Je to proto, že to jsou starý motory z dob, kdy ještě materiály nebyl na moc vysoký úrovni, a hoření probíhalo kvůli jejich životnosti při daleko nižších teplotách, tzn. spalování nebylo moc dobrý a z motoru lítalo spousta špatně spálenejch částic. Stejný problém měly i starší americký motory, takže je možné občas vidět pěknou čmoudivku v podobě DC-9 a 737-200 s JT-8D starších verzí
Dalším faktorem jsou paliva. Tuhle jsme byli na výcviku v Americe, a staří orli, jeden nás učil a druhý byl můj spolužák, vzpomínali na "starý dobrý JP-4, sakra, to bylo palivo, forsáž zapálila hned, akorát ten čmoud, s tou novou JP-8 to zapálení trvá věčnost, a navíc to víc čmoudí". Proto je i vidět, že někdy stejný typ letadla čmoudí víc a někdy míň, podle toho, co tam nalejou (a samozřejmě se to mění i podle atmosférických podmínek)
A v neposlední řadě hraje roli vstřikování vody pro zvýšení tahu při vzletu. To měly první 707, DC-8, CV-880 ap., a taky na dobovejch fotkách je vidět čmoud opravdu extrémní http://www.airliners.net/open.file/0541868/M/ . L-410 to měla, ale nikdy jsme to nepoužili. Třeba tím An-12 je vybavená taky (i když pochybuju) |
|