| | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 19:40 | |
| | | |
|
| | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 20:00 | |
| | Opět je tu příspěvek, který bude akorát zabírat místo, takže spousta lidí kteří budou muset listovat fórem zpět, aby třeba našli odpověď na příspěvek týkající se Flight simulátorů.
Viz příspěvky typu Underground, spadlo letadlo a tady taky spadlo letadlo apod.
No jen tak dál. |
| |
|
| | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 20:11 | |
| | tohle je jen informativní příspěvek... Nemusí na něj nikdo reagovat.. |
| |
|
| | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 20:18 | |
| | podobné příspěvky mají ale mezi řádky velkou informační hodnotu i pro virtuální létání. Pokud si tu hrajeme na piloty a řídící (nebo simulujeme piloty a řídící ), tak tyto věci k létání neodmyslitelně patří. I třeba jen ve vztahu - co se asi stalo, jak bych to řešil já?
Peace, brothers |
| |
|
| | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 20:20 | |
| | Týká se letectví? Týká. Tak co ti vadí?
Kdyby tady nebyly příspěvky které se netýkají pouze FS, ale i dalších problémů ohledně letadel, tak to můžem zavřít. Vypadalo by to následovně 1000x PMDG, 550x pád fs. Pár problémů s dalšímy komerčnímy addony.
To, že tady dají někteří lidé 50x příspěvek o té samé havárii, je jiný problém.
A jestli sleduješ tyhle thready, mnohdy najdeš zajímavé věci o nouzových postupech v těchto případech. Takže já v tom problém nevidím. A doufám že nikoho nenapadne na tohle reagovat, kdyžtak to na mě vysypejte na ICQ, nebo přes soukromé zprávy. |
| |
|
| | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 21:43 | |
| | A sakra, Farnborough, včera odpoledne jsem tam byl. Mimochodem takový sračky, jako jsem zažil při přiblížení, jsem už dlouho nezažil... R.I.P. |
| |
|
| | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 21:44 | |
| | btw psali tam myslim cosi o vibracich na motoru, jak splha CJ jen na jeden? |
| |
|
| | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 21:51 | |
| | Nevim, CJ nelítám ,ale asi nic moc, o malejch Citationech se říká, že buď uměj stoupat, nebo odebírat bleed air na klimatizaci. Tohle byla ale prej stará pětistovka. Čertví, co se tam stalo.... Nevím jak dneska, ale včera bylo nad jižní Anglií tak blivno, že jsem toho měl plný kecky i na dva motory se zdravym érem |
| |
|
| | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 22:19 | |
| | To jo, ale zase certifikovaný éro pro komerční provoz by mělo přece mít na jeden motor schopnost dokončit vzlet a vrátit se zpátky. Tohle vypadá na větší problém. Jestli sedí to co povídal místní pilot, který sedal když šli k zemi, tak hlásili při mayday vibrace na motoru (je samozřejmě otázkou s tisícem odpovědí čím způsobené) a spíš bych sázel na to, že to díky blízkosti zasáhlo i ten druhý nebo některý ze systémů. Ale jak už to bývá, necháme to na AAIB.
R.I.P.
Jinak k tomu počasí - včera byly sračky pořádný, to máš pravdu, stačilo mi v tom jezdit autem . Dneska byl ale na Anglii tak pěkný den, jak už dlouho nepamatuju, speciálně tady na jih od Londýna. |
| |
|
| | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 22:24 | |
| | trochu jsem se o tebe, při prvních hrubých informacích o havárii, bál, jestli mi rozumíš... |
| |
|
| | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 22:25 | |
| | .... na čem frčíš? dvojtečka pomlčka velké dé |
| |
|
| | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 22:27 | |
| | teď jsem dopil španělskou reserva barrique a právě otevírám portugalské portské, jestli mi rozumíš...
Ale na Davida jsem si fakt vzpomněl... |
| |
|
| | | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 22:30 | |
| | ... taky jsem dopil všechny reservy, jestli mi rozumíš |
| |
|
| | | | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 22:44 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 31. 3. 2008 / 16:28 | |
| | Dost často |
| |
|
| | | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 31. 3. 2008 / 16:43 | |
| | Díky pane, cítím se poctěn - rovnáse konec závorky osm pomlčka konec závorky |
| |
|
| | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 22:55 | |
| | ještě k těm vibracím motoru... Když jsem byl ve Waltrovce a fachmani hovořili o příčinách vibrací motorů (v tomto případě turbíny), tak mi to bylo jasné. Ale teď už si přesně nevybavuji (kromě obecných principů), z čeho ty vibrace pocházejí a jak přesně v provozu vznikají. Máš k tomu nějaké info? |
| |
|
| | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 22:56 | |
| | podla mna mozu byt vibracie aj zo samotnej vrtule ved ked je na jednej strane len o niekolko milimetrov viac tak uz to vibruje. Mozno sa to pocas letu nejako uvolni ta vrtula |
| |
|
| | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 30. 3. 2008 / 23:17 | |
| | určitě, ale zajímá mě to primárně u proudových turbín |
| |
|
| | | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 31. 3. 2008 / 06:21 | |
| | podla mna mozno najpravdepodobnejsie z poskodenia lopatiek kompresoru napr. od kamienkov, z irdstiku a pod.
le to su iba domnienky |
| |
|
| | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 31. 3. 2008 / 16:41 | |
| | nejsem fachman na turbíny, ale u vrtulí dochází v určitých režimech kvibracím způsobeným rezonancí. Dá se to ladit a tak se to dělá tak, aby to bylo mimo max výkon a mimo provozní režimy (typické zarachocení po startu motoru UL, než se motor dostane do otáček). Nemohlo by to u tý turbiny být podobbné? - ale myslím jen teoreticky, pro ty chudáky v tý CJ to mohlo být určitě tisíc a jedna jiná věc... |
| |
|
| | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 31. 3. 2008 / 17:07 | |
| | Těch důvodů může být hrozně velké množství. V zásadě by se to dalo rozdělit na několik kategorií:
1.) Vnější vlivy - námraza na vstupu do motoru narušující proudění, nebo přímo uvolňující se kousky ledu co se pak nasají dovnitř, cizí předměty, birdstrike, hodně silný déšť, kroupy, turbulence, sopečný popel, atd. A i když vydrží opravdu leccos, tohle všechno může napáchat pěknou paseku, od drobného narušení proudění, přes flameout až po totální destrukci.
2.) Vnitřní vlivy ve smyslu proudění - moderní motory mají spoustu udělátek jako jsou různé záklopky kterými se reguluje kompresní poměr a plynulost proudění, natáčecí lopatky statoru, elektronické řízení (EEC, FADEC, ..), apod. K nějakému samovolnému narušení proudění a důsledku ve formě surge/stall tak víceméně nedochází (dřív to byl problém), pokud nejsou způsobené nějakým z těch vnějších vlivů nebo mechanických závad. Ale stát se to může, hlavně pokud je hodně nestabilní proudění už předtím než se dostane do motoru (turbulence), nebo obecně z důvodu jiných tady uvedených závad. Proudové motory jsou obecně docela dost rozmazlené na to, aby byl proud vzduchu do nich vstupující co nejvíce homogenní a plynulý.
3.) Manévrování letadla - zejména prudké změny (vzlet, stall, windshear nebo GPWS avoidance, atd.) nebo náhlé změny výkonu můžou z důvodu různých gyroskopických efektů v těch vysokých otáčkách způsobit mechanické problémy, pokud není motor ve 100% stavu, nebo narušení proudění.
4.) Vnitřní vlivy ve smyslu mechanické závady - moderní motory jsou hodně složitá záležitost a postavené s naprosto neskutečnou precizností a minimální tolerancí. Mezi lopatky a stěnu se doslova vejde sotva list papíru, každá lopatka je přesně totožná, osa naprosto souměrná a vyvážená, perfektní materiály, atd. Když si vezmeš jaké rozptyly otáček a teplot to musí absorbovat, jak dlouho ten motor běží v jakých otáčkách, že nejsou lopatky ani pevně uchycené, atd., je celkem zázrak, že jsou spolehlivé jak jsou, ale je to tak. Engine failure nebo fire je v dnešní době celkem vzácnost. Většinou jsou mechanické závady pak způsobené některým z vlivů 1.-3. a závady samy o sobě ve smyslu technologie jako takové (únava materiálu, praskliny, nedokonalosti) jsou spíš vzácné díky preciznosti výroby a důkladným inspekcím.
V případě té nehody bych skoro vyloučil vlivy počasí, v té době nehrozily ani turbulence, ani déšť, nebo námraza. |
| |
|
| | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 31. 3. 2008 / 21:17 | |
| | Díky, pane...
ad 4) měl jsem možnost se o tolerancích přesvědčit na vlastní oči ve výrobě. Možná ani ten list papíru...! Velmi zajímavá byla i ukázka defektoskopie na všech dílech turbíny. Celý motor při generálce projde tímto procesem a veškeré povrchové i mírně podpovrchové defekty jsou viditelné už od velikosti několika mikronů. Ale spolehlivost zařízení zvaného proudová turbína je neskutečná z pohledu toho, z čeho všeho se to vlastně skládá... |
| |
|
| | | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 31. 3. 2008 / 21:53 | |
| | Jojo, ono defacto při výrobě se tam opravdu list nevleze...celé se to natře brusnou pastou a na naminálních otáčkách při zkouškách se pak vytvoří přirozená tolerance. Je to mazec, proudové motory jsou fakt zázrak techniky, není divu že jejich cena je vpodstatě nejpodstatnější položkou ceny letadla. Při pohledu na moderní výstřelky jako několikakanálkové chlazení vnitřku lopatek v turbíně, přičemž se perfektně odladěná teplota pro chladící plyn odebírá podle potřeby z různých částí kompresoru...to jsem už opravdu nepobral, jak se to může točit třeba 12 hodin v kuse bez zaškobrtnutí. |
| |
|
| | | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 1. 4. 2008 / 12:28 | |
| | To znamena, ze ked aero preleti cez HAIL(ladovec/krupy), tak musi ist na kontrolu, ci nedoslo k poskodeniu alebo staci len nejaka jednoducha kontrola ? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Malý letoun se zřítil v Anglii do obydlené oblasti 1. 4. 2008 / 12:49 | |
| | Generální opravy jsou obecně předmětem smlouvy výrobce motoru a provozovatele motoru (bez ohledu na podrobnosti toho, co nazývám smlouva). Ostatní výjimky, které zmiňuješ, jsou závislé na procedurách provozovatele a doporučeních či požadavcích výrobce. Jednoduchá kontrola - v případě defektoskopie - to ale doopravy není Motor se musí kompletně rozebrat na jednotlivé díl(k)y. |
| |
|
|