Nechápu dvě věci. Jednak proč do něj kopete (když to přeženu) "na co to sháníš, blbečku, my to přece nepotřebujuem" - a druhak - že i mnoho skutečných pilotů tu veřejně mávne rukou nad boční složkou větru.
Jsou dvě hlavní situace, kdy má boční složka větru význam - a) při vzletu a přistání b) při letu po trati (úhlu snosu, změny traťové rychlosti, změna kompasového kursu).
Pokud mávnete rukou v situaci a), tak buď lítáte zásadně v pěkném počasí, nebo je to libová frajeřina - protože lítat, když boční složka větru pro danou dráhu a typ letadla je přes limit, je skutečně o hubu a vědět to (že je vítr na limitu a v nárazech může být přes limit) je informace, která udržuje pilota naživu. A vůbec tím nemyslím velká letadla, kde to většinou počítá za pilota letadlo samo, ale právě blaníky, vosy, sólovky, orlíky, cessny a takovýhle koloběžky.
Pokud mávnete rukou v situaci b), tak to jen svědčí, že už bohužel jste (v reálu) zdegenerovaný "džípíeskama". Pokud chceš letět aspoň trochu přesně (bez GPS), tak bez základní představy odkud to po trati fouká, kolik tě to snáší, brzdí nebo popohání budeš za chvíli kroužit kolem nějakýho nádraží a snažit se přečíst, kde to vlastně jsi (a věřte, že ČD v poslední době ty názvy stanic píšou fakt dost nečitelně )
Takže pokud rozumím - on nesháněl vektorový trojúhelník, ale diagram. Něco, jako je v P-1 a týká se to boční složky větru při startu na navijáku (viz obr.).
Pokud by ten diagram měl být univerzální (na nákoleník), mělo by tam těch křivek být více (pro různou velikost boční složky). Pak by řešením vektorového trojúhelníku bylo možné zjistit hodnoty pro různé směry větru a ty křivky domalovat. Bohužel takový univerzální diagram nemám, jinak bych jej postnul.
Pokud jde o řešení vektorového trojúhelníku, tak proč asi je tolik různých "komputorů" a knih o nich na světě, kdyby to všichni správní piloti odhadovali jen "od oka" nebo "od pytle", že...
Protože jsem staromilec, tak já sám používán Dreieckrechner Muster DR-3 Cassen-Plath, 1941 - na něm se to všechno taky dá rychle spočítat - a na rozdíl od pc si ho můžu brát na letiště a do letadla a je dokonce povolenej na pilotní zkoušky (použil jsem před lety s úspěchem ).
Ale taky mám někde staženou elektronickou verzi komputoru E6, je to kratičký prográmek, primitivní asi jako MS-calc, kterým lze všechno přehledně spočítat, ten by se hodil k FS. Ale nemůžu posloužit linkem, protože už nevím, odkud jsem jej stáhnul. V případě zájmu jej můžu poslat.
Howgh. |
|