|  | Letadlo na baterky :-) 14. 1. 2008 / 20:51 | |
|  | Zaujal mě článek v dnešním časopisu Týden, tak bych se chtěl s vámi podělit.
Citace z časopisu Týden, číslo 2, ročník 2008, strana 77, článek s názvem:
"Tohle letadlo je na baterky"
Francouzští aviatici úspěšně vyzkoušeli první bateriemi poháněné elektroletadlo, které splňuje běžné standardy pro malá letadla.
Jednomístný stroj Elektra, vyrobený z lehkého dřeva potaženého látkou, se vznášel osmačtyřicet minut nad francouzskými jižními Alpami. Za tu dobu uletěl padesát kilometrů. Hlavní výhodou elektřiny jako pohonu letadel jsou kromě čistého a výrazně tiššího provozu i mnohem nižší náklady: cena elektřiny na letovou hodinu činí zhruba jedno euro, benzinu by se za stejnou dobu spálilo za šedesát eur.
Pokusy o ekologické a tiché létání s elektromotorem jdou mnoha směry počínaje kluzáky s malým pohonným motorem přes speciální ultralehká letadla až po menší bezpilotní, dálkově řízené stroje; zvláštní kapitolou jsou sluncem poháněné letouny (viz TÝDEN č. 38/07). Společnost APAME financovaná francouzskými leteckými společnostmi a několika dalšími investory začala na projektu Elektra pracovat před rokem a půl. ,,Nikdo nevěřil, že se nám to povede," řekla britským Timesům prezidentka APAME Anne Lavrandová. Letadélko s devítimetrovým rozpětím křídel je však jen prvním krokem. Nyní mají technici za úkol vytvořit větší letadlo pro několik pasažérů. Americká konkurence - Sonex - pracuje na dvoumístném stroji schopném na jedno nabití létat hodinu.
Elektra je vyrobená ze stavebnice Souricette pro tradiční letadla, ovšem pohon obstarává upravený britský elektromotor o výkonu 25 koňských sil, který se běžně používá v golfových vozítkách. O průlomový let se ale postaral především pokrok v oblasti baterií: stroj pohání moderní lehké lithium-polymerové články (sestava na palubě váží48 kilogramů). Velká dopravní elektroletadla by rád vyráběl Boeing, na vývoji spolupracuje s NASA. Stroje s motory odpovídajícími moderním vlakovým však budou nejspíše pohánět baterie budoucnosti: palivové články. -lbz-
Konec citace.
Přišlo mi to docela zajímavé, ale na druhou stranu, kdyby na letištích nebyl cítit kerosin, no nevím nevím...
Jinak článek na stejné téme na webu Letectvi.cz: http://www.letectvi.cz/letectvi/Article64857.html
|
| |
|