| | | Dva a více throttles v FSce 22. 11. 2007 / 16:54 | |
| | | |
|
| | | Re: Dva a více throttles v FSce 22. 11. 2007 / 18:14 | |
| | Ohledně trimu - všechny větší letadla mají elektrický trim jištěný tak, že pro jeho aktivaci je potřeba hnout s oběma spínači ve stejném smyslu, jinak to netrimuje. Důvod? Po válce, když se s vynálezama jako je elektrický trim začínalo, docházelo na některých letadlech (co konkrétně vím, tak třeba Canberra) k tomu, že po uvolnění čudlíku el.trimu nedošlo vlivem nějaké banální závady na spínači k přerušení obvodu a trim furt jel... a není třeba si příliš těžké si uvědomit, že následky byly většinou fatální. Nejlepší opatření se ukázalo právě jako instalace druhého, nezávislého čudlítka.
Obecně nezastavený trim (runaway trim) je jeden z největších průserů, ke kterým na éru může dojít, a proto všechny stroje mají buď "hlučný" trim, jako třeba 737, nebo speciální trumpetu, která vydává neuvěřitelně odporný zvuky tehdy, když trim jede déle jak 1-2sekundy. To byl třeba případ ATR, to byl zvuk, že se mi ježily chlupy na zádech. Účelem je zavčasu varovat posádku, že je něco špatně. |
| |
|
| | | | Re: Re: Dva a více throttles v FSce 22. 11. 2007 / 18:27 | |
| | Dotaz k velkým érům - na Warrioru i Senece jsme museli electric trim vždycky testovat jednak na funkčnost a nefunkčnost bez onoho druhého tlačítka, správný smysl, apod. a jedním s posledních testů bylo i prověření možnosti zastavení běžícího elektrického trimu podržením trim wheelu rukou. Dělá se / jde něco takového udělat i na třeba ATRku nebo 737 ?
Jinak ten hlučný trim na 737 je fakt děs ;o) To je jako kdyby někdo třásl s plechovou bednou plnou hřebíků... |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Dva a více throttles v FSce 22. 11. 2007 / 18:39 | |
| | Jojo, ten zvuk, co dělá 737 je lahoda proti ječáku ATR, nebo jinejch... Testy trimu se dělají standardně před každym letem (resp. prvním letem dne). Na tom, co lítám teď, se třeba testuje jednak to, že nereaguje na jednotlivý switch, ale jen na oba, a jednak že lze rozjetý trim nouzově zastavit.
Na 737 tuším, že byl spínač, kterým bylo možno el.trim taky násilně odpojit, a na ATR... nevim, ta se mi nějak neuvěřitelně rychle vykuřuje z hlavy... |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Dva a více throttles v FSce 22. 11. 2007 / 20:19 | |
| | ATRka se zastavit nedá. Teda, nikdo mi o om neřek, že by se dala. Jen to nouzové čudlítko na pedestalu reaguje i při missed trim,... |
| |
|
| | | | Re: Re: Dva a více throttles v FSce 22. 11. 2007 / 19:13 | |
| | A 767 nehouká ani nešrotuje To by mě zajímalo, jak to mají vymyšlené, že zvuk není potřeba. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Dva a více throttles v FSce 23. 11. 2007 / 00:13 | |
| | LD zapomnelo pribalit... |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Dva a více throttles v FSce 23. 11. 2007 / 08:36 | |
| | To těžko Navíc jsem nic neslyšel ani v žádném videu. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Dva a více throttles v FSce - 757/767 trim 23. 11. 2007 / 11:14 | |
| | Jestli to nebude náhodou tím, že u 757/767 není klasický trim wheel a trimování je tam vymyšlené trochu jinak
Jednak existuje klasický dvojitý electric trim switch na beranech (proč dvojitý už bylo zmíněno). Další možností je alternate trim na pedestalu, což jsou buď dvě páčky, nebo dva přepínače. Opět musí být ovládány zároveň a jsou nadřazené ovládání z beranů. A poslední je pak automatický trim, který řídí autopilot nebo Mach trim, pokud je AP off. Všechny způsoby ovládání trimu pak předávají povely do hydraulického ovládání polohy stabilizátoru přes center a right hydrauliku. Signalizace polohy je pak vedle alternate ovládání na pedestalu pomocí ukazatele a problémy pak na EICAS displeji a světly na overheadu + zvukově jako jiné CAUTION zprávy.
Zálohování pro případ problémů je následující:
- Pokud je zapojený jeden autopilot, jakákoliv změna v trimování mimo autotrim ho odpojí s příslušnou signalizací
- Pokud je zapojeno autopilotů více, tak jsou electric trim switche odstavené a alternate trim neodpojí autopilota.
- Pokud dojde k pohybu stabilizátoru bez vstupu z nějakého typu trimování, zobrazí se na EICAS displeji CAUTION zpráva (tzn. amber + zvuk + caution light) UNSCHED STAB TRIM + se rozsvítí stejně označené světlo na overheadu. Stejné varování nastane při použití alternate trimu a zapnutých autopilotech (viz výše)
- Na pedestalu jsou 2 hydraulic cutout switche, které dokážou zcela odstavit příslušné hydraulické ovládání stabilizátoru
- Zastavit trim je také možné pouhým pohybem beranů v opačném směru
- Pokud je rychlost trimu nedostatečná, zobrazí se také varování (tentokrát pouze advisory) na EICASu - STAB TRIM (+světlo na overheadu). Pokud je to dáno závadou na electric trimu, alternate by měl mít schopnost ovládat plnou rychlostí.
- Pokud dojde k závadě na Mach trimu, zobrazí se advisory MACH/SPD TRIM (+světlo na oevrheadu). |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Dva a více throttles v FSce - 757/767 trim 23. 11. 2007 / 17:02 | |
| | Jakou výhodu proti systému u 757/767 má tedy whooler u ATR? Asi je jen jednodušší, je to tak? |
| |
|
|