FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 25. 12. 2024, Boží hod vánoční Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
A jsme v loji.-CT Jeden příspěvek | Celý strom
A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 21:47
Promact
Je to vůbec možný od nejzkušenějšího pilota AA
 

Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 21:50
memorex
souhlas. Naprosta neprofesionalita, proc si ty VORy nezobrazili? Co blbli lenoši
 

Re: Re: A jsme v loji.-CT - MCC/CRM   17. 1. 2008 / 13:27
Rychlokvaška
Profesionalita, neprofesionalita....když se na to clovek dívá z odstupem a pokud má všechny informace k dispozici, tak je jasné že udelali oba obrovskou chybu a díky souhre dalších okolností to nakonec skoncilo katastrofou. Jenže v praxi to tak jednoduché vubec není. I když tam sedí dva a má platit že 1+1 je více než 2, nekdy jsou situace natolik složité, že se clovek dostane velmi lehce do stavu, kdy ignoruje i zcela evidentní veci, stává se naprosto hluchým k tomu co nekdo ríká, má sklon priklánet se v rozhodování k zažitým nebo snadnejším postupum, i když jsou evidentne špatné, apod. Stane se to i tem nejzkušenejším a nikdo proti tomu nemá imunitu. Navíc zvlášt v dobe, kdy se na nejaké CRM/MCC ješte tak moc nehledelo. Kapitán byl proste kapitán a tím to haslo. To že to tak nekde funguje ješte i dnes (trebas v jihovýchodní asii) je jen smutným dokladem toho, že mezilidská komunikace a její problémy zasahují do každého oboru a letectví rozhodne nevyjímaje.

K oné nehode - zpusob jakým to deláme my, chybu výrazne eliminuje. V prvé rade PM provede príslušné zadání do FMC. Pokud je možností více, musí zkontrolovat zadání a najít ten správný bod (podle frekvence, nebo i souradnic z PLOGu). Poté provede vložení a PF si na svém HSI v MAP režimu zobrazí onu prerušovanou bílou cáru spojující soucasnou pozici s bodem, který PF vložil. Teprve poté co je spokojen, potvrdí "confirmed" a PM provede "Execute". Samozrejme, když se na to PM vykašle a nezkontroluje to a PF je treba pretížený nejakou jinou cinností a tak to schválí bez dostatecného overení, nebo proste ztratil povedomí o prostoru a vlastne neví kde je, tak muže dojít k problému. Od toho jsou tu pak záchytné pomucky, jako to že FMC by mela prioritne nabízet body podle vzdálenosti (což ta v onom havarovaném letadle ješte neumela) a pak taky hlavne bezpecné výšky MEA a MSA, pod které proste pokud nevím kde jsem tak nikdy klesat nebudu. Jenže když všechno selže a clovek má pocit že ví kde je, anebo neví, ale chce být rychle doma, nebo musí, nebo se horší pocasí, nebo cokoliv jiného...neštestí je na svete. Stalo se to mockrát a urcite ješte stane. Nikdo není neomylný a práve uvedomení si tohoto faktu znamenalo celkem zásadní prulom v MCC/CRM v posledních letech. Proste postupy se delají takové, že se chyba predpokládá a jde jen o to, jak jsou konstruované systémy a jak dobre si to lidi uvedomují.

A abych nemlátil jen prázdnou slámu, muj vlastní príklad z dnešního tretího dne MCC kurzu na simu 737-400. Letíme celkem krátkou route Jersey-Manchester, cruise ve FL340, spousta práce, taktak stíháme PA pro pasažéry, komunikaci s operations a cabin crew a briefing pred TOD, nastavení všeho pro priblížení, atd. Caution light, kouknem na overhead, pár systému out a hlavne hydraulika "A" out motorová i elektrická pumpa, na ENG indikátoru nulový tlak na levé hydrulice... Po krátké porade "celkem jasný prípad" LOSS OF SYSTEM A, tak vytáhneme QRH a jedeme non-normal checklist pro danou situaci. V praxi to není žádný velký problém, pár vecí nefunguje (ground spoilers, inboard flight spoilers, alternate brakes), což znamená vpodstate jen mírne zhoršenou ovladatelnost, pár vecí co nefunguje se dá nahradit (autopilot A autopilotem B), zbytek má náhradní postupy (podvozek se vytáhne rucne, takže to jen trvá a je potreba to zakomponovat do priblížení, no1 ENG thrust reverser se muže otevrít pomalu, nefunguje nose wheel steering, takže je potreba tug, pokud se vubec podarí uvolnit RWY), apod. Nepríjemné, ale celkem OK. V checklistu je hned první úkon SYSTEM A FLIGHT CONTROL SYSTEM....STBY RUDDER. PM cte a provádí, PF(já) potvrzuje každý úkon, než PM neco prepne. Jenže ouha...Onen prepínac je na overheadu úplne nahore pod záklopkou, je tam tma, po odklopení toho pres druhou záklopku není moc videt, clovek spechá...tak jsem ho nechal ten prepínac prepnout. Nevšiml jsem si nejenom toho, že to neprepnul až do STBY RUDDER, ale jen do "OFF" (strední poloha), ale taky že tak trochu proaktivne provedl totéž i s prepínacem "B". Autopilot zapnutý, žádný warning, letíme dál, deláme úkony, klesáme, chystáme se na priblížení. První zatácka nekde ve FL100, kde už to zacíná být opravdu busy, AP nestíhá rídit letadlo, FD lítá všude možne, zvyšuje se amplituda výchylek v klonení i klopení, tak jsem ho odpojil a zkouším to stabilizovat rucne. Síly v rízení jsou takové, že držím obema rukama jeden konec yoke a zapírám se nohama o bok kokpitu a taktak se to líne dostane s plnou výchylkou do wings level a nejaké pridelené výšky. Do toho dostaneme HOLD, další klesání. Makám jako blázen abych držel letadlo jakžtakž rovne, nechávám PM aby hledal v cem je problém a podarí se nám najít co je špatne až po nejakých 10ti minutách a to ješte za pomoci instruktora. Mohlo to taky dopadnout mnohem hur. A za všechno muže jeden blbej prepínac - kterej sice PM prepnul špatne, ale já jsem selhal ve své úloze ho zkontrolovat a nepovolit mu co udelal špatne. Mužeme se vymlouvat na to, že po trech dnech neznáme všechny systémy a jejich provázanost a implikace toho když se neco vypne, nebo že jsme toho meli moc, apod...ale to nás nikoho nezbavuje té zodpovednosti, kterou jsme meli a oba selhali. Vzato do dusledku, chyby si nevšiml ani instruktor, který všechno sleduje s odstupem a má volné kapacity habadej, nemluve o 30ti letech zkušeností na kdecem. A tak se snadno spojí onen retezec - primární problém s hydraulikou, který mohl nastat trebas nesprávnou údržbou, nesprávná akce PM, nesprávné overení PM, pomalu pricházející dusledek bez varování...a neštestí mohlo být na svete. Nakonec jsme se dostali na zem zcela v porádku a všechno bylo ok...Ale poucení je celkem jasné - nelze ignorovat nic, každá blbost mlže mít dalekosáhlé dusledky a od toho tam jsou dva, aby se tem chybám predešlo...

A poucení druhé pro Bulíkáre, co operují tím jak je to super, že když vypadne hydraulika, tak to jde rídit "rucne kabelama" ;o)). Nejsem sice Franta Kocourek, ale taky žádná sušinka. A jestli ty síly v simu a chování odpovídají sílám v reálným éru bez hydrauliky, tak narovinu ríkám, že pokud bychom nepristáli do 10-15ti minut, tak to neurídím ani na strídacku s druhým pilotem.
 1x  

Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT - MCC/CRM   17. 1. 2008 / 19:43
Rychlokvaška
Tak se koukám co z toho nakonec vypadlo a nestačím se divit Omlouvám se za napůl chybějící diakritiku, nějak to neprošlo copy/paste procesem z toho kde jsem to psal
 

Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT - MCC/CRM   17. 1. 2008 / 20:09
Cirrus/Pindra
Opravdu pěkné počtení. Kéž bys o svých příhodách na simu apod psal častěji

Fly High
 

Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:06
Rozšafín Ctibum   
Co se stalo ?
 

Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:10
memorex
viz ČT 1 a este necha spoilery trotl
 

Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:12
Teflon_490   
To musite psat v indiciich? Kazdej nema v hlave televizu s antenkou.
 

Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:12
memorex
http://technet.idnes.cz/kapitanuv-preklep-vehnal-letadlo-do-slepe-ulicky-fb2-/tec_technika.asp?c=A080114_122530_tec_technika_pka
 

Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:15
Teflon_490   
To mate rict rovnou, ze jsou dneska dalsi letecky katastrofy, mne to nedoslo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:29
Buenos Aires   
Někdo čumí na do bedny, někdo žije
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:33
Cirrus/Pindra
no a jak jseš na tom ty?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:37
Buenos Aires   
Právě jsem dorazil a už moc nežiju
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:46
Cirrus/Pindra
tak to přeji pěknou hybernaci
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:52
Buenos Aires   
Jsem si to nahrál a zítra po exhumaci to shlédnu
 

Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 22:45
Cirrus/Pindra
Myslím, že kromě problémů, které nastínil pořad v tom vidím i také nevybavenost systémem EGPWS, který by je varoval s dostatečným předstihem ...tedy pokud tenkrát už byl v provozu, už jsem to dlouho neviděl.
 

Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 23:12
memorex
no to by jim nepomohlo, no aspon o dalsi zrudu 757 mene ha ha ha ale chudaci lidi
 

Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 23:20
Luděk Ch.
Zrůdu? Náhodou 757 je jeden z nejhezčích moderních dopraváků
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 23:26
memorex
tak to me dostalo do kolen snad nebudem rozpoutavat debatu o hruznosti 757 zase....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 23:29
Tragédie v JRD
souhlasim s memorexem... 757 je fakt zrudicka.. vypada jako vetsi ero, kterymu urizli bricho .))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 23:41
Eddie75 (OK-PJM)   
Rozhodne nic proti B757, ale objektivne... litaji doutnik...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 23:42
BigglesR   
Boeingy jou hloupí. To takovej Airbus A320 by zavřel vzušné brzdy auzomaticky při maximálním tahu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   15. 1. 2008 / 23:46
Teflon_490   
Jo, dneska. Tehdy byl ale jeste tak blbej, ze chtel sam pristavat jen co uvidel runway
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 00:17
Mike2811
I na štorc ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 08:16
brendon (SVK832)   
Este tie Airbusi novsie maju ine vyhody. Napriklad ked potiahnes prudko hore tak automatycky prida "plyn" a naopak. A este co moze urobit je to, ze vyrovna lietadlo ked uz hrozi strata rychlosti. Podobne srandicky. Nic pre FS-kara
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 09:37
Palo-LM   
Ale takto leeecuu i Boeingy
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 09:58
A.J.Scandall   
Asi jsem úplně blbej a asi jsem Boeinga nelítal, ale to, co nám tady chlapci popisujou, že umí Airbus, to umí přeci i Boeing...? Třeba speedbrake se při přidání plynu samy zavírají, začne-li se se zapnutým A/T stoupat, motory si samy přidají (i u A320 na to musí být A/T zapnutý, nemluvíme-li o alpha protection, ale to už je extrémní situace)

Vždycky mě pobaví diskuze na téma bezpečnost Airbus versus Boeing, protože po dvaceti letech provozu A320 (a výše) statistika jasně ukazuje, že procento nehod způsobených špatnou pilotáží je podobné u FBW jako u non-FBW. Akorát se lehce mění příčiny, z mišmaše způsobeného většinou letcovou neschopností létat (tak častá u dopravního letectví, bohužel) dochází u FBW k velmi často mišmaši způsobeného letcovou neschopností porozumět systému a správně jej používat.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 10:04
Vita Zenisek
Ahoj A.J.S.
Za predpokladu ze se distancujeme od pocatecnich vykriku o blbcich neschopnych v pilotni kabine, mohl bys mi vysvetlit jednu vec?

Kdyz je nekdo a PF a leti, je mozne aby mu PNF(nebo PM nebo jak se tomu rika) zmackl na FMS nejake tlacitko ktere zpusobi ze letadlo leti jinam? Myslel jsem ze od toho je tam PF, aby to letadlo ridil.

Dik

Vita
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 10:20
A.J.Scandall   
Když to ty lidi zmastí, tak je možný všechno

Obecně však platí pravidlo, že když PF letí v ruce, PM nastavuje všechny hodnoty na MCP (autopilotu) a FMS. Když PF letí se zapnutým autopilotem, všechno si nastavuje sám. Ovšem letí-li PF v ruce, bez automatu tahu a PM mu sám od sebe něco začne mačkat na MCP či FMS, jediné, k čemu může dojít je, že báry Flight Directora začnou vést někam do kytek. A záleží pak na pilotu letícím (PF), zda je bude bezmyšlenkovitě sledovat či ne (při letu bez FD v takové míře zmatení samosebou nehrozí). Ale že by letadlo v takovém případě bez AP a AT samo něco provedlo, to ne.

Nejhorší je zmatečná situace, když třeba při zapnutém autopilotu PM začne něco někde nekoordinovaně mačkat, či naopak když PF letí v ruce a sám si něco nastavuje na MCP/FMS. Tehdy se ztrácí na palubě klid a přehled.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 10:21
brendon (SVK832)   
Potom ako to ze sa tie spojlery na tej 757 nezasunuli???? Bolo jasne povedane ze ak by spojlery zasuli tak lietadlo by velkou pravdepodobnostou nehavarovalo. A co ted? Co povies na obhajobu?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 10:47
Luděk Ch.
Že je to hezké letadlo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 10:51
Pips   
Jediná hezká holka mezi bulíkama Slim body, big tits ))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 10:56
A.J.Scandall   
A k tomu dlouhý, štíhlý nohy. V řadě univerzálně vypadajících letadel, jako 767,777,787, 320,330,350, EMB-170+, je to jedniné, které vypadá alespoň trošku jinak. Ale je to věc názoru...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 11:01
Luděk Ch.
No právě, vždyť je to krasavice a originální na první pohled. I winglety jí sluší:
http://www.airliners.net/open.file/1316454/L/
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 11:06
Jaakov   
Konečně taky nějaká 757ská lobby, už sem myslel, že jsem tady s Mírou Dušínovic sám
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 11:34
Luděk Ch.
To víš, spousta lidí nezkousnee, když je něco odlišné a originální
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 12:30
FSPilot   
To je i 737ma 757 je taky odlišná, ale 737 je hežčí a lepší, ostatně o tom svědčí, jak dlouho už je tento typ v provozu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 12:38
Stew
Můžu taky přidat "hlas"? Tak jak se mi kdysi na první pohled 757 nelíbila, tak dnes je to pro mě nejhezčí dopravní stíhačka na světě
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 12:49
memorex
blééééé
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 10:53
A.J.Scandall   
Pravda je, že 757 jsem nelítal. 737, pokud mě paměť neklame, speedbrake při přidání plynu sama zavře.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 11:19
Palo-LM   
Real ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 11:49
Vita Zenisek
Pohrabal jsem se manualem a dela to na mne dojem ze to funguje jen po RTO nebo po pristani, je-li pohnuto pakami plynu kupredu (asi pro pripad G/A) Cili jen v situaci kdy on sam ty speedbrake vytahl (patrne byly zaarmovane, tak po dotyku anebo pri RTO). Alespon tak znela pdominka

Vita
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 11:56
Mike2811
Ovšem na druhou stranu spojlery jsou brzdící prvek, když přidám plyn tak chci zcela určitě přidat, takže mne nenapadá jediná situace, kdy bych chtěl mít motory třeba na full a přesto vytažené spojlery. Z toho mi logicky vyplývá, že by se to mělo zatahovat kdykoliv... Ale to je jen logická dedukce laika, ničím nepodložená.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 14:07
A.J.Scandall   
Teď jsi mi připomněl, že to tak nějak je, starej manuál už nemůžu v tom svym post-stěhovacim bordelu najít a tak lovim z šednoucí paměti. Na netu jsem našel jenom zmínku o Speedbrake Autostow System na NGčkách, to ale může být o něčem jiném (viz T/R Autostow System na tý naší blešce, ten funguje jen při samovolném otevření T/R).

Jo, teď mi dochází, že máš pravdu, že tenhle systém vlastně fungoval jen na zemi. Takže ano, spletl jsem se, Boeingy tenhle systém zavírání speedbraků za letu nemají. Nechal jsem se zbytečně vytočit soudy o "blbém" letadle, na to už začínám být někdy skutečně alergický.

Nicméně k diskuzi na téma, proč tenhle systém (sám o sobě technicky poměrně jednoduchý) některá letadla nemají - seplo mi to proč. V případě ztráty či omezení podélného řízení (tj. výškovka a stabilizátor) mají některá letadla postupy (či doporučení) pomáhat si speedbraky. Vysunutí speedbraků na zatím všech letadlech, kde jsem se s tím setkal, mělo za vliv klopivý moment ve smyslu těžký na ocas. Vzpomínám si, že jsme jednou měli (na simulátoru) runaway trim, výškovka už svojí autoritou na nestačila, a tak jsme si pomáhali speedbraky (v opačném smyslu zase pomáhají kola a klapky). Stejně tak se dá podélně pomoci řízení změnou plynu (momenty od motorů bývají značné). No a kombinace samozavírání speedbraků při změně plynu by v takovém případě byla nežádoucí. Airbusy s FBW, to je z hlediska ovládání jinej píseček, takže tam to pravděpodobně je stejně jedno.
 

Re: A jsme v loji.-CT - Speedbrakes Alarm   16. 1. 2008 / 15:07
xWing   
Chcem len upozornit ze na B747-400 od PMDG, krory lietam vo FSX a ked mam vysunute speedbrakes kvoli znizeniu rychlosti a zapnute A/T, tak ked sa priblizuje rychlost, ktora je nastavenana MCP, tak zacne hulakat alarm a na display sa rozsvieti cervenym SPEEDBRAKES.
Sice ich nezavrie, ale aspon pilota upozorni, ze su vysunute.
A toto na B737 od Wilco ci PMDG nie je...Kedze su to profi addony, tak predpokladam, ze developeri vychadzali z realu.
Ale je to skusenost len Z FSky, takze pravda o reale moze byt niekde inde.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 11:01
Teflon_490   
No, ono se hodne ochran a ruznych ulehcujicich prvku do letadla prida, az se neco stane, bohuzel. Takze to klidne mohlo byt pridano az po nehode, ale je to jen muj dohad.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 12:24
FSPilot   
No, právě, že naopak Airbusy vychovávají takové "piloty", kteří pak nejsou schopni řídit normální letadlo Akorát mačkají tlačítka a ani neví, k čemu to tam vlastně je, protože je to v Ačku zajímat nemusí, protože ten počítačový krám za ně všechno udělá... to už je pak z těch filmů, že s tím sedne aji letuška Samozřejmě přeháním, ale z části je to tak
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 13:48
Hory1989   
Musím oponovat. Piloti mají součástí výcviku i nácvik všerůzných nestandartních až kritických situací na simulátoru. A tam se samozřejmě musí naučit pilotovat letadlo, i když je většina důležitých systému off-line. Takže to není tak, že si tam pákrát zakroutěj joyem, zmáčknou enter a letíme. Všechno se musí umět, i kdyby se to letadlo rozpadalo na kusy.
Druhou věcí je spíš to, jestli pilot časem v provozu nestane příliš pohodlným a nezačne se příliš spoléhat na automatizaci většiny systémů. Rozhodně i kdyby se něco pos**lo, musí vědět jak na to, musí to umět pilotovat, musí dostat letadlo bezpečně na povrch zemský.

Shrnutí: Airbus je sice jednodušší za běžných situací, většinu systémů si umí řídit palubní PC, ale i kdyby se něco pokazilo, pilot musí umět všechno ostatní, co umí i ostatní piloti (nejsou tam jenom jako sekretářky). To je možná jeden z důvodů, proč si nemyslím, že by se v civilní dopravě mohly v dohledné době objevit letadla bez pilota. Vždycky tam musí být lidská hlava, když se počítač zblázní.
 

Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 13:14
Cirrus/Pindra
Proč by jim to nepomohlo?? Varování by dostali přibližně 30s před nárazem a ne 9s!!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 15:43
memorex
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=205856&lan=0

ti si o to koledovali ikdyby to melo vsemozne vymozenosti...
 

Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 16:30
pilot_master   
chcem sa len spytat robili ste niekto z vas akokeby "rekonstrukciu" pripadu na fs? nemyslim z tohto dielu ale aj zo starsich. dakujem
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 17:00
Luděk Ch.
Nevím jestli to někdo zkoušel, ale některé ty případy by se asi napodobit daly. Třeba tento poslední by jít mohl. Většina těch předchozích spíš ne, protože to jsou často mechanické závady, po kterých přestanou fungovat nějaké věci na letadle a FSka moc výpadků systémů simulovat neumí. Ale asi by stálo za to vyzkoušet případ, kdy totálně vypadla hydraulika a letadlo se dalo řídit pouze pomocí motorů. To by byl frajer, kdo by přistál. Mohlo by to jít
 

Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 13:57
Hoaker
Musim rict, ze jsem se s timhle uz nekdy setkal a to sice pri namornich nehodach. Vypada to jako souhra nasledujicich selhani, kterym ti piloti propadli. Obecne by se to dalo shrnout do nasledujich vet (alespon podle toho, jak to tam bylo zahrane temi herci):

- Ja jsem nejzkusenejsi borec a mam to vsechno na haku
- Sakra do jaky prdele to letime, ja jsem amik, tak proc pro mne neudelaji nejakej sirokej priletovej koridor
- Sakra, co to ten ATC placa, nejaky ROZKA1, kdo se ma v tech jejich fixech vyznat.

A k tomu jeste, jak tam zminovali efekt "rychloprsteho Charlieho"... tedy, ze rychleji macka, nez premysli.

Musim rict, ze jestli se to takhle fakt udalo, tak mne z toho vazne mrazi. Takovou davku egoismu a ignorace jsem snad jeste nevidel. Nicmene cetl jsem o jedne namorni nehode s americkym kapitanem, kterej takhle rozstrelil pulku jednoho nejmenovaneho italskeho pristavu a pri vysetrovani se prokazalo, ze mel velmi podobnej pristup.
 

Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 14:40
A.J.Scandall   
Tohle není specifikum jen amerických kapitánů, bohužel... Tohle dělají Ruští, asijští, afričtí i evropští (a taky australští, aby jim to nebylo líto)
 

Re: Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 17:09
Hoaker
No nemohu se zbavit dojmu, ze to ma co do ceneni, jak s firemni kulturou, tak s kulturou zeme, ze ktere ten kapitan pochazi. Tezko si umim predstavit, ze takhle "na haku" by to mel treba nemecky kapitan Lufthansy. Ale mas pravdu, ze rusove jsou v tomto ohledu taky dost velky drsnaci...
 

Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 14:45
orlík
Těžko hodnotit, do toho se málokdo může pustit. Možná máš pravdu, ale já bych to viděl i z tohohle úhlu pohledu: Ti lidé prostě udělali chybu v práci. Resp., jak to v takových případech, bývá několik chyb. Ovšem, hoď kamenem, kdos bez viny. Byla v tom asi hodně rutina, spoléhání na počítač, na řídícího...Jenže kolik chyb v práci (ve škole)denně uděláme. Akorát, že holt ti piloti vezli mraky lidí. Stejně na tom je i řidič autobusu, strojvedoucí na dráze, operátor jaderný elektrárny, a mnoho dalších. A je úplně jedno, je-li to Američan nebo třeba Čech.
 

Re: Re: A jsme v loji.-CT   16. 1. 2008 / 15:33
milan
preto sa teraz tak velmi apeluje na CRM/MCC
 

Gonzo
VWAC
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ