|  |  | motor lietadla 24. 11. 2007 / 17:10 | |
|  | neviete na ako principe pracuje motor jednovrtuloveho maleho lietadla alebo ci to niejke niekde na nete ??? |
| |
|
 |  |  | Re: motor lietadla 24. 11. 2007 / 17:24 | |
|  | Sání, komprese, expanze, výfuk?
Pokud tedy myslíš pístové letadlo, je to popsáno tuším poměrně detailně v knize Učebnice pilota.
Ovšem ještě může být turbovrtulové malé letadlo.
|
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: motor lietadla 24. 11. 2007 / 17:28 | |
|  | vseobecne o vrtulovom lietadla |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: motor lietadla 24. 11. 2007 / 17:28 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: motor lietadla 24. 11. 2007 / 17:56 | |
|  | Vrtulové motory se dělí na pístové a turbohřídelové.
Tobě jde spíše o ty pístové což je většina malých aeroklubových letadla.
Pístové se dále dělí podle způsobu zapálení směsi na zážehové a vznětové a podle počtu dob cyklu na čtyřdobé a dvoudobé. Je to stejné jako u aut.
Pokuď Ti jde o princip tak pokud jste to ještě neměli ve fyzice (nebo kde se to dneska bere) tak u čtyřdobého motoru je to takhle:
1. sání - píst jde dolů, otevřeny sací ventily, nasaje se palivo a vzduch
2. komprese - píst jde nahoru a stlačuje směs
3. expanze - píst jde dolů, v zapalování přeskočí jiskra a zapalí směs která se rozpíná a tlačí píst dolů, pracovní doba
4. výfuk - píst jde nahoru, otevřeny výfukové ventily, spálená směs je vytlačena ven do výfuku
A celé se to opakuje.
Těch pístů je více, umístěny mohou být v řadě či hvězdici, jejich doby jsou posunuty proti sobě.
Protože motor běží optimálně řekněme v otáčkách 2000 až 3000 otáček za minutu kdežto vrtule je efektivní při 1400 až 1800 otáček za minutu tak je použit reduktor (což je převod malé/velké ozubené kolo). Ten může být nesouosý (mimo osu hřídele motoru) nebo souosý (v ose hřídele motoru).
Jestli chceš detaily tak skutečně doporučuji (nejen kvůli motoru) Učebnice pilota od nakladatelství Svět křídel, myslím že to bude k sehnání i na Slovensku.
|
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: motor lietadla 25. 11. 2007 / 00:48 | |
|  | A turbovrtulové motory k vrtulovým nepatří? 
Co se týče těch vrtulí, tak na to bacha. To silně závisí na jejím průměru a na profilech, jaké má. Na Cessně 152, na které lítám je cestovní režim 2200 ot/min a max. 2550 ot/min a u některých ULL letadel je to velmi podobné. To jsou převážně vrtule s průměrem cca 1,5m. Se zvětšujícím se průměrem otáčky klesají, takže u turbohřídelového motoru (vrtulníky) s rotorem o průměru třeba 7-8m budeou ty otáčky podstatně nižší... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: motor lietadla 25. 11. 2007 / 09:16 | |
|  | Ad turbovrtulový motor - podle "Učebnice pilota 2006":
[začátek citace, str 439]
Podle toho jakým způsobem je tah pohonné jednotky vyvozován, rozlišujeme:
- vrtulové pohonné jednotky tj. vrtule je poháněna pístovým nebo turbohřídelovým motorem
- tryskové (proudové) pohonné jednotky
- raketové pohonné jednotky
[konec citace]
Každopádně ty mé informace vč. těch rozsahů otáček pocházejí odtamtud (reduktor str 448) takže kritiku směrovat na "Úřad civilního letectví" jako korektora 
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: motor lietadla 25. 11. 2007 / 10:18 | |
|  | Asi jo, my jsme se ve škole učili podle knihy "Letecké motory" od pana Kocába a motory by se podle něj daly rozdělit z tohoto hlediska na Pístové, Turbovrtulové a Turbohřídelové a rozdíl mezi turbohřídelovým a turbovrtulovým spočívá asi nejvíce v tom, že turbovrtulový "má místo klasiockého Fanu vrtuli" a turbohřídelový má poháněnou hřídel vyvedenou mimo motor a zpřevodovanou pro pohon asi nejčastěji rotoru vrtulníků (str. 77 - je to pěkně vidět na obrázcích) 
Nicméně turbovrtulový a turbohřídelový motor je v podstatě tryskový motor, kde plynová turbína pohání vrtuli přes reduktor 
Takže nevím, jestli nás ve škole zase učí kraviny, nebo se ÚCL přehlédnul  |
| |
|
 |  |  | Re: motor lietadla 24. 11. 2007 / 19:05 | |
|  | Ako uz bolo povedane, funguje na rovnakom principe ako bezny automobilovy spalovaci motor, takze si pozhanaj ucebnicu pre autoskoly alebo tak nieco - aj na nete.
Samozrejme su tu urcite odlisnosti, napriklad o zapalovanie sa staraju 2 magneta namiesto systemu (povedzme) indukcna cievka - rozdelovac - sviecka.
Podobne upavenych je viacero suciastok motora, z titulu nutneho vyssieho zabezpecenia (magneta), trochu inych prevadzkovych rezimov, vacsej variability vysky (manualne obohacovanie/ochudobnovanie zmesi pocas letu) atd. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: motor lietadla 24. 11. 2007 / 19:15 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Re: Re: motor lietadla 24. 11. 2007 / 21:09 | |
|  | podotknem ze uz nie je zriedkave vidiet a pocut aj TDI motory v UL kategorií....
|
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: motor lietadla 24. 11. 2007 / 21:32 | |
|  | Ohledně TDIček. Svého času(asi 3 roky zpět), jsem četl, že v leteckých školách v západní Evropě uvažujou o kompletním přechodu v na dieslový provoz, protože to bylo ekonomičtější. Konkrétně to bylo psané v článku o Da-42 v časopise ModelHobby. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: motor lietadla 26. 11. 2007 / 06:55 | |
|  | Dieselové motory Centurion (vychází z motorů Daimler-Benz, nikoli VW) se začínají rozšiřovat. Výrobce poměrně masivně inzeruje. Výhodou je samozřejmě nižší spotřeba, ale především palivo dostupné na velkých letištích. Tam totiž často nelze již tankovat letecký benzin, krom toho petrolej je levnější. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: motor lietadla 25. 11. 2007 / 09:59 | |
|  | tak to si nedovedu predstavit, nejaky fau-wé Pumpe Duse klepadlo v letadle .) |
| |
|
 |  |  | Re: motor lietadla 26. 11. 2007 / 15:39 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Re: Re: motor lietadla 26. 11. 2007 / 15:50 | |
|  | | |
|
|