FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 16. 11. 2024, svátek má Otmar Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA Jeden příspěvek | Celý strom
Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   30. 3. 2008 / 18:45
SONP   
Vzhledem k tomu, že jsem se dnes asi po 4 letech poprvé vysekal pri přistání na IVAO, nedá mi to, než abych se s Vámi podělil o svůj zážitek. Myslím, že to bude zajímavé i proto, že to krásně odpovídá nehodám, které zavinil lidský faktor. Zkrátka jsem si připadal jak v leteckých nehodách od national geographic.

Šlo o NDB-DME přiblížení na letišti Narsarsuaq.

Jak to všechno začalo - prostým opomenutím důležitého úkonu - zapoměl jsem před letištěm sesouhlasit gyroskopy, z nichž jde do přístrojů údaj o headingu. Pro ty kdo tůčko nelétají - tato chyba způsobí, že máte error v headingu (v tomto případě vzhledem k letu do Gronska šlo o několik desítek stupňů - asi tak 40). Samozřejmě jsem o této chybě nevěděl, a tak jsem nevěděl, že všechno, tj. HSI, RMI a další navigační přístroje ukazují nesmysly.

Začátečný bod přiblížení bylo NDBčko NA (umístěné na letišti), od nějž se mělo pokračovat kursem 278, pak na 8 majlích na DME zatočit doleva na kurs dráhy 072. K NDB jsem doletěl (před tím jsem na něm 10 minut holdoval, samozřejmě ve zcela špatných kursech, aniž bycho to věděl), a od něj pokračuji kursem 278, ve skutečnosti však byl kurs asi 220. Na DME 8 zatočím na finále, pokračuji a ejhle, letiště nikde, naopak letím do hory. V tom okamžení mi seplo, nahlásil jsem go-around (zatím úplně klidný), a ATC mě poslal na NA holdovat.

Během holdu jsem se snažil si sesouhlasit gyroskopy podle magnetického kursu, což ovšem v průběhu zatáčky není (a navíc v blízkosti magnetického severu) není dost dobře možné. V důsledku toho jsem si gyroskopy úplně roztočil, a vůbec jsem neznal ani svoji pozici, ani heading (a to ani přibližně). Nervy začaly pracovat, začal jsem zpovídat ATCho, jaký že mám kurz, a že chci vektory - odpovědí bylo, že vektorovat mě dost dobře nemůže, a poslal mě znova na NDB přiblížení. Jediné co jsem věděl bylo, kde je NDB a pak ještě DME údaj. Za absence údajů o headingu jsem samozřejmě vůbec nevěděl kde jsem, a úplně jsem ztratil orientaci.

ATC se mě snažil vektorovat na vizuální přiblížení, ovšem vizuál mi taky moc nešel (ty fjordy vypadaj všechny stejně), navíc údaj o směru letu mi scházel do té míry, že jsem nevěděl kde mi hlava stojí, tím méně jaký je směr rwy(i když jsem se snažil vejrat do visual chartu). Do toho mi začala pískat rezerva paliva (přiblížení už trvalo víc jak 40 minut) - aby mě to neznervozňovalo, signalizaci jsem vypnul. S ní jsem ovšem vypnul i sirénu kritického úhlu náběhu (je to tatáž siréna, a pokud ji vypnete, neřvou ani jiné alarmy). Pak jsem sice rwy uviděl a začal klesat na visuální přiblížení, ale ve stresu jsem zapomněl přidat režim, překročil jsem kritický úhel náběhu (neb jsem vypnul zvukovou signalizaci), a zapíchl jsem to vpravo od dráhy. Toť vše.

Když si to tak uvážím, je to fakt jak jedna z těch nehod, co se na ně díváme v úterý v TV. Jedna (dost zásadní chyba) odstartuje takový řetězec událostí, který vede k naprosté ztrátě schopnosti pilota ovládat let. Viděno zpětně bylo jediným správným postupem nastoupat bezpečnou hladinu, a pomocí komunikace s ATC (nebo podle GPS)sesouhlasit gyroskopy tak, aby indikace byla správná, případně divertovat na méně nebezpečné letiště. Já s důvěrou ve svou schopnost dokončit let podle vidu jsem způsobil havárii, nemluvě o tom, že jsem BHA udělal takovou ostudu, že teď už budu muset lítat jen za Aeroflot .
 1x  

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   30. 3. 2008 / 18:54
SONP   
K tomu ještě jedno ilustrační foto z té části letu, kdy jsem ještě nevěděl o tom, že mě čekají velké problémy (přitom chyba již byla udělána a proto kostky vrženy ).
15496 B / 600 x 427 / Screenshot 2008-03-30_17-28-56a.jpg
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   30. 3. 2008 / 19:02
tonde   
tak to je jak z čítanky jak by zhruba zněl rozbor - hlavní příčina chyba pilota, spolupůsobící příčina - chyba ATC Velmi dobře
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   30. 3. 2008 / 19:20
SONP   
Vzpomněl jsem si na tebe s tou nezvyklou polohou (i když tahle byla jen v 2D, nevěděl jsem "jen" to, kde jsem), a s tím, jak si psal že to dokáže pilota rozhodit. Já měl mozek úplně na sračky, nedokázal jsem dělat racionální rozhodnutí, a zapomínal jsem na triviální věci, jako režimy apod. To v konečném důsledku znamenalo, že havarie byla neodvratná už od chvíle, kdy jsem se rozhodl NDB přiblížení s naprosto nezpůsobilým stavem přístrojů zopakovat.

Hrůza, skoro jsem si cvrknul do trenek, když jsem v deep stall padal na práh dráhy. Brrrr, zapomněl jsem skoro, že jsem doma v obýváku - jak ta FSka dokáže být zatraceně přesvědčivé, když se do ní ponoříš.
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   30. 3. 2008 / 19:35
tonde   
udělal jsi mi radost - a to jen kvůli tomu, že jsi v daném okamžiku nezmáčkl jeden pitomej malej čudlík a potom je to už chyba na chybu.
a vvvvoooo tttooootttttooooom to jeeeeeee..........
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   30. 3. 2008 / 20:26
Karel
to je tak, když s tím lítaj právníci ))))))
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   30. 3. 2008 / 21:18
SONP   
Když s tím můžou lítat frontmani heavymetalovejch kapel a napomádovaní leč potloustlí herci, tak proč nemůže jurisprudence?
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   30. 3. 2008 / 19:27
SONP   
A ještě mapka k rozboru. Červenou barvou je zobrazen můj odhadovaný let vzhledem k publikovanému přiblížení.
44340 B / 600 x 375 / gronsko.jpg
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   31. 3. 2008 / 15:22
Rychlokvaška
Poznámka 1) - u takových situací se přesně ukazuje v čem je problém FSky a reálných addonů - ve skutečnosti jsou na to všechno 2 nebo 3 lidi, dělat to v jednom je téměř nemožné a ani se nedivím, že ses u toho cítil, jak ses cítil. Do podobných situací se dokáže dostat i víc lidí najednou

Poznámka 2) - Resp. tip nezůčastněného Neznám Tučko, ale většina ADF budíků co jsem poznal ukazuje relative bearing, čili je jedno jak je natočený kompas v tom budíku, ručička ukazuje vůči letadlu vždycky správně. Zbytek by pak šel nahradit klasickým standby kompasem. Nebo se pletu?
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   31. 3. 2008 / 16:51
SONP   
Ad 1: Už jsem diskutoval po ICQ s Tondem o tom, jak by se situace vyvíjela v posádce. Došel jsem k tomu, že by došlo ke klasické situaci "šedovlasý sebevědomý vzdušný vlk vs. zelený copilot". Prvý by navrhoval (a nakonec i prosadil) i se závadou v přiblížení pokračovat, druhý třeba divertovat nebo nastoupat bezpečnou výšku a pak řešit, po prosazení autority šedého vlka a spadli by možná stejně.

Ad 2: ADFka se pohybuje přesně tak, jak píšeš. Bohužel Pro-TU 154 nemá standby kuličku, i když v reálu je. Šlo by to nahradit ještě zobrazením korekčních mechanismů KM-5, ale to mě žel nenapadlo.
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   31. 3. 2008 / 17:14
Rychlokvaška
Ad 1) Mňojo, ale dá se to řešit taky tak, že prostě jeden řeší problém a druhý letí a komunikuje. Já osobně bych třebas požádal o nějaký heading a výšku nad MSA a ten chvíli letěl, copilot by za letu srovnal přístroje např. podle standby, dalo by se udělat třebas nějaké VDF zaměření pro ověření a výsledná odchylka by nemusela být nijak tragická.

Ad 2) Ajaj ,chybka.

Nechci v žádném případě říkat že já bych to udělal správně, jen ilustrovat jak v případě závad je jednočlenná posádka naprosto na hranici možností. I dvoučlenná dost často je a přesně vím o čem mluvíš, zažil jsem to mockrát Ale když už jsi tak pěkně zahájil vyšetřování letecké nehody, tak zkouším připojit i tu zbývající část standardního reportu - doporučení
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   31. 3. 2008 / 17:15
Balooo   
Prostuduj si v mém tutoriálu sekci Kurzového systému a distribuci kurzů pro spotřebiče. Hlavně ten celostránkový obrázek.

RMI vždy zobrazuje místní magnetický, signál u šedovlasého vlka jde z BGMK-2 a u zeleného kopulopilota z BGMK-1.

HSI u šedovlka potom vyřešíš jednoduše - na overheadu vpravo přepnutím levého GMK/GPK na GMK. A je to - máš tam místní magnetický. Pro zelenáče platí pravý přepínač, ale jeho HSI v "M"ku nevidíme.

Na GMK režim se dá docela dobře lítat, protože to koriguje jenom v klidném letu, takže se tam v zatáčce necpou ty blbosti jako na ty věštecký kouli ve vodě uprostřed.

Prostě: když zapomenu sesouhlasit, přepnu na GMK!
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   31. 3. 2008 / 22:30
SONP   
Počkej, tak ještě jednou, a pro blbce (v 154 kapíruju všechno vyjma těch gyropotvor, v nich mám značné mezery - ty se projevily při mém prvním letu v arktických šířkách). Jediné co vím, že ty dva budíky KM-5 mi ukazují místní magnetický kurz, a podle nich se sesouhlasují ty ostatní agregáty? Ale přece i RMI se při sesouhlasení hýbá (myslím že spolu s GA1, takže se mi zdá, že automaticky místní magnetický neukazuje, musíš ho taky sesouhlasit... Nebo se sesouhlasuje průběžně?

Když to vezmem podle té číselné nápovědy:

HSI komandira: BGMK2
HSI zelenáče kopilota: BGMK1
Kam leze signál z GA1 a GA2? Na UŠ-3 (letadýlko a trojuhelníček)?

Dodnes jsem žil v domnění, že podle sensoru magnetického kurzu (ty indukční udělátka) se sesouhlasí GA1, GA2 (tj IKU a UŠ-3), a podle toho se pak sesouhlasí BGMK (tj. oba PNP). A že v případě, že nesesouhlasím před sestupem, mám rozhozené všechny čtyři údaje (nejen BGMK)?
Z čeho se bere kurz na RMI (a ten je teda během celého letu pořád správný magnetický?)? A pokud je pořád magnetický, tak by magnetický měl ukazovat i UŠ-3, ne?


A jakmile přepnu na GMK, začne mi PNP ukazovat totéž co RMI, rozumím tomu správně?

P.S. pro Boeingáře/Airbusáře: Vítě o čem je řeč?
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   31. 3. 2008 / 23:01
Atarian   
Moc hezke povidani, moc hezke rozbory, moc hezke, moc hezke.... ale prijde mi to zase jako diskuse o hovnu... a nebo je to soutez kdo vybleje nejvice, ostatnim nesrozumitelnych, zkratek?

"Jediné co jsem věděl bylo, kde je NDB a pak ještě DME údaj. Za absence údajů o headingu jsem samozřejmě vůbec nevěděl kde jsem, a úplně jsem ztratil orientaci."

Teda vubec nejsem odbornik, ale pokud jde o to urcit spravny kurz, proc sis nenaladil to NDB, neotocil to primo k nemu a pak se ridiciho nezeptal, jakym kurzem to mas k NDB? On by na radaru jen mysi natahnul caru od tveho krizku k NDB a ty 3 cislovky co by ti sdelil by ti uz mohly dost presne urcit jakym kurzem letis...
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   31. 3. 2008 / 23:13
tonde   
... přesně tomuhle se říká stress na palubě - racionální myšlení ustupuje a děláš chyby, které se násobí U Vojty to odnesly jen propocené slipy a tričko, v reálu je o tom seriál o leteckých katastrofách - mimochodem velmi hezky natočené, právě na to čumím.
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   31. 3. 2008 / 23:21
Atarian   
Jo to chapu a je hezky jak realna je uz FSka ze clovek pri tom muze uplne zapomenout na to, ze je doma v obyvaku... jenom mi prijdou trapny ty exhibicionisticky vylevy o tom, jestli jde sestelovat GA1 podle GA2 spolu s IKU a UŠ-3 na BGMK pres PNP do RMI pokud ovsem sezenes soupatka za listky na FOK... kdys se staci normalne anglicky zeptat ridiciho... "hele vole, jakym letim kurzem?"
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   31. 3. 2008 / 23:29
OK-PPT (AVP57T)   
Však wo co go, sranda, ne. Neprožívej to tolik. Jenom ať se chlapci vyřádí.
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   31. 3. 2008 / 23:49
Atarian   
двоиточие тере скобка
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 07:25
SONP   
No, to já jsem samozřejmě udělal s tím kursem (akorát ne na ADF, ale prostě jsem se ho se zeptal, jaký mám heading) , ale řídící mi řekl, že vzhledem k blízkosti magn. polu mi tu informaci nemůže sdělit. A pak z něj nějaký heading vypadl, jenže vůbec neodpovídal - kdo ví co tam naměřil...

A bez těch zkratek se bohužel v tučku neobejdeme. Přece nebudu psát, že se kurz podává z "Bloka Gyro-Magnitnogo Kursa" na "Pilotažno-komandnyj pribor" a "Indikator Kursovych uglov", případně na "Ukazatel Šturmana-3". To už by z toho byli boeingáci úplně na maděru ...
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 09:15
Vita Zenisek
Nejak nechapu o co ti jde? Proc by se kluci nemohli bavit o Tu a pouzivat zkratky jim zname k popsani veci jim znamych? Ze to mu ostatni (vcetne me) nerozumi? No a? Vzdyt to same tady dela 90% lidi pri diskusich o Boeingach a Abusech.
Navic toto je moc pekna diskuse, pokud si odmyslim tve prispevky a uzitecna. Pokud bych nekdy v budoucnu lital Tu, budu vedet kam se podivat az se mi neco podobneho prihodi.
Pokud budes mit k memu prispevku nejake vyhrady, tak pres PM, at nezasirame jinak pekny topic. Dik.

Vita
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 09:40
Jaakov   
Máš recht mezera středník pomlčka závorka uzavřít
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 09:27
kuma   
Já taky těm tupolevksejm kabalám nerozumím, ale líbí se mi to. Proto ale nepíšu.

Jen jsem chtěl doplnit, že dispečera se na polohu a kurs nemusel ptát anglicky, k tomu slouží jedna už teď moc nepoužívaná zkratka "Q" kódu - QDM (ve 30. letech hojně používaná, zaměření prováděly goniostanice a čeští piloti si tuto zkratku pamatovali pomocí mnemotechnické větičky "Kde dem?"). Ale hledej dneska v severním Grónsku nebo kde to byli nějaké goniostanice, že
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 09:59
Rychlokvaška
Ono nejenom goniostanice. Nevím jak jinde na světě, ale v UK je vybavení pro zaměření součástí vybavení věžky skoro na každém letišti a na tomto systému založená přiblížení VDF (s poměrně hodně zajímavými minimy) jsou ještě doteď na některých letištích dostupná. A je to moc velká zábava
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 10:59
kuma   
No dobrý, tak hup sem dakotu, letím do Anglie
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 11:04
SONP   
Haló haló Praho, Já Dakota OK-VEV. Vysílám pro zaměření, vysílám pro zaměření... Sakra IVAO staffe, kdy už budou zase ty historické eventy, už mě RNAV nebaví... Aspoň jeden, malinkatý - materiály přece máte z minula!
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 15:45
Serž   
nahodou "halo, praho" se v mem slovniku celkem na dlouho zabydlelo
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 18:05
Balooo   
Tak jo, pojďme na to. Na obrázku to je paskvil, originál najdete v navigačním tutoriálu, ke stažení zde: http://www.protu-154.com/forum/viewtopic.php?t=9013

Když si odmyslíme přepínače pro korekce, tak na začátku je indukční senzor (flux gate), který cpe aktuální mag. kurz do korekčního mechanizmu KM. KM dodává mag. kurz do zmíněného BGMK.

Dále máme nezávislý směrový gyroskop GA3. Před odletem nastavíme do GA3 místní magnetický kurz a do KM se natáhne také místní magnetický.

Jednotka BGMK je napojena na KM i GA3 a dodává dva kurzy: místní magnetický (GMK) a nezávislý z gyra (GPK). GPK jde do HSI a UŠ3 (silueta letadla a trojuhelník na obvodu) a dále GMK pro RMI. RMI ukazuje tedy vždy místní magnetický! HSI má ale možnost zmíněným přepínačem GMK/GPK na overheadu možnost přepnutí také na na GMK režim. To se prý v reálu občas používá u krátkých letů, nebo právě pokud je problém se sesouhlasením nezávislého gyra, které se díky sbíhavosti poledníků za letu nějak rozjede. UŠ3 a NVU jede pouze na GPK.

Samozřejmě to je složitější, protože tam je všechno dvakrát, včetně přístrojů kapitána a zajíčka, navíc ještě NVU a v podstatě se dá propojit všechno na všechno. Když tomu věnujete půl hodiny, tak to pochopíte a dává to celkem smysl. Já už mám skoro pocit, že to je vlastně uplně jednoduchý. Samozřejmě v takové Il-62 toho je ještě víc

A teď k některým otázkám:

KM je pouze pro sesouhlasení. Ano i ne. Magnetický kurz se dá normálně použít pro HSI a vždy se používá pro RMI. KM za letu konstantně sesouhlasuje svůj BGMK. Funguje to jako gyroindukční kompas. Kurz tedy nejde z KM, ale z BGMK. Na KM je možné nastavit místní deklinaci a považovat to za místní skutečný (geografický) kurz.

RMI se při korekci hýbe. Ano, to je pravda. Je to proto, že v BGMK jsou ty kurzy nějak provázány a tak se také rozšteluje. Pokud to ale necháš být a vypneš korekci gyra, tak se RMI pomalu samo srovná. Když přepneš GPK/GMK na GMK, tak se ale nebude HSI při korekci točit společně s RMI, protože u kapitána jde mag. kurz pro HSI z prvního BGMK a pro RMI ze druhého, takže se bude levý HSI točit při rychlé korekci druhého gyra (KOHTP)! (Uff.)
Z důvodu tohoto provázání se musí nejdřív sladit GA a až potom BGMK. V podstatě to je ale jedno, protože by se BGMK stejně časem zase sesouhlasily.

Kam leze signál z GA1 a GA2? Vždy se nejlépe najdou na UŠ3. Letadlo je kurz prvního gyra a trojuhelník na obvodu je druhé gyro. Dále najdeme signál v HSI, pokud je přepínač na overheadu v poloze GPK.

BGMK se sesouhlasují průběžně, nejde to z GA. Když se sesouhlasuje GA, tak se vlastně odpojí permanentní korekce z KM na BGMK a zavede se do GA. Je možné si to ověřít, když je BGMK rozladěné a pomalu se točí ke skutečnému mag. kurzu - když zapojíme korekci pro GA, tak se v tom okamžiku přestane točit. Jakmile to dáme zpět, tak se zase začne a my mu tlačítkem Soglasovanie pomůžeme, aby to bylo rychleji.

Mimochodem - na obrázku jsou přepínače korekce v poloze magnetické korekce druhého gyra a obě HSI berou GPK kurz (z GA) a NVU je nastaveno na GA1.

A jakmile přepnu na GMK, začne mi PNP ukazovat totéž co RMI, rozumím tomu správně?. Ano, to je správná odpověď. PNP (HSI) bude ukazovat magnetický kurz, stejně jako RMI.

PS: A s Atarianem si to vyřídím osobně u stakana ruského Standaru. Ještě si rozmyslím, jestli ji chytí z levého KM, nebo pravého )) A potom bude prozkoušen ze znalosti TKS!
17771 B / 448 x 279 / TKS.jpg
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 18:12
Karel
kromě pár drobností, které tu nebudu rozebírat střední pomlčka uzavřená závorka, máš pravdu...
 

Má havárie na grónském letišti dnes na eventu BHA   1. 4. 2008 / 19:18
Koprik
Mili Tuckari, po precteni BALUOVA prispevku mate muj hluboky obdiv...a dale"
1) Uz konecne chapu, proc tucko vozi motor navic - jinak by ty pristroje ostatni generatory neutahly...
2) Taky si uz nemyslim, ze by v kokpitu tucka vladla prezamestnanost...
3) Nechapu jak to jeden simptak ve FS9 dokaze zkrotit - nekdy teda nedokaze...
4) Uz rozumim tomu, proc se byvali tuckari preskoleni na bulika behem letu strasne nudili - zazil jsem u Airzena Georgian airlines....))

TUCKARUM ZDAR HOWGH
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ