FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je úterý 24. 12. 2024, svátek má Adam a Eva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Ull nebo plachtarinu Jeden příspěvek | Celý strom
Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 19:55
OK-EUU46   
Ahoj vsichni. Chci konecne zacit s real letanim a nejak se nemuzu rozhodnou jestli ULL, nebo plachtarinu. Precijenom je plachtarina levnejsi a vice o letani, ale zase se mi potom libi ta prakticnost ULL. Pujcim si letadlo a nekam letim. To u kluzaku nepujde.. )
POkud mate mekdo zkusenosti, budu moc rad za vase nazory. Diky

PS: Jedna se mi o letani ve strednich cechach. Premyslim o MB,Benesove, nebo Praze.
 

Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 20:04
A.J.Scandall   
Když jsem byl malej, chtěl jsem být řidič autobusu ŠM-11, táta mi ale říkal, ať se radši stanu kosmonautem, protože zatímco kosmonaut umí řídit autobus, tak autobusák to s raketou většinou neumí

Co má tahle infantilní připomínka společnýho s tvým dilematem? Kdo začne plachtit, dříve či později to zkusí i s motoráky či ULLa a bez problémů se to naučí. Kdo začne s motoráky či s ULLa, už zpravidla do plachťáku nesedne a když už, tak mu to moc nejde (výjimky samosebou existují a znám je).

Takže pokud si chceš zajezdit s autobusem i zalítat s rachejtlí, staň se plachtařem )
 

Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 20:11
OK-EUU46   
Vis je mi 29 a nevim jeslti bude tolik casu projit si vsim.Ale kazdopadne diky za nazor..
 

Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 20:16
A.J.Scandall   
29? Ja tě asi praštim, dědku, víš kolik lidí začalo daleko pozdějc a co všechno si zkusilo? To je jako kdybych teď ve 30ti letech spekuloval, jestli má cenu ještě mít děti, když pravděpodobnost, že si užiju pravnoučata, je téměř nulová... sorry za sarkasmus, ale ve tvym věku je poměrně zbytečně brzo nad tímhle takhle černě uvažovat, podívej se na Mirka Dušína!!!!!!!!!!!
 

Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 20:28
A.J.Scandall   
Anebo se jukni na Tondeho, jsem se dědkovi podíval do profilu nestačil se divit. Tonde, držim palce, super rozhodnutí (P.S. s jedním přesně takovým F/O jsem lítal na ATR, těsně po čtyřicítce, MiG-21 a 23BN, od roku 93 bez kniplu, a jak mu to šlo!)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 23:24
milan
tonde je stara skola, ten bude coskoro prasit na turbakoch
 

Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 20:37
kuma   
Ve 29 si eště mladej... já začal jako plachtař s výcvikem až ve 34 letech, pak rozšířil na TMG (mot.kluzáky - přeškolení) a teď jsem plánoval přeškolení na ULL (s mým náletem a kvalifikací GLT, TMG by vyšlo na tak 2-3 hodinky). Protože ale mám nadváhu ( ) a je příležitost, pustil jsem se radši rovnou do PPL. Do ULL možná taky ještě zhubnu. Kdybych tlačil na pilu, nebyl by problém stihnout (věkově) i CPL, ale s mým povoláním je otázka proč a kdy (mám dost málo volného času...). Kdybych měl začínat znova, nikdy bych ro neudělal jinak, protože jak píše J.A.S., od plachtaře vede cesta do kokpitu A či B celkem přirozeně, obráceně to bývá problém. A plachtařina přitom má své nezaměnitelné kouzlo!!! To je úplně jiné létání, než s trou bukovou větví (nebo tim zkroucenym hliníkovym plechem) tam vepředu !

Praktická volba by asi vycházela z předpokladů - budu mít dost času, chuti a nálady pobývat na letišti s partou plachtařů, a ne vždycky si zalétat (to se stává, zejména žákům, dost často - a ten kdo s tím má problém, v partě nevydrží), ale mít i dobrý pocit, že jsem dneska pomohl kolegovi a on zítra pomůže mně? Ano? Ne?

Nebo spíš chci co nejdřív cestovat z letiště na letiště, žít spíše svůj život, přijedu na letiště, pozdravím, vytáhnu si UL, odlétnu někam, pak se vrátím, zastrčím éro do hangáru a jedu domů? ano? ne?

Jestli spíš tíhneš k tomu druhému, máš míň času a víc peněz, tak zvažuj začít na ULL. Ale jestli ne, tak určitě je tvou volbou to první. Aspoň tedy, podle mého skromného názoru
 

Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 20:44
Pips   
Ačkoliv jsem z letecké rodiny, začal jsem lítat také v takovém věku a rozhodně toho nelituju.Radši později, než vůbec a můžu ti říct, že plachtařina ti dá začátku určitě víc, než ULL.Naučí tě to spoustu důležitých věcí řešit napoprvý (protože díky absenci regulátoru rámusu si prostě nepřitopíš a přiblížení nezopakuješ) Zvlášť taková kombinovaná osnova (naviják a aerovleky).Motorařina má jistě taky své kouzlo, chtěl bych to taky zkusit jinak, než když letím s kamarádem a ten mi to půjčí stylem "na a leť", ale za ty hrozný prachy mi to přijde...nuda.Doporučuju plachtařinu rovněž, ikdyž nemůžou všichni plachtit (protože někdo by měl taky vlekat )
 

Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 00:14
Rychlokvaška
Probůh člověče nedělej si tady z nás legraci ;o) Jaký tolik času ? Víš kolik lidí začíná i po čtyřicítce ? A někteří klidně i mnohem později...
Lítání je pro každýho a věkové hranice, které omezují některé jeho formy tě můžou zajímat asi tak stejně jako jak vysoký budeš dostávat důchod ;o))
Všechno je jenom otázka chtít a udělat si čas (bohužel i něco usypat z měšce, ale to je holt osud

A pokud jde o formu - začínat doporučuju rozhodně na větroních. Nejenom že je to nádherný způsob jak trávit čas ve vzduchu, ale taky je to nejčistší forma pilotování letadla....naučí tě to strašně moc do budoucna, pokud budeš chtít přejít na něco jiného a i samo o sobě je plachtění nenahraditelné. A.J. to popsal tím příměrem moc pěkně. Já osobně, po svých skoro ani nepočítatelných 10ti hodinách na Blatníku, musím říct, že první věc kterou udělám jestli se mi podaří získat licenci je cesta na Lasham a přihláška do místního plachtařského aeroklubu. Bez toho se prostě nedá být...lítání na motorových mašinách je super z cestovatelského hlediska. Lítání na větroních je super z hlediska....lítání. Nikde jinde si toho tak neužiješ.
 

Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 23:29
milan
jednoznacny suhlas... plachtarinu ani nepovazujem za lietanie je to absolutna symbioza s prirodou a s bocianmi v jednom stupaku.. bez vibracii, bez kontroly rezimov, bez strachu o vyasdenie motora atd... velmi rad kombinujem plachtarinu popri svojom CPL/IR vycviku
 

Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 20:28
domajs
Jednoznačně plachtařina ..... neni nic hezčího než plachtařina a když bideš mít chuť na ULL tak si ho potom můžeš dodělat,ale já myslim že tě chuť na ULL po pár letech ve větroni přejde.
 

Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 21:00
Fazol
Jedině plachtařina. Vytočit stoupák a nebo si zalítat ve vlně je prostě supr.
19881 B / 600 x 450 / DSC00051.JPG
20984 B / 600 x 450 / DSC00052.JPG
17897 B / 600 x 450 / DSC00053.JPG
 

Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 21:07
kuma   
A vo-vo-vo-vo tom to je !!!
 

Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 21:14
domajs
pěkný fotky a slušná výška blaník forever !!!!
 

Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 21:27
OK-EUU46   
Toz to vam velmi dekuji za prizpevky!!! Moc jste mi pomohli s rozhodnutim. Je to zatim jednoznacne, jestli nikdo neprijde s opacnym nazorem, nemuzu volit jinak ;o)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 21:58
Eurostar   
Ahoj, já jsem zastánce ULLa, Věřim že plachtění je fajn ale odrazujou mne od toho následující věci:

1)Nemám tolik času abych sloužil někde brigády v aeroklubu a nebo tam trávit výkendy. V týdnu chodím do práce a do školy a o víkendu většinou dělam nějaký sra.ky do školy.

2)Nemusim se vázat na aerovklek nebo naviják, objednam si letadlo, přijedu, polítam, odjedu

3)Můžeš letět prakticky neomezeně kam chceš

Nevýhody Ulla?

Cena - pokud chceš polítat víc než hodku tejdne tak už aby ses poohlíd po vlastním. Já to budu řešit s bráchou napůl, stavbou zenaira 601






 

Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 22:20
Lowmick   
hmm, panove asi jeste necuchli ke stopetce
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 22:23
OK-PPT (AVP57T)   
Škoda 105? Hm nic moc, docela hodně smradu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 22:35
A.J.Scandall   
Zlatý slova, řada 26 je to nejlepší pod Sluncem. A neskromně si dovoluji tvrdit, že už jsem toho vošahal dost, abych mohl soudit. Pravda - pomstu do hangáru od Aerotechniku jsem nikdy nelétal
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 22:37
Pips   
Co máš proti "orlomrdovi"? vždyť je to z větší části blaníček
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 22:48
A.J.Scandall   
Kdysi v L+K, tuším počátek osmdesátých let, psali, že toto letadlo v sobě snoubí výhody větroně i motoráku. Doteď jsem přesvědčenej, že tiskaři udělali chybu a před slovo "výhody" zapomněli vysázet písmenka N a E Vivat je nejsložitější a nejnebezpečnější letadlo v aeroklubech, předčí i dvoustovku. Motoráky totiž mají vesměs jeden kritický úkon - podvozek (je-li tedy vůbec zasouvací). U Vivata jsou kritické hned tři úkony - brzdící klapky, zapomeň je na vzlet a neodlepíš se, podvozek - zapomeň a rozbiješ to, a klapička chlazení - neotevří a motor po vzletu zavaříš, nezavři v klesání a motor zamrzne
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 22:56
OK-PPT (AVP57T)   
Když si člověk připočte žalostný technicky stav některých kousků. Jak jsem viděl ty odstavající plechy jednoho údajně funkčního kousku v Moravské Třebové, tak bych se do toho bál posadit už na zemi. Nehledě na to,že mi řekl kámoš, o tom, jak mu chcal benzín při jenom navigačním letu na nohu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 23:02
Pips   
Jasně, tak musíš na to myslet, když už to lítáš.Vývrtka na tom prý taky stojí za to.S tátou jsme se na tom nalítali hrozně moc a mě se to letadlo ve vzduchu líbí.Ale znám to jenom z toho půjčení si řízení.Co mě na tom přišlo nejhorší, tak to bylo zadní kolečko.navigační vývoz v elementárce jsme letěli na vivatu, půjčili jsme si ho z Vlašimi a povedlo se nám propíchnout to zadní kolečko.S hrůzou jsme zjistili, že je v něm i malá dušička a když jsme jí pak dostali ven a zalepili, nemohli jsme jí dostat zase dovnitř.To i já, jinak zastánce vivata, jsem se neudržel a několikrát o něm prohlásil, že je to zasranej krám
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 23:04
OK-PPT (AVP57T)   
Nejsou náhodou vývrtky s Vivatem zakázané?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 23:08
Pips   
Nemám tušení, mám tu informaci od lidí, kteří na tom dělali výcvik včetně vývrtek tak minimálně před 10. lety.Jak je to teď, absolutně netuším.Jsem na letišti, kde už žádný Vivat není, takže se tam moc hovor kolem toho netočí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 23:16
OK-PPT (AVP57T)   
A tak prý nejsou zakázané. Spletl jsem si letadlo. Na Vivatu se můžou lítat jak pády tak vývrtky.
 

Re: n-krát Ull, plachtarinu - nebo Vivat?   12. 10. 2007 / 22:09
kuma   
Bóóóže, chudák vivat!

Ono to nejni tak strašný éro. Akorát je to vlastně jediněj TMG, kterej u nás lítá, tak nemáte s čím porovnávat. Je to prostě kategorie letadel, která je u nás neobvyklá. Kdybyste se někdy svezli (a rolovali!!) v nějakém Fournieru nebo v těch německých překližkárnách, připadal by vám vivat jako stíhač.

O mě se ví, že mám vivata rád. Už s ním mám trochu nalítáno - a kdybych měl být nezaujatý, je (jako všechny TMG) mizerný na manipulaci v hangáru a je (jako skoro všechny TMG) mizerný při pojíždění. Byl by asi lepší trochu slinější motor (aspoň 80 HP..., ale to TMG nemívají). Verze s motorem 80HP, stavitelnou vrtulí s dvoukolovým podvozkem - to už je mezi TMG fakt brus (ale ty lítaj spíš se značkou D-, než u nás...). Není fér srovnávat ho s moravou, cessnou, meťákem, 142, natož se stopětkou nebo dvěstěpětkou (pochipitelně, to je šlechtična, s tím souhlasím i já! ale je to prostě jiná třída). Taky to pochopitelně není ani LAK 15.

Jak se ale vivat dostane do vzduchu, je to zlatý éro, polítáníčko - prostě pohoda! Hodnej jako blaník. Klidně se snim dá letět na vejlet napříč republikou, nebo do Polska k moři (odzkoušeno). Dá se s nim taky kroužit v termice, on to dovede docela dobře, ale v aeroklubech se to nedělá, protože se tam za to platí motorová hodina. Ale kdo má vivata vlastního, ví o čem mluvím. Pochpitelně je aerodynamicky trochu horší, než blaník (asi jako blaník, kdyby v něm seděli tři). Ale blaník je geniální éro a ve vivatu se nezapře. Když si chrchláš nad krajinou s IAS 120-130 km/h, udržíš spotřebu do 10 litrů na hodinu a teploty v zeleném. Jo a vejvrtky - ty jsou stejně spořádaný, jako na blatníčku. A taky u vivata, když jsou oba piloti bařtipáni, se mu do vevrtky moc nechce. Ale když už v ní je, nezrychluje a spořádáně se kroutí. Vybrání je bez záludností. K tomu ale vivat neni určenej (i když to umí).

Po těch letech v AK mne ale nepřekvapí, že si na vivátka každěj plivne. Ono se to tak trochu nosí, kopnout si do vivata...

Jo a pokud jde o ten podvozek, pokud si dobře pamatuju rozbor LMU z loňský sezóny, absolutní rekord ve spotřebě podvozků maj Z326 a Z526, vůbec ne vivati (a to ještě jenom protože v Z142 a Z43 se s podvozkem nehejbe) !!!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 23:33
milan
keby aj lietal tak pekne ako blanicek, tak by to bolo celkom fajn
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 00:04
nimbo
Práve a počas štartu, keď prejde z voľnobežného vrr na vrrrr je to fakt zážitok.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 22:48
Jaakov   
OU jéééééé, na 105ku mi nikdo nešáhne. Obojí má svoje výhody a nevýhody a úplně jiný kouzlo. Zkusil jsem obojí a zatím mě o trošku víc chytlo to motorový.
 

Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 21:45
Jurec
Já jsem kvůli času rozhodně pro ULL. Ve tvých letech a v dnešním pracovním shonu ti nezávidím být první na letišti, vytahovat všechny éra a pak se celej víkend až do západu slunce mrcasit na letišti, dát si 5 4minutových navijáků abys to potom zase večer mohl dávat do hangáru. Teď to asi schytám že? Plachtáci berte mě s humorem. Na blaníčka nedám dopustit. A co se týče rozpočtů na přistání tak to ti dá plachtařina nejvíc na světe. Sice tě ty 4minutový navijáky začnou pěkně štvát ale vždycky se ti to bude u motoráků hodit.

Já doporučuju Ull protože kdykoliv po práce nebo i přes den zajedeš na letiště, vytáhneš si svoje éro a jen tak polítáš kdy se ti zachce, a zase si ho pak schováš, o víkendu se vydáš někam na výlet, a máš pohodu a nic tě neprudí, ani čas.

 

Re: Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 22:34
Pips   
Na jednu stranu máte s těma ULL pravdu - přijdete na letiště kdy chcete, vezmete éro, letíte, zase přistanete, někam ho šoupnete a jdete.Mě by u toho chyběl ten aeroklubovej život.Celej to jak říkáte pachtění se kvůli několika startům a služby s časomírou a tak... ikdyž to zní otravně, mě to nějak nevadilo.Jsem vždy na letišti s podobnýma cvokama a kamarádama, jako jsem já a je mi tam dobře i když nelítám a je tam sranda.Strávit tam víkend je po mém náročném pracovním týdn vždycky balzámek na duši (a po večerech leckdy i na játra )
 

Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 04:57
Jet Willy
Ve 30-ti řeším stejné dilema a byl jsem rozhodnut taky pro plachtění. (Také z toho důvodu, že manželka má pocit, že to je bezpečnější. Co myslíte? )
Po úvodních příspěvcích jsem byl nadšen. Na druhou stranu se dvěma dětma bych nechtěl trávit většinu víkendů na letišti. Otázka tedy je, s kolika víkendovými dny v sezóně je třeba počítat, aby to ještě mělo smysl?
 

Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 09:11
Pips   
V průběhu výcviku a budování návyků je to čím častěji, tím lépe .Nedá se to říct u každého jedince přesně, někomu to jde i při občasných návštěvách letiště dobře, někdo i po dvaceti hodinách létání na okruhu není s to ten okruh zaletět dobře.
 

Re: Ull nebo plachtarinu   11. 10. 2007 / 22:16
PetrS
Ahoj,
lítám ULL (v tebou zvažovaném Benešově), po plachtění sice pokukuju, ale z nedostatku 1)času, 2)peněz (protože bych to chtěl PŘIDAT k ULL) na to asi už nedojde. Jinak - začal jsem s lítáním až v 50, takže máš proti mně náskok asi 20 let.
Výhoda ULL - jak už zde píšou, prostě přijdeš a letíš. Nemusíš to mít svoje (to se vyplatí, jak ukázal kdysi článek na Aerowebu), pokud hodláš odlítat víc než asi 15 hodin měsíčně, ale lze si to prostě jenom půjčovat. Dokonce to má své výhody - málokdo ze soukromých majitelů si může být jistý svou kvalifikací "leteckého mechanika" (s opravdovými papíry) - když si éro půjčím (BemoAir, F-Air, Sazená - mé praktické zkušenosti), tak vím, že ho přede mnou měl v ruce profesionální technik, na kterého je spolehnutí.
Pokusím-li se o srovnání dojmu z letu, tak plně souhlasím se všemi plachtaři, že plachtění je prostě LÉTÁNÍ. (A to mám na Blaníku jen dvě půlhodiny při nácviku vývrtek, které na ULL nelze). Nevýhodou je, že málokdy jsou takové podmínky, aby ses mohl podívat někam dál než za nejboliřší kopec. Schválně - kolik z přispívajících plachtařů bylo s větroněm (po startu v Čechách) třeba v Holešově, v Preievidzi, v Zell am See, obletělo Dachstein, nebo zaletěli na Mali Losinj v Chorvatsku.
No a s ULL tohle všechno není problém, mám to za sebou a je to paráda. takže pokud chceš lítání používat i jako nástroj na poznávání většího kousku světa, než je ATZ tvého letiště, tak myslím, že ULL má rozhodně něco do sebe.

Doufám, že tě co nejdřív potkám někde "na rádiu" ve vzduchu.

PetrS
 

Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 07:12
skyfly
Celkom určite je prirodzenou cestou začať na vetroňoch, ja mám sice iba pár hodín na Blaníku, ale zato s majstrom republiky a Európy, ktorý bol navyše mojim inštruktorom na ULL.Takže to prebiehalo tak, že po štarte s ULL Corou v Jihlave som vypol motor v 200 m, vytočil to do 1600 m a pristál bez motora v Humpolci, cestou do mňa inštruktor hučal ako mi to skvele ide a že zo mňa urobí plachtaře a moje ego rástlo a rástlo
V Humpolci na nás čakali a strašne sa divili keď nič nepočuli a zrazu sme sa im objavili na ploche. Tak také a podobné sú zážitky s lietaním na vetroňoch alebo s ULL
Proste a jedným slovom - nádhera !
Ja som išiel primárne do ULL a motorovíého lietanuia ale pocit keď vypneš motor a vznášaš sa s kánětem pomaly vyššie a vyššie a udržíš sa v tom, je úžasný.Okrem toho sú tu aj dalšie výhody bezmotorvého lietania, pre začínajúceho pilota,o ktorých už ale písali iní.

Myslím, že „problém“ ktorý sa tu rieši je naozaj jednoduché rozotnuť a v podstate ani neni o čom príliš diskutovať …
Ak sa chceš naučiť Lietať – zdorazňujem L ietať s velikým „ L“, tak určite to chce začať na vetroňoch.Potom event.prejsť na ULL, kde sa matička príroda hrá s nami tiež dokonale a lietadlom musíš „vládnuť “ ( doporučujem nie Dynamica alebo Stinga, ale napr spomínanú Coru) s Dynamicom som letel celkom nedávno 3 hodiny, ale to mi už pripomína skor malú stíhačku než ultralight….Potom možeš skúsiť PPL a Cessny, Pipery, Cirrusy, ale to už je o technických predpokladoch – a pokial ide o pilotáž ... tak asi ako keď prejdeš s motocyklu enduro na harleya , proste polietanie v ULL je „živšie “.

Takže ak chceš "L" ietať - tak vetrone alebo ULL.
Ak chceš pilotovať lietadlo tak si urob PPL a pilotuj napr.Cessnu
Ak chceš byť pilotom tak choď do ATRka , prípadne ešte relatívne ovladatelného Boeingu
Ak ťa zaujíma hlavne tehnická stránka veci (lietania) a hlavne počítače , tak ideálny je Airbus, tam lietadlo vládna v podstate samo sebou, a ty ako pilot na to radšej moc nehrab, akurát dokladne monitoruj prístroje a sem tam sa jemne dotkni prstami joysticku

Inak ja proti airbusu nič nemám ,naopak.
Ja by som najradšej mal v garáži ULL vetroňa : http://www.testandfly.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=54
a svoju kanceláriu tu: http://www.airliners.net/open.file/1266624/M/










 

Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 08:05
Blackrat
Taky doporucuju plachteni - uz jen proto ze s ULL se nesmi akrobacie A nebo oboje.

A kdyz plachteni tak na LKNM - hezky okoli, pohodovy lidi..

http://www.aknm.cz/pilot.htm
15522 B / 430 x 322 / 496.jpg
17138 B / 430 x 322 / 497.jpg
17404 B / 430 x 322 / 503.jpg
16727 B / 430 x 322 / 506.jpg
16144 B / 430 x 322 / 364.jpg
 

Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 08:47
Vita Zenisek
Když jsem to tu pročetl, asi nejlip to napsal Kuma - jdi do toho co ti víc vyhovuje z hlediska času a způsobu života.

Pokud máš čas na to vysedávat celé víkendy na letišti a bude tě to bavit, začni plachtařinou. Pokud ne, jdi do ULL. Sám patřím do druhé skupiny.

A z toho že se tu místní plachtaři tváří jakoby ten kdo neseděl ve větroni vůbec neuměl lítat si nic nedělej. Sice se holedbají že nemajíce motoru nemohou udělat go arround, ale zase maji vzdušné brzdy
Ono lítat nějaké trochu ostřejší ULL chce taky svoje.

A poté co mě dobří lidé na Sazené nechali řídit L-23 od 30 m nad zemí v aerovleku až do zastavení po přistání, neměl jsem pocit že mi chybí část leteckého já která je nezbytně nutná k letu s větroněm. Výjimku tvoří rozjezd v aerovleku, to mi přišlo jako letecká disciplína sama o sobě

Jinak je samozřejmě větroň super a všechno co písou kluci je pravda, pokud jsem stihl za ten jeden let vůbec něco zpozorovat. Až budu starší a "babča" mi začne lézt na nervy, uchýlím se někam do AK a začnu plachtit.

Jinak přeju hodně zdaru ať už se rozhodneš pro cokoli.

Víťa
 

Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 09:38
Pips   
Rozjezd v aerovleku mi nepříjde zas taková bitva - pokud zrovna nejsi ve VSO-10 a není trochu bočar.Tam je to trochu napínavý, než začnou účinkovat křidýlka.Jinak jak L13, tak L23 jsou v pohodě.Luňák je fantazie, ten reaguje hned na všechno a výborně se řídí i když vlečná jede ze začátku pomalu.
 

Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 08:50
Aldaran
Dovolim si take prispet troskou do mlyna z vlastnimi zkusenostmi.

Zalezi o co Ti jde. Jestli zijes jen litanim, nemas jineho konicka plachatrina je asi dobra volba. Aeroklubovy zivot je pekny, byva tam dobra parta. Pomer casu ve vzduchu a na zemi je tak 1:15. Pocitej s tim ze za rok, je tak 5-8 vikendu, ktere jsou z hlediska pocasi na opravdove plachteni. (myslim tim pocasi na prelety, pripadne takove, kdy je mozne v lufte byt dele nez 2h) Z tech par vikendu musis mit moznost urvat si nejaky ero (nebudes-li mit vlastni), to uz zalezi na aeroklubu jak to je zarizene, pocitej s tim ze se na ty vikendy bude tesit dalsich 10-20 kozlu. A to jeste musis mit moznost zmenit priority, rict manzelce, hele ted je super pocasi na litani tak ze zrusime naplanovany rodinny vylet s detmi a ja jedu na letiste.

Bohuzel moje casove moznosti jsou velmi omezene, mam spoustu jinych aktivit, tak ze jsem mel celkem jednoduche rozhodnuti, jedina volba byla ULL. Dni kdy se da letat je vetsina, ero si muzes pujcit v podstate na kteremkoli letisti po absolvovani preskoleni. Saci pul odpoledne a mas krasny zazitky z litani, byt jsi ochuzen o ztvrdla jatra a dalsi prinosy AK zivota.

Dalsi aspekt prijde casem. Po te, co jsem udelal pilotak, jsem nalital cca 50-70h rocne, postupem casu prijdes na to, ze uz nevis kam bys letel, okoli letiste (do 150km) budes znat i po cuchu a litat pojedes maximalne kvuli tomu ze nekdo chce povozit. Ted jsem prave v te situaci, rikam si, mam volne odpoledne, pujdu si zalitat. Sakra, kam bych ale letel? Kde jsem jeste nebyl? Ta zacinam premyslet o plachteni... u nej neni cilem "kam" ale cil je boj s prirodou a vlasnimi schopnostmi, ktery se da provozovat i okolo komina.
 

Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 09:07
Eurostar   
Naprosto souhlasim. Nesjem ještě ani zdaleka ve tvém stavu kdy bych nevěděl kam letět, ale DLE MÉHO SKROMNÉHO NÁZORU je Ulla provozované mimo AK, více o létání. Málo který plachtař nebo motorář v AK se může pochlubit náletem 60hod ročně.

Na ULLa letištích je taky parta, nic ti přece nebrání v prasorožnění, a pití žejdlíků pivka.
 

Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 09:56
brendon (SVK832)   
Zacinam tiez vaznejsie uvazovat o lietani reale. Zatial my tomu brani nedostatok finacii. Najprv som uvazoval o plachteni. Ale ja to ho casu mam menej. Takz skor budem uvazovat asi teda ULL. Nemam cas vysedavat na letisku a kecat .Len by ma zaujimalo o kolko je drahsi vycvik ULL od plachtenia. A potom kolko stoji hodina letu s ULL a u plachtara.
 

Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 10:12
Eurostar   
Podle mne když bys posčítal odpracované hodiny na letišti a k tomu pak poměr počtu hodin lítání na větroni, tak ve finále tě ta hodina přijde podle mne stejně draho jako na ulla, protože na tom letišti v AK umoříš hafo hodin brigádama a podobně.

Možná to vypadá že mluvim dost zaujatě, ale chce to zvážit jeslti chce člověk fakt lítat, a nebo k tomu potřebuje i nějakej ten pocit že někam "zapadá" a je členem AK. Samozřejmě můžeš i mít vlastního větroně. Pak to beru. zaplatíš si aerovlek a lítáš. Pokud bych se rozhod pro plachtění tak jedině s vlastním letadlem. Někdo už to tu zmiňoval, že vhodných víkendů pro plachtění v roce není zrovna hodně, a pak se tahat s někým na letišti o blaníka , ne díky to nemusim.

Ull ti dává v tomhle ohledu mnohem víc volnosti a svobody. Řekneš si: půjdu ve středu polítat navečer po práci, zaletim si třeba na Ještěd, nebo do roudnice k řípu, vemeš telefon zamluvíš si na hodku letadlo, přijedeš tam půl hodinyk před odletem , máš to připravený, maximálně tam naleješ benzín, a letíš. Polítáš uklidíš letadlo, poklábosíš s ostatníma a vyrazíš zase domu.

Tohle mi na tom přijde moc fajn.

//* konec propagace *//
 

Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 16:11
Marky Parky   
Ještě jen pro zajímavost - když se vezme tenhle úhel pohledu, tak i cesna vyjde levněji než jakékoliv aeroklubové létání. Aeroklub je myslím výhodný pouze pro dva tipy lidí:

a) Co chtějí od létání víc než jen létání (tj. i práci s letadlama, lidi a pod...)
b) Ti co nemají možnost si vydělat na půjčení hotového letadla jinde, levněji (studenti a pod..)

Z čistě ekonomického hlediska jakmile jednou máte možnost příslušné peníze vydělat jinde, začne vycházet aeroklub mnohem "dráž" než komerční zápůjčky..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 16:21
Eurostar   
s tím bčkem bych osobně tak nesouhlasi. Já třeba ještě chodim do školy (sice posledním rokem ale chodim). Když chcdi při škole chodit ještě do práce na polovičák, tak bych určitě neměl možnost trávit celý výkend natíráním oken v aeroklubu např. Nebo jak říkáš ty, chcodit jen do školy, a pak mít hromadu volného času. ale stejně si myslimže určitě nějaký peníze potřebuješ. Je to asi na každém jak si to zvolí. Já jsem zastánce toho postupu "Nastartuj a leť" Ale neni to tak že bych byl nějak proti AK lítání. to rozhodně ne.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 17:04
Marky Parky   
Jj, já taky nejsem proti AK. Jen AK život je na mě prostě moc drahý ..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 17:16
Fazol
Pro větroně to určitě neplatí. Půjčit si větroně někde jinde než s Aeroklubu je velice nevýhodné.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 17:47
Marky Parky   
To jsem nezjišťoval, nicméně zase platí, že čim levnější je "půjčovné" letadla, tím menší může být sleva a tím pádem také o to "dražší" je každá případná brigádnická hodina.

Příklad kalkulace člověka, co řekněme odpracuje 60 hodin ročně a přes léto si jednou do měsíce půjčí letadlo na hodinku - tím cca 10 hodinami odpracovanými na letišti srazím hodinovou cenu C150 z 3200 Kč na 2700, tak získávám slevu "pouhých" 16 procent a můj "zisk" z jedné hodiny je 50Kč. Pokud stejný počet odpracovaných sníží cenu hodiny na větroni z 900 Kč na 450Kč, tak sice cena zdánlivě je "celých" 50 procent, ale ve skutečnosti je můj "zisk" z odpracované hodiny pouhých 45Kč a kdybych třeba stejný čas strávil někde v zaměstnání, tak se pro mě opět stane výhodnější si pronajímat toho 2x drahého komerčního blaníka.

Tohle se samozřejmě liší, čím více "odlétáme", tím dražší se "výhodnější" se stanou naše hodiny a od určite mezní částky (závislé na výši vaší hodinové mzdy, počtu nutných brigádnických a skutečně odlétaných hodin ) se stane výhodnější makat na letišti v aeroklubovém režimu, než si letadlo půjčovat. Navíc je to dost často komplikováno tím, že většina aeroklubů nemá systém placení tak jednochý, jak sjem uvedl výše.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 17:50
Marky Parky   
Jo ještě - to je můj odhad 1:10.. někde v další části tohodle vlákna někdo zmiňoval, že ten poměr odpracovaného k odlítanému je cca 1:15...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 22:20
Eurostar   
nechtělo se mi to počítat, byl jsem na to moc línej, udělals to za mne
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   13. 10. 2007 / 01:02
kuma   
Nemůžete porovnávat "aeroklubové ceny" a ceny pro zákazníky "z ulice".

Člen aeroklubu má na jednu stranu další povinnosti, než jen pár hodin brigád třeba taky roční klubový příspěvky, to se taky počítá. Brigády se ale daj odpracovat stylově - při údržbě techniky (prohlídky letadel, přípravy na imatrikulaci) a docela přijemně - jako dispečer AFIS, například. Za odpracovaný prigády sice aerokluby platí mizerně, ale jsou lidičky který taky udělaj práci 3x víc, než je jejich povinnost. To už je na osobním kontě znát.

Na druhou stranu má aeroklubák minutu na kluzáku třeba jen za 6,- Kč, takže takový 3 hoďky v termice se daj finančně skousnout. K tomu jen aerovlek - většinou 6-8 minut nejvíc, po 60,- za minutu, většinou tak 400,- až 500,- za 1 vlek. Na druhou stranu motorová hodina se pro aeroklubáka (když zrovna není kmenovej člen AK Most )zas o tolik od komerce neliší, protože už sama nákladová hodina je skoro vždycky nejmíň 3000,-. Taky když si půjčuješ UL, málokdo ti ho půjčí za míň, než 1800,- /hod (i po známosti).

Z toho plyne, že je potřeba se ptát na různé podmínky na různých letištích, klubech a místech - a párkrát si to propočítat. Mně pořád vychází, že jako člen aeroklubu si za roční sumu 10.000-16.000,- zalítám až až, zatímco jako soukromník, kterej si na víkend půjčuje ULL bych za to měl tak kdoví jestli 8 hodin - to na rok není zas tak moc... (a o motorařině nemluvím).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   13. 10. 2007 / 03:08
Marky Parky   
Jenže ty do toho právě nezahrnuješ ty odpracované hodiny. Pokud vezmeme, že tě třeba ten větroň stojí 360 Kč na hodinu + aerovlek (řekněme 140Kč, když se v průměru udržíš v termice ty tři hodiny). Když vezmeme střízlivý odhad, tak na tu jednu hodinu ve větroni napracuješ cca 10-15 hodin aeroklubove činnosti a stojí tě 500 Kč. Ve výsledku tedy někde 10-15 hodin makáš, pak hodinu letíš a vydáš 500Kč.

Kdyby těhle 10-15 hodin věnoval práci za 100 Kč/h, tak budeš mít cca 1000-1500 Kč. Za 1000 Kč na hodinu si půjčíš toho větroně v pohodě komerčně i s roztahem a ještě ti něco zbyde (řekněme 250 Kč, průměr z těch hodin)...

Půjdeme v tom výpočtu o kousek dál. Říkáš že si vylítáš v pohodě za 10.000 ročně. To je tedy v našem modelovém případě cca 20 hodin. V aeroklubu tedy naděláš cca 250 hodin (průměr z toho 10-15ti násobku co se tu zmiňoval). Tvoje bilance za léto je tedy 250hodin brigádničení, 20 hodin létání a mínus 10 000 Korun.

Oproti tomu náš modelový komerční zájemce těch 250 hodin maká za 100 Kč na hodinu. Vydělá si tedy cca 25000 korun. Buďto prolítá stejných 20 jako ty a 5000,- mu zbyde a nebo nalítá za to léto 25 hodin a bude na nule. Ať tak nebo tak, je na tom lépe než ty.

Obdobnou úvahu, snad ještě s větším rozdílem ve prospěch komerční zápůjčky, pak můžem udělat u motorových letadel.

Takže zopakuji na závěr, co už tu bylo několikrát řečeno:
- jít do aeroklubu, protože mě baví práce s letadly a je to můj koníček dává smysl
- jít do aeroklubu, protože je tam super parta lidí dává smysl
- jít do aeroklubu, protože chci z jakékoliv další osobní pohnutky taky dává smysl
- jít do aeroklubu, abych ušetřil, je (krom studentů a lidí co berou v práci míň jak cca 50kč na hodinu) naprostá kravina, protože je prostě jednodušší a levnější ty peníze vydělat jinde...

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   13. 10. 2007 / 08:59
JBr   
Tyhle kalkulace jsou pekny, nicmene mel bych par poznamek:

- 250 hodin brigad? Mozna tak jako stredoskolak bych na to mel cas. Pro bezne pracujiciho cloveka je to nerealne cislo, Filipe. Bezny narok na clena v AK byva okolo 20-50 hodin, zalezi jak kde. U nas za hodiny pres limit dostavas zvyhodneni na cene letovy hodiny, za nesplneni pozadavku mas penale. Co vim od znamych, tak to takhle chodi nejen u nas. Tudiz v tomhle je tva kalkulace taky mimo - brigadama taky muzes ziskat.

- Brigady nejsou samoucelne a lidi, kteri letiste jen vyuzivaji, to obcas nevidi. Pokud to prezenu, tak aeroklubaci makaji na udrzovani letiste, aby leckteri ULLaci mohli litat. Za tohle me mozna nekteri budou chtit sezrat, ale ruku na srdce, copak neznate nekoho, kdo jen rano prijede na letiste, vytahne svoje ero, nekam na pul dne zmizi, po navratu ero uklidi a zase odjede? Aniz by se nejak podilel na praci nebo zivote na letisti? Brigady jsou ve velky vetsine (aspon u nas) na provoznich vecech - uprava plochy, udrzba zarizeni letiste, era. Ona se plocha taky sama od sebe neposeka...

 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   13. 10. 2007 / 10:42
Fazol
Tak tak. Spousta lidí žije v domění,že se všechno udělá samo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   13. 10. 2007 / 11:56
Marky Parky   
No dovolím si ještě v tomhle směru jednu poznámku. Tohle je trošku prezentováno, jako že se o letiště u nás starají ti chudáci aeroklubáci a pak přijde někdo z půjčeným/vlastním letadlem, jen nasedne, odletí, přiletí a zmizí a tím parazituje na jejich práci. Ale tohle není chyba toho člověka, který využívá existujících výhodnějších podmínek. To je chyba toho, kdo takhle výhodné podmínky nabízí. Představme si opět modelovou situaci v ideálně fungující ekonomice:

Řekněme hypoteticky, že všichni v aeroklubech zapomenou na svou lásku k domovskému letišťátku, mají možnost získat prostředky jinde, a tak se rozhodnou, že je pro ně výhodnější si letadlo půjčovat, než makat někde za pár fufníků. Aerokluby se rozpadnou a letiště začnou provozovat a letadla půjčovat soukromníci. Z vašich poznámek vyznívá, že se v tu chvíli české letectví zhroutí, protože nebude nikdo kdo by udržoval letiště a pod. To není pravda - každý soukromník (teda pokud není špatný podnikatel) si spočte, kolik musí nainsvestovat do údržby letadel, letiště, budov, ať už formou, že si najme svoje zaměstnance či nakoupí údržbu od externí firmy. Tyhle náklady promítne do letové hodiny, přistávacích poplatků či pronájmu hangáru. Tím se cena jedné letové hodiny zvedne (a možná taky ne, protože třeba soukromník bude schopen obhospodařovat své prostředky efektivněji, nežli sdružení dobrovolníků) a pro určitou skupinu lidí možná začne opět být výhodnější se združit v aerokluby, pracovat si sami a podobně. Každopádně ať tak, nebo tak, dokud tu budou lidé, kteří chtějí létat a jsou ochotni do svého létání nějak investovat, tak nehrozí, že by tu práci nikdo neudělal.

A pokud někde existuje nějaký aeroklub, ve kterém jeho členové dřou a jejich práci zadma využívá někdo jiný (ať už to jsou to nepracující piloti s vlastními letadly zadarmo v aeroklubovém hangáru, komerční půjčovna na letišti, která nepřispívá na jeho provoz a přitom ho využívá nebo cokoliv jiného..), tak je to jen a jen problém toho aeroklubu, že si nedokáže sám sebe řádně zhodnotit. Ostatně typickým příkladem je fakt, že ač létám v komerčně pronajmutém letadle, tak jsem za svých dosavadních cca 100 přistání na cizích letištích, platil přistávací poplatky pouze třikrát, a to v Praze, Brně a Benešově. A to s sebou peníze vozím vždy a na frekvenci se ptávám, kam mám jít zaplatit. Většinou nad tím místní mávnou rukou a nechávají mne odletět. Tím jsem ušetřil, při průměrné ceně přistávacích poplatků, cca 10 000 Korun - a ne tak, že bych někoho okradl, ale tak, že mnou nabízené poplatky nikdo nechtěl. Předpokládám, že nejsem jediný šťastlivec, a troufám si tvdrit, že třeba jen za tyhle peníze, by klidně aerokluby mohly nabídnout svým členům ještě větší výhody svým členům a více konkurovat komerčním školám. Nicméně to nedělají.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   13. 10. 2007 / 13:31
Fazol
No tak to bych chtěl vidět toho podnikatele jak mi dá cenu na větroně menší než v aeroklubu. Vysvětlím to jednoduše. (taky podnikám) Aeroklub se snaží lítat jen za nejnutnější skutečné náklady. Nacož podnikatel se na tom snaží automaticky ještě něco vytřískat,aby pokryl náklady provozu letiště.Což není málo. A proto je realita cen taková , že Aeroklubáci lítají v rozmezí cen za větroně 180-330 Kč/h a půjčení větroně vychází až do 900 Kč/h třeba i za Blaníka bez pojištění. Při mojím průměrným náletu 60 hodin je to hodně nevýhodné. A to ještě nepočítám cenu aerovleku kde je rozdíl zhruba 50 Kč/min. Samozřejmě je potřeba říct podstatnou věc a to je kdo kolik má v ůmyslu nalítat za rok hodin.(je to hlavně o penězích,že jo) Kluci to kdysi počítali v jiným Aeroklubu a zjistili,že kdo nalítá míň jak 6 hodin za rok,tak se mu vyplatí lítat za komerční ceny. Jinak na jaře si budu s kamarády (udělali jsme si Občanské Sdružení) pořizovat větroně Standard Cirrus. Tam to třeba vycházi tak,že než vůbec sedneš do letadla,tak každý rok vyplajzneš 25 000 Kč za pojištění,hangárování,prohlídky a další blbosti. Kde při 100 hodinách ročního náletu to potom vychází na 250 Kč/h. To je hezké,jenže jestli bude málo letových dnů a nalítáme jen 10 hodin,tak nás hodina vyjde na 2500. ))) Samozřejmě že ho budem i půjčovat,ale jen za komerční cenu.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   14. 10. 2007 / 09:34
A.J.Scandall   
Napsal jsem něco podobného a pak jsem to smáznul, když jsem viděl, že jsi to sem poměrně přesně napsal. Takže se pod to, co jsi napsal, můžu jako téměř patnáctiletý člen AK a soubežně vlastník letadla podepsat, protože takhle to je, i když to spousta lidí odmítá vidět...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   13. 10. 2007 / 11:16
Marky Parky   
a) Napsal jsem blbě 250 hodin brigád. Ale nemyslel jsem tím nejjen samotnou práci pro aeroklub, ale i další věci, které tě obírají o čas (a ve výsledku o peníze) a které v komerční půjčovně nejsou (čekání na letadlo, příprava letadla po a před letem atd...). A naopak v té komerční půjčovně můžeš v rámci ceny za půjčení dostat servis, o kterém se ti v AK ani nezdá a který tě ve výsledku stojí v AK další čas (a tedy peníze).

b) Já nikde netvrdím, že brigády jsou samoúčelné - naopak - pro letiště mají velký přínos, protože jsou strašně levnou pracovní sílou. A pro letiště/aeroklub je rozhodně výhodnější, aby tam lidi makali za "pakatel" na brigádách, než aby si jen půjčovali letadlo za peníze a práce se musela za draho kupovat z venčí. To je v pořádku. Ale tady padlo tvrzení, že pro nájemce letadla je aeroklub finančně výhodnější, než komerční půjčení a já chtěl ukázat, že tohle nemusí být pravda.

c) Do třetice všeho dobrého - ono je to všechno jen o finančním nastavení podmínek v aeroklubu. Rozhodně nevím jaké to je ve všech aeroklubech po celé republice. Klidně věřím, že existují aerokluby, kde je nastavená laťka tak, že se podmínkami pro členy vyrovnají komerčním půjčovnám a taky vím, že existují komerční školy, které jsou o moc dražší než aerokluby. A taky je mi jasné, že je spousta lidí, co nemají možnosti si "napracovat" ty peníze jinde, ať už je důvod jakýkoliv. A pro ně bude aeroklub vždy výhodný. Ale jakmile máš tu možnost ty peníze vydělat jinde, tak pro tebe jako jednotlivce je (z čistě finančního hlediska) lepší ty peníze jinde opravdu vydělat.
 

Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 10:38
Tragédie v JRD
Len by ma zaujimalo o kolko je drahsi vycvik ULL od plachtenia. A potom kolko stoji hodina letu s ULL a u plachtara.

to si muzes najit na netu .. na stra nkach prakticky jakykol iletecky skoly ktera nabizi obe dve varianty vycviku.
 

Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 10:49
statikbeno
V tvojom prípade ešte možno jedno znevýhodnenie plachtenia. Ako Trnava tak aj Kráľová pri Senci sú pod TMA Bratislava (trieda C) ktorá na severe hraničí s MTMA Malacky (trieda D). V oboch prípadoch potrebuješ na vstup a činnosť povolenia. V prípade ULL jednoducho letíš pod 300m AGL. Najbližšie letisko mimo je Nitra. Tam určite vetrone majú. V Kráľovej mali jeden a aj toho sa pre nezáujem zo strany pilotov a z dôvodu polohy letiska (vedľa CTR Blava, približne v osi 04/22, rovina pokiaľ dovidíš) zbavili. Ako je na tom Trnava neviem. Takže treba pravdepodobne počítať aj s dochádzaním niekam ďalej ako bicyklom pol hodinku.

K cene: v Kráľovej stojí hodinka ULL niekde okolo 2500 až 3000+ Sk (osobne nelietam, iba kolega, takže ceny viem iba z "počutia" a závisia od typu ULL, či si členom "klubu" a pod.). Robia aj výcvik ULL alebo PPL. Flotilu tvoria vo všeobecnosti lietadlá FOX.
 

Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 11:14
brendon (SVK832)   
No teraz sa otvorilo nove letisko (predpokladam namiesto vajnor) Kusok od Modry Pri Dubovej http://maps.google.com/maps?t=h&hl=en&ie=UTF8&ll=48.346966,17.356145&spn=0.005961,0.014462&z=16&om=1 je to plac ten plac v strede Mezdi cestou tym hajom na Lavo. Uz je tam travnik. A uz plany na budovy. Ale stavat sa zacne az asi na rok.
Tych 2500-3000 je dost skoda. Tak asi budem musiet zostat len pri monitore a predstavovat si to ako by to bolo v reale.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 11:25
statikbeno
Pre mňa je to tiež viac ako som ochotný obetovať. Ono jednorazovo sa nejaká 1/2 hodina dá. A keď už budeš vo vzduchu (a bol si celý rok poslušný ) tak ti dovolia spraviť nejaký priamočiary let, zopár zákrut a podobne. A ešte ti úkážu čo to lietadlo dokáže a pekne s tebou pristanú. Mne po takej ukážke limitov bolo ďalšiu 1/2 hodinu zle a ležal som pred hangárom na betóne. Aspoň viem, že si mám dať pred letom kávu a niečo (nealko) vypiť na zvýšenie tlaku.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 11:58
Blackrat
Jako na vyzkouseni a jednorazove zalitani si je pro cloveka kterej nema znamosti v AK asi fakt nejlepsi ta novomestska akce Pilotem na zkousku. Vrele doporucuju. My sme za 4000,- v Novym Meste litali neco malo pod 3,5 hodiny - 4 lety do 1km, 4 navijaky. Pri prvnim letu sme si to osahali, pri druhym uz jsme se ucili rovnej let a zatacky a zakladni orientaci v prostoru. Pak byl 4x navijak a okruhy, to uz sme my co sme to znali z FS litali v podstate sami, jen instruktor jistil a obcas opravoval chyby (me hlavne "nadaval" za nedostatene vyslapnuti smerovky, pac v realu je potreba o dost vic nez ve FS). A co jsem vubec necekal, tak to, ze ty kterym to slo nechali i pristat. Druhy dva "vysoky" lety uz jsme litali sami, krom akrobacie - coz byl paradni zazitek - pady, vyvrtky, souvraty, lopingy.. A pristavali jsme uz skoro pokazdy sami - jen kdyz nevysel rozpocet tak to instruktor vzal skluzem - to se ale priste chci naucit taky Na jare jdem do toho rozhodne znova
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 15:19
OK-Milda (BHA410)   
No vidíš. A teď si to vem z jiný strany. Místo sezení u "supermoderního" compu za 20000 (nebo kolik) tisíc, jsi mohl vydržet u starý šunky a ušetřený peníz vrazit do létání a nemuset si tak vůbec nic představovat, ale normálně to zažít. A věř mi, i kdyby ti FSX běželo se 100 fps, tak to nebude ani z desetiny to samý, jako cejtit kopání luftu do prdele (když to neudělá luft, tak instruktor zastoupí).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 15:56
Vita Zenisek
Clovece kde furt berete ty historky se sadistickymi instruktory, kteri zaky biji a kopou?
Ja jsem jeste takoveho cloveka nevidel. Ani na UL, ani na Cessne ani ve vetroni.
Ani si nemyslim ze bych si neco takoveho ve svem veku nechal libit.
Vita
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 16:27
Lowmick   
Hned z fleku si na jednoho takovyho instruktora vzpominam, mozna by se mi vybavil jeste nekdo dalsi...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   17. 10. 2007 / 08:32
Vita Zenisek
Co k tomu ty lidi vede? Lecej si na zacich nejakej mindrak? Chapu ze clovek muze litat blbe a delat chyby, ale nedovedu si predstavit ze bych do nej kvuli tomu kopal...
Navic mam pocit ze kdyz ma cas kopat do zaka misto do pedalu, tak za to ta chyba asi ani nestoji
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   17. 10. 2007 / 09:35
orlík
Nekteri to delaji vicemene z legrace a ty kopance jsou mirne, zazil jsem takoveho jednoho pred 20 lety, jako mlady zak plachtarske elementarky jsem si z toho celkem nic nedelal, jen si do dneska pamatuju proc do me kopal (bylo to vyjimecne). Horsi bylo moje pozdejsi setkani s jednim instruktorem pri motorovem vycviku. Sice nikoho nekpal ani nemlatil, zato dokazal vytvorit miradne dusno jiz pri predletove prohlidce, pak pokracoval behem ukonu a na vyckavacim bych uz nejradsi z letadla utek. A to jsme leteli na navigacni. Kdo to nezazil, neumi si predstavit, jak velmi neprijemne je letet s nekym, kdo na cokoli reaguje chytanim za hlavu, na otazky odpovida "kdyz myslite", pri korespondenci obraci oci v sloup a zasadne neporadil, jen prudil. Je docela problem se v takove atmosfere soustredit na to co je potreba. Varila se mi krev, kdyz jsem si uvedomil, ze si draze platim takovyho "experta" na dusno. Pominu, ze me nekolikrat presvedcoval o vylozenych blbostech. Neuveritelne, pri tom je to zkuseny pilot. Holt lidi jsou ruzni.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   17. 10. 2007 / 10:34
Eurostar   
Dnes máš naštěstí možnost volby. S takovouhle školou bych byl hodně brzo hotovej a letišť kde provozujou výcvik je mraky.
 

Re: Re: Re: Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 22:33
nimbo
Ja osobne v Trnave nelietam. Lietam v Martine. No trnavská parta na každých plachtárskych pretekoch je hodne početná a nemajú najhoršie výsledky. Tým som chcel naznačiť, že s obmedzením plachtenia v Trnave kvôli TMA LZIB až také horúce nebude.
 

Re: Ull nebo plachtarinu   12. 10. 2007 / 13:52
Palo-LM   
Je mi 35 mam aj ULL a plachtar som od 14 nedam dopustit a co sa tyka casu?
No je taka moznost su aj sukromni vlastnici vetronov , alebo ako my kupili sme si viaceri(3) spolu VSO 10 za 150 tis Ck a kamos co lieta dynamica ochotne za benzin vyvleka kedykolvek a kdekolvek, alebo si proste ULL pucime a vlekame sa navzajom.A tak AK neAK vysedavanie nevysedavanie, lietame kedy sa nam zachce .... odporucam preto oboje samozrejme podla financ.


if flying where the language of man, soaring would be its poetry

nieco ako: ak je lietanie jazykom muza, plachtenie potom bude poeziou

hodne zdaru a jdi do toho
 

Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ