| | | otáčky za minutu u motorů 13. 12. 2007 / 22:47 | |
| | Prosím vás měl bych technický dotaz. Kolik asi tak může mít otáček za minutu motor Boeingu 737 při plném tahu? Hledal jsem všude na internetu ale všude se píše jen výkon. |
| |
|
| | | Re: otáčky za minutu u motorů 13. 12. 2007 / 23:02 | |
| | Maximální otáčky motorů CFM56-3B-2 ze 737 jsou cca 5175 ot/min pro nízkotlakou hřídel s dmychadlem (N1) a 14460 ot/min pro vysokotlakou hřídel (N2). |
| |
|
| | | | Re: Re: otáčky za minutu u motorů 13. 12. 2007 / 23:08 | |
| | Díky. Fakt supr, přesně tohle jsem potřeboval. |
| |
|
| | | | Re: Re: otáčky za minutu u motorů 13. 12. 2007 / 23:11 | |
| | Kde jsi to sehnal? |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 13. 12. 2007 / 23:14 | |
| | ...si to vymyslel heheheh |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 13. 12. 2007 / 23:14 | |
| | | |
|
| | | | Re: Re: otáčky za minutu u motorů 13. 12. 2007 / 23:24 | |
| | Ještě dodám, že toto jsou otáčky rovné 100%. N1 by měly jít krátkodobě do nějakých 106%, N2 krátkodobě do 105%. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 10:30 | |
| | Neznám přesně konstrukci, ale pokud jsou ty dvě hřídele mechanicky propojený, tak se Ti ty procenta tak nějak hádaj |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 10:35 | |
| | | |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 10:38 | |
| | Nejsou propojené, běží nezávisle na sobě. Vysokotlaká hřídel s kompresorem a vysokotlakou turbínou zjednodušeně řečeno zajišťuje běh motoru - generuje proud plynu o vysokém tlaku a teplotě. Ten roztáčí nízkotlakou turbínu na nízkotlaké hřídeli a pohání tak dmychadlo, které podle typu motoru vyvozuje až 85% celkového tahu na zemi (ve výšce a při vysoké rychlosti je to nějakých 60%). |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 11:24 | |
| | Nazývá se to dvouhřídelová konstrukce. Existovaly ještě pokusy s tříhřídelovou konstrukcí, ale prostřední stupeň se nedal nijak řídit, pouze na základě termodynamických zákonů, takže to skončilo neslavně. Ale je to už hezká řádka let a jestli se o to teď ještě někdo pokouší nebo jestli se to někomu podařilo rozchodit, to nevím. Každopádně na tříhřídelový motor musel být konstruktér kouzelník. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 11:51 | |
| | Tříhřídelový motor existuje a je v provozu. Tříhřídelový je Rolls-Royce Trent 500. A jinak tříhřídelový je výhodnější než dvouhřídelový. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 11:54 | |
| | Neni niekde nejake schema, aby som si to vedel predstavit tie 3 hriadele ? |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 12:02 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 12:09 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 12:35 | |
| | 3-hřídelové jsou např. RB211 (některé B747) a z něj vycházející RB199 (Tornado) a nové Trenty. Konstruktéři si od toho slibovali optimálnější průběh stlačování. Nevím, zda u motorů RB199 se to vyplatí, u velkých Trentů je to řekl bych pochopitelné. Nevím, zda to byl hlavní důvod, ale RB199 byl tuším nejdražší motor své kategorie a doby. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 13:17 | |
| | Tříhřídelový je třeba turbovrtulový PW-120, jehož pozdější verzě pohánějí ATR. Tříhřídelový byl i M-602, ale tam to prý trochu zlobilo |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: otáčky za minutu u motorů 14. 12. 2007 / 16:29 | |
| | Jaký pokusy !? Jeden z nejlepších motorů - RB211, je ňákej pokus ? ;o)) |
| |
|
|