| | | létání v pádech :-) 11. 5. 2008 / 21:52 | |
| | http://www.youtube.com/watch?v=5xDxj_CRfqY&NR=1 nevím jestli to tu už bylo jestli jo tak se omluvám. Co si o tom myslíte? Já bych už nebyl schopen letět při tom cessnovském kvílení (upozorňovateli pádové rychlosti) a jistý pilot se v tom evidentně vižíval. |
| |
|
| | | létání v pádech :-) 11. 5. 2008 / 22:04 | |
| | AUUU, ještě teď mě bolí uši |
| |
|
| | | | létání v pádech :-) 11. 5. 2008 / 22:11 | |
| | to mě stačí zlinkovskej ... domovní zvonek netož takováhle zavřena gumová kačena .... |
| |
|
| | | | | létání v pádech :-) 11. 5. 2008 / 22:40 | |
| | Jj někdy mě to i mate když si doma lítám se Z-43 a nevím jestli jsem v pádu nebo někdo zvoní ,ale nakonec to jenom mě v uších |
| |
|
| | | | | | létání v pádech :-) 11. 5. 2008 / 22:41 | |
| | To s takovou bednou lítáš akrobačku? |
| |
|
| | | | | | | létání v pádech :-) 11. 5. 2008 / 22:44 | |
| | Njn po pátcích Ale za PC se to může ne!!??? |
| |
|
| | | | | | | | létání v pádech :-) 11. 5. 2008 / 22:57 | |
| | Ćo jsem četl, tak kdysi hodně dávno měla Z-43 akrobačku povolenou. Tak nevím. |
| |
|
| | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 07:34 | |
| | včera mi strejda řikal že Z 43 je původně konceptován jako cvičný akrobat a pak mi to i ukázal ... |
| |
|
| | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 08:56 | |
| | jako na živo nebo v fsce? a Z142 je taky takovy akrobatko nebo ne? |
| |
|
| | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 17:29 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 17:31 | |
| | S tribodovyma pasama? Jaky prvky jste delali? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 18:59 | |
| | jj to je pravda , Zlin-43 tak isto ako Z-142 mala povolenu akrobaciu , dokonca som este ako maly videl fotku Z-43 v premete , aj s trojbodovym pasom sa to vraj dalo |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 19:36 | |
| | To ja vim, typovku na Z43 jsem taky psal Loping na vic jak 0G udelas, ale treba takovej vykrut uz musi byt sudovy, jinak z tech tribodaku vylitnes. Zajimaly me ale prave dalsi prvky... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 19:51 | |
| | no nechcem sa hadat , ale vykrut urobis aj s trojbodovym pasom , ak je brusny pas pevny (nie ako v aute) a zda sa mi ze v Z-43 bol sice spojeny s ramennym pasom ale aj tak bol na dvoch bodoch pevny... ako priklad toho ze akrobacia na trojbodovom pase je mozna je Zoltan Veres , ktory ma vo svojej extre len brusny pas a jeden krizny ramenny - kvoli tomu ze ma kratke ruky a nedokazal plne potlacit a dat kridielka zaroven (v akrobacii vseobecne sa ramenne pasy povazuju za menej podstatne ak nie nepodstatne - su tam skor ako ochrana proti narazu na zemi zpredu) - ak ma niekto pocit ze sa mylim kamenujte ma |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 20:11 | |
| | Ja z tech tribodovych pri min jak 0 vystupuju... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 20:19 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 20:28 | |
| | No ja nevim, ale porovnavat kvalitu pasu 43ky a 300ky...
Proste jen rikam, ze jsem se nepotkal v Z43 s tribodakama do kterych bych se mohl povesit a nevypadaval z nich. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 20:36 | |
| | ja som to tam dal len pre zaujimavost so Z-43 som nalietal len jak pasazier par hodin , to ma este caka, takze urcite mas viac skusenosti |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Proč jsou contrails zatočené ..? ! 13. 5. 2008 / 11:01 | |
| | Konečně jsem to pochopil!
viz v tom videu stopáž 1:29 min:sec
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Proč jsou contrails zatočené ..? ! 13. 5. 2008 / 18:45 | |
| | jj to je presne kvoli tomu hlavne na Extre sa to stava casto |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 20:14 | |
| | hh... zadny ... ja nerikal že jsme letali ale že to letadlo je v konstrukci něco "jako" Jak 18T..... |
| |
|
| | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 12:30 | |
| | No s tou koncepcí akrobata nemůžu souhlasit. Řada 42 prosím, ale čtyřmístné letadlo koncipované jako akrobat se mě nezdá.
Ale je pravdou že první vyrobené třiačtýry údajně měly akrobačku povolenou. Kdysi se o tomhle vedla debata na jednom leteckém foru. |
| |
|
| | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 17:31 | |
| | koncepce je taková že to je cvičný akrobat ale komouši to upravily .. jinak strejda řikal že ty érá maj určíté omezení do kolika letovejch hodin se to může používat k akrobacii a pak to je už třeba na výcvik .... |
| |
|
| | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 12:49 | |
| | Spíš asi měla dovolenou "akrobacii" tedy ostrý pády a vývrtky, a třeba i přemety - zkrátka nějaký ty + 2-3 g, ale ne plnohodnotnou akrobacii i se zápornými figurami.
Z142 je původně vojenský cvičný letoun - určený pro výcvik budoucích vojáků - jak se tenkrát říkalo "branců". A tam je jasný, že musí vydržet i opravdovou akrobačku. Přesto se ani zde nedá mluvit o akrobatickém letadle. Stejně, jako není opravdovým akrobatem Cessna 150 aerobat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 17:32 | |
| | to je jasný ... ale je rozdíl zda letíš z43 nebo cessnou 172 .... |
| |
|
| | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 19:16 | |
| | no tak vrtáky a pády a tyhle záležitosti má normálně povolený, to potřebuješ ve výcviku. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 13. 5. 2008 / 07:40 | |
| | Ve výcviku se vývrtky dávno nelítaj, možná v armádě. A rozdíl letět ve 43 a v 172 je především v ceně a pohodlí, to máš pravdu. No koneckonců ještě je zde rozdíl mezi hornoplošníkem a dolnoplošníkem. Ale nedá se to nazývat akrobatem jen proto, že je éro dolnoplošný. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 13. 5. 2008 / 10:29 | |
| | Myslis vycvik PPL? Ja je v osnovach porad vidim. No a jestli to v FTOckach vynechavaj aby nebrali letadlum zivotnost je ale druha vec... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 13. 5. 2008 / 10:54 | |
| | Jde o to do jakejch se díváš osnov. Aeroklubový jsou stejný už 30 let, tam to jistě bude. Ale jinak v těch evropskejch to fakt není - je tam jen zábrana. Nebo myslíš, že by fto mohli jen tak vynechat něco z výcviku?? Ovšem něco na tom je, totiž už není moc letadel, na kterých by se vývrtky mohly lítat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 13. 5. 2008 / 11:16 | |
| | Tak ona i s Cessnou jde udelat vyvrtka, ale kdyz se zeptas pilotu z nekterych FTO jak ji litaj, nebo nedejboze at ti ukazou obycejnou zabranu padu, tak se nekdy nestihas divit... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) - nácvik vývrtek 13. 5. 2008 / 11:07 | |
| | No, sice se tam píše jen "zábrana", ale nepamatuju se, že by některej instruktor předváděl zábranu, aniž by předvedl, co to ta vývrtka je a čemu je teda potřeba předejít a proč. není cílem naučit se vývrtky lítat - a čistě, jako se to vlastně učí v bezmotorové osnově, ale včas rozpoznat příznaky a automaticky se tomu bránit. Taky se už v žád ný osnově nelítaj v sóle a na tuhle úlohu taky můžeš použít jiný letadlo, než se kterym lítáš výcvik (výcvik na C-172, na vývrtky vývoz na Z-142). Ale (a já myslím že zcela správně) vývrtky se pořád lítaj. Myslím i proto, že bez předvedení žákovi nevysvětlíš rozdíl mezi vývrtkou a spirálou (a že v reálu je to sakra rozdíl!) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) - nácvik vývrtek 13. 5. 2008 / 12:08 | |
| | Ale jo, proti tomu žádná. Osobně si myslím, že každý pilot musí umět vybrat opravdovou vývrtku i spirálu. Nicméně diskuse byla nad tím, je-li vývrtka v osnovách, či není. I já kdysi dělajíc papíry ull domluvil jsem si vývrtky na 142. Oproti Blaníku šílený, nicméně poučný. O to víc jsem byl překvapen, když jsem zjistil, že v dnes platných zákonných motorových osnovách vývrtky fakt nejsou. I pak jsem si je ještě zopakoval. Ale to je dobrovolná aktivita žáka, či instruktora. Patrně je to tak proto, že současní rychlí dopravní piloti to umět nepotřebují. A každopádně jsem neslyšel, že by je někdo lítal sólo. Narozdíl od plachtařů. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) - nácvik vývrtek 13. 5. 2008 / 12:56 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | létání v pádech :-) 13. 5. 2008 / 18:21 | |
| | ale rozdíl je ten že cessna 172 je velmi líná tj. něco uděláš a pomalu to reaguje za to zlin 43 je citlivý ( měl jsem možnost zkoušet zlin 43 asi na 5minut a citlivost jeho kniplu je veliká , málem jsem se dostal taky do pádovky kdyby strejda nezasáhl ) |
| |
|
| | | | létání v pádech :-) 11. 5. 2008 / 23:56 | |
| | viz diskuze: The Cessna stall warning horn is a one of the LEAST popular ring tones for cell phones. ;-> |
| |
|
| | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 14:18 | |
| | Tak to nejsem IN |
| |
|
| | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 14:25 | |
| | to bych radsi neco tipu: Whoop Whoop!!!pull up, pull up!!!, Terrain,Terrain....ale myslim ze mam nekde v pameti telefonu jeste to vyzvani od BHA - cleared for ILS.... |
| |
|
| | | létání v pádech :-) 11. 5. 2008 / 23:32 | |
| | to teda fakt nevim, co tam takovou dobu předváděl. Jao kdyby jí chuděru páčil do vejvrtky a ona pořád né a né... (a že c-172 moc nevejvrtkujou - musí se urvat trochu švuňkem - když se tam šlápne pozdě, je z toho takovejhle šílenej pád-nepád, zkřížený kormidla, skluz jak prase FUJ!) |
| |
|
| | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 08:13 | |
| | Dyk je to přece tak jasný, co tam dělali. Podle mého točili termiku a ten kvíkot je signalizace elektronického varia, jen trochu moc nahlas, no ne? |
| |
|
| | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 08:54 | |
| | | |
|
| | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 09:48 | |
| | co to znamena tocit termiku ? |
| |
|
| | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 10:15 | |
| | To je taková plachtařská hantýrka. Plachtaři jak známo ke svému leteckému životu nezbitně potřebují termické stoupavé proudy. V jednoduchosti ti za daných podmínek vznikne nad zemí takový sloup vzduchu, proudícího směrem vzhůru (stoupák), který mi plachtaři hledáme jako sůl a ve kterých se pak udružejeme neustálým kroužením, aby jsme získali co největší výšku před přeskokem do dalšího stoupáku - prostě točíme termiku. |
| |
|
| | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 10:21 | |
| | A motoráři, kteří se vezou, při tom většinou zvrací |
| |
|
| | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 10:31 | |
| | Je pravda, že ti k tomu mají nejblíž a jen velmi málo opravdu čistokrevných motorářů to zvládne bez sáčku.Jsou ovšem i vyjímky mezi plachtaři, kteří jsou schopni v termice poblít sami sebe (obrazně řečeno) |
| |
|
| | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 19:43 | |
| | Já se válim tys mne dostal !!! (ale máš svatou pravdu! ) |
| |
|
| | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 21:14 | |
| | ...jedna taková vyjímka je u nás instruktorem... |
| |
|
| | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 11:25 | |
| | a jak ji hledají, prostě letíš a doufaš že tam někde je? |
| |
|
| | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 11:30 | |
| | Tak ji hledam ja v Condoru, ale v realu bych to nedoporucoval |
| |
|
| | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 11:42 | |
| | To bude asi tím, že ač je Condor dobrej sim, tak vizuální modelace počasí tam je přeci jenom dost jednoduchá, ať si o frontách, inverzi a jinejch vymožečnostech píše na poli desktopové simulace kdo chce co chce. |
| |
|
| | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 11:39 | |
| | Každej plachtař přece ví, že termika se vyvolává večer před létáním vidatnou dávkou lahodného moku |
| |
|
| | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 11:50 | |
| | ale ne vazne ako hladate tie termicke proudy ? mate na to nejaky pristroj, GPS ? |
| |
|
| | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 11:58 | |
| | Tak ono je toho víc, ale v základě tmavé plochy na zemi - tmavá se rychle prohřeje a je tudíž větší šance na to, že se z ní budou brzo trhat bubliny toho horké vzduchu.Návětrné a náslunečné strany kopců taky dělají své a když už jsi výš, tak to samé, co u kopce funguje i u mraku a je to krásnej zážitek.Pak záleží taky odkud fouká vítr na terén, tam se zase dělá tzv. mechanická termika - hrany lesů, například, kopečky a tak.Ono se to nedá shrnout několika větama je to docela věda a pokud tě to zajímá, materiálu ke studiu se dá na internetu sehnat opravdu slušná porce.Včetně i učebnic, které byly někde ke stažení, ale nepamatuji si kde - třeba takový Gončarenko a učebnice pilota
|
| |
|
| | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 12:03 | |
| | a su na to aj nejake pristroje ? Co keby sa do Blanika naistaloval Weather Radar alebo nieco ine ? Mali by ste to omnoho lahsie |
| |
|
| | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 12:09 | |
| | Upřímně asi ne, to už by to někdo měl. Jednak ti radar moc neřekne a i kdyby, tak tokové zařízení asi nebude vážit málo, o spotřebě energie ani nemluvě a tudíž je to pro lehounkého větroně dosti neužitečná věcička.
PS: S tou váhou je to sice jinak, často se dokonce do větroně leje voda, ale to je na jinou rozpravu. |
| |
|
| | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 14:35 | |
| | Já mám na to jenom vário.Mě by to asi nebavilo kouknout na přístroj a vědět, kde to tam opravdu je.Vžďyť v tom je právě ta krása - lítat, hledat, najít, vychutnat si ho, zkusit to jinde, kysat, vybát se, jestli to dáš zpátky, najednou je super věc i taková nulička - vario máš na nule, nestoupáš, ale ani neklesáš, tak se držíš pak je z toho třeba později půl metřík mahoru a to je radosti A nebo taky ne, když to houpne do mínusu I kdyby takovej přístroj byl, se mnou by neletěl |
| |
|
| | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 14:54 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 19:46 | |
| | je tam taky GONČARENKO !!! To je božííííííí!
tam jsou děsný hlody v tejhle knížce - a když u nás byli na soustředění plachtaři z Německa, výkřik "Gončarenko!!" (u našich hostů "Gonscharenko!!") byl výzvou k okamžitému otočení skleněné nádoby v pravé (levé) ruce směrem do žíznivého hrdla, joj, to se nedá zapomenout |
| |
|
| | | | | | | | létání v pádech :-) 12. 5. 2008 / 12:02 | |
| | Vše je především o znalosti počasí a daného prostředí. Takovým nejzakladnějším markantem jsou mraky jménem kumuly, které se tvoří právě na vrcholech hledaných stoupáků (resp. v místě kde teplota klesne pod rosný bod, stoupák může ještě pokračovat i nad mrak, ale pro jednoduchost to stačí). Podle jejich vývoje se dá poznat, jestli je to začínající nebo už rozpadající se termika a zda se tedy vyplatí se tam hnát. Pak je dobře vědět, že třeba nad tmavými místy, ned některými polem (dle místní znalosti) se třeba dělá termika častěji než nad chladným rybníkem. Dalšími možnostmi jak najít termiku je sledovat dravce či jiné velké ptáky, ti mají pro termiku šestý smysl. Taky když vítá víc větroňů může kroužicí kolega velice dobře napovědět, kdeže se ten stoupák nachází.
To jsou takové základní "přírodní" prvky o kterých vím (a to vím prosím zatím hodně málo).
PAk je samozřejmě důležitý "zadek" a budíky v letadle, kdy zatek pozná, že to koplo a budík ukáže jak moc to stoupá. Tím budíkem je buď Vario (často jsou na palubě dvě, jedno s citlivější, druhé s větším rozsahem) nebo Tevar. oderní kluzáky pak mají už hafo elektroniky, kdy to krom ukazatele i píská a provádí další a další vyhodnocení. Ve spolupráci s GPS to pak dokáže ukázat i graficky, kde to zrovna neslo víc, kde hledat přibližně střed stoupáku, kam se při dané konfiguraci dá doletět a sto a jednu informaci pro výkonové létání, ale to už je jiný kapitola.
Celé je to vlastně o vzájemné interakci stroje, pilota a přírody. |
| |
|
|