| | | Souvrat na Extre 7. 11. 2003 / 12:25 | |
| | Ahoj Letavci!
Letal nekdy nekdo z vas skutecnou Extru? Jak se na ni dela souvrat?
V manualu k FS pisou, ze se slape az kdyz rychlost dosahne nuly.
To se mi zda divne. Kdyz jsme souvratili na Z-142, slapali jsme uz kolem 100km./h. Vim, kazdy stroj chce sve, ale ta 0 se mi zda divna.
Tak i proto, ze rikaji v tom same manualu, aby se aplikovaly kridylka proti a pri nulove rychlosti by asi moc nezabraly ne? |
| |
|
| | | Re: Souvrat na Extre 7. 11. 2003 / 13:29 | Mike |
| | No při nulový rychlosti by moc nezbrala ani ta směrovka, fyzikální zákony platěj pro každý letadlo, tzn. při nulové rychlosti kormidla nefungují |
| |
|
| | | | Re: Re: Souvrat na Extre 7. 11. 2003 / 13:46 | |
| | A co vrtulový proud vzduchu? Ale jinak bych akrobatické letadlo ve FS vůbec nepoužíval, chová se naprosto nesmyslně a s realitou nemá nic společného. Toto prostě zatím (asi napořád) žádná verze Flight Simulatoru od MS neumí. A docela pochybuji, že to umí jiný sim. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Souvrat na Extre 7. 11. 2003 / 13:56 | |
| | Zkus Sturma. Budes prekvapen. Proud vzduchu od vrtule ti kridylka moc neofoukne....
Ja jen chtel naznacit asi toto: "Beda simptakum, kteri se budou snazit provadet akrobacii podle navodu prilozeneho k FS9!"
BTW: videl uz jsi jiny sim nez FSxxx? (CFS se nepocita) |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 7. 11. 2003 / 14:03 | |
| | Nejni nad to mít přehled o simech...a pak si vychutnat pořádnou akrobacii... |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 7. 11. 2003 / 17:34 | |
| | Souhlasim IL-2 zasadne vede. v tomhle smeru.. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 7. 11. 2003 / 18:33 | oknpf |
| | Jeste Flight unlimited I byly good a na warbirds se da taky dobre souvratit. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 7. 11. 2003 / 22:06 | |
| | no ta 0 je podla mna totalna blbost! a mam taky dojem ze aj 100 na Z-142 je dost malo. Ved na blaniku sa kope suvrat tak medzi 90 - 100! a 142 je podstatne tazsia a aerodynamicky necistejsia!!!
Z-526F sa kope myslim ze na 110-120... ale nie som si celko isty.
co sa tyka vrtuloveho viru, ten ma pri motorovych lietadlach pri suvrate velky vyznam! po prve - je ofukovana vyskovka, cize lietadlo je pomerne dobre riaditelne az do poslednej chvile pozdlz priecnej osi - pre priklad uvediem, ze suvrat na motorovych lietadlach sa kope na plnom plyne a pri stihackach - L-29, L-39 sa kope na IDLE.
a je tiez ofukovana aj smerovka, takze lietadlo je dobre riaditelne aj do stran.
druhy velmi dolezity faktor a jav, ktory sposobuje vrtula pri suvrate je krutiaci moment vrtule. nakolko je pri kopani suvratu krutiaci moment velmi vysoky (kope sa na plnom plyne) , je lietadlo stacane vplyvom krutiaceho momentu do smeru orientacie krutenia. tolko by bolo na vysvetlenie teorie z mojej strany.
*note: neviem, aku orientaciu ma krutiaci moment vrtule na extre, ale uvazujme, ze sa vrtula toci smerom dolava...*
v praxi to znamena, ze ked budes v extre kopat suvrat na nule, tak nemas sancu ho kopnut pravy, pretoze otacavy moment vrtule bude silnejsi, ako sila, ktoru vyvinies vychylenim smerovky a lietadlo sa ti preklopi v smere orientacie momentu - ale ja tak pochybujem, ze by to ktorekolvek lietadlo dokazalo, ved ked je predsa indikovana rychlost rovna nule, si za kritickym uhlom nabehu, tak lietadlo ma podla boha pravdy zacat padat po chrbate a nie sa hodit nabok. ale ako pisem, extru som v zivote nelietal, takze neviem.... |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 8. 11. 2003 / 06:22 | |
| | este jedna vec. ak su tu piloti z realu, ozvite sa a potvrdte mi, ze akrobacia sa nelieta IFR ))) teda o co mi ide?
aby ste mi potvrdili, ze 99% pilotov sa nediva na rychlomer pri akrobacii, je jedno, ci je to blanik, 142, efko, alebo extra.
mozno tak pri uvadzani, ked je traba mat uvadzaciu rychlost, ale na to aby som vedel, kedy tam treba supnut nohu a kolko sa pripravuje uz na zemi a to spravnym ugurtnovanim ) |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 9. 11. 2003 / 08:18 | Jirka Chvátal |
| | Ve většině věcí máš pravdu. Samozřejmě je nesmysl dělat souvrat při nulové dopředné rychlosti. Stačí se podívat ja jakýkoli zaletěný souvrat. Směrovka se kope poměrně dlouho předtím než letadlo dodáhne vrcholu a má ještě poměrně velkou rychlost. Jak říkáš. Bez dostatečného ofukování řídících ploch je v nejvyšším bodě letadlo neovladatelné. Naopak, díky velkému momentu způsobeném otáčející se vrtulí má snahu přejít do pádu po ocase (jestlidopředu nebo dozadu závisí na postavení ve vzduchu v okamžiku pádu a na výchylce výškovky) a také podélné rotace. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 9. 11. 2003 / 08:24 | |
| | >>Jirka Chvatal lietas??? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 9. 11. 2003 / 10:06 | |
| | Panove, to jsou jen spekulace. U 142 se dava noha jinak do leva a jinak do prava... a dokonce pri 80km/h. Podle me maji akrobaticke specialy tak silny motor, ze ten souvrat udelaji pri jakekoliv nizsi rychlosti. a treba i pri nule. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 9. 11. 2003 / 12:43 | jirka Chvátal |
| | Mno, pánové, obávám se že z úst nás všech kteří tu teď diskutujeme půjde vždy o spekulace, ať už podložené reálnými zkušenostmi nebo ne. Akrobatické speciály mají sice výkonné motory a jsou v poměru k váze hodně přemotorované, ale ani ony nedokáží zázraky. Pokud jde o samotný souvrat tak ho podle mě udělají i při nule, ale aby byl hezky a čistě zaletěný, tak je podle mě blbost aby ho létaly z nuly, nemají totiž šanci kontrovat gyrosk. moment vrtule protože při nule nejsou účinná křidélka. Ale jestli vás to až tak zajímá, není problém zjistit ... Mám několik známých kteří na Extře lítají ... Povětčinou v M. Třebové. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 10. 11. 2003 / 09:21 | |
| | Diky vsem za odpovedi. A ty Jirko, mas-li moznost, zjisti jak je to s tou Extrou prosim. Diky
Vita |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 10. 11. 2003 / 16:24 | jaakov |
| | jojo. STURM vede, treba si vemte vyvrtku - na FS jeste za celou dobu existence nebyla, videl sem akorat nejakej air file na www.simviation.com k Bristol bulldog (myslim, nevim) kde proklamovali ze je to schopny vyvrtky. Jinak FSka je v zasade vzdy pri neobvyklym obtekani naprosto nerealisticka. Nejvic se k tomu priblizil Sturm - Zapni si ho jestli ho mas vezmi si Jak-3 a vesele muzes popirat fyzikalni zakony (v uvozovkach ))) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 10. 11. 2003 / 19:07 | Jirka Chvátal |
| | Takže pánové, věc se má tak že "nějaký" souvrat jde udělat i při nule, ale bude to nevzhledné a ze směru s tím že kontra křidélky logicky díky nulové rychlosti v horní části nezabere,. Aby byl souvrat hezky zaletěný, je potřeba s ním začít alespoň ve 40 km/h. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 16. 11. 2003 / 20:40 | AJS |
| | Že se na blaníku noha šlape při stovce je právě proto, že nemáš vrtuli! Není to o aerodynamické čistotě. 142 má nejradši rychlost kolem 80ti, 526 má opravdu radši trochu víc, těch 110 odpovídá, pak to krásně vystřihne. A padesátka potřebuje počkat, až rychloměr projde zhruba 40km/h. Pro zamyšlení-vlivem zpoždění tlakových přístrojů už může bejt rychlost éra opravdu kolem nuly... Jo a vůbec neni pravda, že se při akrobacii nedíváš na rychloměr. To bys dopad. Koukáš, a právě že dost! S Extrovkou ale bohužel nemám tu čest... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souvrat na Extre 17. 11. 2003 / 06:43 | milan |
| | nerad oponujem ludom, ktori su skusenejsi a uz vobec nie tym, ktori lietaju buliky u CSA ). ja myslim, ze co sa tyka divania na rychomer, to je svojim sposobom individualna zalezitost. ci je to individualne od lietadla, alebo pilota... ))))) skor si myslim, ze pri premete je potrebne sa divat na to, aky je uhol nabehu, pri suvrate takisto a na rychlomer ozaj len stvrtsekundove bajocko.. |
| |
|
|