| | | Dash 8 uz nebude lietat v SAS 28. 10. 2007 / 17:55 | |
| | | |
|
| | | Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 28. 10. 2007 / 20:42 | |
| | Bude zajímavé sledovat co vyberou.
|
| |
|
| | | | Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 28. 10. 2007 / 20:45 | |
| | me by spis zajimal obecne osud dashu ... nejak se to na ne dost sesypalo ... |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 28. 10. 2007 / 22:35 | |
| | No tak porad tech DASH-8 leta po svete pres 130. Pokud jim uz zadne nehavaruje tak si bude drbat hlavu SAS. V opacnem pripade budou mit (Bombardier) asi velke potize do budoucna.
Ono to letadlo slusne parametry - ja koukal na konkurenty (hlavne mne zajimali sance ATR) a treba rychlost v CL ma DASH-8 ve sve kategorii nejvyssi (685 kmh, o 174 kmh rychlejsi nez ATR72), dolet ma oproti ATR take o dost vetsi. Cenove je zrejme dostupny, protoze treba SAAB 2000 mel podobne parametry a zabalili to pro neschopnost prorazit na trh.
No uvidime cim jej SAS nahradi, ze srovnatelnych letadel ma jeste Fokker F50 takze by to mohl byt "mladsi braska" Fokker F60 (ovsem mensi rychlost, min pasazeru).
|
| |
|
| | | | | | Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 02:06 | |
| | Já bych spíš řekl, že i u SAS je vidět celkem obecný trend zbavování se turbopropů, které prostě nejsou z pohledu blízké budoucnosti rentabilní stroje. Dva zásadní parametry potenciální produktivity - počet sedadel a block speed jsou u nich oba znatelně nízké a tak jediné kdy má smysl je nasadit a projeví se jiné výhody (nízké náklady) je očekávaná nízká obsazenost sedadel, nebo obecně malé počty přepravených cestujících. Pak se ale možná taky vyplatí položit si otázku, jestli takové linky má vůbec smysl obsluhovat - pokud stojí za to, jakýkoliv jetový lowcost je schopen lince zcela dominovat a pokud za to nestojí, nezachrání to ani turbopropy. Spíš si myslím, že se to prostě SAS hodilo do krámu a letadel se elegantně zbaví, možná ještě i nějak výhodně pokud je Bombardieru omlátí o hlavu. Notabene když se už poměrně dlouhou dobu šušká že SAS už může mít brzo livery trošku víc do žluta ;o) |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 08:58 | |
| | No, nevím jestli se rentabilně zbavíš letadel, když u každých je ten samý problém. No, řekl bych, že Bombardieru to může být jedno, on není výrobcem podvozků. Pak je divné, že problémy jsou jen u jednoho dopravce,... A o zbavování turbopropů bych se v době, kdy ceny ropy rostou, nemluvil. ATRka má prodanou výrobu do roku 2013. O každou ATRku je velký zájem. nevím, ajk Dashe, ale ATRky jsou nejekonomičtějším letadlem na trhu. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 10:45 | |
| | Já jsem ani tak nemyslel rentabilně, jako elegantně A pokud to je problém výrobce letadla (jako že je, uživatele nezajímá kdo je dodavatelem jeho podvozků) existuje myslím i jiná cesta, než je dát všechny do šrotu. Ony ty problémy nejsou jen u jednoho dopravce (myšleno problémy s korozí hlavního podvozku, ne stejné havárie).
A k tomu zbavování se turbopropů - samozřejmě je o ně zájem, protože jejich pořizovací cena a provozní náklady jsou nízké (zatím). Pro malé, nebo začínající dopravce je to někdy taky jediná možná cesta. Ale budoucnost v tomhle ohledu leží rozhodně v regional jetech, ne-li klasických jetech i pro malé vzdálenosti. To jak je letadlo ekonomické rozhodně nestojí na tom, za jakou cenu uletí nějakou vzdálenost, to může být zajímavé pro soukromníka nebo firmu a to je důvod proč je tak úspěšný např. Hawker BeechCraft s KingAirem. Potenciální ekonomičnost letadla v rámci aerolinkového provozu je ale něco úplně jiného - v zásadě, čím víc lidí jsi schopen přepravit za co nejkratší čas, tím máš nejvyšší potenciální zisk (pokud cenu letenky nastavíš úměrně nákladům na provoz). Je rozdíl jestli na stejné trase přepravíš 70 nebo 200 lidí a jestli za stejný čas tu trasu letíš dvakrát nebo třikrát. Pak "jen" zbývá dosáhnout kritické obsazenosti letů a ve srovnání s turbopropy jsi schopen vydělat nesrovnatelné peníze. Samozřejmě, náklady musí být co nejnižší, je rozdíl přepravit 100 lidí B707 a 100 lidí A319, ale v tomhle jde vývoj jetů velmi rychle kupředu (A380, B787, A350EWB a koneckonců i novější klasické A320 a B737). Krom toho, je mnohokrát historicky prokázáno, že lidi lítají raději jety - pokud se na stejné lince objevil jet, vždycky o něj byl větší zájem. Ostatně, stačí se taky podívat na spektrum destinací EasyJetu a RyanAiru....10 let zpátky by tam skoro nikdo A320 nebo B737 nenasadil.
Já mám turbopropy taky rád, i písťáky, samozřejmě. Ale o tom to není. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 13:44 | |
| | No člověče, je možná vidět trend, kdy se velké aerolinky zbavují regionální dopravy (z důvodů nákladů), z tohoto pohledu po SASu už skutečně zbyde v Evropě snad jen jediný vlajkový dopravce s turbopropy ve flotile (jenom si sakra teď nemůžu vzpomenout na jméno ). Ale teď naopak turbopropy zažívají už druhý come-back (první byl v osmdesátých létech, ATR, F-50, Dash 8). Stačí se podívat na objednávky, které má ATR. Na faktu, že lidi preferují jety, to moc nemění. Prostě turbopropy cucaj petrák brčkem a to v současnosti zase začíná hrát roli. Trend zbavování se turbopropů ve prospěch jetů byl vidět možná koncem devadesátých let, jenže to byla ropa o dost levnější.
A co se blokových časů týče, na krátkých tratích je to téměř neznatelné, kolem 5-10 minut. Měl jsem na mnoha úsecích možnost posoudit dva tryskáče a dva turbopropy. Na vzdálenostech typu PRG-VIE, MUC, BTS, OSR, to vážně skoro nehraje roli... |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 14:06 | |
| | To jméno které si namůžeš vzpomenout bude pravděpodobně FlyBe, je tak ? Q400 mají moc rádi, za dva roky jich budou mít 90. A soudě podle toho jak se nám tu představovali minulý týden, myslí to velmi vážně.
Pokud jde o ty turbopropy obecně - možná mi už tady to lokální palivově-bezdaňové prostředí v UK leze trochu na mozek ale taková je tady realita posledních x let a dohledné budoucnosti. I tam kde si nikdo nic jiného než turboprop neuměl představit se nasazují Embraery, A318-19, nebo BAe-146. A to i přes zvyšující se náklady. Lidi cestují čím dál víc a turbopropy aerolinkám nestačí kapacitně ani dalšími parametry. Kdyby ČR byla UK (a v nikdo netvrdí že v tomhle za xy let nebude), tak lítají Praha-Brno-Ostrava-Karlovy Vary Bulíky a Airbusy min. 4x denně.
K těm blokovým časům - ano, na krátké hopy je z důvodu "shodných" rychlostí po dost významnou část letu podstatnějším parametrem kapacita. A zase se objevuje to samé - vzrůstající nároky. Jsou aerolinky, které by na některých až trapně krátkých tratích naplnily klidně A380 několikrát denně. Provozovat tamtéž turboprop je sice zajímavé z pohledu poměru náklady/výnosy ale už ne z pohledu potenciálního zisku. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 14:56 | |
| | a co csa? nebo to neni vlajkovy dopravce? resp. nejsme v evrope ?.) |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 15:04 | |
| | To sice jo,ale bohuzel CSA nejsou v pozici, kdyby mohli na spici pelotonu udavat smer ostatnim ajrolinkam.Pripada mi ze zatim funguji a prezivaji navzdory genialnim pokusum vsech minulych i soucasnych manageru....(.Byl bych rad,kdyby opet nekdy v budoucnu byli znackou pokroku a kvality. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 15:05 | |
| | Pardon, tak nějak jsem se mylně domníval že je řeč o Dashi a ne turbopropech jako takových. FlyBe navíc ani není vlajkový dopravce že |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 15:12 | |
| | Jako vzdycky,diskuse zacala o DHC 8 400, posunula se do polohy turbopropy x jety a kdovijak to skonci (predpokladam ze zdrcujici kritikou vedeni CSA, nebo tak nejak zcela mimo tema....))). |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 15:51 | |
| | Na adresu CSA to bude, ale nebude to vedenie, no bude to na adresu ich nového paintu... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 15:55 | |
| | Ale u vedení to skončí tak či tak, pač oni ten paint schválili |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Dash 8 uz nebude lietat v SAS 29. 10. 2007 / 13:47 | |
| | Muzu jednu malou otazecku? Co je mysleno tim "block speed"? |
| |
|
|