Lopatkové motory se příliš prohřívat nemusí, limit na vzlet bývá kolem 40°C (myšleno teplota oleje), a toho se dosáhne velice brzy. V poslední době se mi sice v Rusku při teplotách kolem -15°C po celonočním stání stalo, že v průběhu vzletu i tak tlaky oleje vlezly na okamžik do žlutého pole (tlak oleje bývá v nepřímé úměře s teplotou), ale to je spíš výjimka a extrém. Naposledy jsem radši na vyčkávacím místě přidal o cca 10% N2 (nikdo za námi nestál), a prohřálo se to cobydup. Jinak za běžných podmínek (odhadem od mínus pěti vejš) se olej dostatečně prohřeje dřív, než se dojede k dráze. Menší výkon ten motor nemá. Tudíž tady ani není co nastavovat.
Odmrazování jak motorů, tak především křídel, se už na tahu motorů citelně pozná, jedná se i o celá procenta N1 (stejně tak u některých letadel se kvůli potřebnému tlaku bleed airu automaticky zvyšuje volnoběh, což ne vždy je žádoucí). Samozřejmě mluvím o tepelném odmrazování vzduchem odebíraném od motorů. V případě Goodrichů (gumové pásy na náběžce), kdy se vzduch k jejich nafukování taky bere od motorů, už ta ztráta výkonu není tolik vidět. Ovšem ať tak nebo onak, i kdyby FS o 1-5% N1 či o pár "torků" ubral při zapnutí odmrazování, moc nevěřím, že bys to nějak zaregistroval (pokud nebuděš bedlivě sledovat motorové budíky) |
|