) čáru. Jinak TAKE OFF nedával okamžitě, protože já jsem dostal Line up, a jak jsem najel na RWY, tak jsem jen oznímil, že jsem READY TO DEPARTURE a on mi sdělil, že mám počtak pro 5 min. rozestup.A to samé řekl i SAS předemnou.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   9. 2. 2004 / 12:18
Hoaker
Jojo, dekuju, presne tak to bylo No kdybych si precetl nejdriv vsechny prispevky, usetril bych si psani ... Nicmene to je teda celkem zajimavej poznatek, ze pri LINE UP neplati jako pohotovostni bod pro TAKE OFF prah drahy, ale nejblizsi misto v ose drahy od HP... to je celkem zajimave... Ja vzdy tu "sipkovanou" cast drahy povazoval jeste za taxiway... a to i z hlediska napriklad kvality povrchu atd...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   9. 2. 2004 / 12:15
Hoaker
Uz jsem tohle podezreni ze zdrzovani vyvratil v prispevku nize... myslim, ze jako vystudovanej dopravak bych provoz nezdrzoval )))... jde mi spis o teorii a ten duvod s posunutim drahu kvuli prekazkam pred drahou je celkem rozumny...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   9. 2. 2004 / 12:11
Hoaker
Nene, vubec nikdo prave necekal, protoze jsem tam najizdel ihned po vzletu letadla, ktere letelo prede mnou stejnou trasu, takze jsem pak jeste 5 minut cekal...
Prave otazka je ta, kde tedy spravne zacina draha a k cemu tedy vlastne slouzi ten kus s tema "sipkama". Proc tam vlastne je? Proc teda neni prah drahy posunuty o ten kus dozadu?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zacatek RW   9. 2. 2004 / 22:16David Cerny
ted hned me napadaji dva duvody:
1) historicky - v minulosti (v dobe budovani drahy) ty prekazky neprotinali prekazkove roviny. Jenze se zavadenim noveho typu priblizeni se zmenily i prekazkove roviny a nejaka prekazka se stala problemem. No a tak radsi nez zvysit minima se vyplatilo posunout prah drahy.
2) kdyby se vybudovala ta draha az od posunuteho prahu byla by moc kratka pro vzlety (na vzlety je obecne potreba delsi draha nez na pristani) a tak se postavila takto.
Jsou to jen dohady a mozne duvody. Nevim proc opravdu ma ta draha posunuty prah.
David
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ