FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 24. 2. 2025, svátek má Matěj Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Letadlo na baterky :-) Jeden příspěvek | Celý strom
Letadlo na baterky :-)   14. 1. 2008 / 20:51
Flora   
Zaujal mě článek v dnešním časopisu Týden, tak bych se chtěl s vámi podělit.

Citace z časopisu Týden, číslo 2, ročník 2008, strana 77, článek s názvem:

"Tohle letadlo je na baterky"


Francouzští aviatici úspěšně vyzkoušeli první bateriemi poháněné elektroletadlo, které splňuje běžné standardy pro malá letadla.

Jednomístný stroj Elektra, vyrobený z lehkého dřeva potaženého látkou, se vznášel osmačtyřicet minut nad francouzskými jižními Alpami. Za tu dobu uletěl padesát kilometrů. Hlavní výhodou elektřiny jako pohonu letadel jsou kromě čistého a výrazně tiššího provozu i mnohem nižší náklady: cena elektřiny na letovou hodinu činí zhruba jedno euro, benzinu by se za stejnou dobu spálilo za šedesát eur.
Pokusy o ekologické a tiché létání s elektromotorem jdou mnoha směry počínaje kluzáky s malým pohonným motorem přes speciální ultralehká letadla až po menší bezpilotní, dálkově řízené stroje; zvláštní kapitolou jsou sluncem poháněné letouny (viz TÝDEN č. 38/07). Společnost APAME financovaná francouzskými leteckými společnostmi a několika dalšími investory začala na projektu Elektra pracovat před rokem a půl. ,,Nikdo nevěřil, že se nám to povede," řekla britským Timesům prezidentka APAME Anne Lavrandová. Letadélko s devítimetrovým rozpětím křídel je však jen prvním krokem. Nyní mají technici za úkol vytvořit větší letadlo pro několik pasažérů. Americká konkurence - Sonex - pracuje na dvoumístném stroji schopném na jedno nabití létat hodinu.
Elektra je vyrobená ze stavebnice Souricette pro tradiční letadla, ovšem pohon obstarává upravený britský elektromotor o výkonu 25 koňských sil, který se běžně používá v golfových vozítkách. O průlomový let se ale postaral především pokrok v oblasti baterií: stroj pohání moderní lehké lithium-polymerové články (sestava na palubě váží48 kilogramů). Velká dopravní elektroletadla by rád vyráběl Boeing, na vývoji spolupracuje s NASA. Stroje s motory odpovídajícími moderním vlakovým však budou nejspíše pohánět baterie budoucnosti: palivové články. -lbz-


Konec citace.

Přišlo mi to docela zajímavé, ale na druhou stranu, kdyby na letištích nebyl cítit kerosin, no nevím nevím...

Jinak článek na stejné téme na webu Letectvi.cz: http://www.letectvi.cz/letectvi/Article64857.html


14925 B / 586 x 409 / apame_aircraft_electra.jpg
 

Re: Letadlo na baterky :-)   14. 1. 2008 / 21:44
wom
Tady tohle lítá na tužkovky.
http://www.aviation-fan-club.com/letadlo_na_baterky.htm
 

Re: Re: Letadlo na baterky :-)   14. 1. 2008 / 22:07
zuNus   
ale jina kategorie
 

Re: Letadlo na baterky :-)   15. 1. 2008 / 10:36
orlík
Hodně zajímavé. Existuje funkční kluzák s pohonem asynchronním elektromotorem.Ten dokáže odstartovat a nastoupat do cca 1500 m na jedno nabití NiCD článků. Myslím, že toto je cesta pro sportovní letectví. Mimochodem, na letištích, kde taková letadla létají není kerosin cítit ani dnes. A při cenách benzinu je potřeba rychle hledat řešení, jak ho nahradit.
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ