Ta cena zhruba odpovídá (naše 737 byla z druhý ruky za jen o trochu nižší částku, 320 má cenu podobnou. Jinak nedělají to výrobci letadel, ale naopak specializovaní výrobci simulátorů. 737 je od kanadské firmy CAE, 320 od anglického Thalesu a ATR opět od kanadské firmy Mechtronix. Cena hydraulické základny to zase tak moc nezvedá - a to ještě musíš započítat soustrojí hydraulických pump, které to pohánějí. Jen pro zajímavost - příkon hydrauliky je cca 180 kW (u naší 737).
Cenu ovlivňuje třeba to, jak velký počet originálních letadlových dílů je v simulátoru použit (jen pro ilustraci - takový to svítící indikační tablo, kterých má 737 na stropě hromadu, stají jedno(!) asi 3500 Kč, panel MCP asi mego (jde v obou případech o orig. letadlový díly). A pak se přidávají další maličkosti (opět originální "rotovatelné" letadlové díly - EADI, HSI u 737, resp PFD, ND, EWD, SD pro 320 a všechny "čudlítka a cvakátka". A to opět jdou v číslech nuly v několikastupech.
Další významnou položkou - i více než milion dolarů či eur - jsou tzv. "letadlová data" - tedy soubor dynamických a aerodynamických parametrů, které popisují chování skutečného letadla. De fakto se z nich pak tvoří koeficienty diferenciálních rovnic, které počítají vlastní simulaci. Tady je mimochodem vidět, proč FS nikdy ani omylem nemůže dobře simulovat složité letové situace, jako vývrtka, pády a podobně. Nemá podkladová data a navíc, potřebný výpočetní výkon je obětován ve prospěch grafiky.
Další významná položka - opět kolem milionu a více dolarů je vizuální systém. A jen tak na okraj - za jedno (detailně a se všemi certifikacemi vybavené letiště s okolím) se úřtuje 10-50 tisíc USD.
Takže ono se to všechno dohromady znamenitě nasčítá...
PetrS |
|