FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 24. 12. 2024, svátek má Adam a Eva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
lež o "minimum fuel" ? Jeden příspěvek | Celý strom
lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 12:37
kutak
zdravim.. chtěl bych se zeptat,, pokud pilot zahlásí ATC "minimum fuel" a díky třeba špatnému počasí je např. 15. na přistání po několika minutovém vyčkávání... dostane se tedy na zem přednostně... kontroluje se to, zda-li nezalhal? ušetří tak dost času, paliva = peněz
 

Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 13:05
Luděk Ch.
Řekl bych, že na původní destinaci by ani při dlouhém vyčkávání nemělo dojít k situaci, že bude docházet palivo. Letadlo by mělo mít alespoň na 2 hodiny letu navíc a pokud by po relativně krátkém vyčkávání (to pořadí 15. mi na velkém letišti nepřipadá jako nic extra dlouhého) vyhlásil docházející palivo, tak by byl ihned v podezření, že nevzal dostatečné množství paliva, což by se bezpochyby prošetřovalo jako vážné ohrožení bezpečnosti. Třeba po Evropě jsou náhradní letiště řekl bych vždy max. pár desítek minut v dosahu. Takže k podobné situaci by vůbec nemělo dojít a pilot si určitě bezdůvodně nelajzne, aby ho začali popotahovat za porušení předpisů.
 

Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 13:31
domajs
No jasný je to mimořádná situace a to se zapisuje do protokolů viz článek na úřadu pro zjišťování příčin leteckých nehod o B737-500 TVS http://www.uzpln.cz/zazpr05/zz261.pdf tam to bylo teda ještě spojeno s tim že on ten kapitán zalhal o stavu paliva,proto aby mohl přednostně přistát,ale prostě se jednalo o palivo a je z toho vyšetřování.
 

Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 14:30
LS
samotne vyhlaseni minimum fuel neznamena, ze pilot musi dostat prednostni pristani. ATC se vzdy musi ujistit, zda chce prednostni pristani. Vyrazem minimum fuel dava pouze najevo, ze pokud bude holdovat nebo tak, nebude mit dostatek paliva po pristani pri diverzi. Rekneme, ze na letisti XXXX jsou predepsane pro jeho typ letadla po pristani 2,5tuny, jenze to mu nevyjde a tak oznami minimum fuel a znamena to prave to, aby se jistil, kdyby mu to nekdo kontroloval. Stat se to muze hrave, blbe planovani, silny nepredpovidatelny vitr, proste cokoliv. Ale samotna fraze minimum fuel je pouze informativni pro ATCho, ze se neco muze stat a ATC by mel z pilota dostat, co teda chce...
 

Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 14:36
Luděk Ch.
"Rekneme, ze na letisti XXXX jsou predepsane pro jeho typ letadla po pristani 2,5tuny"

nevím o tom, že by letiště měla předepsána minimální přistávací množství paliva pro kažýdý typ letadla. To je věcí provozovatele a případně předpisů dané země, jaké minimální množství musí po přistání zbýt, ale letiště do toho nijak nekecá.
 

Re: Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 14:57
LS
dobre blbe jsem se vyjadril, je to jak rikas, proste je na kazdem letisti predepsano kolik pilot musi mit po pristani paliva a pokud to neni schopen dodrzet pouzije prave tuto frazi, staci?
 

Re: Re: Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 15:08
Luděk Ch.
Já budu ještě trochu šťourat Opravdu je to předepsáno na každém letišti? Já bych spíš řekl, že předepsáno je to v souvislosti provozovatel/typ letadla a nemyslím, že by se to lišilo podle letiště Jinak to bude jak říkáš.
 

Re: Re: Re: Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 15:16
LS
jo tak tohle ja nevim, ostatni mne urcite doplni, ale tipnul bych si, ze i kazde letiste ma co do toho kecat (mozna do toho keca pres svuj urad CAA ci cokoliv jineho), ale muze to byt na necem zavisle, ale nejsem pilot, tak netusim jak to maji dane, AJS nebo MD me jiste doplni
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 16:41
Gustav ( BHA576 )   
Nejen,že tě doplní,ale určitě i poopraví
Většina letů,které jsou pravidelné má společnost setsakra dobře spočítané palivo. Je v tom i obchodní politika ve smyslu,kde je zrovna cenově výhodné dotankovat letadlo a kde je raději lepší mít větší rezervu a dotankovat jinde.Zároveň mají propočítanou i ekonomiku konkrétního letu v souladu s jejich předpisy. Vždyť v těch vetších společnostech jsou na to celé týmy lidí
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 16:43
LS
jsou ale i tak se obcas stane, ze pilot oznami minimum fuel i pres vsechna tato oddeleni. Hlavne i dalkovych letu, kdy se leti tisice mil, tam se muze cokoliv objevit a razem mas spotrebu o neco vetsi a ono to na tech hodinach par kilo navic udela
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 16:49
Gustav ( BHA576 )   
V tomto souhlasím a pouze doplním - strašně záleží i na typu stroje. Máme letadla se spotřebou velbloudí a máme stroje,které strašně žerou ( vlastně mívali jsme stroje ) vzponmenu-li například Concorde,tak pro něj rezerva paliva na další dvě hodiny letu ( jak bylo psáno na začátku tohoto stromku ) by bylo z říše snů a věřím,že každý kápo tohoto stroje by si to strašně přál
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 16:54
kutak
jj... slýchám to často, když je omezený provoz na Ruzyni (bouřka, mlha, sníh, nedávné nouzové přistání apod.) ...
Kamarád letěl z Kanárských ostrovů do Prahy a museli neplánovaně přístát v Mnichově na dotankování, vlivem silnýho protivětru na celý trase...
 

Re: Re: Re: Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 15:22
LS
jinak tady je postup pro ATC:
Nizky stav paliva ci nouzovy stav paliva:
musis zjistit, zda pilot zada prioritu, local stby nebo full...
informovat nasledujici stanoviste...

a) minimalni palivo (minimum fuel) - tj. palivo na letiste, kde lze bezpecne prista + konecna zasoba (neschopnost vyckavat) - nepovazuje se za nouzovy stav...

b) nizky stav paliva (low on (emergency) fuel) - Zasoba paliva mensi nez konecna zasoba paliva - 30minut turbinove motory a 45minut pistove...

Jinak v realu pokud pilot upozornil na nizky stav paliva, ale nezadal prednost, tak se provede jenom zapis do provozniho deniku a tim to konci...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 15:34
Luděk Ch.
OK
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 18:31
A.J.Scandall   
Jo, LS má pravdu.

Zde je odkaz na něco, co jsem zplodil před třemi lety, když jsem se připravoval na funkci flugzeugefurhera, a tudíž jsem to ještě aspoň trochu uměl: http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=38614&lan=0&gr=0 . Od té doby se pár detailů změnilo, ČSA už jako hodnotu Final Reserve Fuel nepoužívá pro 737 fixní hodnotu 1250kg, ale skutečnou hodnotu paliva pro 30min letu za daných podmínek, a zmizelo omezení plnit minimálně 4400kg pro každý vzlet B737, byť sebekratší. Tolik jen pro objasnění.

Minimum Fuel Status se skutečně ještě nepovažuje za nouzi, není ani ničím nelegálním, skutečně jen umožňuje posádce přistát na cílovém letišti se zálohou paliva nižší, než je RSF+FRF (zkratky viz odkaz), nikoliv však pod FRF. Pak se skutečně stav stává nouzí (LS popsal v bodě b)

Můj osobní postoj je ten, že není vhodné se do stavu minimum fuel záměrně dostat (tzn. už užíráme z RSF a zbavujeme se možnosti letu na zálohu - zpravidla se to stává při vyčkávání). Letec musí mít opravdu v hlavě jasno, že šance na přistání na cílovém letišti je opravdu téměř stoprocentní - laicky řečeno, můžu si dovolit v takovém případě vyčkávat kvůli hustému provozu, nebudu to ale riskovat v případě, kdy je počasí pod minima, zasněžené letiště či zablokovaná dráha. Final Reserve je opravdu množství, které se spálí jedním mocným hrknutím plyny (trochu nadneseně řečeno, ale nemá to daleko k pravdě), nemluvím o tom, že při tak malém množství dochází k potížím, jako je nechlazení hydraulických pump (737), omezení náklonu a sklonu (ATR) apod.

Jinak minimální množství paliva pro let určuje provozovatel a schvaluje kapitán (má právo si přihodit navíc, kolik uzná za vhodné). V některých případech do toho má co mluvit i letiště, třeba do Londýna se (pokud si dobře pamatuju) doporučuje palivo na dalších 40minut navíc, něco podobného má snad i Frankfurt a další.

Dalším faktorem je to, co uvedl Gustav (ekonomika, company policy). V době, kdy jsem odcházel od ČSA, začínala firma poměrně výrazně tlačit na omezení "kapitánského paliva", tj. toho, které si kapitán, mnohdy "baj voko", přihodí navrch. Ono každé kilo navíc něco stojí. Jiná věc do diskuze je ovšem, kolik peněz stojí jedna zbytečná diverze v porovnání s šetřením na palivu, ale to už je otázka spíš pro ekonomy

 2x  

Re: Re: lež o "minimum fuel" ?   18. 12. 2007 / 16:23
crazy
http://www.theairlinepilots.com/flight/minfuel.htm
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ