| | | odmrazovani 19. 11. 2003 / 01:18 | jirpe |
| | Mel bych otazecku na tema odmrazovani. Podle ceho to zapinate. U nekterych letadel ubira odmrazovani vrtule vykon, takze poustet to jen podle teploty je sporne. A vlhkost se tezko dozvite.
Trochu podobna otazka je ohledne ohrivani vzduchu nasavaneho do karburatoru. U AN-2 udavaji, ze se to zapina poklesne-li teplota pod nulu. Plati tohle obecne, nebo jen Andula nema rada zimu? (Neletam s Andulou, jen jsem to zahlednul v manualu.) Opet to citelne snizuje vykon, tentokrat skutecne vykon motoru. Mam pocit, ze do takovych deseti pod nulou to neni nezbytne. Jak se k tomu stavi realny pilot maleho letadla. |
| |
|
| | | Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 02:30 | milan |
| | ja andulu tiez nelietam, ale pochybujem, ze by nemala rada yimu, ved rusi s nou lietali vsade. od severneho polu az k juznemu!
to, ci sa zapne odmrazovanie je ciste na zdravom rozume pilotov... inak by nebola v checkliste formulka AS REQUIRED...
to je moj oppinion |
| |
|
| | | | Re: Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 06:56 | |
| | To je proste, odmrazovani zapinas az ti ukaze signalizace namrazy. Na drivejsich ruskych stihackach to bylo treba resene i radioaktivnim zaricem proti snimaci, dneska jsou trosku lepsi/zdravejsi reseni. |
| |
|
| | | Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 09:36 | Karel |
| | Namraza muze vzniknout i za + teploty ! Vseobecne se udava pro vznik namrazy rozpeti +5 az -5°C; hodne taky zalezi na rosnem bodu, v jake vysce letis, zda letis v mracich nebo za CAVOKu apod.
Hodne techto udaju vysilaji METARY, takze krome OAT budiku ("ciste teoreticky" nepotrebujes zadny spec. a drahy pristroj na indikaci namrazy |
| |
|
| | | | Re: Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 09:56 | |
| | U Cessny když ti zamrzne karburátor, tak jsi v .....
Proto když stáhneš motor na volnoběh, tak máš v checklistu napsáno, že máš zapnout ohřev karburátoru, sice ti to ubere na výkonu, ale aspon ti karburátor nezamrzne. I v létě. Tím myslím při klesání.
Jinak třeba v učebnici pilota máš o námraze taky zajímavosti, jak vzniká, druhy, jak se proti tomu bránit atd. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 10:43 | Jan Starka |
| | Námraza v karburátoru vzniká kvůli tomu, že vzdruch procházející karburátorem je venturiho efektem schlazen. Největší nebezpečí této námrazy je při vysoké vlhkosti a může vznikat klidně i při +30C.
Jednoho letního dne se mi stalo v 7500ft , že mi začal motor poškytávat, i když se vše tvářilo v pořádku. Zapnul jsem Carb. heat a během minuty šlo vše zase hladce. Z toho plyne ponaučení, že karburátor může zamrzat i při normálních rychlostech. Samozřejmě v mracích je nebezpečí ještě větši. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 10:48 | |
| | Jasný, to vím, psal jsem to jen, že nemusí být jen + - 5 stupnů, jak psal Karel, ale i víc, třeba v létě. ) |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 11:09 | |
| | v PICu767 je zapinai De-ICE pokud je TAT mensi nez deset stupnu ...
(no dobre, ja vim ze 767 neni cessna |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 17:59 | |
| | No ano
Ten zhusta karbutratorem neoplyva.
Ale zase leta vysoko a tam zima je. Takze ja na B737 zapinam ohrev pitotky, oken a vtokovyh hran motoru vzdycky.. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 12:55 | Karel |
| | to Latom : ale ja odpovidal jirpemu na prvni dotaz a taky jsem uvedl ze zalezi i na jinych okolnostech nez tech +-5°C, takze moje odpoved na PRVNI dotaz je spravna )
|
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 13:07 | |
| | Jasný. ) |
| |
|
| | | | | | | | | Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 18:24 | jirpe |
| | Abych to shrnul. V realnem (malem, strednim) letadle mam aspon ve dne o pocasi kolem mne urcitou predstavu. Proste ty mraky nejak citim, bez pretlakove kabiny (kde bych ji vzal) tim spis. Navic zacinajici namraza muze byt videt.
Ve FS vim kulove. Polovina letadel ani nema budik venkovniho teplomeru, obvykle ho u svych favoritu obtizne dodelavam. O tom, ze bych nejak zjistil vlhkost, si muzu nechat jen zdat. To znamena zapinat, jak se mi zlibi, nikoho to nejspis neurazi. Pro kvalifikovane posouzeni proste neni dost informaci. A co se karburatoru tyka, jednou mi ve FS skutecne u Dakoty od MAAM zamrznul. Respektive zacalo to kuckat a po zapnuti ohrevu to prestalo, takze to nejspi bylo ono. Ale jen jednou. Hodiny, ktere mam ve FS na pistovych letadlech naletane, snad radeji pocitat nebudu. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: odmrazovani 19. 11. 2003 / 22:56 | Jan Starka |
| | Vlhkost by teoreticky mela byt videt podle rosneho bodu (dew point). Kdyz je teplota a rosny bod na stejne hodnote, mela by byt vlhkost 100% a tudiz mlha - testoval jsem to ve FS a krasne jasno
Takze namrazu i zamrzani karburatoru si muzeme tak maximálně domýšlet |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: odmrazovani 20. 11. 2003 / 00:49 | jirpe |
| | No prave. Jak se asi tak dozvim rosny bod. To, co mi hlasi letiste 5 kilometru pode mnou me celkem moc nezajima, nehodlam-li tam pristat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: odmrazovani 20. 11. 2003 / 08:27 | Jan Starka |
| | Rosný bod zůstává stejný i ve výšce. To je například důvod, proč mají kumuly rovnou základnu - jak vzduch stoupá, jeho teplota klesá a blíží se k rosnému bodu, jakmile ho dosáhne, začne vznika mrak. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: odmrazovani 20. 11. 2003 / 06:00 | Láďa |
| | Stejná teplota a rosný bod jsou jen dobrým předpokladem pro vznik mlhy, rozhodně však ale neplatí, že mlha musí být. |
| |
|
|