| | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 23. 5. 2008 / 23:46 | |
| | Zdravím... co jsem se tak sháněl, tak nemůžu nikde sehnat jakýkoliv model dvoumotorového (at jetu či propu) letounu s dvěma radiostanicemi pro příjem NDB.
Nevíte někdo o nějakém? Vkládal jsem naděje do onoho An-28,ale ani ten ne
Díky za případné návrhy... |
| |
|
| | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 23. 5. 2008 / 23:47 | |
| | | |
|
| | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 23. 5. 2008 / 23:53 | |
| | Jo? No, tady by byl asi jen problém, že moc (čti vůbec) neumím rusky ale děkuju. |
| |
|
| | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 23. 5. 2008 / 23:52 | |
| | SCS Tu-134 ( free,dvoumotorový,2xARK) |
| |
|
| | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 23. 5. 2008 / 23:57 | |
| | Stejná věc jako s An-24 a navíc bych spíše potřeboval něco tak do dvaceti tun, abych s tím mohl frkat jeden sestup za druhým na všech našich ifrovejch letištích... a ještě se k ní zeptám... je Tu-134 schopná po vysazení motoru po V1 pokračovat ve vzletu? Nebo je to prostě crash? Po několika rozhovorech s pamětními piloty jsem toho názoru, že asi to druhé :l |
| |
|
| | | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 00:00 | |
| | Zásadně po V1 nic nevysazuju...(motory..lidi...ani kytičky)
Tak k dvoumotoráku přidej jeden motor a máš Tu-154. K té je dost hodně věcí i v češtině a podrobný manuál v angličtině. |
| |
|
| | | | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 00:07 | |
| | Uvědomuješ si, co po mě chceš? Já zvyklý na Airbusy a Krypl Sedmu se začnu učit s ruskym érem formátu Tu-154. Jako je to hezký éro, co hezký, přímo krásný, ale teď co mám hlavě celej FCOM A320 a ATRky a zkoušky před sebou, pochybuju, že budu mít čas a mozkovou kapacitu naučit se s takhle komplexním a propracovanym érem... ale děkuju moc za tip!!
Chjo, nechápu proč vlastně ty dvě ADFka prostě nejsou v každym modelu, když tam můžou bejt dvě VKV NAV rádia |
| |
|
| | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 23. 5. 2008 / 23:57 | |
| | ATR 72-500 F1 - Tu-154 (ale nesměl bys startovat 3. motor) |
| |
|
| | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 00:09 | |
| | hehehe... jo dík za tip. ATR je asi zatím nejschůnější,ale víš co... neni to free no a já teď nemám zrovna moc money na cpaní peněz do FSky holt budu muset šetřit. |
| |
|
| | | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 01:17 | |
| | Jestli chceš rubat přiblížení před zkouškama, tak k tomu nepotřebuješ ATR od F1, ale jakýkoliv jiný přijatelně fungující (ani na kabátě nezáleží). A to pak free najdeš (sice není ideální, ale tohle zrovna umí i to starý ATR od Sáncheze-Castagnera) |
| |
|
| | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 00:05 | |
| | a ked mas dve prijimace NDB tak je to presnejsie ? Simuluje FSka aj tzv. nocnu odchylku ? |
| |
|
| | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 00:07 | |
| | Samozřejmě že přiblížení na dvě NDB je přesnější jak na jedno, si to vyzkoušej a noční efekt fakt simulovat neumí, ono vlastně neumí žádnej z těch poruch simulovat. |
| |
|
| | | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 00:18 | |
| | He he, tak si zkus Tučko, letěl jsem ho jednou, ale ani jedna ručka tam nepostála v klidu... |
| |
|
| | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 09:12 | |
| | No ja jsem si vzal do L410 ARKcko z Yaka 18. Myslim ze to neumi dve NDB zaroven, takze si nuzky neudelas, ale muzes mit dve naladeny a po dalny si tam jen tuknout bliznou. |
| |
|
| | | Model s dvěma přijímači NDB ..? 24. 5. 2008 / 10:08 | |
| | | |
|
| | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 10:34 | |
| | Jestli se nepletu, tak Fokker F70/F100 od Digital Aviation to má. Nedávno vyšel, a je to snad nejlepší addon do FSky. |
| |
|
| | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 11:09 | |
| | Potvrzuju. Tupoleva jsem zkrotil za hoďku, ale z tohodle éra jsem ani po třech hodinách nedostal, co jsem potřeboval a cesťáci byli zblití od hlavy až k patě. Je to pro fajnšmekry |
| |
|
| | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 13:02 | |
| | Default DC3 |
| |
|
| | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 13:08 | |
| | Ahoj Jindro,
neporadím ti bohužel éro se dvěma NDB, protože jestli se nepletu, tak min. FS9 (FSX je na tom snad už líp) neuměla obsloužit 2 NDB.
Spíš mě ale zajímá - k čemu to potřebuješ? V životě jsem nedělal jiné NDB přiblížení než NDB/DME nebo časované NDB (vždy pouze jedno NDB) a přesnost (v rámci možností NDB) byla vždycky dostatečná a minima byla vždycky stejná tak jako tak. Ve dvou nezávislých NDB nevidím vůbec žádný přínos, možná spíš naopak - chyby kterými je NDB zatížené jsou natolik výrazné, že snažit se honit dvě nezávislé ručky mi přijde jako hodně velká (a zbytečná) dřina. Dokonce si ani nedovedu nijak vybavit reálné éro (vyjma ruských) se dvěma NDB, ona je to obecně poměrně dost kravská anténa, takže na různých Piperech a Cessnách bych řekl je to celkem rarita... |
| |
|
| | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 24. 5. 2008 / 15:51 | |
| | FSX podporuje dvě NDB nativně.
Pro FS9 existovaly nějaké modely, které podporovaly 2x NDB, interně to FSka sice neuměla, ale na úrovni gague to bylo řešené tak, že šlo o dvojbudík, který střídavě ladil dvě NDBčka a ukazoval dvě různé ručičky. Měly to některé ruské stroje, např. Tu-104. |
| |
|
| | | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 25. 5. 2008 / 13:08 | |
| | | |
|
| | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 25. 5. 2008 / 17:15 | |
| | Tak to se trošku divím, že jsi v životě nedělal přiblížení. Na LKMT je to podle řídících celkem běžná záležitost, kdy přilítají na 2NDB/DME tak, že využívají markery. Nemají sice takový dosah, ale prý se na to krásně chytí a jedna z hlavních výhod je prý, že můžou letět vyšší rychlostí na přiblížení než u např. VOR/DME a jsou víceméně přesně v ose dráhy (postřehy z reálu od ATC)
btw. PIC 737 má duální RMI a funguje krásně. Nevím, jak to mají řešené, ale funguje to moc pěkně |
| |
|
| | | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 25. 5. 2008 / 20:48 | |
| | Dělal jsem samozřejmě NDB/DME přiblížení, přesněji řečeno hodně takových, víc než VOR/DME i ILS Koneckonců je takové přiblížení i součástí zkoušky pro Instrument Rating. Nevidím ale vůbec žádný rozdíl mezi přiblížením na jedno nebo dvě NDB - prostě pořád trackuješ nějaký radiál a kontroluješ výšky podle DME vzdálenosti nebo stopek a mít dvě NDB (byť na stejném budíku) podle mého názoru jen zbytečně zvyšuje zátěž - každá ta ručka se bude pohybovat jinak (každá frekvence zatížená trochu jinou chybou), NDB samo o sobě i u přibližovacích majáků docela dost osciluje (o jiných chybách ani nemluvě a speciálně tzv. "dip" celkovému zmatení hodně přidá) a kterou z těch informací si vybrat jako správnou ? Základ trackingu je držet ručičku na budíku na správném čísle na kompasu a nedokážu si představit co dělat v situaci, kdy se jedna ručka vydá doprava a druhá doleva (což nastává u jedné samotné docela často, že se pohybuje doleva/doprava a na co je potřeba se dívat je jakýsi pomyslný střed oněch oscilací a dělat přiměřené korekce). Tolik asi z mých vlastních zkušeností. Chápu, že v ČR je mnoho letišť se dvěma NDB na přiblížení (spojených s markery), což je taková relikvie dob minulých (a zejména vojenského létání) již mnoho let nahrazená DME, ale podle mně to není žádná přidaná hodnota navíc, spíš jen ztížení celé situace ve smyslu práce pro pilota.
Jinak k těm markerům - na to pozor, je to něco jiného než NDB, i když bývají jak jsem psal dost často na stejném místě. To o čem mluvíš je terminal NDB s menším dosahem, třeba 15 nebo 25NM. Marker je jen 75MHz vysílač vysílající v kuželu kolmo vzhůru a ten poskytuje to modulované pípání co je slyšet (a které rozsvítí O/M/I kontrolky), ale navádět se na něj rozhodně nejde, protože naposkytuje žádnou směrovou informaci.
Čemu ale nerozumím je ta "rychlost přiblížení" o čem píšeš. VOR/DME přiblížení je v principu z pohledu jak to zaletět úplně totéž jako NDB/DME, v případě použití RMI vlastně úplně totéž. Navíc je mnohem snažší díky neexistujícím chybám jako u NDB a pokud máš navíc ještě HSI (s indikací odchylky od kurzu), je to už úplná pohoda. Krom toho, všechna nepřesná přiblížení se létají s plnou konfigurací (klapky podvozek) a rychlost je tak daná od FAFu a stejná, ať je to NDB/DME nebo VOR/DME nebo třebas LOC/DME nebo SRA (za předpokladu stejného gradientu klesání samozřejmě). Profíky, kteří by lítali nepřesné přiblížení jako hispeed (se změnou konfigurace v průběhu klesání) jsem ještě nepotkal, krom zřejmých důsledků na bezpečnost by to bylo hodně velká makačka. |
| |
|
| | | | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 25. 5. 2008 / 21:47 | |
| | No ono pointa přiblížení na dvě NDBčka je právě v tom, že neděláš tracking - nehoníš jednu ručičku na správné místo, ale porovnáváš směr obou ručiček a rovnáš je na sebe - to je dle mého názoru mnohem názornější a pro čtení přístrojů jednodužší, než se snažit udržet ručičku na nějakém čísle.
Další výhoda je, že ho velmi přesně zalétneš i s letadlem, co nemá RMI, ale má pouze ADF a buďto kurzovou stupnici nastavuje ručně, nebo ji vůbec nemají (což se samozřejmě neprojeví u letadel co RMI maj ).
|
| |
|
| | | | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 26. 5. 2008 / 20:01 | |
| | Mně se dva NDB líbí. Byť laik a neznalec, dovolil jsem si namalovat, jak tomu rozumím já. Možná, že to pak bude srozumitelnější i někomu dalšímu.
Rozdíl přiblížení na 1 anebo na 2 NDB má význam hlavně při vylučování snosu bočním větrem (pochopitelně pokud nemáš VOR, tam by ti stačil jen jeden vysílač).
V prvním případě, pokud letíš jen na 1 NDB, musíš hlídat kurs, uvažovat neustále o snosu a když letíš na samotný ADF, letíš ve skutečnosti to modré vemeno (horní obrázek).
Když letíš s pomocí dvouručičkového ADF na 2 NDB, nemusíš hlídat kurs, snos, nic, jen si držíš ručičky v zákrytu - a pak letíš rovně v ose protínající oba vysílače (obvykle osa dráhy - dolní obrázek). Na kompasu si můžeš rovnou odečíst opravu kursu o snos. Po přeletu prvního NDB se první ručička otočí, ale pokud jsou stále obě v zákrytu, jsi stále správně na ose dráhy. Po přeletu druhého jsou obě otočené, ale pokud jsou v zákrytu, jsi stále na ose dráhy...
... nehledě na další manévry, které jsou při 2 NDB (dálná bližná) přímo hravé - viz okruh na L-39 od Tondeho |
| |
|
| | | | | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 26. 5. 2008 / 20:21 | |
| | V rámci FS, bych to i chápal jako výhodu, ale pokud se živé ručičky vrtí jak na hourské dráze, tak to s tím překrytím nebude tak žhavé, nebo si to vykládám špatně ? |
| |
|
| | | | | | | | Model s dvěma přijímačy NDB ..? 26. 5. 2008 / 21:02 | |
| | Myslím, že se v reálu zas tak nevrtí. Zkušenost s 2 NDB mám ale jen ze simu... když ale porovnám stabilitu jiných budíků v podobné pozici (ADF. VOR, ILS v malém IFR piperu, nácvik přístrojového přiblížení kolegy v okolí LKTB) tak se ani ty reálné ručičky nijak moc nemlely, myslím, že to závisí na turbulenci a schopnosti pilota to ukočírovat rovně. |
| |
|
|