FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 21. 2. 2025, svátek má Lenka Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Funkce kormidla Jeden příspěvek | Celý strom
Funkce kormidla   2. 12. 2003 / 20:33Jan Starka
Mám všeobecný dotaz do pléna stran směrového kormidla:

Podle mého názoru (a několika dalších autorů na flightsim.com) nemodeluje FS správně funkci směrového kormidla správně. Podle mých zkušeností i teorie má kormidlo v zatáčce fungovat následovně:

1. začnu naklánět letadlo křidélky a zároveň udžuju kuličku ve středu kormidlem.
2. Jakmile dosáhnu požadovaný náklon, srovnám křidélka i kormidlo a letadlo samo zatáčí
3. Pro přechod do rovného letu opět použiji opečné křidélka i kormidlo

Zároveň by celá věc měla fungovat tak že když bych zatáčel jenom křidélky, tak mi nos letadla nejdříve uhne na opačnou stranu a pak až začne zatáčet. Když zmáčknu pouze kormidlo např. doprava, nos letadla zamíří doprava, ale letadlo se nakloní doleva.

FS funguje jinak - abych udržel kuličku ve středu musím mačkat kormidlo podle náklonu letadla a to tím více, čím více je letadlo nakloněno. Z tohoto důvodu nelze dělat správně spoustu manévrů o kterých se tu uz diskutovalo, jako třeba skluz a tudíž správně přistát s bočním větrem, souvrat nebo i vývrtku

Zajímal by mě Váš názor na tuto věc, protože mi přijde, že tento aspekt není moc zmiňován a nevím, jestli by tento problém šel odstanit úpravou letového modelu. Víte též na http://www.flightsim.com/cgi/kds?$=main/op-ed/ed316.htm
 

Re: Funkce kormidla   2. 12. 2003 / 20:58
Vita Zenisek
Tvoje teorie jsou spravne az na bod 2. Kdyz dokoncis naklon, srovnas kridelka, nikoli vsak nohu. Tu musis ponechat, aby jsi letel cistou zatacku.
FS v principu funguje spravne, jen mi prijde ze je
a) precitlivele a je problem kulicku udrzet tam kde ma byt - t.j. uprostred (mluvim o default modelech)
b) Default modely nejak nevedi co delat treba ve skluzu. Pokud si chces zkusit letadlo, ktere se blizi chovani realneho, pouzij Cessnu od RealAir(je zdrama) http://www.realairsimulations.com
Cessnu jsme sice nikdy nelital, ale obecne se to chova vic jako letadlo nez default modely.
Take je super Valmet Vinka. Uz pro ni nekde dokonce vysla i nova dynamika (zatim beta) do FS9. Kde to ti vsak bohuzel nereknu, protoze si to nepamatuju....
 

Re: Re: Funkce kormidla   2. 12. 2003 / 21:12Jan Starka
Díky za tip, já zase s ničím jiným než cesnou nelítal, takže posoudí a budu informovat o výsledku..

Ce se týče kormidla, jsem přesvědčený, že i bod 2 je správně. Funkce kormidla je korigovat "adverse yaw" (bohuzel nevim, jak je to česky) který vytváří křidílka, takže když nemám křidýlka, není třeba kormidlo.

Naskenuju pár stránek z, podle mého názoru, nejlepší knížky vysvětlující teorií létání pochopitelně a pro piloty prakticky. Autor je Wolfgang Langewiesche a byla napsána už v roce 1944, jméno "Stick and Rudder". To že se stále prodává svěčí o tom, že autor ví, o čem píše.
 

Re: Re: Funkce kormidla   2. 12. 2003 / 22:58Jan Starka
Tak jsem to vyzkoušel a je to skutečně daleko lepší než původní model. Nedaří se mi dělat manévry úplně jak si představuju, ale jsem už dneska nějakej unavenej, tak to bude možná tím

Jina na této adrese: http://www.2es.cz/test/rudder.pdf je jen krátký výběr ze zmiňované knížky, kterou tímto doporučuju všem pilotům (lze sehnat na amazonu).
 

Re: Re: Re: Funkce kormidla   2. 12. 2003 / 23:17Mike
tak to sem rad, ze se piloti podle tyhle knizky neridej...jestli mas ty postupy, o kterejch pises vycteny z ty knihy, tak ji uz radsi moc nedoporucuj
 

Re: Re: Re: Re: Funkce kormidla   3. 12. 2003 / 03:03Fero
Nechcelo sa mi to vsetko teraz citat o tretej v noci a aj tak dobre neviem po anglicky, ale preco by to malo byt zle?
 

Re: Re: Re: Re: Funkce kormidla   3. 12. 2003 / 07:06Jan Starka
Co je tam podle Tebe, konkrétně, špatně?

Ta knížka mi jen potvrdila, to co už jsem uměl a navíc přidala několik nových náhledů v jiných oblastech, které když jsem vyzkoušel v praxi tak všechny fungují.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Funkce kormidla   3. 12. 2003 / 14:31Mike
ne sorry, nerikam, ze je tam vsechno spatne, nebo ze stary knizky sou spatny. Jenom ty postupy jak udelat zatacku se podle me nedaj zobecnovat, u ruznejch letadel to chce trochu jinak...taky jak pises o tom, ze pri naklonu na jednu stranu ma letadlo snahu zatacet na druhou stranu, tak mi pride, ze trochu michas nekolik veci dohromady...tomu se dneska zabranuje tzv. DIFERENCIACÍ KŘIDÉLEK a je mozny, ze tenkrat to jeste neznali...no, asi i v aerodynamice se za tech 50 let neco zmenilo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Funkce kormidla   3. 12. 2003 / 14:49
Gunhead
Diferenciáciou krídeliek? Na adverse yaw? Ste o tom presvedčený?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Funkce kormidla   3. 12. 2003 / 16:52Jan Starka
Cessna 172 to dela a dalo by se rict, ze je to daleko modernejsi konstrukce. A když by při náklonu nevznikal adverse yaw na co by bylo potřeba kormidlo. Jak známo, letadlo nezatáčí díky kormidlu, ale díky horizonální komponentě vztlaku křídel.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Funkce kormidla   3. 12. 2003 / 17:09Jan Starka
Už se mi to nechce skenovat, ale zde je citace z té samé knížky z kapitoly o křidélkách (ailerons:

"Another important improvement has been made on the trasmission between the aileron and the pilot's stick. This is known as the differential aileron ans is found today on most airplanes. ..... Deflecting aileron upward can't do much harm, it is the downward deflection that causes our trouble -- adverse yaw and wing tip stalling. Hence reducing the downward deflection of the other aileron keeps the whole aileron system fully effective"

Knížka byla revidována v roce 77, přičemž konstrukce většiny letadel na kterých létáme není o mnoho novější. Ono všeobecně nebylo vymyšleno až tak extra něco nového od dob bratří Wrightů - ti možná byly ještě pokročilejší, protože jejich letadlo nemělo vůbec křidélka.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Funkce kormidla   3. 12. 2003 / 17:14Mike
no jasne, to je diferenciace kridelek...ze je vetsi vychylka nahoru, nez dolu. Diky tomu uz by letadlo pri naklonu nemelo bocit na opacnou stranu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Funkce kormidla   3. 12. 2003 / 17:14Mike
no jasne, to je diferenciace kridelek...ze je vetsi vychylka nahoru, nez dolu. Diky tomu uz by letadlo pri naklonu nemelo bocit na opacnou stranu.
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ