FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 22. 12. 2024, svátek má Šimon Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Berany pro létání - zkušenosti? Jeden příspěvek | Celý strom
Re: Berany pro létání - zkušenosti?   11. 9. 2007 / 12:14
Rychlokvaška
Odpovím jen na jednu část otázky a tou je force feedback - osobně ho považuju v provedení zatím všech PC ovladačů za naprosto nepoužitelnou zbytečnost, pokud by tím chtěl někdo simulovat něco jako trénink pro skutečné lítání, i za dokonce nebezpečně kontraproduktivní zbytečnost.

Ve skutečném letadle spočívají reakce v řízení (budu teď uvažovat malá, přímo řízená éra bez hydrauliky a FBW) na dvou zásadních elementech - nutné výchylce (s klesající rychlostí roste) a silách které je nutno překonávat (rostou s rychlostí). Obě dvě záležitosti závisí na spoustě parametrů, mezi ty nejvýznamější patří samořejmě rychlost, ale také míra vyvážení (trim), turbulence, apod.

A právě síly v řízení a trim jsou dvě zásadní věci, ve kterých Force Feedback ovladače naprosto selhávají:

1.) Síly - ve skutečném letadle se jedná často o hodnoty, které by s joystickem převrátily snadno i celý stůl, takže o nějaké realističnosti nemůže být řeč. Zásadním problémem je taky rychlost odezvy - v reálu tam ta síla už samozřejmě je, ještě než za to pilot začne tahat. Narozdíl od všech FF které jsou měl možnost vyzkoušet, které tam danou sílu (odpor proti pohybu) přidají až tak nějak ex-post s příslušným spožděním na základě toho, co pilot dělá. To samé i síla kombinovaná s výchylkou - u větších rychlostí spočívá ovládání v reálu spíše ve vyvinutí tlaku na ovladač v daném směru, než v nějaké opticky viditelné výchylce. To už i z výše uvedeného důvodu není dost dobře realizovatelné.

2.) Trim - vyvážení se provádí tak, že se odstraňuje právě ona výše uvedená síla v řízení, nicméně ovladač zůstává v dané poloze. Výsledkem pak je, že cítím úbytek síly kterou aplikuju pro konkrétní výchylku až do okamžiku, kdy můžu dát teoreticky ruce z řízení a to zůstane ve své původní poloze, stejně jako letadlo. Tohle jsem u FF nikdy nezažil, notabene taky proto, že fungují na výše uvedeném principu reakce na činnost pilota, některé (většina) z různých důvodů (šetření motorů, energie, ...) bez ruky na ovladači FF vypnou úplně.

Správný FF řeší obstojně pouze velké výcvikové simulátory poměrně složitou soustavou serv, převodů a velkých protizávaží, což celkem chápu není tak úplně snadno realizovatelné v domácím provedení krabičky na stůl. Přesně z tohoto důvodu jsou ale tak dostupné FF ovladače použitelné tak maximálně pro simulací drncání na zemi a nějakého toho buffetu před pádem a to ještě s přivřenýma očima.
 
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ