FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 18. 2. 2025, svátek má Gizela Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
VOR DME přiblížení Jeden příspěvek | Celý strom
VOR DME přiblížení   2. 1. 2004 / 17:37
Co mám přesně udělat když mě ATC zadá tohle přiblížení? konkrétně se jedná o Tuřany RWY 10, tak bych chtěl co mám nastavit do rádia, autopilota a tak, případně ňáký odkaz kde se to dozvím

díky
 

Re: VOR DME přiblížení   2. 1. 2004 / 17:48
th
pěkný tutoriál na vor/dme na lkpr rwy13 s airbusem a320 má na svých stránkách David (dc.vacc-cz.org, hledej v sekci training). Samozřejmě postup programování fmc se liší éro od éra, ale základní myšlenky jsou stejný.
jinak doporučuju vytisknout si příslušné mapy z download centra na vacc.cz, najdeš tam všechny potřebné vektory, vejšky, freq atd...
 

Re: Re: VOR DME přiblížení   2. 1. 2004 / 19:26PavelS
Pro ruční ( jen AP, ne FMC ... ) přiblížení ( platit by mělo obecně pro def. letadla i DF :

1) ATC by Ti měl s určitým / dostatečným pedstihem říct, že bude VOR/DME ( prakticky na začátku STARU ) např. frází "Expect VOR DME approach RWY10 ".
2) Poté se naladí příslušný VOR ( 113.9MHz BNO ) a nastaví příslušná radiála ( "course" 278 VOR BNO ) na NAV1. Jaká radiála se použije pro přiblížení je v mapě přiblížení VOR/DME. Na NAV2 se doporučuje naladit nějaký jiný VOR nebo aspoň jiné dostupné DME, v Brně je to DME pro RWY28 - mapa uvádí vzdálenosti pro obě tato zařízení.
3) Potřebuješ mapu VOR-DME RWY10. Je ke stažení www.vacc-cz.org/download --> CHARTS/AIRPORTS/LKTB.
4) ATC by Tě měl vektorovat tak, že ve vzdálenosti nejméně bodu IF ( 10,50NM BNO na LKTB ) protneš radiálu , kterou máš nastavenu na NAV1. Pozor - radiála obecně není totožná s headingem dráhy - platí pro VOR DME obecně.....
5) Během vektorování klesáš ( bacha , podle mapy by Tě měl ATC vyklesat z FL80 nad BITSI do 3000ft ALT nad IFem...) a doporučuji postupně zpomalovat na cca 180kts a otvírat klapky i podvozek ( ! ). Tyto postupy obvykle stanovuje provozovatel, ne manuál k letadlu, ale v FSce bych doporučil mít vše vysunuto ( Flaps aspoň 30 ) ještě před tím, než začneš finální klesání za FAFem.
5) Vektorování silně doporučuji letět "na ruku"podle instrukcí ATC. ATC by ti měl dát "Cleared to VOR DME approach RWY ZZ", toto bys měl potvrdit a potom můžeš dotočit do radiály. Po nalétnutí radiály lze použít mód APP. Tím je postaráno o směrové vedení letadla.
6) Připravíš si mapu přiblížení na koleno nebo na stůl před sebe ( Berany CH Products mají pro tento účel excelentní mapovou plošinku - he, reklama ). V této fázi je rovněž velmi demonstrativní zapojit do procesu přiblížení manželku/přítelkyni/tátu/dědečka/děti/tetu/strejdu/tchýni/souseda jako druhého pilota ( viz dále ).
7) Zkontroluješ nastavení výškoměru na QNH ( obvykle klávesa B ) a zcheckuješ správnou altitude ( 3000ft alt. LKTB ) - opomenutí tohodle vygenerovalo dost pohmožděnejch.
8) Ve vzdálenosti FAF ( 7,37NM BNO ) začneš klesat. ATC Ti nic neříká, dostals už povolení k VORDME přiblížení a předpokládá se, že víš , jak klesat. Dále doporučuji upravit rychlost ještě v horizntálním letu na 160kts a tuto držet AP. V mapě vpravo dole je cca klesací rychlost pro 160kts = 1080ft/min, čili klesám tak, abych se přibližně držel této hodnoty. Rozněž je dobré zaarmovat G/A mod a připravit ho na aktivaci.
9) Teď vstupuje do hry druhý pilot. Vpravo dole na mapě je pro každou míli vzdálenosti od BNO/BO uvedena altitude, kterou v daném místě máš mít. Proto druhý pilot sleduje údaj DME a v uvedených vzdálenostech vykřikuje správnou altitude, kterou má ukazovat výškoměr. Ty , jako PF, opravuješ rychlost klesání tak, aby ses co nejvíce přiblížil určené hodnotě. Poznámku, že je lepší být o 1000ft výš než níž vynechávám...
10) Ve vzdálenosti max 1,43NM BNO se nejpozději podíváš před sebe. Pokud je tam dráha ( bacha je trochu šejdrem ), všechno shodíš ( jako A/P myslím ) a sedáš ( ručně ), t.j. dotočíš do osy, zkoriguješ vítr, vymaluješ přechodový oblouk a cestující tleskají...
Pokud před Tebou dráha není ( mlha ), všechno shodíš ( jako A/P myslím, kromě A/T ), okamžitě aktivuješ G/A čudlík, přitahuješ co to dá ( bacha na rychlost, ovšem ) , zatahuješ podvozek, postupně klapky a následuješ čárkovanou čáru na mapě. Když se situace uklidní, tak oznámíš ATC, že děláte missed approach a řešíte, co dál.
11) V zásadě platí, že od radiály se můžeš odpoutat i dříve než ve vzdálenosti 1,43NM BNO a pokračovat visuálně na RWY, ale jen pokud s ní máš visuální kontakt. . Určitě nikdy ne později než uvedená hodnota ( říká se tomu MAPt , viz mapa ).
12) V řadě map je rovněž výstraha "Dont descend below xxxx". Pod tuto altitude by ses neměl dostat za žádných okolností ( je obvykle označena u nějaké DME vzdálenosti ), jinak se cestující mění na pacienty...
13) Pro letadla vybavená AP, který umožňuje klesání podle roviny klesání se postup zjednodušuje, protože stačí ve FAFu zapnout autopilota na úhel uvedený v mapě ( 3,0st. = 5,2%) a jede to samo. Je to principiálně přesnější, než klesání dle tabulky s rychlostmi, ale kontrola altitude v určených bodech ( vzdálenostech DME ) je nutná.

Ještě nabonzuji, že na VATSIM/IVAOu je dobře vidět, jestli pilot dodržel uvedený postup a kdy letí podle radiály a kdy visuálně, protože radiály nejsou totožné s osou dráhy, což je dobře vidět na obrazovce radaru. Proto, když dostanete na VATSIMu VOR/DME, tak je dobré opravdu použít plusmínus výše uvedený postup.

Letu zdar.
 1x  

Re: Re: Re: VOR DME přiblížení   2. 1. 2004 / 20:29Císař
Supr popis !
Brno je sranda, ale jak sedat za špatné viditelnosti v LOWI na dráhu 26 ? Pokud jsem to zkoušel, tak ILS mě dovedl mimo dráhu, takže místní špitál měl hned o pár pacientů navíc )
 

Re: Re: Re: Re: VOR DME přiblížení   2. 1. 2004 / 23:21Mike
To me v LOWI dovedl ILS celkem presne na letiste, ale pred pristanim me napadlo dat si jen tak cvicne jeden GO around, schvalne, jak se s tim mistni ATC vyporada-samozrejme spatne, dali mi neco jako pravej okruh asi ve 3000ft, coz vychazelo primo do nejblizsiho kopce...holt i v FS 2004 ma mouchy
 

Re: Re: Re: Re: VOR DME přiblížení   2. 1. 2004 / 23:52
MilanP
VOR-DME priblizeni nema nic spolecneho s ILS Ale k LOWI poznamecka. LOC je tam takhle vychyleny i v realu a jeden rakusak mi vysvetloval postupy kdyz jsem tam letel poprve. Zhruba RTT v ve vysce 9500 (TL je kolem FL110 TA 10000 tusim!!!) heading 210 nebo 211 do LOC 26. Pozdeji se bere rizeni do teplejch a zatocis se s osou drahy, vykorigujes vitr a pristavas vizualne. Doporucuju on-line let sem, dost casto se i holduje nad RTT, kdyz vidis ty era na alpami je to supr.
 

Re: VOR DME přiblížení   2. 1. 2004 / 19:26
Tragédie v JRD
Přiblížení na VOR je už zajímavější a používá se stále dost často (třeba v Brně pro dráhu 10). VOR bývá zpravidla doplněn DME, takže posádka po nalétnutí správného radiálu už jenom sestupuje podle tabulky která je součástí přibližovací mapky a udává, jak má být letadlo v dané vzdálenosti vysoko. Obdobou přiblížení VOR je přiblížení na localizer (třeba LLZ-DME v Karlových Varech), a taky přiblížení na zpětný paprsek ILS (back course, BC), jaké se používá v Ruzyni pro dráhu 13. U přiblížení na BC musíme jen dát pozor že indikátor směrové odchylky: pracuje opačně než u ILSu – neletíme “za ručičkou” ale “od ručičky”. Glide path přirozeně nepracuje vůbec. Minima: DH bývá okolo 150 m, RVR okolo 500 m.

http://www.volny.cz/satcocz/skolka/pristroj.htm
 

Re: Re: VOR DME přiblížení   2. 1. 2004 / 19:37PavelS
Myslím, že BC přiblížení se nepoužívá na RWY13, tam jde o klasické VOR/DME ( využívá se 112.60MHz , OKL ).
BC bylo často na VATSIMU, resp. spíše na SATCO, na dráhu 06, když tam ( v FS98 ) nebyl ILS na RWY06.
===================================================
Obecná poznámka k BC přiblížení :
Není žádná reálná situace v ČR, kde by se něco podobného vyskytlo. Myslím, že v reálu není žádná kontrola vykrytí signálem LLZ do opačného směru ( není pravda , že anténa LLZ je "zcela symetrická". Obvykle mívá upraven diagram vyzařování do určeného směru, takže to ani nemusí jít naladit "zezadu").
Zásadní problém je pak umístění antény před prahem dráhy a ne za drahou ve vzdálenosti určené předpisy, což i v případě "obousměrné funkce" antény vede k porušení prakticky všech pravidel pro umístění a fungování ILS/LLZ ...

Ale testovací pilot vyzjistí podrobnosti jak přislíbeno dříve...

V FSce nicméně je ILS obousměrný a dokonale symetrický, což jsme řešili i při tvorbě LKKV a se závěrem, že s tím nelze nic dělat ( fuj ). Doporučil bych tedy na BC zapomenout...
 

Re: Re: Re: VOR DME přiblížení   2. 1. 2004 / 21:12
Tragédie v JRD
ten text co jsem poslal byl jenom doslovne prekopirovan ze skolicky
 

Re: Re: Re: Re: VOR DME přiblížení   2. 1. 2004 / 21:20
jo diky moc si me pomoh jeste to vyzkousim ve fs a uvidim
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ