FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 23. 12. 2024, svátek má Vlasta Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
turn coordinator Jeden příspěvek | Celý strom
turn coordinator   22. 11. 2007 / 21:48
gerald
Měl bych dotaz k tomuhle budíku. Jestli jsem ho dobře pochopil tak při takovém náklonu kdy se rafička(letadýlko) dotýká té spodní čárky letadlo se otočí o 360° právě za 2 min. Má nějaký důvod to že "standartní zatáčka" se provádí právě v takovém náklonu?
 

Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 12:00
Marky Parky   
Důvod nemá ten náklon, ale právě ten čas. V dávných dobách (avšak i dnes na některých exotičtějších letištích a také při vyčkávání) nebyly majáky DME a přiblížení se létala na čas. Ta přiblížení a stejně tak ochrané zóny dnešních vyčkávacích obrazců jsou pak vypočteny právě na základě toho, že je známa maximální rychlost, kterou se tam letadlo bude pohybovat a doba po kterou bude točit.
 

Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 12:11
gerald
a můžu to chápat i tak, že při letu na okruhu se toto bere vpotaz a pokud poletím okruh se "standartním zatáčením" budu tedy dělat předpisový okruh?
 

Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 12:19
Serž   
pokud myslis okruhy kolem letiste s touch'n'go tak nevim kde jsi prisel k pojmu predpisovy okruh. co jsem mel moznost litat okruhy tak se resilo jen to aby to po 4 zatacce vyslo na finale v ose drahy. navic pokud vim u VFR se ani nejak neresi doba zataceni protoze VFR let neni "rizeny" jako rizeny, ale rizeny jako "rizeny", jestli mi rozumis
 

Re: Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 12:22
MaPa   
A přesto se zatáčka podle zatáčkoměru učí a trénuje
 

Re: Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 12:26
gerald
No ten pojem jsem si vymyslel, protože jsem myslel, že stejně jako všechno je nějak předpisově dané tak že pokud budu lítat okruhy kolem letiště je jedno jestli to zalomim a poletim pár metrů vedle dráhy nebo půl kilometru, hlavně když se pak trefim na finále
 

Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 19:43
FSPilot   
Přístrojová (předpisová) zatáčka s okruhem nemá nic společného Na okruhu se točíš prostě o 90° a náklon u jednomotorové mašiny bývá kolem 10-20°
 

Re: Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 12:30
Rychlokvaška
To máš tak....

- Když lítáš pro zábavu v UL nebo jako PPLko nebo na větroních, tak zažiješ možná tak nějakou demonstraci toho jak rate turn vypadá, ale zbytek se lítá "od oka" jak je potřeba...a je to víceméně jedno.
- Když lítáš na úrovni CPL licence, tak už se tak nějak očekává že ten pohyb letadla je více uspořádaný, zatáčky plynulé, že tvůj let není jen reakce na to cos blbě odhadl, ale je naplánovaný a odladěný, že víš jaké zhruba attitude platí pro daný režim letu a jak vypadá rate 1 turn.
- Když lítáš na úrovni IR ratingu, tak už je samozřejmostí, že víš pro každý režim letu a výkon motorů kolik přesně stupňů pitch nastavíš na umělém horizontu, že každou zatáčku řežeš přesně jako rate 1 turn a to primárně podle horizontu s potrvrzením podle turn coordinatoru.
- No a když pak pokročíš na velká éra, tak platí nejen výše uvedené pro IR rating, ale taky se k tomu přidá kolik přesně sekund příslušnou změnu pitch o daný počet stupňů provádíš, jaké je pořadí úkonů např. před stoupáním, aby se nerozlilo vzadu kafe, apod )
 

Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 12:42
MaPa   
Zatím jsem nenarazil na instruktora, co by měl s sebou kafe. Tak placku rumu v chladným období ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 19:46
FSPilot   
Možná, že na B757 to instruktoři dělají Na C152 nebo jí podobných typech by to byl značný risk
 

Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 12:46
gerald
děkuji za vyčerpávající odpověď, ale teď jsem z toho ještě rozpolcenější, už celkem chápu k čemu a proč je rate 1 turn i když to jaksi ještě nedokážu dobře zalétnout bez nějakého skluzu či výkluzu. Narazil si tu na attitude, což co jsem se dočetl je podélný sklon letadla, tedy jestli mam čumák nahoru nebo dolů, ale už mi dost dobře není jasné jak se tam pracuje s pitch na umělém horizontu který by měl ukazovat v jaké poloze vůči zemi (horizontu) se letadlo nachází bez ohledu na to jak je nastaven ne?
 

Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 13:03
Rychlokvaška
Tím "nastavením" jsem myslel prostě to pod jakým úhlem seš vůči horizontu (do jaké polohy uvedeš letadlo), na budíku jako takovém se pak ve vzduchu už nic nenastavuje.
 

Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 12:23
Rychlokvaška
A nejenom to a nejenom v dávných dobách. Pro IFR létání je "rate 1 turn" (oněch 360 stupňů za 2 minuty) doslova zaklínadlo. Téměř jakákoliv zatáčka je rate 1 - změna kurzu, procedure turn, base turn, zatáčky v holdu, orbit, časovaná zatáčka v partial panelu...dokonce i vizuální zatáčka při asymetrickém řízení je doporučována jako rate 1. Ono mít možnost přesně vědět jak dlouho bude trvat jakákoliv změna kurzu je velmi důležitá věc.
 

Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 12:59
A.J.Scandall   
Tak počkej rok, dva, tři na moderním letadle, a pokud sám sebe vlastní sebekázní nebuděš nutit si to v praxi, či alespoň v teorii oživovat, tak přesně tohle zapomeneš. To je krutá realita dopravního lítání.
 

Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 13:05
Rychlokvaška
Nojo, mám z toho trochu obavu. Už tak jsem toho zapomněl dost z teorie a to je teprve rok...
Ale budu to vést v patrnosti
 

Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 19:48
FSPilot   
Nojo, teorie vs. praxe
 

Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 21:25
Rychlokvaška
No, popravdě řečeno, ono narozdíl od čehokoliv co jsem se v jakémkoliv oboru v dosavadním živodě učil, tak ATPL teorie ve zdejším podání jednoznačně vede v procentuální užitečnosti toho co se člověk dozví a má pak možnost uplatnit v následující praxi.
Jde spíš o to, že člověk se nejdřív "všechno" dozví o velkých érech a pak ho na rok posadí do malýho
 

Re: Re: Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 21:34
FSPilot   
A kdo ví, jestli se všechno tak pečlivě a detailně dodržuje, jak to teorie popisuje Toho se spíš obávám ATPL teorie je dobrá a rozhodně ve velké míře použitelná. Jsem zvědav, jak to bude pak
 

Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator   24. 11. 2007 / 00:06
A.J.Scandall   
ATPL teorie je dobrá, ale ne tehdy, kdy se vyžaduje, ale tehdy, když jde člověk naostro doleva. A přijde mi na hlavu, že jsem se před sedmi lety, než jsem šel jako druhej na L-410, učil (na moji tehdejší úroveň) nesmysly, jako co to je ITCZ, a přesun doleva byl po čtyřech letech ve smyslu - tady máš typovku, abys věděl, k čemu je v tomhle éru jaká páčka, tady pár legů na živým éru (... a kdyby cokoliv, klidně mi zavolej, no, dobrý, plác plác po zádech a jseš kapitán... A ještě k tomu "certifikát kapitána ČSA" od Jardy Tvrdíka, nápadně mi připomínající diplom z pionýrského tábora za střelbu ze vzduchovky),ale jinak mě nikdo z ničeho vlastně nezkoušel... Dva roky na levém sedadle pohoda a pak jsem teprv začal čumět, z čeho že mě to před sedmi lety na ÚCL zkoušeli, a co jsem to zatim vesele zapomněl a co je to ta ITCZ... Ano, tohle je výcvik profesionálních pilotů v podání JAA. Tzv. Frozen ATPL považuju za jeden z největších omylů současnosti
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator   24. 11. 2007 / 09:20
FSPilot   
Joo, frozen ATPL bych měl být taky no Ale jinak ti řeknu, to se někdo má, že má "tak jednoduchou" cestu do Boeinga Bohužel, dneska jsou trošku tvrdší podmínky
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator (OT: Frozen ATPL)   25. 11. 2007 / 13:20
A.J.Scandall   
To sis možná jen špatně vyložil, ta cesta vůbec nebyla jednoduchá, jenom narážím na to, že jsem, stejně jako všichni po roce 2000, musel projít ATPL teorií pro získání "Frozen ATPL" v momentě, kdy mi drtivá většina těch věcí byla zbytečná. A když jsem pak šel na kapitána, tak mě ÚCL z ničeho nezkoušelo, provozovatel mi dal jenom typovku a Command course, a bylo to (stejně tak to probíhá kdekoliv v jakémkoliv státě JAA). A to je zrovna ten moment, kdy by rozhodně bylo lepší projít pořádnou teorií a zkouškama! Mimochodem tak to bylo do příchodu JARů.
 

Re: Re: turn coordinator   23. 11. 2007 / 23:43
milan
stastny clovek, vole
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ