| | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 17:50 | |
| | Zdravim. Chcem sa opytat ako to je s pristavanim na letiskach bez ILS v slabej viditelnosti ?
napr pristavam na letisku bez ILS a je husta oblacnost a slaba viditelnost aj pri zemi. Runway nevidno. Ako viem potom kde a ako strmo klesat aby som sa priblizil a dosadol ? |
| |
|
| | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:01 | |
| | pouzijes priblizovacie mapy ak sa nemylim alebo pojdes na to cez priblizenie cez ktore ta ATC naviguje ze tocte o 2stupne doprava kurz dobry neviem si spomenut ze ako sa to vola, bol na to event to LKTB |
| |
|
| | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:07 | |
| | myslis PAR ci ako sa to vola ? mne ide hlavne ako budem klesat ked nevidim ani rw a ani PAPI.
Existuje este PAR kde ATC dava pokyny aj pod akym uhlom sa klesa ? |
| |
|
| | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:31 | |
| | PAR kašle na úhel pod jakým máš klesat, navíc osobně si nedovedu představit podle čeho chceš udržovat 3 a půl stupňové klesání. Při PAR řídící vidí, jestli jsi G/P nebo nad/pod a říká ti tvou pozici, ty to potom upravuješ na svoje triko.
Ostatní přiblížení VOR NDB, tam máš mapu a znáš vzdálenost od prahu, buď přes DME nebo ti ji může hlásit řídící a v mapě máš rozepsáno jak máš být na jednotlivé míli vysoko... |
| |
|
| | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:34 | |
| | A pokud se nepletu, tak při PAR se ani ne readbackuje...on na tebe sype a ty jedeš |
| |
|
| | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:37 | |
| | Pravda, protože jinak by se to nedalo stihnout... |
| |
|
| | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 19:19 | |
| | "navíc osobně si nedovedu představit podle čeho chceš udržovat 3 a půl stupňové klesání"
A co třeba podle přístrojů v kabině? )) K čemu tam asi je rychloměr a výškoměr + trocha matematiky |
| |
|
| | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 20:05 | |
| | Takhle to určitě jde, ale ono se ti to mění a než to propočítáš tak jsi zase kousek vedle, změní se ti rychlost, nebo vertikální rychlost, takže nakonec budeš někde úplně jinde... |
| |
|
| | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 20:29 | |
| | Musíš udržovat vertikální rychlost, která se dá jednoduše spočítat:
ROD=100 x GP(úhel ve stupních) x GroundSpeed / 60
Pro 3° GP (nejběžnější) je to prostě 5 x GS
Výsledek je ve ft/min |
| |
|
| | | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 20:33 | |
| | Alebo prečítať z mapky priblíženia. |
| |
|
| | | | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 20:38 | |
| | V mapce přiblížení je uvedena potřebná VS pro určitou dopřednou rychlost? To si nevybavuju, že bych něco takového viděl. Navíc je potřeba vzít v úvahu rychlost větru. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 20:43 | |
| | Tak to se podivej jeste jednou. Je to prakticky u kazdeho typu priblizeni, rychlost GS a k ni prirazena rychlost klesani |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 20:49 | |
| | A pokiaľ tam nie je presne tá tvoja, stačí interpolovať. Väčšinou bývajú uvedené po 20kt. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 00:55 | |
| | OK, beru zpět, fakt to tam je O to je to jednodušší, že se to nemusí počítat. |
| |
|
| | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 20:35 | |
| | O tom je právě zkušený pilot, který je schopen udržet trajektorii letu. A samozřejmě i autopilot to zvládne udržet sám, stačí jen ta trocha matematiky viz. "Matthew" a nastavit to na MCP a máš to. Nebo třeba Airbusy mají na autopilotu možnost nastavit klesání/stoupání místo ve stopách za minutu přímo požadovaný úhel a drží si ho i při změnách rychlosti. Žádná věda a běžně se to používá |
| |
|
| | | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 21:01 | |
| | Chcem sa vratit k PAR priblizeniu. Na tomto fore asi pred caa 2-3 mesiace dozadu z LKPR (trocha starsia doba) kde pouzival ATC na priblizenie PAR a pilota navigoval na spravny kurz, vysku, ked bol v ose drahy tak zahlasil klesajte pod uhlom 3°. Zise pouzival aj klesanie v stupnoch |
| |
|
| | | | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 22:39 | |
| | A na co se momentálně ptáš? Ano, PAR se dřív používal, dnes už se nepoužívá a držet požadovaný úhel klesání není problém, viz. matematia a přístroje výše. |
| |
|
| | | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 21:14 | |
| | Ne že byste neměli pravdu hoši, ale já narážel na něco trochu jiného. Pokud to nebude dělat ten autopilot a i ten nebude dokonalý, tak vám to půjde po té trajektorii "jen" přibližně a potřebujete mít nějakou referenci, nějakou kontrolu. Proto taky při PAR řídící hlásí - jste nad/pod sestupovou rovinou...
Občas to chce brát text komplexně, ne jen jeho body... |
| |
|
| | | | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 22:38 | |
| | Abych pravdu řekl, tak nechápu, proč se tady vůbec mluví o PARu. Ten se přece u nás už delší dobu nepoužívá a používají se jiné způsoby. Nejčastěji VOR/DME. Tam ti taky nikdo neříká, jak na tom jsi, musíš si poradit sám dle přibližovací mapy a kontrolovat výšku v jednotlivých bodech přiblížení, která je v mapě uvedena. No a finále už se musíš snažit dodržet co nejpřesněji udaný úhel sestupu a zkušený pilot s tím prostě nemůže mít větší problém ručně ani s autopilotem. A jako hlavní ochrana jsou limity výšek, pod které nesmíš zklesat, dokud nemáš vizuální referenci s dráhou. Takže nepotřebuješ nikoho, aby ti hlásil kde jsi, od toho máš v letadle přístroje, abys to věděl sám a je to podstata IFR létání |
| |
|
| | | | | | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 23:45 | |
| | Na PAR se ptal gracos, asi ho to zaujalo, když jsem odposlouchával kolegy ze slovenska, tak se mi to taky líbilo, je to zajímavé přiblížení, ale máš pravdu nepoužívá se, snad jen v Kbelích ještě občas.
Na VOR/DME ti to ale někdo říká, jenom to není chlap u vysílačky, ale máš to napsané v tabulce, kde k určité míli je přiřazená správná výška, abys byl v rovině sestupu, tady tu zpětnou vazbu prostě dělá papír v kombinaci s DME.
Jde mi o to, že pokud třeba dorazíš k FAFU nahodíš 3 nebo 3,5 stupně sestupu (podle toho kterého přiblížení) a budeš se to zarputile snažit dodržet, třeba i s autopilotem, tak, pokud nebudeš mít referenci v podobě DME + tabulka, řídící nebo G/S, neochvějně skončíš mimo dráhu sestupu, pokud pod ní, tak je ještě dobře, protože se zastavíš na chvíli MDH a vyčkáš, jestli letiště nezahlídneš, pokud nad, tak můžeš zkoušet znova...
Prostě čistě na úrovni udržování roviny sestupu si nabiješ držku, možná tak jeden z pěti pokusů ti vyjde a to ti ještě fandím. Si to zkus sám - doleť na BODAL a vydej se k BNO jen na základě kurzu a mapy, klidně ti povolím upravovat kurz podle svého uvážení, jenom nesmíš použít navigační vybavení, abys BNO přímo zaměřil, máš mapu a nekoukej na zem, protože jsou mraky. Jsem fakt zvědavý, jak daleko od něj skončíš.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 00:27 | |
| | Kdo psal o nepoužívání přístrojů? Proč by pilot nemohl použít VOR pro dodržení správného kursu k BNO dle mapy? Na to ho tam přece má při IFR letu A taky jsem sám psal, že v mapě jsou udané výšky pro různé body přiblížení. Takže pokud dodržíš správný úhel sestupu s kontrolou výšky v bodech uvedených v mapě, není v tom žádný problém. Vždyť se tak běžně lítá a rozhodně nevyjde jeden z pěti pokusů Opravdu udržet správný úhel sestupu, zejména s použitím autopilota je zcela jednoduché a objevíš se tam, kde potřebuješ. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 09:49 | |
| | Tak ještě jednou, já celou dobu nenapsal, že se nelítá pomocí klesání na určitém paprsku, ale tvrdím, a teď si to přečti pořádně, protože pokaždé reaguješ na něco jiného, než jsem napsal, že - pokud od místa FAFu vyrazím po pomyslné glisádě pouze pomocí udržování úhlu sestupu, nebudeš mít visuální kontakt a nebudeš mít kontrolu v podobě řídícího za PARem, nebo DME a tabulky, tak zákonitě skončíš mimo.
Za druhé - to BNO byl pouze příklad takového "slepého" létání, taky víš, že bys tak nějak měl letět a že tam prostě musíš doletět, ale cestou se změní nějaký vlív a ty uhneš. Pokud nevidíš cílový bod (zase je jedno jestli visuálně nebo na přístroji), je to, jestli se dostaneš přesně k cíli, dáno víceméně náhodou, jako kdybys střílel na vzdálený terč. Nepodsouvej mi prosím, že by pilot nemohl používat VOR a ostatní navigační vybavení, to byl pouze příklad pro tebe, aby sis uvědomil, jakou má lítání pouze podle znalosti rychlosti, vertikální rychlosti, kurzu a výšky přesnost.
Takže si to ještě jednou srhneme - rovina sestupu a let pomocí nějakého úhlového klesání se samozřejmě používá, ale v součinnosti s nějakou kontrolou, tabulka+DME, řídící u PAR, řídící u přiblížení přehledovým radarem, G/S u ILS... Taky proto jsou v Jeppících ty tabulky, kde jsou rozepsány správné hodnoty klesání pro danou rychlost, v tom se shodneme, ne ? Ale jakmile ani jedno z toho nemáš, tak se prostě pouhým klesáním se dostaneš leda do problému. Jednoduchý důkaz - proto třeba na NDB přiblížení (bez DME), klesáš schodovitě, tam je tím referenčím bodem přelet toho majáku. Doufám, že teď už si konečně rozumíme... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 10:28 | |
| | OK, nejspíš jsem na začátku pochopil trochu jinak tvé vyjádření. S tím cos napsal teď se samozřejmě dá jen souhlasit. Já jsem původně reagoval na to, že je problém držet udaný sestupový úhel bez G/S nebo bez řídícího fe formě PARu, takže jsem zmínil, že to až takový problém není, že se to dá poměrně snadno počítat a držet pomocí ground speed a VS s kontrolami výšky v bodech dle mapy a drobnými korekcemi VS. Ale teď koukám, že tys to tam vlastně uváděl taky, takže jsme psali totéž jinými slovy. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 10:33 | |
| | Peace...
Udržet stroj tak, aby letěl těch 3,5 stupně dolů, nebude problém, ale letět přesně po pevně dané trajektorii, už se jen tak nedá...
Hlavně, že si rozumíme.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 10:32 | |
| | Jenom pro doplnění: Lítá se i přiblížení na jedno NDB, kde máš přesně daný rychlosti (jak GS, tak ROD) a k určení polohy používáš stopky. Minima asi budou dost vysoký |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 10:36 | |
| | To jsem ještě nezkoušel, ale přijde mi to jako ruská ruleta, zvlášť když bude třeba nárazový vítr, tak se můžeš jít rovnou klouzat... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 11:33 | |
| | Onehdy tu David psal, ze snad ani na 2 NDB priblizeni nelitali, furt na jedno, takze to zas tak nepouzivany nebude |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 11:41 | |
| | No, jde o to prostě rozumně sklesat do MDA (MDH) a provést aktivní let k majáku (což by každý měl umět a pak doufat, že nejpozději nad majákem uvidíš dráhu |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 14:48 | |
| | Tak to potom joo, já jsem se s tím na simu nesetkal, tak jsem myslel, že se letí spíš od něj, ale jestli je někde na minimech, tak to nebude taková sebevražda.
Pro Teflona - tu diskuzi si pamatuji, nakonec se přeli jestli jsou lepší dva nebo jeden, ale stejně NDB přiblížení není zase tak lehké a přesné, takže obvykle vezmu spíš VOR/DME nebo ILS, a proto ho neznám... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Landing na minima 17. 6. 2008 / 17:12 | |
| | Jasne, ja si puvodne taky myslel, ze potrebuju 2 NDB na plnohdnotnej NDB app a ale je to dobre vedet ze se to lita i na jeden, nekde je treba v notamu jen NDB app jak pred casem v Blave a to pak nemas jinyho zbyti |
| |
|
| | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:09 | |
| | A co třeba VOR/DME, pokud se na daném letišti vyskytuje? Jinak myslím, že tady o tom mohl někdy pěkně pojednat Míra Dušínůj, tak zkus pohledat v historii fóra. |
| |
|
| | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:11 | |
| | VOR/DME končí v istej výške a potom ideš vizuál. |
| |
|
| | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:12 | |
| | No ale ked v tej vyske nevidi ARPT tak ma holt smolu a na letisku pristat nemoze aj keby co robil.. |
| |
|
| | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:30 | |
| | Preto tam je ten pojem vizuál. |
| |
|
| | | | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:39 | |
| | Ale otázka znie čo keď nevidí ;o) |
| |
|
| | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:14 | |
| | Jo pardon, teď jsem si několikrát přečetl ten původní příspěvek, špatně jsem si to vyložil. |
| |
|
| | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:16 | |
| | pokud nema letiste ILS, tak ma treba NDB majak/y a NDB priblizeni, nebo ma VOR majaky a nejake vor priblizeni ..
.. soucasni popisu priblizeni je celkem jasny popis jak mas klesat (napr. na majaku X takova vyska, na majaku Y jina vyska - nebudu rozebirat, na netu je toho plno).
exituje vyska, ktery se rika MDH(MDA) - pro VOR, NDB, DME priblizeni a jejich kombinace. pod tuto vysku NESMIS klesnout, pokud nevidis letiste. cili klesas, dosahnes teto vysky. budi vidis letiste a pristanes, nebo nevidis a pokracujes v teto vysce a to do bodu ktery se jmeuje MAPt. pokud dosahnes tohoto bodu a stale nevidis letiste, tak koncis, a pokracujes postupem nezdareneho priblizeni. |
| |
|
| | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:29 | |
| | Mne sa to nechcelo písať. Dík. |
| |
|
| | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:36 | |
| | Zaujal mě ten problém vidíš letiště - co je potřeba na MAPt vidět ? Musíš vidět půlku dráhy, práh, osvětlení dráhy, PAPI, nebo stačí třeba jen naváděcí světla ? |
| |
|
| | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:51 | |
| | No, u ILS Cat I (řekl bych, že u nepřesných přiblíženích to bude podobné nebo stejné) musí pilot vidět buď:
1. Práh dráhy a postránní dráhové značky
nebo:
2. Čtyři po sobě jdoucí osová návěstidla a jednu příčku
Podle toho pilot pozná, jestli je v náklonu a jestli má správný směr. |
| |
|
| | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:16 | |
| | V takovém případě musíš divertovat |
| |
|
| | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 18:18 | |
| | | |
|
| | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 19:00 | |
| | | |
|
| | | | | Landing na minima 16. 6. 2008 / 19:08 | |
| | Mě neděkuj, z mé hlavy to není. |
| |
|
|