FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 21. 2. 2025, svátek má Lenka Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama? Jeden příspěvek | Celý strom
Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   30. 11. 2003 / 14:58Rambo
Co je lepší, případně jak to kombinovat.

Díky za rady.
 

Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   30. 11. 2003 / 16:22
Pokud přistáváš v traverzu tak jsou dvě možnosti jak to řešit.
1) Celou dobu na sestupu jdeš v traverzu a když provedeš, nebo provádíš podrovnání tak tam dáš závětrnou nohu.
2) Na sestupu už dáváš závětrnou hohu a vyrovnáváš to křidélkama. Klidně sedneš jedním hlavním kolem dřív a pak položíš druhý.
Tenhle způsop používám jak v sim. tak i v realu.
 

Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   1. 12. 2003 / 21:54milan
s tym danim zaveternej nohy v podrovani nesuhlasim!!! keby fukalo trochu silnejsie a ty tam das zavaternu nohu, tak odtrtkas podvozok v traverze!!! ked vylucujes znos vetra traverzovym sposobom, staci cele riadenie na stvrtsekundy v podrovnani pustit, resp. zrovnat do neutralu a ero sa ti zrovna same, nakolko do neho zafuci vietor, ktory uz neni vylucovany...

druhy sposob sa praktikuje, ale je ovela nebezpecnejsi, ako prvy, napriklad u takej L-410, alebo ATR to neni problem, nakolko su hornoplosniky, ale ked pilot zle odhadne uhol naklonu pri pristavani moze zavadit kridlom o zem a v lepsom pripade to skonci hodinami...

ja pristavam vzdy vyosenim. cize traverzom, nic ni je treba drzat, len ero si zrovnam do drahy, tak aby drzalo kurz a potom sa len nohami vyosim proti vetru; kolko, to mi ukaze gulicka. no a takto letim prakticky az do podrovnania, kedy len dokopavam nohami tak, aby mi draha neutekala dolava alebo doprava...
 

Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   1. 12. 2003 / 22:19Mike
to by me teda zajimalo, jak muze kulicka ukazovat kolik je treba se vytocit proti vetru
 

Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   1. 12. 2003 / 23:45
No pokud tam nedas zavetrnou nohu (t.j. fouka-li vitr zleva tak pravou, protoze jses vyoseny doleva) tak mi vysvetli jak se to ero srovna do smeru drahy??
Navic pokud vylucucjes traverzovym zpusobem, mas teoreticky nohy srovnane, protoze metodikal pravi, udelat mirnou koordinovanou zatacku do vetru a koukat co to udelalo s nasi drahou letu (snasi, nesnasi). Pokud snasi stale, zatocis jeste, pokud ne, dobry a letis a pokud se uz pohybujes proti vetru, musis zase mirne zatocit zpet.
=> ze bezvadne vylucujic, priletis na drahu v traverzu a kdyz tam nedas zavetrnou nohu tak skutecne ten podvozok v tom traverze odtrtkas
Samozrejme ze to vsechno neni tak jednoduchy jak to vypada a neni to jen o nohach. Ja osobne vylucuji tim druhym zpusobem - t.j. kridlo pod vitr a nohu proti a nebezpecny mi to moc neprijde. Nicmene aby to sedlo skutecne rovne, bez traverzu, hybu vsim moznym )
 

Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   1. 12. 2003 / 23:48
Vita Zenisek
Promin, nevsiml jsem si ze nejsem prihlasen. To jsem psal ja, Vita Zenisek
 

Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   2. 12. 2003 / 07:31milan
2 mike> co sa tyka gulicky - ked ti fuci z boku, ero je nesymetricky ofukovane, cize vietor ho tlaci do strany a snazi sa robit prvotny ucinok smerovky, tym padom je zatacka vyklzova a vyklz predsa symbolizuje gulicka, takze ked mas gulicku v strede, vies, ze ero je ofukovane symetricky, resp. vies, ze pozicia lietadla nie je sklzova ani vyklzova.

2 Vita> no neviem, co lietas. ak lietas 142,43, blanasa, je to vsetko, co popisjes Ok, ale ked by si pouzil taky sposob, aky popisujes, napr. pri discuse, neviem, neviem....

Co sa tyka tej nohy, sorry, pisal som to v rychlosti a myslienky som mal inde:
napravujem:
- pokial letis traverzove vylucovanie znosu vetra, samozrejme tam musi bt tolko nohy a vlastne aj naklonu, aby si v mieste dotyku bol v si drahy...

- pokial letis kridelka proti vetru, noha po vetre - to je pripad, kedy to staci pustit... este raz sorrry.

co sa tyka vylucovania. je to podla mna individualny sposob,na ktory si navykne kazdy pilot.
kridelka proti vetru, noha po vetre ma vacsi vyznam, ak vies, ze budes potrebovat aspon trochu sklzat, ale zase, ak fuka silnejsie, myslim, zeta noha je proti tomu vetru lepsia.

je to moj osobny nazor........
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   2. 12. 2003 / 16:55Mike
takze chces rict, ze kdyz letis normalnim primym letem a fouka bocni vitr, tak ti kulicka ukazuje vychylku?- to je ale blbost...Kdyz fuci z boku, jak pises, ero je ofukovane naprosto SYMETRICKY!! Vitr ti ho NETLACI nikam do strany ale snasi ho vuci zemi, a uz vubec nevyrabi zadnej ucinek smerovky, atd...Vzdycky je treba vychazet z pohybu letadla vuci OKOLNIMU VZDUCHU, kterej se ovsem este celej muze pohybovat vuci zemi-to je vitr. Potom vznika snos...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   2. 12. 2003 / 20:00milan
si si isty? ja sa nechcem s tebou hadat... lietas v reale?

pretoze, ak ti fuci z boku, to je jedna zlozka ofukovania, druha zlozka ofukovania je ta, ktora ide po lietadle v jeho osi. cize mas dve a z tychto dvoch urobis vyslednicu.
ak lietas v reale, nasmeruj sa tak, aby si mal vietor presne z boku a "pusti" riadenie. lietadlo sa ti zacne znasat po vetre a robi nieco take, ako keby si robil zatacku bez kridelok, preto tam je ta gulicka....
hovorim, ak lietas, vyskusaj si to!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   2. 12. 2003 / 23:35Mike
sem o tom presvedcenej, ale protoze ani ja se nechci hadat, tak z tyhle diskuze rozumne odstupuju....musel bych opsat, to co sem psal predtim. kdyz letim bokem k vetru a pustim rizeni, tak pokud sem neudelal korekci, tak me to bude snaset dal jako kdyz sem rizeni drzel ale vubec nechapu proc by to melo delat nakou zatacku bez kridylek nebo co...LETADLO LETI, protoze se pohybuje vuci okolnimu vzduchu, to, ze se okolni vzduch este navic celej pohybuje vuci zemi, to pozna mozna pilot, ale letadlo samo o sobe to vubec nepozna...naky skluzy nebo vykluzy zacnou, kdyz se to budes snazit nak spatne udrzet na puvodni trase.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   3. 12. 2003 / 02:17milan
oki, ale este mi prosim odpovedz na jednu, poslednu otazku - lietas aj v reale? DIKI
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   3. 12. 2003 / 14:17Mike
jo litam, na vetronich, i motorove. Jinak bych si sem tyhle veci asi nedovolil psat, jako nekteri jini...ty taky litas?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   3. 12. 2003 / 19:34milan
ano
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   6. 12. 2003 / 19:56AJS
No Milane, nějak jsem ti neporozuměl. Doufám, že výrazem "pustit" řízení ve výdrži nemyslíš opravdu pustit řízení!!! Navíc přistání v traverzu u malých letadel mi přijde jako zběsilost! Hlavně na asfaltu. Zásadně sedám tak, jak popisuje Mike, a to na jakémkoliv z těch 25ti typů, co jsem kdy lítal, včetně 737!! Jestli chceš vidět, co si nechá bulík líbit, jukni sem: http://airliners.net a do hledání dej B737, KLM-Royal Dutch Airlines, Sort by Most popular.
Samosebou existují letdla, která smí sedat poze v traverzu, ale to je Tu-134, 154 a údajně i MiG-21. Jsou to spíš výjimky.

Samotný Boeing udává čtyři způsoby jak sedat s bočním větrem: Výše uvedenou a na fotce demonstrovanou (ovšem tady to kluci kalamácký trošku přehvízdli), pak travers (pravda je, že se s tim velká mašina docela pěkně popere), pak vzájemnou kombinaci (hlavně při limitním bočním větru) a poslední varianta je, kdy jdeš v traverzu až těsně před dosednutí, a pak se srovnáš do osy dráhy závětrnou nohou (tady tak, jak popisuješ, že se to nedá), a vlivem setrvačnosti se éro sice srovná, ale ještě letí rovně, takže sedne bez traverzu a bez náklonu. To ale chce cvik, zkušenost. (Mě to zrovna moc nejde.)

Připouštim však, že kromě 134 a 154 muže existovat letadlo (třeba výkonej větroň), kde je lepší sedat s ohledem na výšku křídla nad zemí v traverzu. Bílý jsem kromě vosy nelítal.
 

Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   2. 12. 2003 / 08:43napis
Pani, kedze nerozumiem o com to tu hovorite, nemohol by to niekto vo FS nahrat a niekde by som si ten zaznam stiahol a pozrel u seba vo FS ? Pokial viem, FS dokaze zaznamenavat let a ukladat. Budem vdacny.
 

Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   2. 12. 2003 / 08:55
Pips   
souhlasim to je dobrej napad nahrajte to prosim pro me jako pro nepilota kdyz nekdo rekne pristavani na traverzu tak se mi honi hlavou hnedka strasny spousty vyznamu ale urcite ne ten pravej ))) ba ne zhruba jsem si dokazal predstavit o co jde ale rad se na to vylucovani vetru podivam nebot s tim obcas dost ve FS sam zapasim
 

Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   2. 12. 2003 / 14:53
Latom   
Já ti to popíšu.
Traverz - osa letadla není stejná jako směr letu - tzn. letadlo je vyosené proti směru větru

vylučování snosu náklonem - osa letadla je stejná jako směr letu, ale letadlo je nakloněno na pravou stranu při větru z prava a na levou při větru z leva.
U obojího se více používají nohy než je běžné.
To je jen hrubý popis toho co jste chtěli vědět.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   2. 12. 2003 / 16:13Mike
Takze, pokud bych to mel shrnout, bocni vitr se da pri sestupu vylucovat v zasade 2 zpusoby:
1.zpusob, mene narocny, ale asi mene pouzivany je vyboceni letadla proti vetru, tj. stejne jako pri letu po trati, se letadlo normalni mirnou zatackou vyboci proti vetru, tak aby letelo po zamyslene trajektorii, osa letadla pak samozrejme nebude rovnobezna se smerem letu (cumak bude mirit jinam). s vybocenym letadlem se dale sestupuje bez jakychkoliv vychylek rizeni az do vydrze. V prechodovem oblouku, nebo ve vydrzi se pak vyboceni musi srovnat (koordinovanou zatackou, nebo jen smerovkou, jak chcete) jinak dojde k nebezpecnemu dosednuti v traverzu (ve vyboceni), coz vypada asi jako jizda ve smyku...pokud se ovsem vyboceni srovna prilis brzy, zacne vitr letadlo snaset a dojde opet k dosednuti v traverzu.
2.zpusob je narocnejsi na pilotaz, spociva v nakloneni letadla proti vetru (kridlo pod vitr), to by vsak melo za nasledek zataceni letadla proti vetru, cemuz se zamezi vyslapnutim kontra smerovky, takto se sestupuje opet az do vydrze, kde se musi letadlo opet srovnat (vracenim kormidlem do neutralu, ci zasahem do rizeni- to uz asi zalezi na letadle, a na konkretni situaci), tento zpusob se mi zda lepsi, ale pri silnejsim vetru, kdy je potreba vetsi naklon se stava ponekud nebezpecnym
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   2. 12. 2003 / 20:20Jan Starka
Při druhém způsobu není třeba nic rovnat. Ve skluzu lze v pohodě dosednout na jedno kolo (navetrne) a nadale drzet smer kormidlem, po dalsim snizeni rychlosti letadlo dosedna na druhe kolo a vse probiha bez vetsich problemu. S C172 to jde takto provest az do 15kts kolmeho bocniho vetru bez problemu.

Prvni metoda je prijemnejsi pro pasazery (zadny skluz), ale vyzaduje vice skusenosti a presnosti pri srovnani, druhy zpusob je myslím přesnější, protože celou dobu sestupu se provádí korekce a pilot přesně ví, jaký je snos.

Dále se musím přiznat, že v simulátoru druhý způsob nejsem schopen provést, protože se letadlo nechová správně, to je ale námět na jinou diskuzi.
 

Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama? - letadlo vhodne na trenink v simu   2. 12. 2003 / 20:46
Vita Zenisek
To mas pravdu s tim chovanim v simu. Lec stahnul jsem si Cessnu od RealAir (je zadarmo u nich na strance - http://www.realairsimulations.com
) a s tou to jde naprosto perfektne na jedno kolecko a pak na druhe.
Jen si nejsem jistej, jestli prilis divoce neraguje na smerovku pri plne vychylce - s Cessnou jsem nikdy nemel moznost letet.

Jedna zajimavost -
Kdyz jsem delal pokus s tim vetrem, dal jsem si v Pardubicich vitr 180/15 KT a pristaval na drahu 27. Vitr foukal spravne zleva, ale kdyz jsem se kouknul na pytel, byl obracene! Jakoby foukalo 000/15KT. Nevsimli jste si toho take nekdy? Pripadne nevite jak to napravit?
 

Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama? - letadlo vhodne na trenink v simu   3. 12. 2003 / 12:44Fero
Hmm, vypada to celkom slusne. A aspon prve lietadlo vo FS kde sa mi podarilo spravit vyvrtku....Aj ked to bola skorej taka blanikovska vyvrtka ale lepsie ako prstom do oka .
 

Re: Re: Re: Re: Čím se rovnat se směrem dráhy - kormidlem nebo křidélkama?   2. 12. 2003 / 19:44
červeňák
pro všechny ne-piloty bych doporučil stránku
http://knihy.vacc-cz.org/ - je tady hodně oskenovaných publikací určených pro začínájící i pokročilé plachtaře - myslim že zrovna vašim tématem se zabývá Metodika výcviku na kluzácích V-PL-4 , kde se toho dovíte hodně o technice letu a základních výcvikových prvcích,a myslim že zrovna vylučování větru při přistání do toho patří
letu zdar Honza Červený
 

Gonzo
VWAC
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ