FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 24. 12. 2024, svátek má Adam a Eva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
RMI Přístroj pro MSFS Jeden příspěvek | Celý strom
RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 19:22
Rychlokvaška
Už poměrně dlouhou dobu hledám klasický ručičkový RMI (Radio Magnetic Indicator), který by šel použít jako budík do panelu v MSFS. Drtivá většina addonů ať už free nebo komerčních má nějakou obodbu HSI, nebo ADF direction finder, ale RMI nic. Překvapuje mně, že je dost málo k nalezení i u reálných IFR letadel, přitom tady v UK i v USA to je všude a protože se jedná o velmi, velmi užitečnou věcičku a výcvik je kolem něj doslova koncentrovaný (aby ne, když jeho dost velkou část tvoří NDB přiblížení a holdy), tak mi v FSce dost chybí.

Aby bylo zcela jasné o co v případě RMI jde - v prvé řadě je jeho základem stejně jako v případě HSI remote gyrokompas - tzn. flux valve (detektor magnetického pole) + gyro - výsledkem je pohybující se otočná stupnice ukazující přesný magnetický heading (pokud s tím člověk nedělá akrobacii) a netrpící problémy samotného gyra (drift, precession, ...) ani samotného kompasu (chyby při zatáčkách a akceleraci). Na oné stupnici jsou pak dvě ručičky ukazující směr k radiomajákům - širší (většinou žlutá) k NDB a tenčí (většinou zelená) k VOR. Někdy bývají dole (nebo na separátním panelu)přepínače, kdy jdou ručičky přpnout mezi NAV1/2, ADF1/2, nebo ADF ručku přiřadit druhému VORu, apod.

V čem je to tak super ? Jednak se s tímhle jediným budíkem dá dělat vpohodě veškerá traťová navigace přes VORy a NDBčka, včetně holdů a přiblížení (s výjimkou ILS) - říká se tomu single needle tracking a je to hodně rychlý a pohodlný způsob. Druhak pro NDBčka je to mnohem, mnohem lepší řešení než ADF direction finder, kde je nutné kurz navolit vždy ručně a odečítat jen relativní bearing přes výpočet - tady se to otáčí samo. A za třetí - v každém okamžiku je přesně vidět kde je maják, na jakém jsem od něj radiálu, kterým směrem zatočit na jiný radiál, kterým směrem letět direct, apod. Čili to, pro co musí člověk na HSI nejdřív kroutit a pak chvilku přemýšlet.

RMI je vybavením většiny velkých letadel jako standby navigační přístroj, ale ve většině addonů je prťavý a téměř nepoužitelný (pokud vůbec umí NDBčka). Stejně tak existují moderní glass varianty jako třebas Sandel nebo JetLine od RealityXP, apod., ale ty RMI kombinují s HSI a moving map, nejsou to ručičky, ale jen bugy na okraji a celkově to není to ono co hledám ;o)

Takže kdybyste náhodou věděli o nějakém addonu (jak celého éra, tak samotného budíku), tak byste mi udělali velkou radost A pokud by NDB ručička uměla i nějaké chyby NDB (aspoň dip - příbytek indikace ve směru klonění letadla), tak bych chrochtal blahem ;o)

Díky
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 19:36
Rychlokvaška
Pro představu:
http://www.turbosquid.com/FullPreview/Index.cfm/ID/293748
http://www.tpub.com/content/aviationandaccessories/TM-1-1510-218-10/css/TM-1-1510-218-10_253.htm
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 19:41
Fabo™   
Hmm... no ja nveim, ale... nevyskytuje sa v defaultoch?

Každopadné u rusákov je celkom určite hromadne. Tak extrahuj, T154/134/An-24/MG21 aj s kolajnickou
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 19:56
Rychlokvaška
OK, upřesním

U defaultů je problém, že většinou není možné přepínat mezi NAV a ADF vstupy, NAV je většinou fixní na VOR2 a HSI je pak zase většinou na VOR1, takže dost blbá kombinace. Pak jsou ty budíky většinou hodně nekvalitní, speciálně ADF šíleně cukané, atd...Prostě ne, navíc lítat s defaulty....potřebuju něco co jde řídit

U ruských mašin - nejsou náhodou tyhle budíky jen duál ADF ? A druhak - umí to nějaké chyby, aspˇoň ten dip ?
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 20:00
Fabo™   
Dual ADF rozhodne nie sú, či to vie chyby si musíš vyskúmať asi sám...
 

Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 20:25
Rychlokvaška
Tím "duál ADF" jsem měl namysli takovu tu klasickou "vojenskou" kombinaci, kdy jsou kolejničky buď ručně nastavitelné, nebo spřažené na jedno NDB a ručička na druhé a lítalo se tak přiblížení na dvě NDB přes dálnou/bližnou.
 

Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 20:29
Fabo™   
A jo, u 21ky sú také, ale u dopravákov klasika dual needle RMI... kde tu este s bonusovou moznostou RSBN
 

Re: Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 14:05
Balooo   
Je to tak, většina ruských modelů má velmi kvalitní RMI, tj. gyroindukční kompas (slaved gyro) kombinovaný se dvěma ukazateli s volitelným režimem. To bývá od nejjednodušší formy VOR1/ADF1 a VOR2/ADF2 (tuším, že An-24RV a možná i Tu-154) až po "high tech" u placeného Jak-40, kde se obě ručičky dají nastavit libovolně na VOR1/VOR2/ADF1/ADF2, je to dobře čitelné i ve VC a také se to dá zobrazit jako velký budík v "pop-up" okně.
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 20:46
FSPilot   
No a co takhle PIC 737? Tam ti to nestačí? Jinak majáky NDB se už docela dlouhou dobu úspěšně ruší a v ČR už jsou jenom 3 (TBV, HLV, RAK) a tak mi toto příjde nadmíru (né nad tebe ) nepraktické a bez budoucnosti, takže se na to asi nikdo ani nezaměřuje Nevím, jak je to v jiných státech, ale obecně je známo, že NDB už moc dlouho v civilním letectví nebudou a kdo ví, jak dlouho budou ještě VORy a DMEčka...
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 21:02
Rychlokvaška
Chtěl jsem spíš něco menšího a pomalejšího než airliner a hlavně spíš ideálně jen ten budík

K těm majákům - NDB byly podle ICAO plánovány na vyřazení nejdřív s nástupem VORů, pak někdy v 80. letech, naposledy do konce roku 2005. Přesto je jich všude hromada a třebas v UK jsou skoro na každým letišti ;o) A protože jejich použití má svoje (náročná) specifika, tak jsou součástí IR zkoušky a to jak hold tak přiblížení. Stejně tak je to pořád levnější a snadnější na instalaci a údržbu než VOR/ILS, takže v místech kam se chystám lítat (tam kde je většinou pořád pěkně a stejně nemají peníze ;o) jo to tak jako tak denní chleba. Krom toho, kdo umí zaletět časované procedurální NDB přiblížení, zaletí už skoro všechno, takže je to skvělý trénink Takže asi tolik o té praktičnosti ;o)

Prakticky totéž by šlo říct i o VORech, s posunem řekněme o 10-20 let.
DME je úplně něco jiného - bez toho se obejdeš těžko jak v traťové navigaci, tak při přiblížení.
Takhle je to se vším, i ILS je koneckonců WW2 technologie, MLS tu mělo být už 20 let, GPSkou se zaklíná taky nejmíň 10 let....

Osobně si myslím, že jakmile se dořeší a certifikuje GPS, tak potom teoreticky může zmizet všechno najednou (snad s výjimkou DME). To ale ještě nějaký (poměrně dlouhý čas) potrvá.
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 22:15
FSPilot   
Težko říct Co jsem se bavil s reál ATC, tak mi řek, že už moc nechybí a NDBčka v ČR budou mít doslouženo, protože jim skončí doba životnosti a prý už se nikdo nebude ani snažit tu životnost prodlužovat
Sám víš, že dneska se všechno lítá (u větších letadel) na INS a i VFRaři používají GPSku místo ICAO mapy, což je na jednu stranu chyba a vznikají tak piloti na baterky a na duhou stranu při dnešní spolehlivosti se dá udělat s lepší GPSkou i solidní přiblížení. Od NDBček se právě upouští z toho důvodu, který jsi napsal Náročnost na zalétnutí a taky na nepřesnost, protože nějaký snos větru nebo něco podobného u NDBčka asi těžko Takže k IR zkoušce je to fajn, ale obávám se, že pokdu se NDB ruší u nás, tak ostatní země k tomu určitě mají mnohem blíž než my
 

Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 06:23
Marky Parky   
No ona ČR je (ač to bude pro mnohé překvapením) v letecké zabezpečovací technice ve světě dost na špičce, takže je docela dobře možné, že se plošně NDBčka u nás budou rušit dřív než jinde ve světě

Nicméně na druhou stranu je nutné si taky uvědomit o jakých NDBčkách se bavíme. Pokud o traťových, tak ano, je velmi pravděpodobné, že až RAK, TBV a HLV doslouží, tak je pravděpodobně nahradí RNAV fixy. Letištní NDBčka myslím budou přežívat ještě dlouho - ostatně třeba přiblížení na dvě NDBčka v Praze na dráhy 13 a 06 byly zkonstruovány teprve poměrné nedávno, tak rok nebo dva zpátky.

S náročností a přesností samozřejmě souhlas, v době P-RNAV je to trošku archaické, nicméně zase je to taková jistotka když vše ostatní selže. A momentálně si vzpomínám minimálně na dva případy, kdy jednoduchost údržby NDBčka byla klíčovou pro otevření letišťe po živelné katastrofě/válce. A taky na jeden, kdy (relativně nedávno) americký vládní speciál skončil ve skále, protože piloti co nevěřili NDBčku letěli přiblížení podle IRS a neuvědomili si, že protože už jsou dlouho v oblasti bez VOR/DME pokrytí (a nebyl to žádný absurdistán, jen balkánská země zničená válkou), tak jejich RNP je dávno vtahu.
 

Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 08:53
Rychlokvaška
Jak už psal Marky - v případě traťových NDBček o tom není žádných pochyb, jejich význam je takřka nulový. V případě letištních to ale tak rozhodně není a to z mnoha důvodů - už zmiňované snadnosti a finanční nenáročnosti instalace a provozu, nutnosti nějakého záložního řešení, konfigurace terénu (viz např. LOWI), apod.

Ano, všechno lítá na IRS (ne INS!) a GPS, ale pro traťovou navigaci. Pro přiblížení je IRS naprosto k ničemu samo o sobě, pokud nemá dostatek vnějších zdrojů pro update polohy a GPS je zase zatím nepoužitelná pro výškový profil.

K NDBčkům jako takovým - že by se od nich upouštělo z důvodu náročnosti bych neřekl. Když víš co dělat a jak, neliší se to nijak podstatně od VOR nebo LOC přiblížení (mimo přesnost samozřejmě, indikace nefunkčnosti, atd.). Ale s tím snosem větru - to jsem nějak nepochopil - co jde u NDB těžko?
 

Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 09:17
Marky Parky   
Myslím, že tím myslel, že RNAV systémy a VOR/DME navigace ti umožňuje eliminovat snos větru takřka okamžitě, protože sleduješ svou výchylku v reálnem čas, zatímco při letu na NDB děláš opravy až dodatečně (relativně vzhledem k výše uvedenému). Nic jiného mě nenapadá.
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 09:33
Rychlokvaška
Nojo, ale u NDB taky sleduješ výchylku v reálném čase a podle ní se zařídíš Proto mi to není jasné, v případě snosu větru nevidím při letu k VORu nebo NDB žádný rozdíl.
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 09:47
Marky Parky   
Uff? Aspoň já jsem se na NDBčko učil lítat tak, že nějaký čas letím, zjistím snos a teprve potom opravuji, opět letím, opět určím snos. Takže kolem zamýšlené trati letím takového hada.

Zatímco když letím na VOR, tak mi stačí honit břevno a jsem pořád na zamýšlené trati.

Nebo si nějak nerozumíme?
 

Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 10:37
Rychlokvaška
Mezi tím kam ukazuje ručička na RMI a jaký ma trend se někam posouvat a mezi tím co ukazuje břevno na HSI (nebo třebas OBS) není žádný rozdíl, snad jen v tom, že plná výchylka břevna (10° off course) je více do očí bijící, než ručička o 10° jinde, než je správná poloha (kterou si musíš pamatovat a nejde předvolit). Jinak je to totéž, jen jiná indikace. Sleduješ trend, opravíš abys ho zastavil, vrátíš vše do normálu a zvolíš kurz který to tak udrží. K NDB se dá letět perfektně rovná trasa se 40kt crosswindem stejně jako po lokalizéru, jen člověk musí mít větší představivost. S tím, že je to samozřejmě díky dip chybě o mnoho zajímavější, když člověk neletí s wings level nebo to trošku háže.
 

Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 18:56
Marky Parky   
Mňo když to řikáš Logiku to samozřejmě dává... jen mi to přijde trošku náročné na odhad, rozhodně náročnější, než ty opravy po časech, které jsem se učil..
 

Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 23:16
mípa   
co je, prosím, dip chyba?
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 21:18
Marky Parky   
Upgraduj na FSX , default lear z FSX má krásný přepínatelný dvojpackový RMI
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 20:09
A.J.Scandall   
Jojo, jestli mi něco krutě chybí u dnešních tzv. integrovaných cockpitů je právě staré, dobré RMI s DME. Se slzou v oku vzpomínám na "zlatého Kinga" na jedné L-410, měl dvě ručičky, na každou se dal dát VOR či NDB a hned nad tím okénka DME ukazovala vzdálenost... Nic nedá lepší představu o poloze vůči letišti či dráze než tohle. Lítám teď s Honeywell Primus Epic, je to děs běs, totálně user-not-friendly systém. Tiše po večerech vzpomínám na "steam gauges"...
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 20:18
Rychlokvaška
Přesně tak, já jsem si na to tak zvykl, že se mi bez toho lítá horko těžko. Je to perfektně jednoduchý a když si člověk zažije "heads fall/tails rise", tak je s tím naprosto skvělý i trackování i s pořádným větrem...
 

Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 20:20
A.J.Scandall   
757 ale RMI snad ještě má, ne? Kdy jdeš na typovku?
 

Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 20:37
Rychlokvaška
Jojo, má. Dokonce i 737 a 320. Chtěl jsem jen něco po večerech do FSky a to co do ní bývá je většinou děs a hrůza.

Typovka pokud to všechno dobře půjde, tak leden-únor, teď mi zbývají poslední dva lety do IR zkoušky (brrr). Ale bůhví jak to dopadne, díky spojení MyTavel/ThomasCook nastaly různé změny a nejistoty, tak bůhví jestli neskončím nakonec na Airbusu u BA ;o) Ne že bych se zlobil, ale to by byla ještě trnitá cesta s ještě více nejistotami...

Btw, Primus Epic...to mi připadá jako Legacy nebo Sovereign, je tak ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 21:14
A.J.Scandall   
Nene, ani jedno ani druhý, lítám v Boscombe Down Bd567-ER4 , ale je to děsně tajný

Stejně je na tom lítání zajímavý to, že do base-trainingu vlastně člověk vůbec neví, jestli to letadlo vůbec bude lítat a jak to dopadne... zase bejt první českej Nigel by taky mělo něco do sebe,ne?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 21:24
Fabo™   
Nigel?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 21:26
A.J.Scandall   
to je přezdívka pilotů BA, nevím, jestli se ještě používá
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 21:30
Fabo™   
aha to som nevedel
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 21:32
Rychlokvaška
Hehe, to je dobrý, kousek od vás lítáme na Bournemouth a Southampton Takže nakonec testpilot, tomu říkám job

Nojo, co jim zrovna padne pod ruku, to ti dají. Sám jsem zvědav....na 757 se těším moc, snad to vyjde. Prázdná je v 5000ft už nad koncem dráhy
A první nebo desátej, hlavně ať už mi dají něco do ruky
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 21:41
A.J.Scandall   
.... já si dělal srandu, já o tom jenom čtu a snim, lítám normální bizjet

Jo a nad koncem dráhy někdy i 8000ft
 

Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 21:45
Rychlokvaška
Pořád ňáký srandičky a já se těšil že konečně bude s kým jít na pivo, kdo mluví nějakým normálním jazykem ;o)
 

Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 21:52
A.J.Scandall   
Jo co já vim, kam mě osud zavane, zrovna v Británii už jsem pár měsíců lítal a s radostí bych se tam zas vrátil
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 20:42
Masak
Ahoj. Nemam ted moznost si to overit nez tady neco placnu, ale mam takovej mlhavej dojem, ze Jordanovo Huey nejaky RMI mel, ale fakt si nepamatuju jestli to fungovalo tak jak ma. Nejspis to bude jenom nejakej defultni budik co si zminoval.
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 23:00
kuma   
Pokud se nepletu, tak játra (už od FS2000, o reálu ani nemluvě) maj dvouručičkovej přepínací RMI úplně vlevo na palubce, s dvěma přepínacíma ploutvičkama (na každou ručičku, VOR či NDB) Jukni někam, jestli je to budík, po kterym toužíš....
Screenshot je z FS2002, protože tady na tom kompu jiný FS nemám. Je to panel Sanchez Castagnera, ale stejnej RMI je pochopitelně (a možná hezčí) i na panelech Eurowings ATR pro FS2002 a zejména FS9 (a určitě i na ATR od F1, ale tu nemám).
30449 B / 600 x 422 / RMI ATR.jpg
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 23:29
mípa   
Co tenhle?
37082 B / 437 x 454 / herk_panel.jpg
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   19. 11. 2007 / 23:51
kuma   
Co to je? F-4 Phantom II?
 

Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 00:05
mípa   
Herkules, doktore. Co jiného bys ode mne taky mohl čekat
 

Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 00:05
Serž   
tak to by se Mirovi naramne hodilo k nicku, ale ne k pozadavku na neco pomalejsiho
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 00:22
Serž   
a co defaultni DC3? nebo 767 vypada celkem pouzitelne
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 06:25
Marky Parky   
Default DC3 má ještě lepší přístroj než RMI Má přepinatelný ADF/VOR reciever, který v ADF režimu funguje jako klasický AFD, ale ve VOR režimu ručička ukazuje na právě prolétaný radiál , nikoliv přímo k VORu, jak to dělá RMI.
 

Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 08:57
Rychlokvaška
Marky, drobná technická...ony se ty ručičky u RMI dají číst z obou stran a to je právě ta velká prostorová výhoda Čili můžeš letět nejen tam kam ukazuje šipka (inbound), ale taky kam ukazuje ocásek (outbound). A pokud šipka ukazuje přímo k majáku, tak konec té ručičky ukazuje co? ;o)
 

Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 09:19
Marky Parky   
Jenže u toho RMI se ti současně ještě celý budík točí s letadlem, takže tím "k majáku" jsem myslel relativně vůči poloze letadla. Zatímco v té DC3ce je to unikát tím, že opravdu ukazuje jen radiál s tím, že radial 360 je na dvanácté hodině a radiál 180 na šesté.
 

Re: Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 09:31
Rychlokvaška
To se sice točí, ale v každém okamžiku prostě šipka ukazuje magnetický kurz k majáku a konec ručičky ukazuje radiál na kterém zrovna jsi. S tím bonusem, že díky tomu že víš i jakým kurzem letíš, víš svou okamžitou polohu k danému majáku, víš jak daný radiál nebo direct kurz nalítnout, atd.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 09:34
Marky Parky   
Jj, já vím, že je to s RMI lepší. Ale Sarge uváděl ten budík z té DC3ky jako příklad RMI a já uvádím proč tenhle konkrétní budík RMI neni - právě protože se netočí a radiály tímpádem můžeš pouze odečítat jako čísla...
 

Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 09:35
Rychlokvaška
OK, pardon. Já měl za to, že mi to nabízíš jako lepší variantu než RMI nebo jako něco, co RMI nedokáže
 

Re: Re: RMI Přístroj pro MSFS   20. 11. 2007 / 09:48
Marky Parky   
Ee, unikátní bylo myšleno ve významu "jedinečný", "neobvyklý", aniž by to mělo vypovídací hodnotu o míře jeho užitečnosti
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ