FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 24. 12. 2024, svátek má Adam a Eva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Spouštění na LKPR Jeden příspěvek | Celý strom
Spouštění na LKPR   7. 11. 2007 / 20:30
FSPilot   
Zdravím,
měl bych dotaz na znalé předpisů a postupů na LKPR. Občas jsem se setkal s tím, že jsem dostal povolení ke spouštění ještě před obdržením povolení vytlačení. Vzhledem k tomu, že jsem vždy stál u nástupního mostu, mám tedy dotaz.

Jak to probíhá v reálu na LKPR při zpouštění? Byl jsem tam asi jen 3-4x v životě, takže odpozorovaných jen pár hodin, takže si netroufám odhadnout, jak to tam probíhá, ale nikdy jsem si něčeho takového nevšiml (vždy prvně vytlačení, pak spouštění).

Jak to tedy je? Mě to příjde jako nesmysl. Je možné spouštět tryskové (a obecně jakékoliv) motory u nástupního mostu?

Za odpovědi díky.
 

Re: Spouštění na LKPR   7. 11. 2007 / 20:33
Hory1989   
Já jsem přesvědčen, že nelze. Spouštění probíhá až během/po vytlačení.
 

Re: Re: Spouštění na LKPR   7. 11. 2007 / 20:34
FSPilot   
Během vytlačení?
 

Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   7. 11. 2007 / 20:36
Tragédie v JRD
co jsem z Prahy parkrat odletal, tak spousteli v prubeu vytlacovani ...
 

Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 04:24
Cirrus/Pindra
Dělat se to nemá, ale dělá se to... rampáci to vyloženě nesnášejí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 15:15
pseudoMates
Z jakýho důvodu to rampáci nesnáší..??
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 18:44
Cirrus/Pindra
Protože když točím, tak jsem hodně blízko motorům... fakt to neni vůbec příjemný.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 19:06
FSPilot   
Můžeš se podívat, jak pracuje motor z blízka, to se nepoštěstí jen tak někomu a komu se to poštěstilo, tak ten to nemusel přežít
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 20:38
Cirrus/Pindra
No právě kvuli te druhé části to nemaj rádi, ale zvyknout se na to dá a musí :/
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 20:58
FSPilot   
Co naděláš... je to jak v tom starém vtipu, kdy se Pražák ptá ostraváka "Hele, proč mluvíte tak krátce?" a on odpoví"Bo neni čas p..." Takže asik tak no Ono to autíčko je docela těžké a kabina krytá aspoň z části, popř. jsi tam připoutaný ne? tak by riziko nasátí nemělo být tak velké. Nebo stalo se to už někdy? Neslyšel jsem o tom. To je asi jako ti blázni, co staví mrakodrapy. Chodí si bez jištění ve stometrových výškách po těch traverzách a jsou v pohodě, tak co...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 21:16
crazy
V Denveru se jeden technik podival do motoru (skrz motor )...

http://edition.cnn.com/2006/US/01/16/airplane.fatality/
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 21:23
FSPilot   
Tak to je drsné toto...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 00:30
Cirrus/Pindra
No já ale mluvim o lidech, co dělaj ramp control, ne o pushbacku...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 09:16
Engin
Co dělaj lidi co dělaj ramp control?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 11:40
Zouzman Air
Stáhni si od Aerosoftu AES, a ten panáček, co ho budeš mít pověšenýho na šńůře pod trupem je rampák . Když už sem načal AES, tak tam dává povolení ke spouštění taky během p/b, sebevrah jeden virtuální. Jinak všeobecně nevim jestli to řeknu správně, ale rampák se stará o odbavení letadla na stojánce.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 13:33
Cirrus/Pindra
Ano, má na starosti vykládku a nakládku zavazadel a carga, assistuje u de/boardingu cestujících, stará se o vše co se děje na rampě tzn. i palivo, odmrazovaní a tak... prostě lítá okolo a odpovídá za vše.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 18:16
Koprik
...a ode vsech to zpravidla schyta)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 22:24
pseudoMates
mno.. tak z vlastní praxe..
U motoru, kterej běžel, jsem stál.. poměrně často, když jsem čekával na přílet BAW,kam jsme museli chodit asistovat a stával jsem v "chobotu" u pracoviště "chobotníka", takže jsem si to dával pěkně zblízka a bez sluchátek. To příjemný nebylo. Jednou jsem musel k mašině a "na sluchátka" a nebejt toho, že byla venku kosa jak v Rusku, tak na tom nic moc nepříjemnýho nebylo. Ty sluchátka, pokud kryjou i část hlavy za ušima, což kryjou, tak to velice utlumí, ten rachot.
Mnohem nepříjemnější bylo, když musel člověk stát u dveří jatýrka (má je vzadu), když piloti dost nediplomaticky pustili motor v hotel modu, nebo jak se to jmenuje, když se netočí vrtule, ale motor jede.
V létě, když je na ploše 60° na tebe ještě fouká nechutně horký a smradlavý plyn a ty pak smrdíš až do večera kerosinem (což ti před motorem moc nehrozí) a hlavně před ním nemáš kam utéct. Takže asi tak.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 07:52
kuma   
Ano, při startu motorů (dopraváku) jsem pochopitelně zvenčí nikdy neasistoval, ale takhle to vidím taky.

Na druhu stranu si uvědomuji, že jednou na trenažéru ATR jsem měl taky rolovat na jeden motor a na stojánce pak zylý přepnout do "hotel módu" - a vypínal se levý (1.) a hučel pravý (2.), což do dveří nefouká (jsou vlevo vzadu). Jestli dobře rozumím situaci, kterou popisuješ, byls u dveří, když běžela jednička (vlevo). To bylo fuj.

Pokud jde o nasátí, všechny podobné nehody se, pokud vám, odehrály na větším výkonu motoru (i zde výše citovaná CNN popsaná byla při "runup"). Samotný start by asi nikoho nenasál, kdyby zrovna nestrkal hlavu do sacáku... (ale vrtulí u atr bych do kebule taky dostat nechtěl)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 17:25
pseudoMates
Musím, pane doktore, "opět" oponovat..
Běžela "dvojka" a já stál pochopitelně vlevo vzadu u dveří.
Ale byť je ATRko ošklivé káčátko, tak nesahá až na zem a vlivem větru se ty odporně horké a smradlavé plyny dostávaly i na druhou stranu letadla spodem.. Díky tomu to tam bylo takový, jak jsem to popsal..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 08:43
leonell
Nechci delat chytreho, ale...

>když piloti dost nediplomaticky pustili motor v hotel modu

The ATR aircraft has a propeller brake (referred to as "Hotel Mode") that stops the propeller on the #2 (right) engine

... neboli levy motor HOTEL mod nema

Takze spise byl nastartovan v normalnim modu s vrtuli.

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 17:26
pseudoMates
Neděláš chytrýho, jen si asi do ATRa nenastupoval, když byl zapnutý Hotel mod, ale zároveň foukalo od čumáku..
Viz odpověď panu doktorovi o řádek výš.
 

Re: Spouštění na LKPR   7. 11. 2007 / 20:39
Totti10
Na LKPR bejvam parkrat do roka a mam dojem ze vetsinou behem vytlacovani. Nekdy po vytlaceni zustava letadlo jeste chvilku stat a nahazuje motory.
 

Re: Re: Spouštění na LKPR   7. 11. 2007 / 20:48
Bjorn
Ja jsem vyděl až po vytlačení
 

Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   7. 11. 2007 / 20:55
pseudoMates
Já teda nevim, co si v"i"děl, ale zpravidla, pokud letadlo stojí u chobotu, tak spouštění probíhá během vytlačení ze stojánky kvůli úspoře času. Výjimkou je, pokud letadlu nefunguje APU a nahazuje z jetstarteru anebo se jedná o LVP a ATRko stojící na neprůjezdné stojánce. Pak dochází k nahození už na stojánce.
 

Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   7. 11. 2007 / 23:46
LS
nahazuje se zed
 

Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 01:16
Teflon_490   
Bys koukal, v Brne se nahazuje i opousti, v realu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 01:27
Rozšafín Ctibum   
V Praze se sem tam i roztáčí...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 07:12
Serž   
to tam musite mit peknou party pri vytlaceni
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 10:51
LS
ono to pak i nektere vytaci
 

Re: Spouštění na LKPR   7. 11. 2007 / 20:57
Teflon_490   
Nevim jak konkretne v Praze, ale obecne jsou letiste/stojanky, na kterych to povoleno je. Nekde jsem cetl, ze co se tyce 4 motoraku, na ne musi byt specialni vykonny P/B tug, ktery "pretlaci" startujici motory, aby nahodou nezacal couvat. S temi mene vykonnymi pak nemaji povoleno behem vytlacovani spoustet motory.
 

Re: Spouštění na LKPR   7. 11. 2007 / 23:45
LS
obecne DEL povoluje spousteni motoru, potom te preladi na GND, ktere ti povoli nasledny pushback. V realu - samotne spousteni probiha behem vytlaceni, ale pilotum to trva chvili. Na siti - povolime zaroven vytlaceni a spousteni a piloti spousti motory treba i deset minut, tudiz se drzime realu a povolujeme spousteni a potom az vytlaceni, jakmile si o nej pozadate. To ze spustite motor uz na stani nas se da rici netrapi, hlavne, kdyz budete po vytlaceni ready to taxi asap...Jinak samozrejme spousteni je behem vytlaceni, zalezi na vas, na co si verite...
 

Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 15:38
FSPilot   
Aha No, mě to přišlo jako další ze špatných návyků z IVAO a tak jsem vždy spouštěl až po vytlačení. Jak jsem psal, co jsem byl na LKPR a co jsem letěl, tak éro vždy spouštělo až po vytlačení Díky za info
 

Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 15:41
pseudoMates
Nechci ti brát iluze, ale na LKPR se 98% případů spouští během vytlačení ze stojánky..
 

Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   8. 11. 2007 / 16:20
FSPilot   
Nic mi nebereš To mám safra štěstí, že jsem to neviděl Pravda, nenačuměl jsem tam moc no
 

Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 08:02
kuma   
IMHO v reálu záleží na načasování.

Žádost o pushback i spouštění motorů jsou v určíté sekvenci checklistů - pilot požádá o pushback a ten se fyzicky (drcnutí s letadlem a následný pohyb) dostaví podle mnoha okolností na zemi až za určitou delší či kratší dobu. V té době ale piloti stále drmolí svůj checklist, ohmatávají čudlíky - až se postupně dostanou ke staru motorů - a nastartují. To trvá taky nějakou chvíli. A mně se zdá, že někdy to éro dřív dopushbackujou, než piloti dojdou k tomu startu, někdy se turbína roztočí hned po drcnutí - podle toho jak to zrovna vyjde.

A je asi zcela pochopitelné, že na IVAO pětijediný pilot-F/O-šturman-borťák-letušák ten chcklist zvládne za delší dobu, než tomu bývá u sehraných posádek ve skutečnosti.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 09:43
A.J.Scandall   
Checklist před spouštěním je tak krátký, že čas nehraje roli. A veškerá ostatní příprava, včetně briefingů, už tou dobou bývá hotová. V reálu to funguje tak, že se cpt zeptá rampáka, kdy může začít spouštět, a ten mu řekne. Ono totiž každá stojánka na každém letišti může mít svoje specifická omezení, a piloti to neví (a ani vědět nemohou). Kupříkladu v PRG, pokud se vytlačovalo ze stojánek nalepených těsně u hlavní budovy, se smělo spouštět až poté, co se letadlo vytlačilo (při tom otočilo o 90°) a cuklo kousíček dopředu. Aby jetblast nepoškodil budovu. Jindy se zase spouští pozdějc proto, že je kluzká země, a důvodů může být spoustu. Všude je to prostě úplně jinak

P.S. checklist se nepoužívá jako make-list, tudíž ho piloti nedrmolí a neohmatávají čudlíky. Třeba Before Start checklist má pár položek, piloti je udělají, rychle přečtou a na pokyn rampáka se může spouštět. Postup, jak popisuješ (tj.čtou, ohmatají, až se postupně k něčemu dostanou), se používá výhradně u Non-normal a Emergency checklistů
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 09:48
Teflon_490   
Ale i pri normal procedures musi nekdo ty cudliky ohmatat, ne? To je jakej -list?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 09:56
A.J.Scandall   
No právě že žádnej, to děláš zpaměti (a popsaný to je v Provozní příručce, část B, respektive FCOMu) Těch úkonů je daleko víc, v checklistu máš jen ty kritické.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 10:06
Rychlokvaška
CPT i FO maji v kokpitu svoje "území", ve kterém řeší úkony jako "flows". Prostě jedou odshora až dolů a kontrolují/přenastavují co je potřeba a master checklist pak slouží pouze pro potvrzení že těch X úkonů předtím někdo provedl zpaměti.
 

Re: Spouštění na LKPR   9. 11. 2007 / 13:44
Cirrus/Pindra
Dám to sem výš... chtěl bych poprosit, jestli by tvůrci LKPR scenerky nemohli do své budoucí verze zakomponovat i PUSH pozice na apronech.

Děkuji
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ