FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 23. 2. 2025, svátek má Svatopluk Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
wind velocity Jeden příspěvek | Celý strom
wind velocity   12. 11. 2007 / 16:26
Tomáš 2   
Ahoj
Hledal jsem kde se dalo, ale nenalezl jsem.
Sháním graf na výpočet čelní a boční složky větru. (wind velocity graph)
Prosím, nevíte kde bych ho mohl sehnat v elektronické podobě?
 

Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 16:55
FSPilot   
Já teda nevím, ale můj selský rozum mi velí věc známou jako Pythagorův trojúhelník (obr.1).
Uplatněním v letectví (obr.2):

1) mám směr letadla (s), řekněme kurz 030
2) znám vítr (v), z kurzu třeba 350.
3) rozdíl mezi tím je úhel 40°, takže znám jeden z úhlů (v tomto případě "alfa") pravoúhlého trojúhelníku a dál už viz obr. 1 Jediné co se změní, jsou směry šipek, ale při jednoduchém použití tužky a papíru je to raz dva

Středoškolská mechanika - rozklad sil

Je něco nejasného?
7114 B / 316 x 346 / wind.bmp
5400 B / 316 x 257 / wind2.bmp
 

Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 17:05
Tomáš 2   
Jo to znám velmi dobře. Ale chci si ten graf dát na nákoleník, abych za letu jen kouknul a věděl. Proto to sháním.
 

Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 17:08
FSPilot   
Tak si ho podle toho udělej Stejně si myslím, že je to kravina, protože letíš na oko a né podle nějakých výpočtů Jestli letíš IFR, tak tam to bude o něčem úplně jiném
 

Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 17:26
Tomáš 2   
Při přeletu VFR ano, letím na oko. Ale jak zjistíš, že jsi v limitech na vzlet a na přistání?
 

Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 18:26
FSPilot   
Odposloucháš si ATIS nebo zjistíš METAR nejbližšího stanoviště, nebo se prostě podíváš a sám usoudíš, jestli jsou podmínky na let nebo ne. To snad jako pilot poznáš ne? A jestli jsi takový šílenec, který za každých podmínek hodlá letět a potřebuje tabulku na to, aby moh říct, jo, mám 0,5 kt rezervu, tak to potěš pánbůh
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 19:35
Masak
To jo, odposloucha, zjisti, podiva a usoudi, ale proc by se, pokud by se mu vitr nejak nezdal, nemohl podivat do tabulky jestli to bude jeste v limitech? Treba se pak rozhodne pristat nekde jinde. Sila a smer vetru se preci od vzletu do pristani muze zmenit. Nehlede na to, ze si myslim, ze i kdyz vsechnu tu spoustu ruznym grafu, vypoctu a pomucek clovek pri litani porad potrebovat nemusi, mel by je vsechny ovladat a to znamena obcas procvicit nebo pouzit.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 19:47
FSPilot   
No to beru, mění se vítr. Ale tak vidí, že když je pytel rovný jak tyč a otočený kolmo na dráhu, tak to přistání bude o hubu, tak buď se o to pokusím, nebo letím pryč apod. To je prostě na jeho odhadu a jestli se bude čučet na tabulku a jednou ji zapomene, tak bude víš as kde To je tak, jak já jsem pořád čučel na povinné úkony, kdybych náhodou něco zapoměl... no a furt jsem to neuměl... tak jsem se odnaučil a vtloukl si to do hlavy a teď to umím a je to. Ony limity jsou pro letadlo dané, ale neznamená to, že to pilot musí za každou cenu odletět, nebo možná jo, ale tímhle bych se neřídil...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 20:53
Tomáš 2   
Za prvé nesháním tabulku nýbrž graf.
Za druhé co je na tom špatného ho mít??? Nikdy nevíš, kdy se ti může hodit.
A pokud nejsi schopen, nebo se bojíš lítat za minim a v max/min limitech které ti letová příručka/předpis dovolí tak to potěš Pánbůh. Jako pilot toho MUSÍŠ být schopen!
Pilot nesmí mít z létání strach, ale respekt a úctu k němu.
Kouknutí na pytel mi spíše ukáže odkud tak fouká a jak asi rychle. A to absolutně nestačí k vypočítání TODR, LDR atd...
A za třetí jsem jen chtěl poradit, či odkázat kde to mohu na internetu sehnat.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 21:15
domajs
Mě se zdá jako že si chceš hrád v cessně nebo na čem to lítáš na velký pány piloty s boeingama,ty pořád taha nějaký check listy,zkoumaj minima pro vzlet přistání a pořád všechno přepočítavaj.Ale já myslim,že jako malímu sportovnímu pilotovy ti stačí opravdu ten pytel a info případně od AFISáka nebo řídícího o síle větru a když už si chceš hrát na pana dopraváka tak si můžeš odposlechnout ATIS nejbližšího letiště.Věř mi já si taky do blaníka netahám žádný tabulky o minimech a maximech svého stroje a nedělám si z povinejch úkonů check listy ...... Promiň trochu jsem to tu tvojí otázku znesvětil,ale doufám že jsi pochopil co jsem tím chtěl říci )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 21:36
donCarlos
Panum na velikejch Boeingach ukaze bocni slozku FMC, tam to moc resit nemusej
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 21:49
OK-BKY
no jestli do toho chces trochu zainvestovat, tak si porid od jeppesenu navigacni pravitko. to se ti urcite neztrati. mas tam vypocet toho snosu a tak. je to tam graficky a velice pekne se s tim dlea. dalsi veci tam jsou treba prepocty rychlosti, spotreba paliva a fura vseho moznyho
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 23:05
Tomáš 2   
Flight Computer od Jeppesnu mám. Je to skvělá věcička, ale na určení složek větru stačí něco docela obyčejnějšího. Nakonec jsem si to nakreslil. Viz screen.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 23:06
Tomáš 2   
tak ještě jedou:
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 23:08
Fabo™   
a jeste
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 23:13
Tomáš 2   
takhle to bude jednodušší
http://www.edisk.cz/stahnout-soubor/75584/wind_velocity_graph.jpg_1.02MB.html
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 21:46
Tomáš 2   
Žádný check listy si nedělám. Úkony, minima a maxima svého stroje musíš znát z paměti a to jestli se do nich vejdeš si občas musíš vypočítat i v malém lítání. Aerodynamika platí pro PPL piloty stejně jako pro ATPL. Věř mi, že se mi to už párkrát vyplatilo a neřekl jsem si ,,to je v pohodě, krásnej horkej letní den jako každej jinej, 43 naložená, vítr klid, můžu letět´´. Nee, to bych pravděpodobně skončil několik málo metrů za letištěm v poli.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 21:53
Masak

Nechci se hadat, berte to prosim jako pratelskou polemiku, ale jsem predvedceny, ze ten odhad o kterem se tu pise se ziskava prave napriklad porovnavanim toho co vidim a toho co je v tanulkach. Pokud si napriklad nespocitam W/B pro urcite podminky, jak poznam, jestli vubec odletim? Prave pravidelne pocitani podobnych hodnot a lusteni grafu podle me vytvari ten odhad.

A co se tyce toho "hrani na velke pany piloty", nemyslim si ze je znevazovani snahy o profesionalni pristup k litani na miste. Oba (domajs a fspilot) mate v profilech ze se chcete litanim, zivit a jestli dobre chapu, tak nejradeji jako piloti dopravnich letadel. Ve ktere fazi budete ti velci piloti co zacnou pocitat a pouzivat checklisty a zacnou pocitat? Zacne to na cessnach, nebo si to nechate az na dvoumotoraky...? Chapu, ze do blanika asi nejsou potreba, ale co je na tom spatneho, kdyz je nekdo treba na cessne pouzije? Proc je vam smesny? Nekomu staci litat jen kolem letiste a na rizene si netroufne, nekdo lita podle GPS a neumi to s mapou, nekdo si neumi, nebo nechce, spocitat W/B a pak skonci v poli za ranveji. Fandim kazdemu kdo se chce v litani zdokonalovat jakymkoli zpusobem a nikdo z lidi co to mysli s litanim vazne jim to snad nemuze mit za zle nebo je nejak zhazovat.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 22:31
FSPilot   
No, já lítám na LKMT (v reálu) a samozřejmě to nepodceňuju, ale pokud člověk nelítá jako "ten velký pan pilot na Boeingu(něbo na větších IFRových mašinách)", tak opravdu toto není třeba Ono to počítání není o tom, že by někdo seděl s kalkulačkou v cockpitu a zkoumal kde co a já nevím počítal třeba pomocí sin, cos snos větru. Toto je v rámci předletové přípravy. To by Míra Dušín snad moh potvrdit, že se na toto až tak v "malém" létání nehraje. Pilot má mnohem více důležitějších věcí na starosti, než čučet do tabulky a cosi koumat
Co se týče těch minim, tak jsou stanovena taková, že se dá letět, když jsou ještě překročená. Není to ale nic příjemného A to, že skončí někde za letištěm v poli, tak to je přesně ten odhad. Podle tabulky mu je to stejně k ničemu, protože v každé výšce může vítr foukat jinak, ostatně nechť se koukne na předpovědi výškového větru nebo větru v různých hladinách na ČHMÚ a nehledě na to, že v každém okamžiku je ten vítr trošku jiný. Takže i ve velkém lítání je to dost nepřesná a pouze informativní hodnota, která se dá využít na hodně velké vzdálenosti a dlouhou dobu letu s ohledem na spotřebu paliva. Tam už se pak počítá, ale né snos větru v těch pár stovkách ft Srovnávací navigace je stejně o tom, že člověk čučí ven a orientuje se podle toho, co vidí a když vidí, že je za plánem, tak tomu trošku přihulí a když je rychlý, tak zvolní a o tom je celé to malé lítání

btw. mě směšného nic nepříjde, jenom zbytečná práce navíc, to je rozdíl
Neberte to jako výsměch, ale jako pozastavení se nad tím známým matematickým pravidlem "Proč dělat věci jednoduše, když to jde složitě"
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   13. 11. 2007 / 14:44
kuma   
Tohle jsou věty,které by se měly vytesat ! (a nechat si je pak dát na náhrobek):

"... na toto až tak v "malém" létání nehraje. Pilot má mnohem více důležitějších věcí na starosti, než čučet do tabulky a cosi koumat...

... Co se týče těch minim, tak jsou stanovena taková, že se dá letět, když jsou ještě překročená. Není to ale nic příjemného A to, že skončí někde za letištěm v poli, tak to je přesně ten odhad. Podle tabulky mu je to stejně k ničemu...

...né snos větru v těch pár stovkách ft Srovnávací navigace je stejně o tom, že člověk čučí ven a orientuje se podle toho, co vidí a když vidí, že je za plánem, tak tomu trošku přihulí a když je rychlý, tak zvolní a o tom je celé to malé lítání..."

Přesně jsem si představil našeho náčelníka, jak když někdo začne na verandě používat takovéhle argumenty, zaleze do kanclu se slovy: "u thodle bejt nemusim. Řekněte mi až zas bude zpátky na zemi."
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   13. 11. 2007 / 15:00
Koprik
Jo doktore, i takovi jsou mezi nami. Lze jen doufam, ze dostanou rozum driv, nez jim dojde pytel stesti.....Zvlaste ta veta tykajici se srovnavaci navigace me uplne odbourala.Jak proste mily Watsone.Je videt, ze mladik jeste nikdy nezakufroval, pripadne si nekdy taky zahuli, ne jen prihuli...))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   13. 11. 2007 / 20:03
FSPilot   
No, já 1) nehulím a 2) mě teda uveďte na pravou míru, když píšu voloviny...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   13. 11. 2007 / 23:26
Lowmick   
V ČR se da zakufrovat?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 08:34
Eurostar   
Pukud máš 200hodin tak asi ne, ale jinak dá
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 17:52
FSPilot   
Si piš Slyšel jsem o případu, kdy šel žák na první sólo a ztratil se nad letištěm. Byl nad letištěm a volal o pomoc, že neví kde je Je to ironie. Člověk pod sebe až tak nevidí... pod svícnem je největší tma
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 18:22
Koprik
...to nemluvim o tom, ze s Blanikem vetsinou neni sance udelat prulet kolem nadrazi, precist si kde je a bezpecne pristat...).Bud to, nebo to, ale oboji nejde.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 19:22
Pips   
Záleží na nádraží, pak jde udělat vše co jsi zmínil.Když je oproti nádraží hezká louka, tak můžeš kolem toho nádraží udělat průlet, přečteš kde jsi, ale pak už opravdu musíš přistát .Leda, že by byla termika, že by to zvedalo vagóny z kolejí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 19:30
FSPilot   
Coby, stačilo by pár dieselových mašin a měl by jsi termiku jak blázen Jinak s tím nádržím jsem taky slyšel fór Tež se kdosi ztratil a tak hurá na nádraží (mám dokonce pocit, že to byl plachtař, ale už jsou to asi 2 roky, co jsem to slyšel), jediný problém nastal, že si pilot nevšim, že letí tak, že ten nápis čte pospátku, takže z toho moc neměl Taky další věc, jak letěl a na nápisu nádraží viselo cosi jako "zdar prcujícímu lidu" (za komančů) To je pak taky radost
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 18:03
Pips   
alespoň mě to nedělalo nejmenší problémy.Vyrazil jsem z Mariánek na Plasy, pak jsem se chvíli motal v krizovejch nuličkách, až jsem z nich vyrazil pár metrů plus a když jsem se chtěl podívat, kde vlastně jsem, nějak jsem se podle mapy nemohl najít.A to jsem byl pár kiláku od Mariánek.Zachránilo mě až jedno takový atypický městečko Úterý, o kterým jsem jenom slyšel a nikdy v něm nebyl
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   13. 11. 2007 / 11:17
Eurostar   
Osobně mám povinný úkony (checklisty) i na ULLa napsaný a zabere to A4ku pro všecky režimy letu. Nevidim v tom žádnej problém.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   13. 11. 2007 / 12:52
OK-BKY
No panove, tak jak to tady tak procitam, tak se cim dal tim vic bojim do vzduchu...protoze cokoliv co ma motor, nepocitam motorovy rogala a tak. Pocitam nejaky ultralighty, tak proste jedine s checklistem. s tim, ze ho musis umet na zpamet. ale stejne je dobry si to vsechno prekontrolovat... i kdyz to umis a mas nalet buh vi jak velkej. tak se ti muze stat, ze na neco zapomenes a od toho tam ten checklist mas. a to jestli je to velky nebo maly letadlo je uplne jedno. Proste litani je tak bezpecny, jak si ho kdo udela. a jako pocitat W\B mi rozhodne zbytecny neprijde. I kdyz me to nebavi, tak si ho radsi pro jistotu spocitam. Hlavne me dostavaji aeroklubaci, co se poradne nehlasi do radia, o odpovidaci nejspis taky nesliseli jak se ma pouzivat a litaji si jak chteji. Hlavne kdyby kazdy letadlo denska melo skyWatch tak by to bylo uplne skvely. Protoze by razem bezpecnost provozu stoupla. Viz. plachtari, kdyz nedodrzujou odstup od mraku a maji bily letadla a najednou si z toho mraku vypadnou a clovek je vidi na posledni chvili...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   13. 11. 2007 / 12:58
Eurostar   
jesltli jsi četl pořádně, tak já checklisty samozřejmě používám, přidal jsem si k nim ještě další nepovinné věci pro kontrlolu. Možná jsi ale chtěl reagovat na jinej příspěvek
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 18:51
orlík
Bezpečnost provozu stoupne hlavně, když budou všichni piloti koukat ven z éra a ne do nějakejch tabulek a kalkulaček. Když přiletím k letišti, zeptám se na vítr, odhadnu boční složku, na nějakej ten knot se nehraje. Není-li na letišti AFIS, kouknu na pytel a vidím směr. Předpověď bych měl znát, tuším fouká-li 2 kn, nebo 20 kn. No a když bude hodně moc silnej bočák - tak poletím na jiný letiště, kde mají dráhu zhruba ve směru toho větru, nebo půjde-li to, sedám šikmo přes dráhu. Přesnou hodnotu větru se pak stejně nedovím, tak o co jde? Mám takovej dojem, že hodně lidí z toho simulátorovýho IFR lítání začíná blbnout. Nedělejme z lítání takovou vědu. A důležitý úkony musím znát ZPAMĚTI. Neumím si představit, jak na okruhu koukám do papíru "checklistu" a hledám co mám dělat. Těch pár položek si přece musím pamatovat. Jak to asi dělali piloti dřív?? V otevřených kokpitech, bez AFISů, bez rádia...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 19:03
Lowmick   
100% souhlas (dobre tak 95% ...tech 5% je ze kdyby foukalo moc z boku tak ze bych neletel na jiny letiste ale proste sednul diagonalou/napric).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 19:23
orlík
To jsem tam taky psal, že když už bude foukat "o něco míň než strašně moc", tak šikmo. Nechci zlehčovat boční složku větru, to rozhodně ne. Rozhodně při navigačním letu ho do přípravy zahrnu, pečlivě zakreslím do mapy a započítám. Ale při přistání, kde při zemi fouká stejně jinak, jak vlastně zjistit skutečnou rychlost a směr větru? Dá mi jí AFIS, je-li přítomen. A co není-li? Co pak? K čemu mi jsou tabulky a grafy? Chápu KUMu - jde o hraniční hodnoty - maxima. Třeba pro Cessnu když fouká 15kn ze 30°, pak je asi dobrý mít nějaký přehledný graf, přesto by to měl pilot být schopen zvládnout bez toho. Možná to jsem to blbě formuloval, takže to nebylo úplně jasný, ale soudím, že pro VFR lítání - sportovní - je nejdůležitější právě koukat ven a reagovat správně na situaci, koukáním do přístrojů, tabulek a grafů před přistáním člověk dost riskuje. A nezáleží na tom "kolik má typovek". Mimochodem, znám hodně velmi zkušenných pilotů práškařů, velmi rád se od nich učím, nikdo z nich takový pomůcky nepoužívá a dokonce ani nedoporučuje. Používají právě ty argumenty, který jsem uvedl.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 20:09
Koprik
Ve spouste veci s tebou souhlasim,jo kdo ma krome talentu na litani zkusenost,"fungujici cidlo prdelni" a dostatek sebekazne,ma vyhrano...Zalezet bude vzdycky na tom kdo lita proc lita - pro svorcaky litani opravdu neni a az na ridke vyjimky spouste lidi staci jejich rocni nalet tak pro udrzeni "papiru a nezabiti se". Verim tomu ze malokdo by nelital vic, aby ziskal vetsi jistotu a zkusenosti.
Jo, praskari jsou frajeri, bohuzel spouste z nich nebylo stestenou prano ty jejich zkusenosti predat dal.....Myslim ale,ze zrovna nejsou dobry priklad - oni z mnoha znamych duvodu nemaji cas v par metrech nad zemi v te rychlosti skoro na nic - jen se vyhnout dratum a stihnout to zvednout nad lesem))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 20:29
orlík
No pri praskovani jo, ale z valny vetsiny jsou to lidi, kteri litali i "normalne". Taky jsem mival dotazy na podobny tema, jako bocni vitr, nebo jak poznam odkud fouka. Obvykle rikali, no to se musis divat kolem sebe, na kour, na ptaky, stromy...Zkratka tyhle lidi me ucili vnimat pri litani prostor a prirodu a sledovat souvislosti, cimz nerikam, ze to umim, jen, ze me to ucili a- jsou to veci ktery se clovek uci strasne dlouho. Ale jsem rad, ze mi ukazali tenhle pristup k litani. Je to tak trochu litani jako za starych casu, to jo, ale pro amatersky ucely je to snad to pravy, a clovek z toho ma radost.
Mimochodem mel jsem jednou tu cest litat i s instruktorem s naprosto opacnym pristupem - libily by se mu checklisty, skoro je vyzadoval, v CTR odmital vizualni sledovani "provozu" se slovy - jsme rizeni, tady za nas zodpovida dispecer - pominu-li, ze to neni pravda, tak me prave tenhle pristup nahanel hruzu. A let rozhodne nebyl plny pohody. Mimochodem pohoda na palube je velmi dulezita. 100x muzu mit checklisty a vse cist, bude-li vedle sedici instruktor delat dusno, ze treba reknes neco do radia jinak, nez by to rek on, a ze motorovka se nemusi delat, kdyz letadlo uz ten den letelo, tak proc ji delas apod., tak to je pocatek problemu. To musi byt clovek mimoradne psychicky odolny, aby to na nej nepusobilo.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 22:03
FSPilot   
Ber to jako školu pro horší situace Představ si, že tam vedle tebe bude sedět histerická ženská a zastaví se ti ten klacek vepředu zastaví, tak to teprve můžeš zažít dusno Né že bych to zažil, nebo že bych to někomu příl to ani v nejmenším, ale nikde není řečeno, že se to nemůže stát
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 19:04
OK-BKY
tak zaprve driv nebyl tak hustej provoz. Ale checklist je proste kontrola a v pripade, ze mas vic typovek, tak si muzes splest ukony a muzes neco nekde udelat blbe... a ani si toho nevsimnes.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 19:09
Lowmick   
bullshit...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 19:31
orlík
Nemám žádnou typovku, lítám sportovně. U ull jsou v podstatě úkony všude stejný. Nepopírám, že se člověk nemůže splést, ale osobně mám zkušennost, že koukám-li do papíru, nemám potřebu si pamatovat co tam je. Nemám-li úkony napsaný, celkem rychle se je naučím. Navíc sednu-li do výrazně jinýho éra - třeba z Cessny do 205, fakt mi automaticky "naskočí" ty správný úkony. To jsou úkony před vzletem. A co za letu, to třeba na okruhu vytáhneš papír a kontroluješ "úkony po větru"? A co mimořádný případy? To přece člověk musí umět. Kdyby to zdechlo, tak bych fakt nerad hledal papír, abych si přečet, že mám udržovat rychlost, najít místo pro přistání, zavřít palivo...
Mluvím o "normálních sportovních letadlech". 200 nelítám a nepopírám, že tam to může být jinak. Přesto si z několika svezení nevzpomínám, že by pilot vlastnil nějaký "checklist".
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 19:37
FSPilot   
Tak tak Když by to bylo (to původní téma) jen tak pro info, né pro každoletové potřeby, tak to se dá brát. Je to zajímavost... ale nic víc. To bych chtěl vidět, jak tu bylo zmíněno, jak by to vypadalo, když vy tomu človíčkovi zdechnul motor ve 300m a neměl by ani ATIS, TWR, nebo AFISáka, který by mu dal přibližný vítr na místě, kde bude sedat a ani ten pytel, který by mu to ukázal. To by mu i ta tabulka byla k ...ehm. A jestli by pak nedokázal dobře odhadnout složku bočáku (což si myslím, že je nesmysl, protože číslo je mi k ničemu a řídím se podle toho, jak mi to snáší letadlo), tak bůh s ním.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 19:38
Pips   
Já jsem viděl v malém letadle checklist.Nicméně to probíhalo jen když tam byli piloti dva.Letící si vyžádal checklist, neletící mu ho četl a kontroloval co hlásí letící, že má jak nastaveno.Pak to asi smysl má - třeba už jen pro tréning této kooperace na velká letadla.V jednom člověku a checklist je podle mě fakt pytlovina.Úkony musíš znát a kontroluješ si je tím, že při provádění na to mrkneš, co děláš.Pořád je ale potřeba koukat kolem sebe.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 21:17
SONP   
Ruku na srdce, kdo z nás simerů dělá checklisty. A to nejen proto, že jsme líni a netlačí nás bezpečnost, ale i proto, že i tak máme plné ruce práce a číst checklisty sám sobě je trošku divné. A u sportovního létání - nejsou-li piloti dva je to totéž, pilot si spíš dělá checklisty (řečeno aeroklubácky "úkony") v duchu a z hlavy, stejně jako my simptáci na dopravácích.

Nebo snad ne a všichni ostatní si doma checklisty čtete?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 21:34
Pips   
Jak kdy a jak s čím.Pokud letím s něčím, co vytáhnu z "hangáru" jednou za čas a pokud k tomu checklist mám a pokud to v jednotlivých fázích letu stihnu, tak proč ne.U takovýho bulíčka - kterého v rámci možností relativně znám - když je rušno, nebo když si to řídím na nějaký zajímavý přiblížení celý sám, dělám jen úkony, na checklisty už kašlu, protože to sám nestíhám.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 21:52
SONP   
No, tak po pravdě u tůčka dělám checklisty (my tomu říkáme "karty kontrolních prověrek" ) před spouštěním, před pojížděním a před vzletem. To proto, že před vzletem je u tůčka řada věcí, na které se dá zapomenout, a které se mohou ve vzduchu šeredně vymstít.

Pak dám vzletový, a s checklisty končím, protože jsem rád, že to všechno stihnu...

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 21:57
Pips   
Tak konkrétně u tůčka to dost dobře chápu to prostě není jednomužný letadlo.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 22:06
SONP   
Může být i jednomužné, ale žádá si celého muže .
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 21:46
FSPilot   
Po pravdě, na Bulíka checklisty mám a vzhledem k tomu, kolik systémů tam zatím umím ovládat aspoň na 50-70%, tak se to dá i z hlavy. Co se týče malých ér, tak checklisty (resp. úkony) dělám jako v cessně v reálu. I kontrolu řízení a i to se oplatilo jednou. Zrovna nedávno mi odešel joy. Už v po nastartování (letěl jsem s Bulíkem) při kontrole řízení jsem zjistil, že joy nejede, jak by měl. Usoudil jsem, že to ještě je lítatelné, ale že něco není 100% v pořádku, tak jsem odstartoval a na přistání jsem měl co dělat. No v reálu bych se na to vykašlal, ale věděl jsem o problému
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   14. 11. 2007 / 22:14
Lowmick   
Ono je to totez i kdyz jsou piloti dva
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 22:07
Lowmick   
Kdyz tak na to koukam, tak ty jsi mel mozna radsi zainvestovat do nejake vedecke kalkulacky nez do litani...porad neco pocitat Kouknu a vidim, ne?
 

Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 18:18
Masak
Tady by to melo byt:

http://www.asa2fly.com/files/support/E6B_Manual.pdf
 

Re: wind velocity   12. 11. 2007 / 22:34
sloťo
chod do ivao stranky/departments awards a tam hladaj HW awrd, tam je odkaz na vypocet, nahadzes smery a rychlosti a ono ti vyhodi vysledok
 

Re: wind velocity   13. 11. 2007 / 08:52
kuma   
Nechápu dvě věci. Jednak proč do něj kopete (když to přeženu) "na co to sháníš, blbečku, my to přece nepotřebujuem" - a druhak - že i mnoho skutečných pilotů tu veřejně mávne rukou nad boční složkou větru.

Jsou dvě hlavní situace, kdy má boční složka větru význam - a) při vzletu a přistání b) při letu po trati (úhlu snosu, změny traťové rychlosti, změna kompasového kursu).

Pokud mávnete rukou v situaci a), tak buď lítáte zásadně v pěkném počasí, nebo je to libová frajeřina - protože lítat, když boční složka větru pro danou dráhu a typ letadla je přes limit, je skutečně o hubu a vědět to (že je vítr na limitu a v nárazech může být přes limit) je informace, která udržuje pilota naživu. A vůbec tím nemyslím velká letadla, kde to většinou počítá za pilota letadlo samo, ale právě blaníky, vosy, sólovky, orlíky, cessny a takovýhle koloběžky.

Pokud mávnete rukou v situaci b), tak to jen svědčí, že už bohužel jste (v reálu) zdegenerovaný "džípíeskama". Pokud chceš letět aspoň trochu přesně (bez GPS), tak bez základní představy odkud to po trati fouká, kolik tě to snáší, brzdí nebo popohání budeš za chvíli kroužit kolem nějakýho nádraží a snažit se přečíst, kde to vlastně jsi (a věřte, že ČD v poslední době ty názvy stanic píšou fakt dost nečitelně )

Takže pokud rozumím - on nesháněl vektorový trojúhelník, ale diagram. Něco, jako je v P-1 a týká se to boční složky větru při startu na navijáku (viz obr.).

Pokud by ten diagram měl být univerzální (na nákoleník), mělo by tam těch křivek být více (pro různou velikost boční složky). Pak by řešením vektorového trojúhelníku bylo možné zjistit hodnoty pro různé směry větru a ty křivky domalovat. Bohužel takový univerzální diagram nemám, jinak bych jej postnul.

Pokud jde o řešení vektorového trojúhelníku, tak proč asi je tolik různých "komputorů" a knih o nich na světě, kdyby to všichni správní piloti odhadovali jen "od oka" nebo "od pytle", že...

Protože jsem staromilec, tak já sám používán Dreieckrechner Muster DR-3 Cassen-Plath, 1941 - na něm se to všechno taky dá rychle spočítat - a na rozdíl od pc si ho můžu brát na letiště a do letadla a je dokonce povolenej na pilotní zkoušky (použil jsem před lety s úspěchem ).

Ale taky mám někde staženou elektronickou verzi komputoru E6, je to kratičký prográmek, primitivní asi jako MS-calc, kterým lze všechno přehledně spočítat, ten by se hodil k FS. Ale nemůžu posloužit linkem, protože už nevím, odkud jsem jej stáhnul. V případě zájmu jej můžu poslat.

Howgh.
25648 B / 392 x 500 / diagram FS.gif
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ