Takovej věk problémem je i není. Mojí krasavici je 48let, ještě jí kus života zbývá, vidím to na alespoň dalších 40let, dejme tomu devadesátky se snad dožije ve stavu, že se na ní bude moct lítat (sakra, aby nebyla mýlka, nemluvím o manželce, tý je pětadvacet, mluvím o Trenéru). Je prokázaný, že duralu, pokud není překračována jeho pevnost, a je udržován, věk vpodstatě nevadí, plátna se snadno vymění v generálce, takže jediným kritickým místem letadel řady Z-26 je příhradová konstrukce trupu. Údajně se už na několika z nich objevila uvnitř trubek koroze, jenže na to se nedá přijít nedestruktivním způsobem, a proto (zatím) nechce nikdo slyšet o prodlužování životnosti přes stanovených 4600/5500/6000 hodin. Když vidím, jak si po nebi sviští Spitifry a Mustangy, mnohé zcela původní, a na pevnosti (a kráse) jim těch 65 let příliš neubralo, tak skutečně o dural nemám obavy.
S motorama je to horší, nabídku na krasavici s motorem Minor 6-III jsem s díky odmítl, protože je udržovat začíná být bolestivé a bohužel jediná domácí firma, která na ně má stále oprávnění, je pochybných kvalit, zvolil jsem radši remotorizovanou verzi s M-137.
Mám spočítaný, že Spitfiry musej vydržet ještě alespoň 200let, spočítal jsem si, že dřív na něj nenašetřím. |
|