| | | turn coordinator 22. 11. 2007 / 21:48 | |
| | Měl bych dotaz k tomuhle budíku. Jestli jsem ho dobře pochopil tak při takovém náklonu kdy se rafička(letadýlko) dotýká té spodní čárky letadlo se otočí o 360° právě za 2 min. Má nějaký důvod to že "standartní zatáčka" se provádí právě v takovém náklonu? |
| |
|
| | | Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 12:00 | |
| | Důvod nemá ten náklon, ale právě ten čas. V dávných dobách (avšak i dnes na některých exotičtějších letištích a také při vyčkávání) nebyly majáky DME a přiblížení se létala na čas. Ta přiblížení a stejně tak ochrané zóny dnešních vyčkávacích obrazců jsou pak vypočteny právě na základě toho, že je známa maximální rychlost, kterou se tam letadlo bude pohybovat a doba po kterou bude točit. |
| |
|
| | | | Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 12:11 | |
| | a můžu to chápat i tak, že při letu na okruhu se toto bere vpotaz a pokud poletím okruh se "standartním zatáčením" budu tedy dělat předpisový okruh? |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 12:19 | |
| | pokud myslis okruhy kolem letiste s touch'n'go tak nevim kde jsi prisel k pojmu predpisovy okruh. co jsem mel moznost litat okruhy tak se resilo jen to aby to po 4 zatacce vyslo na finale v ose drahy. navic pokud vim u VFR se ani nejak neresi doba zataceni protoze VFR let neni "rizeny" jako rizeny, ale rizeny jako "rizeny", jestli mi rozumis |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 12:22 | |
| | A přesto se zatáčka podle zatáčkoměru učí a trénuje |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 12:26 | |
| | No ten pojem jsem si vymyslel, protože jsem myslel, že stejně jako všechno je nějak předpisově dané tak že pokud budu lítat okruhy kolem letiště je jedno jestli to zalomim a poletim pár metrů vedle dráhy nebo půl kilometru, hlavně když se pak trefim na finále |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 19:43 | |
| | Přístrojová (předpisová) zatáčka s okruhem nemá nic společného Na okruhu se točíš prostě o 90° a náklon u jednomotorové mašiny bývá kolem 10-20° |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 12:30 | |
| | To máš tak....
- Když lítáš pro zábavu v UL nebo jako PPLko nebo na větroních, tak zažiješ možná tak nějakou demonstraci toho jak rate turn vypadá, ale zbytek se lítá "od oka" jak je potřeba...a je to víceméně jedno.
- Když lítáš na úrovni CPL licence, tak už se tak nějak očekává že ten pohyb letadla je více uspořádaný, zatáčky plynulé, že tvůj let není jen reakce na to cos blbě odhadl, ale je naplánovaný a odladěný, že víš jaké zhruba attitude platí pro daný režim letu a jak vypadá rate 1 turn.
- Když lítáš na úrovni IR ratingu, tak už je samozřejmostí, že víš pro každý režim letu a výkon motorů kolik přesně stupňů pitch nastavíš na umělém horizontu, že každou zatáčku řežeš přesně jako rate 1 turn a to primárně podle horizontu s potrvrzením podle turn coordinatoru.
- No a když pak pokročíš na velká éra, tak platí nejen výše uvedené pro IR rating, ale taky se k tomu přidá kolik přesně sekund příslušnou změnu pitch o daný počet stupňů provádíš, jaké je pořadí úkonů např. před stoupáním, aby se nerozlilo vzadu kafe, apod ) |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 12:42 | |
| | Zatím jsem nenarazil na instruktora, co by měl s sebou kafe. Tak placku rumu v chladným období ... |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 19:46 | |
| | Možná, že na B757 to instruktoři dělají Na C152 nebo jí podobných typech by to byl značný risk |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 12:46 | |
| | děkuji za vyčerpávající odpověď, ale teď jsem z toho ještě rozpolcenější, už celkem chápu k čemu a proč je rate 1 turn i když to jaksi ještě nedokážu dobře zalétnout bez nějakého skluzu či výkluzu. Narazil si tu na attitude, což co jsem se dočetl je podélný sklon letadla, tedy jestli mam čumák nahoru nebo dolů, ale už mi dost dobře není jasné jak se tam pracuje s pitch na umělém horizontu který by měl ukazovat v jaké poloze vůči zemi (horizontu) se letadlo nachází bez ohledu na to jak je nastaven ne? |
| |
|
| | | | | | | | Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 13:03 | |
| | Tím "nastavením" jsem myslel prostě to pod jakým úhlem seš vůči horizontu (do jaké polohy uvedeš letadlo), na budíku jako takovém se pak ve vzduchu už nic nenastavuje. |
| |
|
| | | | Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 12:23 | |
| | A nejenom to a nejenom v dávných dobách. Pro IFR létání je "rate 1 turn" (oněch 360 stupňů za 2 minuty) doslova zaklínadlo. Téměř jakákoliv zatáčka je rate 1 - změna kurzu, procedure turn, base turn, zatáčky v holdu, orbit, časovaná zatáčka v partial panelu...dokonce i vizuální zatáčka při asymetrickém řízení je doporučována jako rate 1. Ono mít možnost přesně vědět jak dlouho bude trvat jakákoliv změna kurzu je velmi důležitá věc. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 12:59 | |
| | Tak počkej rok, dva, tři na moderním letadle, a pokud sám sebe vlastní sebekázní nebuděš nutit si to v praxi, či alespoň v teorii oživovat, tak přesně tohle zapomeneš. To je krutá realita dopravního lítání. |
| |
|
| | | | | | Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 13:05 | |
| | Nojo, mám z toho trochu obavu. Už tak jsem toho zapomněl dost z teorie a to je teprve rok...
Ale budu to vést v patrnosti |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 19:48 | |
| | Nojo, teorie vs. praxe |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 21:25 | |
| | No, popravdě řečeno, ono narozdíl od čehokoliv co jsem se v jakémkoliv oboru v dosavadním živodě učil, tak ATPL teorie ve zdejším podání jednoznačně vede v procentuální užitečnosti toho co se člověk dozví a má pak možnost uplatnit v následující praxi.
Jde spíš o to, že člověk se nejdřív "všechno" dozví o velkých érech a pak ho na rok posadí do malýho |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 21:34 | |
| | A kdo ví, jestli se všechno tak pečlivě a detailně dodržuje, jak to teorie popisuje Toho se spíš obávám ATPL teorie je dobrá a rozhodně ve velké míře použitelná. Jsem zvědav, jak to bude pak |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator 24. 11. 2007 / 00:06 | |
| | ATPL teorie je dobrá, ale ne tehdy, kdy se vyžaduje, ale tehdy, když jde člověk naostro doleva. A přijde mi na hlavu, že jsem se před sedmi lety, než jsem šel jako druhej na L-410, učil (na moji tehdejší úroveň) nesmysly, jako co to je ITCZ, a přesun doleva byl po čtyřech letech ve smyslu - tady máš typovku, abys věděl, k čemu je v tomhle éru jaká páčka, tady pár legů na živým éru (... a kdyby cokoliv, klidně mi zavolej, no, dobrý, plác plác po zádech a jseš kapitán... A ještě k tomu "certifikát kapitána ČSA" od Jardy Tvrdíka, nápadně mi připomínající diplom z pionýrského tábora za střelbu ze vzduchovky),ale jinak mě nikdo z ničeho vlastně nezkoušel... Dva roky na levém sedadle pohoda a pak jsem teprv začal čumět, z čeho že mě to před sedmi lety na ÚCL zkoušeli, a co jsem to zatim vesele zapomněl a co je to ta ITCZ... Ano, tohle je výcvik profesionálních pilotů v podání JAA. Tzv. Frozen ATPL považuju za jeden z největších omylů současnosti |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator 24. 11. 2007 / 09:20 | |
| | Joo, frozen ATPL bych měl být taky no Ale jinak ti řeknu, to se někdo má, že má "tak jednoduchou" cestu do Boeinga Bohužel, dneska jsou trošku tvrdší podmínky |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: turn coordinator (OT: Frozen ATPL) 25. 11. 2007 / 13:20 | |
| | To sis možná jen špatně vyložil, ta cesta vůbec nebyla jednoduchá, jenom narážím na to, že jsem, stejně jako všichni po roce 2000, musel projít ATPL teorií pro získání "Frozen ATPL" v momentě, kdy mi drtivá většina těch věcí byla zbytečná. A když jsem pak šel na kapitána, tak mě ÚCL z ničeho nezkoušelo, provozovatel mi dal jenom typovku a Command course, a bylo to (stejně tak to probíhá kdekoliv v jakémkoliv státě JAA). A to je zrovna ten moment, kdy by rozhodně bylo lepší projít pořádnou teorií a zkouškama! Mimochodem tak to bylo do příchodu JARů. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: turn coordinator 23. 11. 2007 / 23:43 | |
| | stastny clovek, vole |
| |
|
|