| | | Fly-by body 30. 11. 2007 / 15:42 | |
| | Dobrý večer a ahoj.
Pokud letím SID/STAR, jak je definovano minuti bodu fly-by? Jak dlouho pred bodem muzu zacit tocit?
Děkuji |
| |
|
| | | Re: Fly-by body 30. 11. 2007 / 15:56 | |
| | Musíš točit tak, abys na trati vedoucí z něj byl správně usazenej, tj. záleží na několka faktorech (hlavně rychlost a úhel, o kolik se trať lomí). Moderní FMS si to samy spočítají, některé lépe (krásně to dělala třeba 737, ta nakreslila předstihy u všech bodů na trati), některé hůře (Honeywell, ať už EPIC, nebo HT1000 na ATR), a některé skoro vůbec (KLN-90 na starších verzích ATR - to ale vlastně nebyla FMS). Tam bylo často potřeba přepnout do HDG a otočit si to sám. Na výpočet předstihu jsou vzorce, Míra Dušín je určitě ještě bude znát, já už ne, tak jsem to dělal "baj voko". S ohledem na vyžadovanou přesnost B-RNAV (víc KLN-90 nebyla schopna) to ovšem plně vyhovovalo |
| |
|
| | | | Re: Re: Fly-by body 30. 11. 2007 / 16:21 | |
| | U KLN se v FSce zadává nějaký koeficient zatáčky (poloměr?) a všechny body létá fly-by.
Jak se to počítá třeba u An-24RV, je možné najít zde: http://an24.uw.hu/doc/index.htm na konci kapitoly Autonomous Navigation System (NAS-1) a potom v kapitole The Route Planner. V podstatě se podle daných proměnných a letového plánu spočítá pro každý otočný bod potřebný náklon, jak dlouho před dosažením bodu se má začít točit, jak dlouho točit a v jaké vzdálenosti za ním se vlastně napojíme na další úsek. Prostě oldschool |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Fly-by body 30. 11. 2007 / 16:52 | |
| | Ten předstih zatáčky a taky její poloměr jdou taky pěkně určit na navigačním pravítku NL-10 (v FS ho má např. IL-18). |
| |
|
| | | | Re: Re: Fly-by body 30. 11. 2007 / 18:46 | |
| | Učí nás to tady jako zahájení zatáčky ve vzdálenosti v NM od bodu odpovídající 1% aktuální groundspeed v kt (tím pádem člověk všechno odečte na DME panelu). Platí pro 90°, pro menší/větší úhly se vzdálenost úměrně zmenšuje/zvětšuje.
Na druhou stranu je to jen hrubá metoda, závisí taky dost na tom odkud fouká vítr, apod., takže nakonec to člověk +/- nějak odhadne, ale nakonec stejně vyhraje metoda "baj voko" podle GPS |
| |
|
|