| | Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone) 17. 10. 2003 / 11:43 | Jirka S. |
| | Z reálu mám ohledně citlivosti ovládání pár zajímavých zkušeností. S rostoucí velikostí letounu roste i prodleva v reakci na řízení. Svého času jsem měl zajímavou možnost zkusit řízení B737 na simulátoru v ČSA. A relativně nedávno pak ULL Tecnam Echo, předtím na pár chvil i Cessnu 172.
Kdysi jsem se ve FS pokoušel s Boeingem létat a štvalo mě špatné ovládání. Také jsem si nstavoval vysokou citlivost joysticku, abych tento "bug" alespoň částečně odstranil. Pak jsem ovšem zasedl za skutečné berany a zažil dosti veliké překvapení. Ono bylo možné za letu berany prudce otočit na stranu až na doraz a vrátit zpět do středové polohy než se letadlo naklonilo na příslušnou stranu !!! Za letu to ještě jde, ale při ručním přiblížení a ještě s bočním větrem je to pro nezkušeného člověka docela dřina udržet stroj v nějakém konkrétním kurzu. Od instruktora jsem dostal radu, že místo několika velkých výchylek mám dělat malé, zato jich musí být o to víc. Zkrátka to jen tak "lechtat." Ve finále jsem si připadal jako jezdec rallye, protože jsem neustále berany jemně kmital ze strany na stranu a k sobě a od sebe ) A opravdu to po čase docela šlo, je třeba si zvyknout, že stroj reaguje s opravdu značným zpožděním. Tehdy jsem pocítil skutečný obdiv k lidem, kteří takové stroje řídí každý den. Není to žádná legrace.
To Echo se chovalo úplně jinak. Je to sice celokovové, nicméně malé letadélko. Sebemenší pohyb kniplem byl okamžitě znát, stačila velmi malá výchylka a stroj okamžitě reagoval.
Zkrátka letový model FS není z nejdokonalejších, ovšem prodlevy v řízení velkých strojů nejsou chybou. Spíše je tam špatně modelována citlivost na samotnou výchylku řídících ploch. Bulík sice reagoval s velkým zpožděním, zato citlivě. Prudká výchylka zapříčinila prudký pohyb, pomalá výchylka zase adekvátně pomalou změnu polohy. Jen tam bylo to zpoždění. |
| |
|