| ![](/img/tree_first_line.gif) | ![](img/nic.gif) | Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:32 | |
| ![](img/nic.gif) | Kdo nepostřehl, tak další kapitola dlouholetého románku s názvem "Good bye non rnav" se chystá napsat v českém letectví. 22. listopadu 2007 se chystají následující změny:
a) Snížení horní hranice tratě W32 na FL95
b) Poviné vybavení B-RNAV nebo RNP 5 ekvivalentní nad FL95
c) S tím související vznik několika nových RNAV tratí, které nahradí ve vyšších hladinách W32
Takže stručně řečeno - NON RNAV si už i doma zalétáte jen pod FL95.
Současně k tomuto datu dojde k několika dalším významným změnám v ČR:
i) Změna polohy VOR/DME OKL (kvůli budoucí paralerní dráze)
ii) Na toto navazující změny TMA Praha, CTR Praha a přilehlých prostorů TMA/CTR definovaných pomocí OKL
iii) Velká rekonstrukce téměř všech omezených prostorů
iv) Nový ILS na dráhu 13 na LKPR
v) Rekonstrukce SID/STAR na LKPR reflektující výše uvedené změny.
|
| |
|
![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:36 | |
| ![](img/nic.gif) | Neni ta zmena polohy VOR/DME predcasna?Skoro bych se vsadil,ze ta paralelni draha tady v dohledne dobe urcite nebude.... )) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:50 | |
| ![](img/nic.gif) | No ono je lepší mít připravený vzdušný prostor na paralerní dráhu třeba i pár let dopředu, než to potom honit na poslední chvíli. Navíc zatímco paralerní dráha bude dokončena za X let, tak ten VOR tam bude překážet už od začátku její výstavby, nemluvé o tom, že naopak těžké stavební stroje by mohly překážet (rozuměj rušit vysílání) toho VORu. Takže pokud už se k tomu datu chystá poměrně velká rekonstukce vzdušného prostoru, tak proč nešoupnout i ten VOR, ať to máme přijednom. |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:53 | |
| ![](img/nic.gif) | Jak se soupe takovy VOR? To jako zvednout celou konstrukci a presunou, nebo postavi novy? |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:54 | |
| ![](img/nic.gif) | Myslím, že přesunou, jen nevím jestli v celku, nebo po kouskách.... |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 10:56 | |
| ![](img/nic.gif) | | |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 11:35 | |
| ![](img/nic.gif) | | |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 15:25 | |
| ![](img/nic.gif) | Do centrliny rwy 24..?![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 11:18 | |
| ![](img/nic.gif) | A tak budova VORu nebude nějak éxtra věc, tak se postaví nová a do ní se přenese elektornika a antény, co byly na té staré a ta se zbourá asi, nebo ne? Nějaké drsné předpisy pro stavbu tam budou, ale plány třebas té staré tak by se to dalo bez problému, ne? ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 12:07 | |
| ![](img/nic.gif) | > a) Snížení horní hranice tratě W32 na FL95
Hmm. VFR pokud vim muze do FL195. To snizit doufam nehodaji?
Leos |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 12:44 | |
| ![](img/nic.gif) | | |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 12:51 | |
| ![](img/nic.gif) | Ne, typicky nelita. Ale brani vubec neco VFR aby letelo po te trati?
Zadne chranene zony okolo te trati nejsou takze mi asi neco uniklo...
Leos
|
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:23 | |
| ![](img/nic.gif) | Trošku tu mícháte všichni pár nesouvisejících věcí dohromady. Takže si to shrňme:
Od toho listopadu bude platit že:
a) VFR může bý plánován (krom několika výjímek) až do FL195.
b) VFR nad FL95 musí! létat po tratích ATS. Nikoliv že může, ale musí (to platilo i teď)
c) Požadavek na RNAV vybavení platí pro všechna letadla letící nad FL95 po tratích ATS.
Když si dám tedy tyto dvě věci dohromady, tak mi z toho jednoznačně vyplývá, že pokud chci letět v české republice za VFR nad FL95, musím plánovat po tratích ATS a musím být schopen prostorové navigace. Pokud tohoto schopen nejsem, tak musím svůj let naplánovat pod FL95 a tam si (pokud poletím mimo omezené prostory atd...) můžu letět jak chci. To ale víceméně není žádná velká změna, to platilo i dřív, pouze dříve šlo ještě nad FL95 letět bez RNAVu po W32 a to je to co se teď ruší. |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:37 | |
| ![](img/nic.gif) | Jeste mne vrta hlavou jedna vec, ktera ovsem se zmenou primo nesouvisi.
Odstartuji pod VFR z Vlasimi a poletim do Ostravy vicemene po W32 navigujice se vlastni navigaci podle radiomajaku. Vyska se bude motat rekneme nekde kolem 8000 ft.
Bud to udelat mohu a pak se tem letadlum rizenym RLP budu docela znacne motat "na jejich dalnici", nebo to udelat nemohu ale pak ja nevim jaky predpis mi brani nebo nemam spravnou mapu ![](images/smile/06.gif)
Jak to je?
Leos
Jinak diky za vysvetleni - o tech povinnych ATS trasach jsem nevedel, ja myslel ze VFR se muze motat v cele vysce vsude pokud je mimo omezene zony. |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 18:06 | |
| ![](img/nic.gif) | Pokud poletíš ve FL80 tak se nikomu motat nebudeš, protože se celou dobu budeš pohybovat v prostoru třídy E nebo D. Takže ATC ti nezajišťuje rozstupy, jen informaci o známem provozu a tedy nepřekážíš. Naopak to že nad FL95 musíš létat po tratích ATS je právě proto, aby ses takhle nemotal.. |
| |
|
![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 13:17 | |
| ![](img/nic.gif) | Ono záleží jak se toho kdo chytne. Pro mě osobě je zrušení NON RNAV létání v FS krok zpět. Naučit se naprogramovat navigační počítač a zmáčknout 4 tlačítka je na delším letu, než je dvacet minut nuda! A když si vzpomenu jak pro RNAVáky dopadl NON RNAV event (ne pro všechny, ale bylo jich dost) tak si říkám jestli to kvalitu zvýší, nebo sníží. Protože nepochybuji, že v naší divizi se to odpíská A o kvalitu přece jde, že? |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:15 | |
| ![](img/nic.gif) | Bohužel reál ženou vpřed jiné potřeby nežli zvyšování kvality virtuálních pilotů ![](images/smile/06.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:19 | |
| ![](img/nic.gif) | Divné slovo, to ženou... Neviem prečo, ale nejako sa mi to so základom hnať na prvé prečítanie nikdy nespojí a potom dosť dlho rozmýšľam co tím chtel autor říci ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:23 | |
| ![](img/nic.gif) | | |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:28 | |
| ![](img/nic.gif) | Co žene reál, to chápu, ale co žene do zrušení NON-RNAV nás, to tedy moc nechápu. |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:50 | |
| ![](img/nic.gif) | Snaha zbavit se poslední zábavy? |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:51 | |
| ![](img/nic.gif) | Snaha napodobit reál za každou cenu? |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:56 | |
| ![](img/nic.gif) | Reál je pro děcka, důchodce a úředníky. Chlapi mají mít Flightsim. |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 16:58 | |
| ![](img/nic.gif) | .. a bojovat o to, aby se lital ARAIG .. ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:01 | |
| ![](img/nic.gif) | Uz to tak vypada ze jestli si budete chtit zalitat, musite pouzit Condor ![](images/smile/08.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:10 | |
| ![](img/nic.gif) | Chlapi, v čem je problém?
1.) VFR volně do FL095
Lítat VFR výše už skoro není ani zábava, o nějaké spolehlivosti srovnávací navigace bych taky řekl lze s úspěchem pochybovat. Krom toho, většina malých letadel to má stejně jako výkonový strop.
2.) RNP5 nad FL095
Tady už vůbec nechápu o co jde...
Z definice je RNAV jakékoliv zařízení, které je schopno v daných limitech vést letadlo po naplánované trati za pomoci externích, interních nebo obojí kombinujících navigačních prostředků. Pro splnění standardu RNP5 pak platí, že letět po trati znamená být +/- 5nm od její osy po dobu 95% letu. Tyto standardy splňuje kdeco - VOR/DME, DME/DME, TLC (Rho-Theta, který pouze vytváří phantom station na základě získané VOR/DME), LORAN C, OMEGA, INS, IRS, GPS. Nikde není řeč o nutnosti autopilota ani nějakého příliš sofistikovaného vybavení. Nebo to všichni lítáte jen VOR to VOR ? |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:18 | |
| ![](img/nic.gif) | To my jen tak, aby řeč nestála, a nemohli jste si stěžovat, že TU klika mlčí ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:28 | |
| ![](img/nic.gif) | Mňo jo, je fakt, že už jsem tu podezřele dlouho neslyšel o RSBN, NVU a Kurs-MP ;o) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:35 | |
| ![](img/nic.gif) | Zapomněls na ARK, DISS, SVS, GPK, GMK, VSU, PSVP, SARD a "klapany perepuska"! |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_cn.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:36 | |
| ![](img/nic.gif) | To nezapomněl, s výjimkou tak možná tří vůbec nevím vo co gou ;o) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 20:17 | |
| ![](img/nic.gif) | A víš co je ještě BFL MPS VZ ? ![](images/smile/01.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_dn.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 17:52 | |
| ![](img/nic.gif) | A ty na ABSU a MSRP ![](images/smile/06.gif) |
| |
|
![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/nic.gif) | ![](/img/tree_cros_up.gif) | ![](/img/tree_arr_no.gif) | ![](img/nic.gif) | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Good by NON RNAV.... 13. 9. 2007 / 18:24 | |
| ![](img/nic.gif) | Zapomínáte na nejdůležitější navigační vybavení: hodinky a skenovací radar! Jinak když letím s Il-62 podle NV-PB přes oceán, tak nad vodou nachytám odchylku i pár desítek majlí... První korekce nad Kanadou je vždycky tak trochu Kinder Surprise...
Problém ale není v tom, že by to v limitech RVSM nešlo, ale při struktuře tratí, kdy jsou jednotlivé body od sebe pr jednotek majlí, tak se třebas s dopplerem nechytám. A u NVU - kdo to má pořád zadávat? Pořádný traťový úsek má alespoň 150km! |
| |
|
|