| | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 00:05 | |
| | V souvisloti s tím co je na tý nahrávce, co jsem sem dal mam dotázek:
Je běžně možné povolit letadlu jako IFR (mam namysli velké dopravní), aby vletěl do letového prostoru Echo, s tim že je tam pravděpodobost VFR provozu a aby se piloti koukali kolem ? vidí řídící veškerý provoz v Echo (třeba éra bez odpovídače) ... může ho tam řídící běžně poslat nebo jen když je situace jako třeba dnes (bouřka) ? díkez |
| |
|
| | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 00:10 | |
| | "when passing fl 95 you are entering class echo airspace" a je to |
| |
|
| | | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 00:13 | |
| | je to tedy úplně fuk a stačí upozornění řídícího ? to jsem chtěl vědět, dik |
| |
|
| | | | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 00:19 | |
| | Ne řídící o tom pravděpodobně ví, upozornit se musí ten pilot. |
| |
|
| | | | | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 00:30 | |
| | jj tak sem to myslel samozřejmě.. |
| |
|
| | | | | | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 01:03 | |
| | ajo, ja na to koukal opacne, sry |
| |
|
| | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 00:42 | |
| | Prostor "E" se jeví takovej flexibilní , ale protože se tam potkává spousta různejch provozů, je docela dobrý vědět, jak na to. Prostor E umožňuje současně lety IFR i VFR, přičemž zde platí spousta pravidel, například:
- lety IFR se v prostoru E objevují často, například při přiblížení či odletech z TMA, nebo prostě že tamtudy letí (většinou "menší" letadlo bez přetlakové kabiny).
- v prostoru E se můžeš pohybovat jen s fungujícím obousměrným radiospojením s ATC
- nad FL60 musíš mít SSR odpovídač, i kdybys letěl se splašeným, zábradlím, ale:
- i letadla bez SSR jsou vidět na radaru a kdyby chtěl dispečer vědět, jestli jsi to fakt ty, tak ti dá zatáčku vpravo a zatáčku vlevo - a když ho poslechneš, udělá mu to zub na čáře a ani nepotřebuješ SSR. ATC maj docela přehled, i když si někteří z nás myslí, že někam letí a nikdo o nich neví (bývalý ADIZ např...)
- na vyžádání ti infák (Praha info 126,1) řekne jaký je kolem tebe provoz, jinak je ale dobré poslouchat na této frekvenci cvrkot kolem tebe (na druhém rádiu...). Někdy upozorní i sám - když letíš podle plánku a před tebou se v termice kroutí klubko hadů (plachtařů), většinou tě upozorní, abys to ohnul někam vedle.
- nicméně ATC zajišťuje v prostoru E rozestupy pouze mezi lety IFR (!) nikoliv mezi lety VFR (případně VFR, IFR).
- pro lety VFR se nevyžaduje povolení, ale musejí se dodržovat podmínky VMC (8km dohlednost, 1500m od mraku !! a podobně) - to úprotože nikdy nevíš, kdy z toho mraku vyrazí IFR.
- jediná výhoda je, že v prostoru E nesmí nikdo letět rychleji, než 460 km/h (250 KIAS, jestli tě to utěší)
- v prostoru E je nutné dodržovat rozdělení cestovních hladin (VFR na východ 3500ft a pak FL55, VFR na západ 4500 ft a FL65, IFR na západ 4000 ft, FL60 (když to zrovna není převodní hladina, viz jiné vlákno ) IFR na východ 5000 ft a FL 70 a tak dál.
- když se tam motáš jako nudle v bandě, tak tě bude ATC volat a když nebudeš mít uši na šťopkách tak se ti kidně může stát, že do tebe někdo buchne. |
| |
|
| | | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 09:25 | |
| | i letadla bez SSR jsou vidět na radaru a kdyby chtěl dispečer vědět, jestli jsi to fakt ty, tak ti dá zatáčku vpravo a zatáčku vlevo - a když ho poslechneš, udělá mu to zub na čáře a ani nepotřebuješ SSR. ATC maj docela přehled, i když si někteří z nás myslí, že někam letí a nikdo o nich neví (bývalý ADIZ např...) - jak kde. Například na ACC je pokrytí primárem dost slabé, vidíme něco kolem Prahy, něco kolem Brna. Navíc nemáme z primáru klasické RAW Video (takové ty rozmazané šmouhy známé z filmů), ale pouze digitální stopy, které jsou mnohem hůře rozpoznatelné a snadno se zamění s falešnými odrazy.
pro lety VFR se nevyžaduje povolení, ale musejí se dodržovat podmínky VMC (8km dohlednost, 1500m od mraku !! a podobně) - to úprotože nikdy nevíš, kdy z toho mraku vyrazí IFR. - 8km by platilo kdybys letěl v Ečku nad FL100. Pod stovkou je to 5km. A u nás je Ečko konstruované tak, že leží celé v a pod FL95
|
| |
|
| | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 07:26 | |
| | | |
|
| | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 08:58 | |
| | Každý pilot by měl vědět, jakým způsobem se v daném FIR, kde se momentálně nachází, uplatňují třídy vzdušného prostoru a jaká pravidla v takovém prostoru platí a musí být připravený na to, že pokud se někde můžou pohybovat letadla IFR i VFR zároveň, může tam IFR nějakýho toho viďáčka potkat. Ale zase ne nadarmo jsou stanoveny minima dohlednosti a vzdálenosti od oblaků, a to proto, aby piloti VFR měli možnost včas zpozorovat jiný provoz a vyhnout se mu. Proto to tak dlouho trvá, než se získá pilotní průkaz, proto musí mít piloti dobrý zrak, sluch, postřeh, pyschickou odolnost apod. Ani vojáci nevidí veškerý provoz, pokud nemá odpovídač, přestože využívají primární radarovou informaci (pokrytí není všude a malé pomalé a nízké cíle zaniknou mezi pozemními odrazy)a pochybuu, že by to u civilů bylo lepší, protože mám za to, že ti ani primární radary nyvužívají. Pokud informaci máš, tak jí poskytneš, ale pokud nemáš, nic nenaděláš. Profíci musí být jak řlpáci tak piloti, aby se mohli jeden na druhýho spolehnout, když všechno nejde přesně podle příručky. |
| |
|
| | | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 09:26 | |
| | Primáry máme na pokrytí koncových řízených oblastí a samozřejmě sahaj i trošku dál a tak se mohou použít i na oblasti. Ale pokrytí mimo TMAčka je bída. |
| |
|
| | | | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 09:43 | |
| | My taky nemáme RAW, ale digitalizovaný odrazy, na MAPPech je to pokrytí samozřejmě lepší, oproti vám si ale výnosy z letištních primárů němůžem zapnout pro oblast. Máte u civilů možnost zapnout si víc "primárů" najednou? |
| |
|
| | | | | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 14:11 | |
| | My máme výnos jenom jeden, ale je z multitracku ARTAS. Ten vyhodnocuje a skládá dohromady informace z jednotlivých radarových čidel (právě včetně pár primárů) a my vidíme až výsledek ale rovnou vidíme výnos všech primárů co jsou do systému zapojeny najednou jako digitální stopy. Vybrat si třeba jen jeden nemůžeme (resp. některé stanice umožňují přepnout na monoradar buďto Prahu nebo Buchtův kopec, ale to je všechno). |
| |
|
| | | | | | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 14:13 | |
| | Aaaaaaha, to máte o dost lepší než my. Holt kde jsou peníze...! |
| |
|
| | | | | | | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 22:18 | |
| | Kdyby jich zelení mužíci neutráceli hromady na generálním štábu za hračky typu OT (100 kusů) apod. hovadiny, tak by zbyly prachy třeba i na MATC.. |
| |
|
| | | | | | | | | OT: Army, Was: IFR v Echo airspace? 27. 6. 2008 / 00:52 | |
| | No já si teda troufám tvrdit, že v naší armádě se přeci jen spíš uplatní ty transportéry, než o chlup vylepšenej primár na MACC. |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: Army, Was: IFR v Echo airspace? 27. 6. 2008 / 01:17 | |
| | slyseli jste slovo proroka |
| |
|
| | | | | | | | | | OT: Army, Was: IFR v Echo airspace? 27. 6. 2008 / 09:37 | |
| | A já si zase myslim, že utopit sto miliard by se tady dalo i líp.. |
| |
|
| | | IFR v Echo airspace? 26. 6. 2008 / 13:37 | |
| | děkuju moc všem ) naprosto vyčerpávající odpovědi |
| |
|
|