FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 1. 12. 2024, svátek má Iva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
NASA NEWS STS-123 a STS-124 Jeden příspěvek | Celý strom
NASA NEWS STS-123 a STS-124   15. 4. 2008 / 19:34
= M@trix! =   
Takže po zase jednom megahyper stromu s hádkami o ničem si dovolím lehce oddychové téma ...
------------
Dneska se nejdřív trochu netradičně koukneme o msíc zpět do minulosti. 11.března odstartoval z KSC raketoplán Endeavour, terý na oběžnou dráhu vynesl dva nové prvky mezinárodní kosmické stanice ISS. Jednak první ze tří dílů japonské laboratoře Kibo (konkrétně její logistický modul) a také kanadského robota zvaného Dextre.
Kibo L.M. byl dočasně umístěn na horní stykovací uzel modulu Harmony (Node2), při instalaci robota Dextre se vyskytl problém s jeho napájením, který se snad při další "vycházce" astronautů podařilo opravit. Robot Dextre je dálkově ovládaný nástavec pro mobilní staniční manipulátor a je určen k pracem na vnějším plášti stanice, kde díky své "dvouruké" koncepci může nahradit i výstup astronautů z ISS do volného prostoru.

STS-123/ISS 1J/A

Raketoplán: Endeavour
Primární náklad: Kibo Logistics Module (Japonsko), Dextre Robotics System (Kanada)
Parametry dráhy: Sklon: 56.1° / výška 122nm
Start: 11.3.2008, 2:28 a.m. EDT, startovní komplex 39A
Délka mise: 16 dní
Přistání: 26.3.2008, 8:39 p.m. EDT, Shuttle Landing Facility (KSC) - RWY15

Obr.1: Logo mise STS-123
Obr.2: nákres robota Dextre ( http://www.ctv.ca/mar/static/dextre/ )
Obr.3: posádka před odjezdem na startovací rampu
Obr.4: Endeavour na LC-39A
Obr.5: Robot Dextre připevněný na staniční "kanadské ruce" Canadarm2
41145 B / 500 x 348 / sts123_patch01.jpg
43814 B / 600 x 464 / spdm-hr.jpg
50622 B / 600 x 402 / 216566main_08pd0694-m.jpg
40087 B / 600 x 403 / 216532main_08pd0674-m.jpg
51274 B / 600 x 408 / 218604main_s123e007107.jpg
 

NASA NEWS STS-123 a STS-124   15. 4. 2008 / 19:38
= M@trix! =   
A nyní již do současnosi ...
------------
Další letošním letem raketoplánu má být mise s označením STS-124/ISS 1J. Původně původního plánu měl letět raketoplán Atlantis, ale nakonec poletí Discovery. Také datum startu bylo několikrát posunuto z původně konce dubna na 31.května 2008. Discovery na stanici ISS dopraví druhou část japonské laboratoře Kibo (konkrétně její hlavní přetlakový modul) a také robotický manipulátor, který bude sloužit po sestavení laboratoře Kibo k obsluze experimentů ve volném prostoru.

STS-124/1J
123 let raketoplánu

Předpokládaný start: 31.5.2008
Raketoplán: Discovery
Startovní okno: 10min
Startovní komplex: 39A
Délka mise: 13 dní
Předpokládané přistání: KSC SLF
Primární náklad: Kibo Pressurized Module, Japanese Remote Manipulator System (oba Japonsko)


Posádka:
velitel - Mark E. Kelly (Commander/USN) ... veterán STS-108, STS-121
NASA Bio: http://www.jsc.nasa.gov/Bios/htmlbios/kellyme.html

pilot - Kenneth T. Ham (Commander/USN) ... nováček
NASA Bio: http://www.jsc.nasa.gov/Bios/htmlbios/ham.html

MS - Ronald J. Garan (Colonnel/USAF) ... nováček
NASA Bio: http://www.jsc.nasa.gov/Bios/htmlbios/garan-rj.html

MS - Karen L. Nyberg (Ph.D.) ... nováček
NASA Bio: http://www.jsc.nasa.gov/Bios/htmlbios/nyberg-kl.html

MS - Michael E. Fossum ... veterán STS-121
NASA Bio: http://www.jsc.nasa.gov/Bios/htmlbios/fossum.html

MS - Akihiko Hoshide (JAXA, Japonsko) ... nováček
NASA Bio: http://www.jsc.nasa.gov/Bios/htmlbios/hoshide-a.html

MS/Exp.17 Flight Engineer - Gregory Chamitoff (Ph.D.) ... směrem na ISS / nováček / návrat s STS-126
NASA Bio: http://www.jsc.nasa.gov/Bios/htmlbios/chamitoff.html

MS/Exp.16-17 Flight Engineer - Garrett E. Reisman (Ph.D.) ... návrat z ISS
NASA Bio: http://www.jsc.nasa.gov/Bios/htmlbios/reisman.html

Obr.1: Logo mise
Obr.2: podoba laboratoře Kibo po dokončení
Obr.3: posádka STS-124
(zleva: Gregory E. Chamitoff, Michael E. Fossum, Kenneth T. Ham, Mark E. Kelly, Karen L. Nyberg, Ronald J. Garan, Akihiko Hoshide)
Obr.4: motory SRB jsou připojeny k nádrži ET (12.4.2008/KSC-VAB)
24019 B / 500 x 500 / sts124-s-001.jpg
34625 B / 600 x 440 / jsc2003e42552.jpg
55183 B / 600 x 480 / sts124-s-002.jpg
21379 B / 335 x 500 / 08pd0946-m.jpg
 

NASA NEWS STS-123 a STS-124   16. 4. 2008 / 00:02
Lukas.wz   
Dneska jsem si zrovna pročítal LK a vzpomněl jsem si na tebe a tvoje info o letech.. Tže jsem rád, že v tom budeš pokračovat..

Jen dotaz: Když STS-124 startuje 31.5 tak proč je to tu už teď..? Jako informuješ dopředu..? Pokud jo, dík..! ( tohle nění myšleno špatně a není to ironie..!)

A ještě.. Startovní okno 10 min, to chápu.. Ale pls kdy..?





!!

Prosím ty, koho lety nezajímají, aby do tohoto vlákna zbytečně neblily své poznámky.. Dekuji..

!!
 

NASA NEWS STS-123 a STS-124   16. 4. 2008 / 09:09
= M@trix! =   
to že jsem to napsal už teď má víc důvodů. jednak minule (STS-123) jsem byl zaneprázdněný a tak jsem to chtěl napsat alespoň zpětně. STS-124 měla původně startovat už za 10 dní, no a taky jsem chtěl rozjet trochu odpočinkové téma po tom, co se tu dělo poslední dva dny ...

startovní okno k ISS je vždy 10 minut, přesný čas startu zatím není určen (TBA - bude oznámeno)
 

NASA NEWS STS-123 a STS-124   16. 4. 2008 / 11:40
Latom   
Milan mě jistě poopraví pokud něco plácnu, ale startovací okno je proto, že je to "ideální" čas, ve kterém se raketoplán dostane ke stanici za co "nejlevnější" způsob. Prostě ji dožene za použití minimálního počtu oprav a korekcí jeho dráhy vůči ISS.
 

NASA NEWS STS-123 a STS-124   16. 4. 2008 / 12:07
= M@trix! =   
přesně tak. ideální čas strtu k ISS je přesně v okamžiku, kdy stanice prolétá nad místem startu. do tohoto místa je směrováno i desetiminutové startovní okno s tím, že je z hlediska ekonomiky letu (spotřeba pohonných hmot, nutnost korekcí dráhy) možné startovat maximálně 5 minut před a 5 minut po tomto okamžiku.

proto není možné určit přesný čas startu v dlouhodobém výhledu. i když má ISS poměrně konstatní oběžnou dráhu, dochází k různým korekcím,... a proto se přesný čas určuje přibližně 1-2 týdny před startem ...
 

NASA NEWS STS-123 a STS-124   16. 4. 2008 / 12:44
Lukas.wz   
Jj, proč je okno dlouhé jak je a že se startuje když je ISS ve výhodné pozici jsem věděl, jen jsem nevěděl kdy se určí přesně.. Dík..!
 

NASA NEWS STS-123 a STS-124   16. 4. 2008 / 18:43
Teflon_490   
Ale ja to treba nevedel a tim padem neskodilo to tady zminit, diky.
 

NASA NEWS STS-123 a STS-124   16. 4. 2008 / 08:19
Toomitsch
Cece, kdyz si tak prochazim jejich CV a vidim, co vsechno maji vystudovane (viz ta blondynka) tak shledavam, ze do kosmu se podivam jedine jako turista
 

NASA NEWS STS-123 a STS-124   16. 4. 2008 / 10:21
= M@trix! =   
No taková je realita ... člověkmusí být buďto armádní/námořní pilot s náletem tisíců hodin na desítkách typů a nebo špičkový vědec aby vůbec mohl být zařazený mezi kandidáty na astronauta (což samo o sobě vůbec neznamená, že jím bude). Navíc ke všemu NASA nepřijímá do Astonaut Candidate Programu občany jiných států než USA.

Další možností je být astronautem některé partnerské agentury, nebo se stát specialistou užitečného nákladu.
Druhá varianta u nás jednoznačně nehrozí. Sice už jsme do vesmíru vysali nějakou tu družici, ale nikdy nebyla tak velká, aby jí musel vynášet raketoplán a aby u toho musel být nějaký specialista na dané zařízení ...

Co se partnerských agentur týče, pro našince připadá v úvahu agentura ESA. Zde je "trochu" zádrhel, že ČR zatím není členem ESA, takže bohužel. Ovšem podmínky pro výběr jsou velmi podobné jako u NASA. Pilotní zkušenosti nejsou vyžadovány, ovšem vzhledem k počtu členů oddílu astronautů ESA, má člověk "nepilot (rozumějme opět proudové stroje a nálety tísíců hodin)" pouze malou šanci na úspěch.

tak trochu zjednodušeně - ideální astronaut ESA by měl mít vystudované přírodně vědy, techniku nebo medicínu a být špičkou ve svém oboru s několikaletou praxí, být zkušeným vojenským pilotem, perfektně vládnout anglickým, ruským a pokud možno ještě třeba německým nebo francouzským jazykem (ideálně všemy), perfektní zdravotní stav, fyzická a psychická kondice je samozřejmostí ... prostě takový Superman

Takže alespoň do vstupu ČR do ESA je jedinou možností jak se podívat do vesmíru kosmický turismus. A to buďto ruskou cestou se vším všudy, včetně návštěvy ISS (pro našince opět nedosažitelná - astronomické finanční náklady), a nebo je tu možnost využít služeb některé komerční společnosti a vydat se do vesmíru - spíš na několik chvil "nakouknout za dveře" - třeba strojem odvozeným od SpaceShip One. To je sice zatím hudba budoucnosti, ale už teď praskají pořadníky ve švech a cena je více než lákavá ...

 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ