| | | Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:32 | |
| | Kdo nepostřehl, tak další kapitola dlouholetého románku s názvem "Good bye non rnav" se chystá napsat v českém letectví. 22. listopadu 2007 se chystají následující změny:
a) Snížení horní hranice tratě W32 na FL95
b) Poviné vybavení B-RNAV nebo RNP 5 ekvivalentní nad FL95
c) S tím související vznik několika nových RNAV tratí, které nahradí ve vyšších hladinách W32
Takže stručně řečeno - NON RNAV si už i doma zalétáte jen pod FL95.
Současně k tomuto datu dojde k několika dalším významným změnám v ČR:
i) Změna polohy VOR/DME OKL (kvůli budoucí paralerní dráze)
ii) Na toto navazující změny TMA Praha, CTR Praha a přilehlých prostorů TMA/CTR definovaných pomocí OKL
iii) Velká rekonstrukce téměř všech omezených prostorů
iv) Nový ILS na dráhu 13 na LKPR
v) Rekonstrukce SID/STAR na LKPR reflektující výše uvedené změny.
|
| |
|
| | | Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:36 | |
| | Neni ta zmena polohy VOR/DME predcasna?Skoro bych se vsadil,ze ta paralelni draha tady v dohledne dobe urcite nebude....)) |
| |
|
| | | | Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:50 | |
| | No ono je lepší mít připravený vzdušný prostor na paralerní dráhu třeba i pár let dopředu, než to potom honit na poslední chvíli. Navíc zatímco paralerní dráha bude dokončena za X let, tak ten VOR tam bude překážet už od začátku její výstavby, nemluvé o tom, že naopak těžké stavební stroje by mohly překážet (rozuměj rušit vysílání) toho VORu. Takže pokud už se k tomu datu chystá poměrně velká rekonstukce vzdušného prostoru, tak proč nešoupnout i ten VOR, ať to máme přijednom. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:53 | |
| | Jak se soupe takovy VOR? To jako zvednout celou konstrukci a presunou, nebo postavi novy? |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:54 | |
| | Myslím, že přesunou, jen nevím jestli v celku, nebo po kouskách.... |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:56 | |
| | | |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 11:35 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 15:25 | |
| | Do centrliny rwy 24..? |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 11:18 | |
| | A tak budova VORu nebude nějak éxtra věc, tak se postaví nová a do ní se přenese elektornika a antény, co byly na té staré a ta se zbourá asi, nebo ne? Nějaké drsné předpisy pro stavbu tam budou, ale plány třebas té staré tak by se to dalo bez problému, ne? |
| |
|
| | | Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 12:07 | |
| | > a) Snížení horní hranice tratě W32 na FL95
Hmm. VFR pokud vim muze do FL195. To snizit doufam nehodaji?
Leos |
| |
|
| | | | Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 12:44 | |
| | | |
|
| | | | | Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 12:51 | |
| | Ne, typicky nelita. Ale brani vubec neco VFR aby letelo po te trati?
Zadne chranene zony okolo te trati nejsou takze mi asi neco uniklo...
Leos
|
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:23 | |
| | Trošku tu mícháte všichni pár nesouvisejících věcí dohromady. Takže si to shrňme:
Od toho listopadu bude platit že:
a) VFR může bý plánován (krom několika výjímek) až do FL195.
b) VFR nad FL95 musí! létat po tratích ATS. Nikoliv že může, ale musí (to platilo i teď)
c) Požadavek na RNAV vybavení platí pro všechna letadla letící nad FL95 po tratích ATS.
Když si dám tedy tyto dvě věci dohromady, tak mi z toho jednoznačně vyplývá, že pokud chci letět v české republice za VFR nad FL95, musím plánovat po tratích ATS a musím být schopen prostorové navigace. Pokud tohoto schopen nejsem, tak musím svůj let naplánovat pod FL95 a tam si (pokud poletím mimo omezené prostory atd...) můžu letět jak chci. To ale víceméně není žádná velká změna, to platilo i dřív, pouze dříve šlo ještě nad FL95 letět bez RNAVu po W32 a to je to co se teď ruší. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:37 | |
| | Jeste mne vrta hlavou jedna vec, ktera ovsem se zmenou primo nesouvisi.
Odstartuji pod VFR z Vlasimi a poletim do Ostravy vicemene po W32 navigujice se vlastni navigaci podle radiomajaku. Vyska se bude motat rekneme nekde kolem 8000 ft.
Bud to udelat mohu a pak se tem letadlum rizenym RLP budu docela znacne motat "na jejich dalnici", nebo to udelat nemohu ale pak ja nevim jaky predpis mi brani nebo nemam spravnou mapu
Jak to je?
Leos
Jinak diky za vysvetleni - o tech povinnych ATS trasach jsem nevedel, ja myslel ze VFR se muze motat v cele vysce vsude pokud je mimo omezene zony. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 18:06 | |
| | Pokud poletíš ve FL80 tak se nikomu motat nebudeš, protože se celou dobu budeš pohybovat v prostoru třídy E nebo D. Takže ATC ti nezajišťuje rozstupy, jen informaci o známem provozu a tedy nepřekážíš. Naopak to že nad FL95 musíš létat po tratích ATS je právě proto, aby ses takhle nemotal.. |
| |
|
| | | Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 13:17 | |
| | Ono záleží jak se toho kdo chytne. Pro mě osobě je zrušení NON RNAV létání v FS krok zpět. Naučit se naprogramovat navigační počítač a zmáčknout 4 tlačítka je na delším letu, než je dvacet minut nuda! A když si vzpomenu jak pro RNAVáky dopadl NON RNAV event (ne pro všechny, ale bylo jich dost) tak si říkám jestli to kvalitu zvýší, nebo sníží. Protože nepochybuji, že v naší divizi se to odpíská A o kvalitu přece jde, že? |
| |
|
| | | | Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:15 | |
| | Bohužel reál ženou vpřed jiné potřeby nežli zvyšování kvality virtuálních pilotů |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:19 | |
| | Divné slovo, to ženou... Neviem prečo, ale nejako sa mi to so základom hnať na prvé prečítanie nikdy nespojí a potom dosť dlho rozmýšľam co tím chtel autor říci |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:23 | |
| | | |
|
| | | | | Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:28 | |
| | Co žene reál, to chápu, ale co žene do zrušení NON-RNAV nás, to tedy moc nechápu. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:50 | |
| | Snaha zbavit se poslední zábavy? |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:51 | |
| | Snaha napodobit reál za každou cenu? |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:56 | |
| | Reál je pro děcka, důchodce a úředníky. Chlapi mají mít Flightsim. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:58 | |
| | .. a bojovat o to, aby se lital ARAIG .. |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:01 | |
| | Uz to tak vypada ze jestli si budete chtit zalitat, musite pouzit Condor |
| |
|
| | | | | | | | Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:10 | |
| | Chlapi, v čem je problém?
1.) VFR volně do FL095
Lítat VFR výše už skoro není ani zábava, o nějaké spolehlivosti srovnávací navigace bych taky řekl lze s úspěchem pochybovat. Krom toho, většina malých letadel to má stejně jako výkonový strop.
2.) RNP5 nad FL095
Tady už vůbec nechápu o co jde...
Z definice je RNAV jakékoliv zařízení, které je schopno v daných limitech vést letadlo po naplánované trati za pomoci externích, interních nebo obojí kombinujících navigačních prostředků. Pro splnění standardu RNP5 pak platí, že letět po trati znamená být +/- 5nm od její osy po dobu 95% letu. Tyto standardy splňuje kdeco - VOR/DME, DME/DME, TLC (Rho-Theta, který pouze vytváří phantom station na základě získané VOR/DME), LORAN C, OMEGA, INS, IRS, GPS. Nikde není řeč o nutnosti autopilota ani nějakého příliš sofistikovaného vybavení. Nebo to všichni lítáte jen VOR to VOR ? |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:18 | |
| | To my jen tak, aby řeč nestála, a nemohli jste si stěžovat, že TU klika mlčí |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:28 | |
| | Mňo jo, je fakt, že už jsem tu podezřele dlouho neslyšel o RSBN, NVU a Kurs-MP ;o) |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:35 | |
| | Zapomněls na ARK, DISS, SVS, GPK, GMK, VSU, PSVP, SARD a "klapany perepuska"! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:36 | |
| | To nezapomněl, s výjimkou tak možná tří vůbec nevím vo co gou ;o) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 20:17 | |
| | A víš co je ještě BFL MPS VZ ? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:52 | |
| | A ty na ABSU a MSRP |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 18:24 | |
| | Zapomínáte na nejdůležitější navigační vybavení: hodinky a skenovací radar! Jinak když letím s Il-62 podle NV-PB přes oceán, tak nad vodou nachytám odchylku i pár desítek majlí... První korekce nad Kanadou je vždycky tak trochu Kinder Surprise...
Problém ale není v tom, že by to v limitech RVSM nešlo, ale při struktuře tratí, kdy jsou jednotlivé body od sebe pr jednotek majlí, tak se třebas s dopplerem nechytám. A u NVU - kdo to má pořád zadávat? Pořádný traťový úsek má alespoň 150km! |
| |
|
|