FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 2. 1. 2025, svátek má Karina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Vrtulník Jeden příspěvek | Celý strom
Vrtulník   6. 3. 2008 / 08:10
Alexik30
Ahoj lidi.Nevíte někdo jaké ma skutečný vrtulník výchylky páky cykliky a kolektivu (v úhlech). Je mi jasný, že to má každý jinak, ale třeba Mi-2 nebo Sokol nebo Mi-17..je to jedno.Jde mi o to, když si sednu do vrtulníku a přitáhnu maximalně páku kolektivu, tak to jde třeba o 15cm od nulové polohy (třeba 10'). To samé u páky kolektivu.
Ptám se proto, že bych si chtěl postavit sedadlo+páky+pedály, aby to odpovídalo reálu a zkusit to zprovoznit, pak si koupit TrackIR Pro a začít virtuálně létat))
Dále by mě zajímala jedna věc.Když je vrtulník ve visu, musí mít rotor vertikální tah roven tíhové síle.Jakmile chci letět vpřed, potlačím páku cykliky, zjednodušeně na zadní části rotoru to vyvolá sílu směřující nahoru-tím začně vrtulník sklápět nos dolu, musím přidat kolektiv,protože tah rotoru se rozloží na složku dopřednou a svislou(svisla tim klesne, takze by stroj zacal klesat), stroj se začne rozbíhat...asi to není přesné, ale není mi jasné proč se teoreticky dál stroj nestáčí po čumáku dolu, kdyz paka cykliky je neustále v poloze v predu. Musi tam zacit pusobit nejaka sila proti tomuto pohybu..co to je za silu ???
Diky moc.
Alex
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 08:22
kuma   
jednoduše proto, že až ten mixér rozběhneš, zas tu výchylku trochu vrátíš, aby byla rovnováha mezi svislou a vodorovnou složkou tahu rotoru - což jask správně píšeš je syntéza cykliky (dopřede) a kolektivu (nahoru) z čehož pak výsledkem je let dopředu ve stejné hladině. Juinak by bylo bum!
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 09:06
OK-BKY
jenom doplnim, ze pri rychlosti kolem 60kt se vlastne ten rotor stane kridlem a i kdyz fouka vzduch dolu, tak se tam zmeni obtekani rotoru a potom uz se ridi v podstate jako letadlo
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 10:03
Masak
Dovolim si trosku nesouhlasit. Obtekani rotoru se vyrazne zmeni uz pri rychlosti kolem 16 az 25 kt, ale ani potom se rotor nechova jako kridlo. Pravda ovsem je, ze se vrtulnik v doprednem letu ridi trochu podobne jako letadlo (rozdily jsou napr. v pouzivani, ci spise nepouzivani pedalu v zatackach, nebo neexistence autostablizace vrtulniku).
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 09:26
statikbeno
Mňa ako statika napadá, že vo vise sú "centrum ťahu rotora" a ťažisko nad sebou, ťažisko nižšie. Keď celý vrtulník nakloníš smerom dopredu, tak "centrum ťahu rotora" sa posunie dopredu oproti "miestu pôsobenia ťiaže" a teda tam vzniká stabilizujúci moment dvojice síl (tiažovej a zvislej zložky sily vyvolanej ťahom rotora)
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 09:50
Masak
Ahoj. Mam na takove veci spatny odhad, ale co se tech vychylek tyka, tak kdyz tady tak pred sebou koukam na pravitko a snazim se predstavit si to,rekl bych, ze 12, max14 na kazdou stranu by mohlo byt tak akorat (takovou vychylku ale v praxi prakticky nikdy nevyuzijes). Kolektiv bych si tipnul asi tak na 35 az 40st., ale ruku do ohne za to nedam. Doporucil bych ti zeptat se tady:

http://64.34.169.161/cgi-bin/ib3/ikonboard.cgi?s=352b3f00da0d05c932ae3ea77d278d3b;act=SF;f=43
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 10:27
Alexik30
Tyjo moc VSEM DEKUJU !!
Na te adrese, co poslal Masak se zrovna vcera objevil obdobny clanek!! Takze uz vim vse potrebne. Moc dekuju a LETU ZDAR !!
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 10:30
Luděk Ch.
To chování rotoru je pochopeno špatně. To nefunguje tak, že by se na zadní části rotoru vytvořila větší zdvihová síla a díky domu se vrtulník naklonil vpřed a letěl. To funguje úplně jinak Konkrétně tak, že např. při pravotočivém rotoru když posuneš cykliku vpřed, tak list běžící směrem vpřed (nacházející se vlevo) dostane menší stoupání a v okamžiku kdy přejde na pravou stranu a běží směrem vzad, dostane soupání větší. Tím vlastně jakoby "pádluje" po jedné straně a vyvíjí dopředný tah. Ten samotný náklon vrtulníku vpřed je vlastně jen průvodní jev způsobený tím, že dopředný tah je vyvíjený v nejvyšším bodě vrtulníku a setrvačnost a odpor celého trupu způsobí, že rotor má snahu jít napřed a vrtulník naklání vpřed. Takže takto to funguje
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 10:48
Masak
Uf! Musim uznat, ze teorii "padlovani" slysim poprve, takze diky tem smajlikum si ted nejsem jisty jestli je to legrace nebo ne. Pokud neni, tak bych musel ptat, jak je mozne, ze se da vrtulnik ridit jen presouvanim teziste (napriklad naklanenim pilota) bez jakehokoli zasahu do rizeni, tj. cyklicke zmeny nastaveni listu rotoru a tudiz "padlovani"? Pokud to byla sranda tak prosim disregard predchozi vety.
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 11:23
Luděk Ch.
Ne ne, opravdu to není sranda ani teorie. Tak to skutečně vrtulník funguje a tímto způsobem se vyvozuje dopředný, tpětný nebo boční tah samotnému rotoru. No a to řízení pomocí přesouvání těžiště je další možnost, i když ani zdaleka ne tak účinná. Pokud přesuneš těžiště, tak se vrtulník nakloní a má snahu tím směrem utíkat. Ale tímto způsobem vyvineš jen velmi malý tah a nenabereš žádnou rychlost.
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 11:29
Luděk Ch.
Ostatně kdo má plnohodnotně řiditelný RC model vrtulníku, jistě to potvrdí. Na tom je to krásně vidět. Cyklikou vlastně nakláníš prstenec, který je umístěn na ose rotoru a k němu jsou otočně připevněny táhla, které řídí náklon každého listu. A pokud je prstenec nakloněn, tak list má v každém místě jedné otáčky jiný sklon. Možná by se i na netu někde dalo najít zpomalené video, kde je krásně vidět, jaké stoupání má list v jakém místě otáčky. Ale nic si z toho nedělej, mě to trvalo dost dlouho, než jsem ten princip pochopil.
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 12:09
Masak
Tak tohle beru jako prijemnou pratelskou polemiku podobne postizenych lidiRekl bych, ze princip cyklickeho ovladani rotoru popisujes spravne, ovsem az do vety:"Tím vlastně jakoby "pádluje" po jedné straně a vyvíjí dopředný tah". Mozna si pod tim padlovanim predstavuju neco jineho nez ty, ale obecne cyklicka zmena nastaveni listu rotoru slouzi k nakloneni rotoroveho disku a tim k nakloneni vektoru tahu rotoru (zpusobem, ktery si popsal). Tzn. ze tah celeho rotoru, ktery smeroval kolmo nahoru se mirne nakloni do pozadovaneho smeru a tim vznikne horizontalni sila ktera zacne vrtulnik timto smerem posunovat. Teprve pokud se vrtulnik rozbehne do nejakeho smeru, projevi se nesymetricnost vztlaku mezi nastupujicim a ustupujicim listem. To by se mozna podobalo nejakemu padlovani po jedne strane, ale nakonec nepodoba, protoze: jednak se nesymetricnost vztlaku vyrovnava sama konstrukci rotoroveho systemu (jinak by se vrtulnik za letu prevracel na stranu ustupujiciho listu) a proto rotor nezabira na jedne strane vic a jednak pri padlovani se na vodu tlaci, kdezto rotorovy list stejne jako kridlo prevazne "taha" nahoru.Ale to posledni je opravdu jenom polorelevantni detail
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 12:35
JM   
V tom tvojem popisu se mi zase nelíbí tohle... "nastaveni listu rotoru slouzi k nakloneni rotoroveho disku" - rotorový disk se nikam nenaklání, leda se tam můžou prohnout listy, případně mávnout přes kloub pokud nejsou pevně vlivem toho, že na nějaké straně mají větší úhel náběhu a mají více táhnout. Spíš bych to viděl na "naklonění" vektoru tahu rotorového disku Jinak přirovnávat něco na vrtulníku k pádlování, to se mi vůbec nelíbí, copak to je nějaká loď - viz. tohle video: http://www.youtube.com/watch?v=enrrUVRqdRY - očividně mu pádlování moc nejde
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 13:02
Masak
No prave ze tim, ze se nekam prohnou listy rotoru, se v konecnem dusledku nakloni rotorovy disk. Protoze rotorovy disk je dany plochou nebo rovinou, kterou opisuji konce listu pri otaceni rotoru. Tj. pokud nastupujici list mavne dolu a ustupujici list vymavne nahoru- rotorovy disk se nakloni dopredu a s nim se zmeni i smer vektoru tahu, ktery je na rovinu rotoroveho disku kolmy.

Ten ubohej Trex mel asi moc rychly padla
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 13:11
JM   
Ono taky jde o to, vůči čemu říkáme, že se ten disk naklání Vuči zemi jo, vuči nějaké rovině vrtulníku moc ne. Mě jenom dostává, jak některé vrtulníky do FS dělají to, že člověk vezme za cykliku a ono to stejně šmrdlá a naklání celým rotorem (vůči vrtulníku )...
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 15:45
Luděk Ch.
No, tak na průhybu listu to zrovna moc založené není, ostatně ta odstředivá síla průhybu listů brání. Vždyť je to jednoduché. Při cyklice nakloněné vpřed se listům pohybujícícm se po směru letu (vřed) sníží stoupání a těm pohybujícím se proti směru letu (vzad) se stoupání zvýší. Opravdu doporučuji stavit se třeba v modelářské prodejně a podívat se, jak to funguje. A logicky list s větším stoupáním má mnohem větší odpor, než ten s nižším. A jelikož ten s vyšším stoupáním se pohybuje vzad, táhne celý rotor vodorovně vpřed (kromě toho, že samozřejmě táhne i kolmo vzhůru). Nevím jak lépe to popsat, než pádlování není to technický výraz, ale přesně to popisuje, jak vlastně vzniká ta dopředná (nebo jakákoliv jiná stranová) síla na rotoru. A jak už jsem psal, díky setrvačnosti a odporu samotného trupu vrtulníku zavěšeného pod rotorem, je průvodním jevem náklon stejným směrem, kterým táhne rotor a tím vlastně navíc směřuje i část původně kolmého tahu, směrem nahoru a vpřed. Výsledný dopředný pohyb je nějakou kombinací samotného bočního tahu rotoru + naklonění osy vztlaku. Každopádně ale při přechodu z visu do dopředného letu hraje hlavní roli to "pádlování", teprve až se vrtulník nakloní, přidá se i ta další síla.
 

Vrtulník DOST BOLO PÁDLOVÁNÍ !!   6. 3. 2008 / 16:53
kuma   
Ale to je přece GANZ TOTAL BRUTAL NESMYSL !!!

1. elasticita listů je velká a odstředivá síla jí nezabrání. Naopak, rozkmitání listů nahoru dolů je nebezpečné a občas vede ke katastrofě - když si prokmintnutý list hrábne ham nemá - viz Mi-14 čumákem do vody anebo hafo dalších vrtulníků, které si prokmitnutým listem přesekly ocasní nosník. Spoléhat na odstředivou sílu je stejná blbost, jako bylo kdysi v jedné dětské knížce v mém mládí, kde psali, že při rychlosti 100 km/hod je ostředivá síla na pneumatice tak velká, že když se pneumatika prorazí, auto jede dál jako by se nic nestalo, protože ta odstředivá síla to udrží. Absolutně tu ale nelze mluvit o "naklápění" rotorového disku!!!

2. už proboha dost s tím pádlováním (...a jelikož ten s vyšším stoupáním se pohybuje vzad, táhne celý rotor vodorovně vpřed... Tleskač!!!). Každý list rotoru je přece jen a jen obyčejné velmi štíhlé křídlo a platí pro něj stejná aerodynamika, kterou známe, jen je stočena dokolečka. Uvažujme postupně situace:

2a. vrtulník visí (nebo na zemi naplno točí a přitahuje se kolektiv). Pak ve kterémkoliv místě rotorového disku (=oběhu listu) mají listy stejný úhel nastavení a stejný úhel náběhu, tím stejný odpor a stejný vztlak.

2b. potlačením cykliky (a přitažením kolektivu) začneme vrtulník lehce rozbíhat dopředu. Přitom listy rotoru, které jsou zrovna vzadu mají trochu větší úhel nastavení a taky náběhu - a vyvíjejí větší vztlak - a listy vpředu mají naopak menší úhel nastavení a náběhu - tím vzniká klopivý moment, který vede (z vektorového trojúhelníku) k dopřednému tahu - a "rozjezdu" vpřed. A právě v tenhle první moment jsou listy v poloze vlevo a vpravo ("dopředný" a dozadný" chod listu) zatím stále nastaveny zcela shodně, na rozdíl od listů vpředu a vzadu mají stále stejný vztlak a také stejný odpor.

2c. se zvyšující se dopřednou rychlostí vrtulníku se situace mění. Cyklika je v P/L neutrálu, takže úhel nastavení "dopředného" a "dozadného" listu je stejný, mění se ale rychlost obtékání - právě o dopřednou rychlost. U pomalého pohybu vpřed je rozdíl malý, ale se zvyšující dopřednou rychlostí vrtulníku je stále významnější. Rozdíl v rychlosti obtékání listů je roven dvojnásobku dopředné rychlosti vrtulníku - takže například při rychlosti konce listu 400km/h a rychlosti vrtulníku 160 km/h to bude u "dopředného" listu rychlost obtékání 560 km/h a u "dozadného" listu jen 240 km/h.

2d. a co tedy v této situaci nastává - při stejném úhlu nastavení má ten rychleji obtékaný profil (dopředný list) nižší úhel náběhu a nižší odpor a ten druhý větší úhel náběhu a větší odpor. Mají ale teď také rozdílný vztlak. Sledujme oba důležité jevy - odpor a vztlak zvlášť.

2e. různý odpor nevede v žádném případě k "pádlování" poloviny rotoru směrem vzad a druhé poloviny směrem vpřed (absolut nesmysl!), ale vede k rytmickému namáhání kořene rotorových listů ve smyslu kývání dopředu/dozadu v rovině rotorového disku (tak jak list obíhá, střídavě se stává dopředným a dozadným, takže se rychle střídá větší a menší odpor - to může vést k rozkmitání listu, k asymetrii sestavy listů, k vibracím a destrukci (!!) To byl důvod, proč u starších vrtulníků (HC-103, Alouette-II) byly třílisté rotory pospojovány kousek od závěsů lanky - ty bránily asymetrickým pohybům jednotlivých listů !!!

2f. různý vztlak v pravé a levé části rotorového disku se nestřídá, naopak je stálý a na rotorovém disku vyvíjí celkem primitivně klopivý moment do strany - na způsob účinku křidélek u letadla s pevnou nosnou plochou. Pokud tento klopivý moment neeliminujeme, dojde k výkrutu - který má u vrtulníku až na světlé výjimky katastrofální důsledky.

2g. takže co - jakmile se vrtulník začne rozbíhat, eliminujeme mírný klopivý moment mírným "kontra křidélka" cyklikou - a tím současně zmenšíme rozdíly v aerodynamickém odporu listů v pozici "dopředu" a "dozadu", snížíme riziko vibrací a destrukce rotoru, ale taky ZABRÁNÍME PÁDLOVÁNÍ.

Elementary, dear Watson.

(omlouvám se za lidovou zkratku, profi aerodynamici asi ze mne nyní mají vředy, nechť mi prominou)
 

Vrtulník DOST BOLO PÁDLOVÁNÍ !! (oprava)   6. 3. 2008 / 17:33
kuma   
Oprava k bodu 1 (naklápění rotorového disku):

snažil jsem se pročíst do těch příspěvků a pochopit, co chtěl ten který autor říct. Takže opět krok za krokem:

a) vrtulník se v žádném případě neřídí naklopením rotorového disku, ale změnou vektoru tahu (jak psal Jirka), kterážto změna vzniká rozdílným nastavením úhlu náběhu listů v určitém místě oběhu (cyklika).

b) když se ale podíváme zboku na vrtulník na zemi, který potlačí cykliku (dost, ale ne až tak, aby vzlétl) skutečně zaznamenáme jisté dopředné sklonění rotorového disku vpřed (!) - nejde ale o prostředek řízení, jako spíše o následek.

c) protože při cyklice v neutrálu (a troše toho kolektivu) je rotorový disk trochu "vzpažen" - na všech listech je vztlak, který nese alespoň ty listy, nebo je prohýbá vzhůru nad rovinu procházející hlavou rotoru.

d) při potlačené cyklice mají listy v zadním segmentu vyšší vztlak - víc je to ohýbá vzhůru (a rotorové listy toho vydrží ) a listy v předním segmentu naopak mají menší vztlak - a svou vahou a předpětím (které spolu překonají i tu odstředivou sílu) poklesnou zpět do roviny hlavy rotoru nebo i pod ni.

e) výsledný dojem je, jakoby se rotorový disk naklopil vpřed (totéž nastane při posunutí cykliky vpravo/ vlevo a pohledu ze správného směru kolmo k provedeném výchylce)

f) to nakopení ale není úměrné změně vektoru tahu, jde jen o optický efekt. Naklopení tu tedy je, souvisí s elasticitou listů (a vůlí v závěsech u kloubových rotorů), ale není prostředkem řízení, s principem řízení má pouze společný původ.
 

Vrtulník DOST BOLO PÁDLOVÁNÍ !! (oprava)   6. 3. 2008 / 17:58
Masak
Sakra. Jsem zklamany, ze jsem si nevystacil s vlastnim podanim a musim se uchylovat k citacim

FAA Rotorcraft handbook str.3-9

In sideward flight, the tip-path plane is tilted in the direction that flight is desired. This tilts the total lift-thrust vector sideward.

Takze ja rikam, ze cyklicka zmena nastaveni listu rotoru je prostredek (ci zpusob) k nakloneni rotoroveho disku pozadovanym smerem a tim i zmenu vektoru vztlaku rotoru. Protoze vysledny vektor vztlaku a tahu je kolmy na rovinu rotoroveho disku.

 

Vrtulník DOST BOLO PÁDLOVÁNÍ !! (oprava)   6. 3. 2008 / 23:22
kuma   
mhmhmh... sice to píšou, že "toto sklopí rovinu konců listů.."(atd) - ale je to pro bočení, kde se, pokud si to dobře představuju, požívaj ještě menší a méně razantní výchylky než dopředu a dozadu -a tady si dovedu představit, že elasticita listů spolu se změnou vektoru tahu skopí rovinu listů tak, že se do toho vejde. Ale zdá se mi, že dopředu dozadu jsou ty výchylky větší a razantnější a že nevidím nikde prokázáno, že vektor tahu je vždy kolmý na rovinu rotoru... Dovedu si představit, že právě když jeden konec jde nahoru a druhý dolů, zastaví se to někde na rovnováze mezi tahem (vztlakem) v tom segmentu - a pružností listů (které sice pružné jsou, ale zas tak taky ne, unesou přece celý mixér...) - a právě že to napružení sklopí disk, ale sklopení vektoru je (o to napruženmí) určitě menší. Určitě to platí u bezkloubových rotorů.
 

Vrtulník DOST BOLO PÁDLOVÁNÍ !! (oprava)   7. 3. 2008 / 03:15
Masak
Ok Kdyz se podivas ze strany na tocici se rotor, tak tip-path plane je ta rozmazana rovna placka na urovni koncu listu. To znamena, ze je uplne jedno, jak jsou listy ohnute nebo rovne.

FAA Rotorcraft handbook str.3-5

In or during forward flight, the tip-path plane is tilted forward, thus tilting the total lift-thrust force forward from the vertical.

str.3-1:

In powered flight (hovering, vertical,forward, sideward or rearward), the total lift and thrust forces of rotor are perpendicular to the tip-path plane or plane of rotation of the rotor.
9354 B / 265 x 318 / tip-path plane.jpg
 

Vrtulník DOST BOLO PÁDLOVÁNÍ !! (oprava)   7. 3. 2008 / 14:56
kuma   
Celej den se snažím najít chvilku na odpověď, ale v práci se nechytám.
Ale nevzdal jsem to - a i když to ptak íšou, mám proti tomu výhrady - namaluju, sesmolím komentář a pošlu (akorát nevím kdy... )
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 17:07
Masak
Na pruhybu listu to opravdu zalozene neni i kdyz se listy samozrejme i pres odstredivou silu prohybaji v zavislosti na zatizeni rotoru a otackach. Pouzil jsem nesikovne Jirkovo vyraz.
Jinak to co pises nemuze fungovat protoze ustupujici list ma sice vetsi odpor, ale prave proto, ze jsou vrtulniky vybaveny vztlakovym cepem a u dvoulistych rotoru teetering cepem (neznam cesky vyraz) ktery dovoli listu vymavnout nahoru, list nepadluje, ale jenom proste odporu "uhne" nahoru a tim se nakloni rotorovy disk.
 

Vrtulník ...první chyba   6. 3. 2008 / 17:18
kuma   
Sorry ale nedá mi to, znovu to čtu odshora dolů - a už to, jak tu popisuješ, že když dáš cykiku dopředu změní se úhelnastavení listu co jde dopředu proti listu co jde dozadu je blbost. Změní se úhel nastavení listu co je v předním segmentui proti listu co je v zadním segmentu. Pravý a levý jsou v neutrálu (přechod z předního na zadní). V prvním čtební mi to nedošlo a pak jsem celkem logicky nemohl ochopit logiku tvé teorie.
 

Vrtulník ...první chyba   6. 3. 2008 / 17:29
Masak
Pri cyklice potlacene dopredu neni nastaveni listu v poloze 3 a 9 hod. stejne. Naopak pokud chci rotorovy disk naklonit dopredu, musim kvuli gyroskopicke precesi zmenit nastaveni listu 90st predem, tzn: v poloze 3hod. u levotociveho rotoru.
 

Vrtulník ...první chyba   6. 3. 2008 / 17:40
kuma   
Ano, máš pravdu, dík za opravu.

To, že jsem to tak posunul, je to zjednodušení, za které jsem se omlouval v prvním příspěvku. Měl bych asi správně psát "úhel nastavení listu vpravo a vlevo je takový, že při poloze páky cykliky v neutrálu je vztlak na pravé a levé polovině rotorového listu shodný - jsou v rovnováze". Myslím ale, že pro pochopení principu by to pak bylo až móóóc složité. A taky myslím, že právě nastavení listů v tom kterém místě disku odkoukané ze skutzečného (RC či velkého) vrtulníku, když pohybuješ pomalu rotorem a koukáš kde je jaký úhel náběhu - může vést k teorii pádlování.... (o které jsem stále přesvědčen, že to je nonsens)
 

Vrtulník ...první chyba   6. 3. 2008 / 17:46
Masak
V nazoru na padlovani jsem s tebou za jedno.
 

Vrtulník ...první chyba   6. 3. 2008 / 17:50
kuma   
to je pozitivní. Pokud jde o vrtulníky, jsem hrubý samouk - a třeba do diskuse o gyroskopickém efektu rotorového disku a způsobech jeho eliminace bych se pustit nemohl. Teorie pádlování ale nevysvětlí polohu vrtulníku a manipulaci s cyklikou a kolektivem při brždění v horizontu a asi taky by selhala při vysvětlení autorotace (ale podrobně jsem do nedopromyslel).
 

Vrtulník ...první chyba   6. 3. 2008 / 18:08
Masak
Ja jsem rad ze jsi se do diskuze zapojil. Prave slozitost aerodynamiky vrtulniku mam rad a neskodi obcas si trosku veci pripomenout a s nekym probrat.
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 10:48
Buffus
Zajímavé přednášky jsou zde:
Doc. Ing. Rudolf Pohl CSc. - Vrtulníky

http://www.avc-cvut.cz/avc.php?id=3231
http://www.avc-cvut.cz/avc.php?id=3187
 

Vrtulník   6. 3. 2008 / 10:51
tonde   
http://www.savage.cz/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=114&Itemid=26&vmcchk=1
tu je vše popsáno
 

Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ