FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 23. 2. 2025, svátek má Svatopluk Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
motor lietadla Jeden příspěvek | Celý strom
motor lietadla   24. 11. 2007 / 17:10
pilot_master   
neviete na ako principe pracuje motor jednovrtuloveho maleho lietadla alebo ci to niejke niekde na nete ???
 

Re: motor lietadla   24. 11. 2007 / 17:24
leonell
Sání, komprese, expanze, výfuk?
Pokud tedy myslíš pístové letadlo, je to popsáno tuším poměrně detailně v knize Učebnice pilota.
Ovšem ještě může být turbovrtulové malé letadlo.
 

Re: Re: motor lietadla   24. 11. 2007 / 17:28
pilot_master   
vseobecne o vrtulovom lietadla
 

Re: Re: Re: motor lietadla   24. 11. 2007 / 17:28
OK-PPT (AVP57T)   
Něco se dá najít zde http://www.mzak.cz/teorie/teorie-02.php
 

Re: Re: Re: motor lietadla   24. 11. 2007 / 17:56
leonell
Vrtulové motory se dělí na pístové a turbohřídelové.
Tobě jde spíše o ty pístové což je většina malých aeroklubových letadla.
Pístové se dále dělí podle způsobu zapálení směsi na zážehové a vznětové a podle počtu dob cyklu na čtyřdobé a dvoudobé. Je to stejné jako u aut.
Pokuď Ti jde o princip tak pokud jste to ještě neměli ve fyzice (nebo kde se to dneska bere) tak u čtyřdobého motoru je to takhle:
1. sání - píst jde dolů, otevřeny sací ventily, nasaje se palivo a vzduch
2. komprese - píst jde nahoru a stlačuje směs
3. expanze - píst jde dolů, v zapalování přeskočí jiskra a zapalí směs která se rozpíná a tlačí píst dolů, pracovní doba
4. výfuk - píst jde nahoru, otevřeny výfukové ventily, spálená směs je vytlačena ven do výfuku
A celé se to opakuje.
Těch pístů je více, umístěny mohou být v řadě či hvězdici, jejich doby jsou posunuty proti sobě.

Protože motor běží optimálně řekněme v otáčkách 2000 až 3000 otáček za minutu kdežto vrtule je efektivní při 1400 až 1800 otáček za minutu tak je použit reduktor (což je převod malé/velké ozubené kolo). Ten může být nesouosý (mimo osu hřídele motoru) nebo souosý (v ose hřídele motoru).

Jestli chceš detaily tak skutečně doporučuji (nejen kvůli motoru) Učebnice pilota od nakladatelství Svět křídel, myslím že to bude k sehnání i na Slovensku.
 

Re: Re: Re: Re: motor lietadla   25. 11. 2007 / 00:48
FSPilot   
A turbovrtulové motory k vrtulovým nepatří?

Co se týče těch vrtulí, tak na to bacha. To silně závisí na jejím průměru a na profilech, jaké má. Na Cessně 152, na které lítám je cestovní režim 2200 ot/min a max. 2550 ot/min a u některých ULL letadel je to velmi podobné. To jsou převážně vrtule s průměrem cca 1,5m. Se zvětšujícím se průměrem otáčky klesají, takže u turbohřídelového motoru (vrtulníky) s rotorem o průměru třeba 7-8m budeou ty otáčky podstatně nižší...
 

Re: Re: Re: Re: Re: motor lietadla   25. 11. 2007 / 09:16
leonell
Ad turbovrtulový motor - podle "Učebnice pilota 2006":

[začátek citace, str 439]
Podle toho jakým způsobem je tah pohonné jednotky vyvozován, rozlišujeme:
- vrtulové pohonné jednotky tj. vrtule je poháněna pístovým nebo turbohřídelovým motorem
- tryskové (proudové) pohonné jednotky
- raketové pohonné jednotky
[konec citace]

Každopádně ty mé informace vč. těch rozsahů otáček pocházejí odtamtud (reduktor str 448) takže kritiku směrovat na "Úřad civilního letectví" jako korektora

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: motor lietadla   25. 11. 2007 / 10:18
FSPilot   
Asi jo, my jsme se ve škole učili podle knihy "Letecké motory" od pana Kocába a motory by se podle něj daly rozdělit z tohoto hlediska na Pístové, Turbovrtulové a Turbohřídelové a rozdíl mezi turbohřídelovým a turbovrtulovým spočívá asi nejvíce v tom, že turbovrtulový "má místo klasiockého Fanu vrtuli" a turbohřídelový má poháněnou hřídel vyvedenou mimo motor a zpřevodovanou pro pohon asi nejčastěji rotoru vrtulníků (str. 77 - je to pěkně vidět na obrázcích)

Nicméně turbovrtulový a turbohřídelový motor je v podstatě tryskový motor, kde plynová turbína pohání vrtuli přes reduktor

Takže nevím, jestli nás ve škole zase učí kraviny, nebo se ÚCL přehlédnul
 

Re: motor lietadla   24. 11. 2007 / 19:05
Fabo™   
Ako uz bolo povedane, funguje na rovnakom principe ako bezny automobilovy spalovaci motor, takze si pozhanaj ucebnicu pre autoskoly alebo tak nieco - aj na nete.

Samozrejme su tu urcite odlisnosti, napriklad o zapalovanie sa staraju 2 magneta namiesto systemu (povedzme) indukcna cievka - rozdelovac - sviecka.

Podobne upavenych je viacero suciastok motora, z titulu nutneho vyssieho zabezpecenia (magneta), trochu inych prevadzkovych rezimov, vacsej variability vysky (manualne obohacovanie/ochudobnovanie zmesi pocas letu) atd.
 

Re: Re: motor lietadla   24. 11. 2007 / 19:15
Vláďa Stoje
moc pěkná animace leteckého hvězdicového motoru na Wikipedii
http://en.wikipedia.org/wiki/Radial_engine
 

Re: Re: motor lietadla   24. 11. 2007 / 21:09
sloťo
podotknem ze uz nie je zriedkave vidiet a pocut aj TDI motory v UL kategorií....
 

Re: Re: Re: motor lietadla   24. 11. 2007 / 21:32
OK-PPT (AVP57T)   
Ohledně TDIček. Svého času(asi 3 roky zpět), jsem četl, že v leteckých školách v západní Evropě uvažujou o kompletním přechodu v na dieslový provoz, protože to bylo ekonomičtější. Konkrétně to bylo psané v článku o Da-42 v časopise ModelHobby.
 

Re: Re: Re: Re: motor lietadla   26. 11. 2007 / 06:55
orlík
Dieselové motory Centurion (vychází z motorů Daimler-Benz, nikoli VW) se začínají rozšiřovat. Výrobce poměrně masivně inzeruje. Výhodou je samozřejmě nižší spotřeba, ale především palivo dostupné na velkých letištích. Tam totiž často nelze již tankovat letecký benzin, krom toho petrolej je levnější.
 

Re: Re: Re: motor lietadla   25. 11. 2007 / 09:59
Tragédie v JRD
tak to si nedovedu predstavit, nejaky fau-wé Pumpe Duse klepadlo v letadle .)
 

Re: motor lietadla   26. 11. 2007 / 15:39
Kachna   
Jedno vrtulový motor. Myslíš s jedním listem? Dkyž vydržíš nějaký ten čas, tak něco o tom seženu. Jinak na druhou stranu se dává závaží., treré vyrovnává hmotový moment listu. jinak tady je http://en.wikipedia.org/wiki/Single-blade_propeller v aj
 

Re: Re: motor lietadla   26. 11. 2007 / 15:50
MaPa   
... a praktické ukázky:
http://image64.webshots.com/64/6/55/57/537465557mDBEwo_fs.jpg
http://image54.webshots.com/154/6/51/8/537465108QjogtD_fs.jpg
http://image51.webshots.com/51/7/68/39/2912768390083837106ZJpYNT_fs.jpg
http://image55.webshots.com/55/1/80/62/2478180620083837106wqHRDO_fs.jpg
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ