FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 21. 2. 2025, svátek má Lenka Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
SELCAL a co zadat Jeden příspěvek | Celý strom
SELCAL a co zadat   26. 9. 2007 / 14:52
leonell
Ahoj,
dotaz z checklist ATR:
let OK0026
letadlo OK-XFB
Co se nastavi do SELCAL ?
Nebo jeste jinak - pouziva se to jeste vubec?

Diky,
Leos
 

Re: SELCAL a co zadat   26. 9. 2007 / 14:55
Marky Parky   
Používá, ale ne nad Evropou. Většinou nad místy, kde jedno stanoviště řídí poměrně rozsáhlou oblast vzdušného prostoru na jedné frekvenci...
 

Re: Re: SELCAL a co zadat   26. 9. 2007 / 15:25
donCarlos
zeptam se k tomu jeste na jednu vec.
zjistil jsem si jak to funguje, i kdy a proc se to pouziva, ale neumim si dost dobre predstavit, jak to v praxi funguje.
Letim nad atlantikem, radio nastaveny na nejaky jiny frekvenci. vsude ticho, klid, polospanek a najednou pípípípí, prehodim zpatky spravnou frekvenci a posloucham.

je to tak nejak?
 

Re: Re: Re: SELCAL a co zadat   26. 9. 2007 / 15:55
leonell
Já mám teď po Markyho odpovědi poznamenáno toto:

SELCAL (SELECTIVE CALLING) je systém, který umožňuje hlídat frekvenci aniž by nutně musela být odposlouchávána. Každý letoun vybavený SELCAL má přidělen čtyřpísmenný kód. Pokud je konkrétní letadlo voláno (odpovídá kombinace) pak se rozsvítí indikátor SELCAL a zazní varovný zvuk. Pilot poté zapne zvuk a zahájí komunikaci.
Hlavní důvod vzniku systému v šedesátých letech minulého století byl vysoký šum způsobený odposlouchávanou frekvencí, který rušil piloty.
V praxi je používán jen nad oblastmi kde velkou oblast řídí jeden řídící na jedné frekvenci. V Evropě se systém SELCAL nepoužívá.

Čili oproti Tvé verzi je rozdíl (podle mně) v tom, že naleděno MUSÍŠ mít tu správnou frekvenci ale máš vypnutý zvuk (protože jinak bys totálně zblbnul z komunikace se stovkami letadel a nakonec stejně přeslechl až by volali Tebe).

Leoš
 

Re: Re: Re: Re: SELCAL a co zadat   26. 9. 2007 / 16:37
donCarlos
a jo, takze vypnout zvuk. ja si rikal ze je to nejaky divny.
dekuju za osvetleni.
 

Re: Re: Re: Re: Re: SELCAL a co zadat   27. 9. 2007 / 10:10
Kitty Hawk
Když jsem letěl minule nad Atlantikem, tak to vypadalo následovně. Při vstupu do Oceanic prostoru jsem požádal o SELCAL check (v IvAp Flightplanu je nutné mít v poznámce vyplněnou položku př. SEL/EHFK).

Řídící má na to v IvAcu spešl funkci a vyťuká-li potom tento SELCAL, tak se pilotovi ozve onen zvuk (je to ten samý zvuk jako když vás řídící přelaďuje na UNICOM a přijde vám ta červená hláška spolu se zvukem - malinko jiný zvuk než při chatu či msg).

Proběhne-li úspěšně SELCAL check, tak pilot může ztlumit rádio (mě dokonce řídící povolil přepnout na UNICOM) a při každé další komunikaci řídící napřed použije SELCAL, aby dal pilotovi najevo, že s ním chce komunikovat (funguje to i tehdy, když mám naladěn UNICOM nebo jinou freq). Pro pilota to pak znamená, že zesílí zvuk (nebo se přeladí na danou freq, pokud ji nemá aktivní) a odpoví: "xxx oceanic, callsign, go ahead."

Pozor. Neplatí to samozřejmě pro pravidelné "position reporty", kdy je pilot sám povinen zahájit komunikaci a podat příslušné hlášení o poloze.
 

OT: Pro Ričiho..   27. 9. 2007 / 10:13
pseudoMates
Riči, ty máš něco s mailem.?
Poslal jsem ti včera jeden mail (TOP SECRET) a přišlo mi dnes info, že si ho nedostal..
 

Re: OT: Pro Ričiho..   27. 9. 2007 / 10:18
Kitty Hawk
Viz SZ
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: SELCAL a co zadat   27. 9. 2007 / 10:54
leonell
>v IvAp Flightplanu je nutné mít v poznámce vyplněnou položku př. SEL/EHFK

To EHFK je kód letadla nebo je to řídící letiště Vantaa v Helsinkách ?

Leoš
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: SELCAL a co zadat   27. 9. 2007 / 11:09
Kitty Hawk
Helsinki-Vantaa mají ICAO kód EFHK.

Selcal je v daném čase jedinečný pro každé letadlo. Je to něco jako registrační číslo letadel (akorát v podobě sekvencé tónů na HF nebo VHF), která létají v oblastech, kde se SELCAL využívá.

Pro vytvoření SELCAL kódu existují určitá pravidla. Doproučuji přečíst
http://www.ivao.aero/atcops/doc/selcal.htm
 

Re: Re: Re: Re: SELCAL a co zadat   26. 9. 2007 / 16:59
kuma   
SELCALL už roky (desítky roků) používaj sanitky. Každej má na panelu tlačítka A-B-C-D (nebo měl, posledních asi 7 let jsem už v sanitce nejezdil a nevím, jestli to nění inovované) a když jsi nechtěl mít v hlavě mraveniště, přepnulo se na SELCALL - a tím se rovnou potlačil zvuk. Když dispečerka vyťukala např. třípísmenný kód přidělený vozidlové radiostanici (každé písmeno jakoby pípne jiným tónem (měl jsem tu frekvenci, ale radoiofrekvence zůstává pochopitelně stejná, jsou to tóny jako u frekvenčního vytáčení telefonních čísel) SELCALL vydá varovný zvuk (upozorní na příchozí volání a dokud se volaná stanice neozve, dispečerce pípá "vyzváněcí tón" jako v telefonu. Když se hráblo po sluchátku (mikrofonu), SELCALL se vypnul a přešlo se do normálního režimu radiostanice.

Když byl SELCALL vypnut, tedy zvuk na ON a z éteru se řinul veškerý cvrkot na frekvenci, to pípání bylo krásně slyšet - ale člověk si pak musel dávat pozot na zavolání dispečerky (protože komunikace, oslovování atd. se řídila stejnými předpisy jako ve vzduchu).

Nevím jak to chodí v luftě,ale myslím, že by to z principu mělo být velmi podobné, není-liž pravda...
 1x  

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ