FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 2. 12. 2024, svátek má Blanka Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota Jeden příspěvek | Celý strom
MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   19. 9. 2007 / 22:35
Rychlokvaška
Množí se dotazy co mám jako namysli tím "MPL", tak se pokusím odpovědět přímo tady pro všechny:

MPL znamená Multi Pilot License. Jedná se nový typ licence pilota dopravních letadel, taková "novodobá" ATPL, která ji ale nemá nahradit, spíš existovat paralelně. Debatuje se o ní intenzivně cca od roku 2000 a 23.11.2006 ICAO oficiálně uvedlo tento typ licence do pravidel pro řízení dopravních letadel. Nedávno doporučení ICAO přijala i JAA a tak můžou teoreticky začít vznikat školy (pokud je schválí místně příslušné CAA, jako je v našem případě ÚCL), který cvičí piloty pro tuhle novou licenci.

Rozdíl oproti ATPL je značný a je hlavně ve filozofii. Zatímco ATPL cesta je primárně single-pilot až do získání CPL/ME/IR, MPL cesta je od počátku přísně multi-pilot, s minimalizací lítání na single engine letadlech, zrušením létání na twinech, dost intenzivním využitím simulátorů, školením moderních metod managementu dopravních letadel a celkově mnohem menším povinným náletem. MPL pilot nebude mít oprávnění létat sólo ani na Cessně - předpokládá se, že jeho budoucí pozice bude vždy ve vícečlenné posádce.

Rizika jsou podle odborníků (a já bych řekl, že je to ještě horší) poměrně značná - menší nálet hodin, multi-engine pouze na simulátorech a hlavně situace, kdy pilot nikdy neletěl sám. Velké obavy panují z použitelnosti takového pilota pro řešení emergency situací, kdy bude např. kapitán neschopen provést let, apod. Taky dřívější pocit, že to bude všechno levnější se ukázal jako lichý díky nutnosti pořízení generačně modernějších verzí simulátorů a získání příslušně kvalifikovaných instruktorů.

Zastánci oponují, že je to modernější cesta, kdy se eliminuje výcvik záležitostí, které student stejně nebude potřebovat v budoucnu, řeší se od počátku spolupráce ve vícečlenné posádce, učí se moderní postupy, je možné vše mnohem těsněji napasovat na potřeby aerolinky a i pro aerolinky to může být hodně zajímavá cesta pro řekněme provoz vlastní školy.

Jak to dopadne se ukáže velmi záhy, protože první školu (Center air Pilot Academy z Dánska) právě opustili 4 studenti, kteří začnou brzy létat na 737 pro Sterling. Samotná záležitost je taky celkem kontroverzní sama o sobě, protože se škola vyhnula povinnému monitoringu od institucí jako je European Cockpit Association a reportingu do JAA., s tím, že se jedná o jakýsi první "betatest". Sterling si nový program na druhou stranu velmi chválí, že studenti překročili jejich očekávání.

Jak už jsem psal - MPL má nesporně něco do sebe řekněme z principu moderního přístupu k dopravnímu létání. Ale je založená na základech, které jsou spíš cestou do pekel a nedokážu si představit letět letadlem, které bude řídit takto "kvalifikovaný" pilot.
 

Re: MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   19. 9. 2007 / 22:42
Lowmick   
Doted jsem se bal jen na silnicich, ale asi zacnu i v lufte
 

Re: Re: MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   19. 9. 2007 / 22:45
OK-PPT (AVP57T)   
Já se bojím na silnici jenom za střízliva.
 

Re: MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   19. 9. 2007 / 22:42
Sněhulák   
Zlatý Odchovanec nějakého slušného domorodského Éroklubu Rulezzz !-) a ne tydle rychlokvašky.... Navíc kdo by měl zájem o takové kvašany, když na dveře stále klepe dostatek klasických ATPL a čekaj dlouhé fronty v pořadnících ?-)
 

Re: Re: MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   19. 9. 2007 / 22:55
Rychlokvaška
No, ono právě neklepe a v tom je ten problém. Nejen že je pilotů nedostatek, ale ti co na ty dveře klepou s ještě mokrými papíry mají trochu problém v tom, že o nich nikdo nic neví. To je jedna výhoda oněch "rychlokvašných" pilotů integrovaných kurzů - nejen že aerolinka ví, že za posledních x měsíců prošli tím nejintenzivnějším čeho lze dosáhnout v daném čase a jsou tak dobře nachystaní na to co je hned záhy čeká, ale mají od příslušné školy taky kvantum informací o celém průběhu výcviku daného uchazeče, jeho silných a slabých stránkách, výsledcích, hodnocení instruktorů, atd...A mají taky jistou garanci školy, že za piloty které jim doporučí postaví vlastní reputaci. Tohle v případě modulárního způsobu "postupného sbírání kvalifikací" nikdy nefunguje, dokud za daným pilotem není příslušný nálet v nějaké komerční firmě. MPL jde v tomhle případě ještě dál - těsná spolupráce s aerolinkou umožní připravit piloty přímo "na míru" a ušetřit tak náklady za type rating například. V tomhle ten problém není. Je spíš v těch příšerně snížených nárocích.
 

Re: MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   19. 9. 2007 / 23:48
Cirrus/Pindra
Myslim, že tohle se začne aplikovat až za hodně let a jen někde, podle mě to některý "národní" úřady ani neschválí. Na několika školeních od ČSA nám jejich vedoucí letecký školy řikal, že ČSA se na to připravujou, ale nepočítaj s nějakym brzkym uplatnění...

Myslim, že tohle ještě dlouho nebude aktuální. Pro mladý kluky s náletem 0 hodin, se to může zdát sympatický, ale zápory už jsi řekl. Já bych do něčeho takovýho nešel.
 

Re: Re: MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   20. 9. 2007 / 00:00
Rychlokvaška
Jak jsem psal, první studenti už to mají za sebou a začínají lítat v aerolince. Pozitivně se k tomu staví v UK (aerolinky potřebují piloty a školy jsou na to dostatečně schopné), negativně zase naopak např. ve Španělsku. Většímu rozšíření spíš brání administrativní taškařice v souvisleosti se změnou JAA na EASA, než neochota se tím zabývat. Pro hodně lidí je to prostě ta správná cesta vpřed.

Ještě k těm záporům - vpodstatě neexistuje požadavek na minimální počet hodin aktuálně nalítaných mimo simulátor. Předešlý limit 60-70 byl nakonec zrušen a v současnosti je to snad jen dokonce pouhých 12 vzletů a přistání při type-rating části na konci výcviku - jako jediný povinný požadavek.
 

Re: Re: Re: MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   20. 9. 2007 / 02:24
Cirrus/Pindra
No tak to potěš pr*el...
 

Re: MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   20. 9. 2007 / 06:50
skyfly
v podstate o tom som písal
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=184934&lan=0&gr=0
akurát som to nenazval správnmym menom, nakolko som netušil, že nejaké MPL existuje...iba ma napadlo,že ak je vysoká poptávka po nových pilotoch zo strany rastúcich lowcost,tak to nejakým sposobom je nutné "zalepiť".
Jak píšeš je to "spíš cestou do pekel a nedokážu si představit letět letadlem, které bude řídit takto "kvalifikovaný" pilot"- ja si to dokážem predstaviť dosť dobre a pokial bude na letisku svietiť slniečko a bude bezvetrie tak to bude určite pohoda lesní.Ak ovšem budú s*ačky až na zem, nejaká ta búrka, silný vietor a do toho ešte prípadne nejaká závada na lietadle, tak to sa obávam, že sa "výhody" MPL pilotov začnú ukazovať v plnej šírke

A vo,vo,vo,vottttom to je .....

Každopádne už sa teším - so Sterlingom poletím onedlho 3.x
 

Re: MPL licence - nový způsob cesty ke kariéře dopravního pilota   20. 9. 2007 / 16:38
Fabo™   
Uvidime financnu stranku.. Osobne by som sa pripadne nebranil ceste MPL-Aerolinka-AK a PPL (so stalym lietanim v AL)...
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ