FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 26. 11. 2024, svátek má Artur Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Q kody Jeden příspěvek | Celý strom
Q kody   9. 6. 2008 / 22:15
domajs
Zdravíčko,neví někdo kde bych našel kompletní seznam Q kodů používanách v letectví ??
 

Q kody   9. 6. 2008 / 22:33
FSPilot   
Nějaký radiokomunikační předpis? Mělo by to být v L-10, ale na lis.rlp.cz se na to nějak nemůžu dostat
 

Q kody   9. 6. 2008 / 22:34
overfly
http://www.kloth.net/radio/qcodes.php
 

Q kody   9. 6. 2008 / 23:15
jemen
Ani mi o tom nemluv, pozítří z nich dělám zkoušku
 

Q kody   9. 6. 2008 / 23:15
jemen
Fuj fuj fuj
 

Q kody   9. 6. 2008 / 23:18
donCarlos
Laická otázka - tohle se používalo pro radiotelegrafii naposled tak někdy před šedesáti lety, ne? Neříkám že to není zajímavá exkurze do minulosti...
 

Q kody   9. 6. 2008 / 23:22
jemen
To sice jo, použití skončilo s koncem morseovky, ale na úřadě to chcou pořád...
 

Q kody   9. 6. 2008 / 23:33
donCarlos
Tak zase, proč ne... Co kdybys musel signalizovat baterkou z okynka
 

Q kody   10. 6. 2008 / 00:08
Marky Parky   
Některé z nich přetrvávají dodnes i v radiotelefonii ze zvykových důvodů, typicky tlaky (QNH, QFE, QFF, ...), zaměření (QDM, QDR, ...) a pár ojedinělých jako QFU...

Nicméně před šedesáti lety už byla radiofonie celkem rozvinutá (válka byla velkej technologickej skok), ještě deset let přihoď

 

Q kody   10. 6. 2008 / 09:45
A.J.Scandall   
No, upřímně řečeno, s QDM a QDR jsem se setkal ve svém životě v "praxi" jenom jednou asi před osmi lety, na trenážéru v Letově, kdy mi instuktor, dnes již žel nebožtík, který létal ještě Ju-52, říkal - hele, moderní záležitosti jako NDB a ILS nebo PAR (!) budeš lítat pořád, vyzkoušíme si přiblížení na gónio jako s Junkersem - a dával mi QDM, QDR, občas pronesl "slyšíme vás nad stanicí", to jsem mačkal stopky... a byl jsem překvapenej, že se takhle opravdu dalo sednout. Jinak, kdykoliv jsem dostal zaměření, vždycky byla řeč o Bearingu (to znamená Medvědování), nebo jsem rovnou dostal Heading (hlavování), často kvůli Spacingu (prostorování). Jinak se člověk setká už jen s QNH (QFE), v některých zemích se tomu mnohem logičtěji říká Altimeter Setting.

Takže znalost Q - kódů spíš přirovnávám k něčemu, jako je znalost švabachu

Schválně, kdo ví, co je to QGO?
 

Q kody   10. 6. 2008 / 10:02
Zaremba   
Uzavřené letiště?
 

Q kody   10. 6. 2008 / 10:03
A.J.Scandall   
Správně, tak to přeci jen z myslí lidí nevymizelo...
 

Q kody   10. 6. 2008 / 10:04
Zaremba   
To víš, ještě je tu pár lidí, kteří z nostalgie nechtějí zapomenout
 

Q kody   10. 6. 2008 / 10:24
A.J.Scandall   
Já jsem taky staromilec, nejradši mám kulatý budíky, automatizaci minimalizovanou a starý technologie Přechod zpět na technologii šedesátých let ve mě po roce ve "state of the art" kokpitě působí jako živá voda. Škoda, že nám už doba moc nepřeje. Tak hlavně, ať je QBA a QBB v limitech, není QGO, dostaneme správný QDM, nastavíme dobře QFE, a šup po glizádě do minim
 

Q kody   10. 6. 2008 / 11:37
Zaremba   
To jsi mne potěšil. Jak to tu tak sleduji, tak jsme si už skoro myslel, že jen já nemusím novoty a la glass kokpit.
 

Q kody   10. 6. 2008 / 12:09
A.J.Scandall   
Ale jo, je dobrý vědět, kam se technologie ubírají, a zůstat s nimi v kontaktu, jsem rád, že jsem si zalétal full glass cockpit, ale spíš mi je tak všeljak, když vidím, že se z nás vytrácí schopnost udržet prosotorovou orientaci i po strátě všech těch aparátů. Je tristní vidět, jak se spousta dnešních letců na simulátoru vyrovnává se situaci FMS chcíp, ATC radar chcíp. A nejen to, léta už apeluju na to, jak se schopnost manuálně řídit velkej eroplán redukuje na odlepení a podrovnání...

Není pochyb o mých leteckých preferencí, že

Aby si někdo moje staromilství nevyložil špatně, nevztahuje se to na ženy, jen na letadla a hudbu!
 

Q kody   10. 6. 2008 / 14:08
orlík
Výhodu máme my letečtí staromilci amatéři. Aeroklubový Zlín má bezmála 50 let, nejmodernější je v něm radiostanice LS 4(5?)a ICAO mapa 2008 v kapsičce. Na 2. stranu si říkám, jestli věk 50 let není pro kovový letadlo spíš nevýhodou? Ještě, že v tom je novej motor, jen 25 let starej.
Budíky jsou s ručičkama, ale to je fuk, stejně jich je tam hodně málo.
 

Q kody   10. 6. 2008 / 14:24
A.J.Scandall   
Takovej věk problémem je i není. Mojí krasavici je 48let, ještě jí kus života zbývá, vidím to na alespoň dalších 40let, dejme tomu devadesátky se snad dožije ve stavu, že se na ní bude moct lítat (sakra, aby nebyla mýlka, nemluvím o manželce, tý je pětadvacet, mluvím o Trenéru). Je prokázaný, že duralu, pokud není překračována jeho pevnost, a je udržován, věk vpodstatě nevadí, plátna se snadno vymění v generálce, takže jediným kritickým místem letadel řady Z-26 je příhradová konstrukce trupu. Údajně se už na několika z nich objevila uvnitř trubek koroze, jenže na to se nedá přijít nedestruktivním způsobem, a proto (zatím) nechce nikdo slyšet o prodlužování životnosti přes stanovených 4600/5500/6000 hodin. Když vidím, jak si po nebi sviští Spitifry a Mustangy, mnohé zcela původní, a na pevnosti (a kráse) jim těch 65 let příliš neubralo, tak skutečně o dural nemám obavy.

S motorama je to horší, nabídku na krasavici s motorem Minor 6-III jsem s díky odmítl, protože je udržovat začíná být bolestivé a bohužel jediná domácí firma, která na ně má stále oprávnění, je pochybných kvalit, zvolil jsem radši remotorizovanou verzi s M-137.

Mám spočítaný, že Spitfiry musej vydržet ještě alespoň 200let, spočítal jsem si, že dřív na něj nenašetřím.
 

Q kody   10. 6. 2008 / 14:45
orlík
Dural sice vydrží, ale přesně jak píšeš, není-li překračována jeho mez únavy. A to je těžko zjistit. Přece jen Spitfiry a Mustangy byly stavěný na jinou zátěž nežli 205. Třeba na zátěž od japonských kulometů. Takže mají docela slušnou rezervu. Osobně však taky doufám, že Zlíny ještě pár let vydrží - doufají v to všichni aeroklubáci v ČR. Udržet v chodu M137 ovšem taky přijde na balík, co? S takovou na Spitfira nenašetříš.
Jinak koroze oceli to je docela problém, zejména u starších ul. Jen to úplně každej neví. Ale trubky reznou jako divý, zejména ve vlhčích hangárech.
 

Q kody   10. 6. 2008 / 14:57
A.J.Scandall   
Jojo, LOM někdy neví, co si za revize, opravy a náhradní díly říct...

Ano, je sice problém, že nikdo neví, co kdy kdo v minulosti těm letadlům provedl, nicméně pominu-li tři Trenéry, o kterých vím, že se v minulosti rozpadly (226 Lazar, 526AFS Laco Žemla a 526F OK-ZSA), jednalo se vždy o hrubé překročení provozních omezení (Lazar při tzv. televizoru, Žemla dělal kopáče z nožového letu při rychlosti nad 200, ZSA údajně, dle vyjádření technika ÚCL, rupla při 12g). Takovej ZRD je dlouhodobě trápenej začínajícíma akrobatama, a přesto se dožil ve zdraví konce akrobatické kariéry, spousta dalších jich dostala za uši a přesto vydržela... nene, co se pevnosti týče, o řadu Trenér, narozdíl od řady 42, obavy nemám...

No, že na spitfajra nenaštřím, na to už jsem přišel taky, když jsem si spočítal, že bych o 130let musel překročit průměrnou délku života
 

Q kody   10. 6. 2008 / 15:18
orlík
Je pravda, že řada 26 je fakt konstrukčně (a i jinak) úplně jiný éro než řada 42. 12 g je i pro Trenéra hodně. Obrátím list. Letěl jsi někdy v ull Trenéru od Podešvy? Co o tom soudíš? Má to něco společnýho s normální 105?
 

Q kody   10. 6. 2008 / 15:40
A.J.Scandall   
Neletěl, viděl, a docela se mi líbí. Jeho největší slabostí je podle mě právě to, co ho dělá krásným, a to je motor Walter Mikron. Platí pro ně totéž, co pro Minora 4 a Minora 6, jsou už starý. Kdybych nelítal velký, ale ULLa, asi bych o něm uvažoval. Nevím, za kolik ho prodávají, ale určitě se dá teď ka sehnat opravdickej Trenér zřetelně levněji, než ULL replika (provozní náklady jsou ovšem něco jiného)
 

Q kody   10. 6. 2008 / 15:48
Mike2811
Já teď asi plácnu těžkou blbost, ale když tak brečíte nad tím, kolik stojí údržba a tak, není výhodnější si koupit něco modernějšího nebo rovnou něco nového ? Netuším kolik co stojí, mám jen jakýs takýs přehled o cenách mixérů, ale beru to podle toho, jak se změnil systém údržby aut a tak. Když si vezmu, že Škodovka Octavia (ta stará, přibližně ze stejné doby) by se dnes bez renovace nedostala přes STK a podobně...
 

Q kody   10. 6. 2008 / 15:59
A.J.Scandall   
Nepořídil jsem si letadlo proto, že jsem chtěl mít letadlo, ale koupil jsem si veterána, abych měl veterána. V tom vidim malý, drobný rozdíl.

Nad cenou údržby nebrečíme, spíš nad problematikou obtížné dostupnosti servisu a náhradních dílů, to je něco jiného. A to bohužel k veteránům patří, kdybych měl starou Octávii, mám stejné potíže. Kdo se však rozhodne trochu držet při životě technickou historii, musí s překážkami počítat. Nová sportovní či soukromá letadla mě nelákají, svezení v nich je pro mě zpravidla zklamáním, nějak se to blíží autům...
 

Q kody   10. 6. 2008 / 16:04
Mike2811
To potom jo, to jinak nejde.
S tou cenou, ono to bude trochu souviset, je-li něčeho nedostatek, bude tomu stoupat cena, to je o dílech i o práci. Jinak bylo by to nové/novější letadlo v provozu výhodnější, než veterán ?
 

Q kody   10. 6. 2008 / 16:36
A.J.Scandall   
Nijak zvlášť jsem to neporovnával, obávám se, že podstatný rozdíl tam nebude. Srovnám-li Trenéra třeba s Cessnou, tak při ročním náletu 50h (dejme tomu, že mám éro jen pro sebe, nepůjčuji ho do letecké školy), musím na obou udělat roční/100h prohlídku. Na trenéru mě vyjde vč.DPH na 30 000Kč, u Cessny je systém údržby trošku jinej, ale vyjde to tak na 35k. Hangárování je nastejno, a pojistka může u Cessny, jakožto čtyřmístné, být trošku větší. Takže roční fixní náklady jsou nastejno. Spotřeba je plus mínus stejná. V čem jediným může být zřetelnější rozdíl, je omezení životnosti draku (Cessna vpodstatě nemá), omezení životnosti agregátů a cena prolongací (=prodloužení doby do GO o kupříkladu 200h). Tzn. že by udržení Trenéra při životě bylo nějak výrazně dražší, to se říct nedá. Potíží může být shánění náhradních dílů, zatím jsou, ale kdoví jak to bude za pár let.

 

Q kody   10. 6. 2008 / 16:41
orlík
Cena starých českých letadel je nyní v ČR poměrně nízká. Třeba takovýho Vivata lze pořídit za cenu ojeté škodovky. Vlečný Zlíny taky, o 142 nemluvě. Ovšem pak ta údržba a provoz!
Provozní náklady nových letadel budou jistě nižší, ale jde o to jaký to je stroj (něco jinýho je třeba laminátový twinstar s dieslovými Centuriony (mnohamilionová investice - kdo si to koupí pro radost?) a něco jinýho bude Cessna 182 (taky několik milionů, i když míň, ale zase to víc žere), i když zrovna ty Centuriony nejsou asi ten pravý příklad. Jenže to jsou stroje pro přepravu z místa na místo, zatímco starej Zlín je pro radost (starost).
 

Q kody   10. 6. 2008 / 16:36
orlík
Scandallovy důvody jsou naprosto jasné. Já bych k tomu ještě přidal, že systém údržeb českých letadel je skandální, resp. vychází velmi draho. Nové letadlo však je cenově mnohem, mnohem a snad ještě několikrát dražší. A udržovat se musí taktéž. Na rozdíl od té nové octavie, se na prohlídky musí, jinak se lítat nesmí.
 

Q kody   10. 6. 2008 / 16:45
A.J.Scandall   
Zas tak strašný to není, do vlastnictví veterána jsem před pár lety šel s obavami, a ukazuje se to jako daleko snažší a levnější, než jsem čekal. Když si vezmu, že do svého relativně nového (6let) a přitom zcela běžného auta (Škodovka) nasypu ročně s pojistkou 30-40k +benzín, a do Trenéra s pojistkou cca 50-60k +benzín, tak to až takovej rozdíl není.
 

Q kody   11. 6. 2008 / 07:29
orlík
Tak to vážně není tak zlý, taky jsem jeden čas o takovém stroji uvažoval, ale zatím (bohužel) vždycky zvítězil rozum. Nejvíc mě neděsí prohlídky, ale to co se při nich zjistí. Známej měl tuhle "příhodu" s korozí na klikovce. Ta legrace přišla na bratru 300.000,-. A to jsou pak ty největší rány. Éro půjčuješ, nebo si ho užíváš sám?
 

Q kody   10. 6. 2008 / 10:07
Marky Parky   
Tak zrovna QDM/QDR bych stále ještě do šuplíku neházel - sice už se neobjeví v denní praxi pilota, nicméně to neznamená že z letectví vymyzelo.

Zaméřovače stále mají svoje (i když proti dřív už daleko méně významné) místo v poskytování ATS, když třeba někde píská ELT nebo někdo ruší nějakou frekvenci a hledá se zdroj rušení, či když letadlo letí nízko, potřebuje pomoct, radar ho nevidí, ale frekvence ho chytí. A pak říct tomu, kdo se ptá, do telefonu "je na 142 QDR" je pohodlné a naprosto jednoznačné, než vymýšlet a nějak slovně to opisovat.
 

Q kody   10. 6. 2008 / 11:17
Blackrat
To se pouziva u vojaku porad podle me. Aspon jeste v roce 2003 pouzivalo. Kdyz sme meli odstavku kvuli napr. reinstalaci softwaru na vezi, tak se posilal NOTAM ze letiste ma Technicke QGO - odstavka systemu OPL napr.
 

Q kody   10. 6. 2008 / 10:39
Aldaran
Urcite to neni jen nostalgie. Treba v radioamatersvi se Q-kody pouzivaji a pouzivat budou nejen v telegrafii, ale i ve fonii a digitalnich druhu provozu. Takove QTH, QSL, QRU, QSY, QRZ budou vecne. Obrovskou vyhodou je ze se pomoci Qkodu a zkratek v podstate domluvi i lide neovladajici spolecny jazyk.
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ