FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 20. 2. 2025, svátek má Oldřich Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru Jeden příspěvek | Celý strom
Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 08:29
leonell
Ahoj,

co nastavují páky PROPELLER u turbovrtulového motoru?
Z hlediska letu řídí otáčky vrtule ale prostřednictvím čeho?
Regulují otáčky volné turbíny? Jak?

KingAir B200 / PT6A.

Leoš
 

Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 09:25
Pips   
Co třeba úhel náběhu vrtulových listů?
 

Re: Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 10:11
leonell
>Co třeba úhel náběhu vrtulových listů

No, to mně napadlo jako první.

Jenže jeden ze starých příspěvků:

[citace]
V kokpitu máme vedle plynových pák (power levers) i páky ovládání nastavení vrtulových listů (tedy žádný úhel náběhu). Jimi nastavujeme listy od jemného úhlu (kdy kladou nejmenší odpor, představme si, že s letadlem ještě stojíme na zemi), přes hrubý úhel (laicky řečeno nejhrubší úhel pro použití za letu), prapor (listy jsou při pohledu zepředu nastaveny na nejmenší odpor vzduchu, ale když se motor točí, tak naopak kladou dost velký odpor proti otáčení vrtule). Poslední je revers.
[/citace]

A pak jsem zahlédl (což ovšem teď nemohu najít a doufám si to pamatuji dobře) ...že u turba je úhel řízen automaticky podle požadavku na otáčky.

Proto ten dotaz co vlastně nastavuje ten PROPELLER.

Pokud ty páky řídí přímo úhel na vrtuli tak je to jasné.


Leoš
 

Re: Re: Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 10:13
Lowmick   
Myslim si ze maj "volic otacek", kterej je temer u kazdyho era se stavitelnou vrtuli (momentalne si vzpomenu jen na jednu vyjimku - L200A).
 

Re: Re: Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 11:00
FSPilot   
Když už cituješ, všiml sis, že v té citaci od nevím koho jsou hned za sebou 2 protijdoucí tvrzení? "...nastavení vrtulových listů (tedy žádný úhel náběhu). Jimi nastavujeme listy od jemného úhlu..." Když si to vezmeš, tak v první větě ti říká, že to není nastavování úhlu náběhu a hned v další je řečeno, že to nastavování úhlu náběhu je (teda jestli se nemýlím a nastavení vrtulí není změnění úhlu náběhu) Pdle mého jsou ty páky proppeler, jak už název napovídá, k nastavení úhlu náběhu vrtulí. U některých letadel to je automatické, ale třeba L-410 to má manuálně a řízení otáček probíhá pomocí těch "plynových" pák tím, že prostě do motoru pouštíš jen více paliva. Když tam tedy ty páky jsou, tak to asi od ničeho jiného nebude Samozřejmě, jak je v tvé citaci řečeno, nastavení jeného úhlu náběhu změní odpor proti otáčení vrtule a k tomu se i změní otáčky, ale co je u turbopropů důležitější (jestli sis všimnul), tak je na motorových přístrojích tzv. Torrque, což je kroutící moment na hnací hřídeli, kterým je vrtule spojena s turbínou. Je to v % a ty nesmíš překročit maximální povolenou hodnotu, jinak by se mohlo stát, že hřídel poškodíš a tím ti bude vrtule k ničemu
 

Re: Re: Re: Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 11:15
Lowmick   
"Pdle mého jsou ty páky proppeler, jak už název napovídá, k nastavení úhlu náběhu vrtulí."

To je prave to slovickareni, protoze ty pakama vrtule nenastavujes jejich uhel ale jejich otacky (vim ze to delas prave otacenim listu, ale jak jsem napsal - jde o to slovickareni).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 12:26
FSPilot   
No, nevím jestli se nemýlím, ale proč si myslíš, že se ty vrtule nastavujou? Já osobně mám za to, že změna otáček je jenom vedlejší účinek toho, že potřebuješ dostat co nejvíce tahu od nich A to když nemáš žádnou nebo malou dopřednou rychlost, tak ty vrtule musí mít malý odpor proti točení a max. vztlaku, resp. tahu a zase když máš vysokou dopřednou rychlost, tak ty vrtule potřebuješ nastavit tak, aby poskytovaly dostatečný tah, tzn. hrubší úhel ale jestli se mýlím, rád příjmu přesnější vysvětlení
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 13:36
Lowmick   
viz. to co napsal Kachna...
 

Re: Re: Re: Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 11:42
leonell
Citace je z:

http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=38849&lan=0&gr=0

Jestli je to jak rikas tak proste posunu paku PROPELLER a hydraulika (ci co) posoupne nastaveni listu vrtule. Posunu ji zpatky a zase se zmeni nastaveni listu. Takhle to alespon chapu u pistovych letadel.

A mne prave mate ten uvedeny prispevek jestli je to tak jednoduche i u turbovrtuloveho motoru. Z hlediska letu je to samozrejme jedno ale mne by zajimalo co byva "zatim".

Leos
 

Re: Re: Re: Re: Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 11:45
Fabo™   
Konštrukcia vrtule bude podľa mňa viacmenej rovnaká, a asi aj reduktor alebo čo to vlastne prenáša výkon... akurát predpokladám, že otáčky turbínu budú o dosť vyššie než otáčky piestového motora. Páky teda v oboch prípadoch ovládajú niečo, čo progresívne mení uhly nábehu listov vrtule aby ostali v rovnakých otáčkach.
 

Re: Ovládání turbovrtulového motoru (jak to tedy je)   9. 9. 2007 / 12:40
Kachna   
Turbovrtulový motor je na ovládání dosti složitější. Ovládá se většinou 2 pákami. Jedna je Power lever (palivová přípusť)a druhá je Condition lever (páka řízení vrtule). Obě spolu spolupracují. A mezi oběma regulátory, jak palivovým, tak vrtulovým jsou natažena 2 táhla. Právě od CL a PL. PL je do vrtulového regulátoru kvůli reverzu a tvz "Beta řízení", kdy regulátor nemá dostatečné otáčky pro svoji funkci ( vrtulový regulátr je tvořen odstředivými roztěžníky/ tvz wattův regulátor/ a pruzinou, která na ně tlačí proti směru rozevření/ pružinu stlačujeme CL/. na to je pak přidáno šoupátko, které řídí tok motorového oleje do mechanismu stavění vrtule). Při tomto režimu je úhle nastavní listů řízen pouze plynovou pákou. Tzn., že každá poloha PL má svůj úhel nastavení vrtule, který je pevně daný. Takže pokud dáme PL do letového volnoběhu a k vyššímu vykonu, řídíme vrtuli pomocí regulátoru vrtule. Řídíme ovšem pouze otáčky vrtule. Protože všichni víme, že se vzrůstající dopřednou rychlostí nám vektorově klesá úhel náběhu listu vrtule (fig:1, kde alfa je skutečný úhle náběhu, tau je úhel nastavní listu, v je dopředná rychlost, vr je skutečná rychlost obtékání, U je rychlost otáčení vrtule) ta má menší odpor, čímž se roztáčí. Regulátor otáček vrtule nám zvýší úhel nastavení listů, čímž dodrží zvolené otáčky vrtule. Úhel náběhu pak můžeme zvýšit vyšším výkonem motoru. Takže nemůžeme říci, že vrtulovou pákou nastavíme úhle náběhu vrtule. No, to je asi všechno.
Jo ještě jedna věc. Žádám zdejší chytráky, kteří si myslí, že se*rali Šalamounův exkrement, aby si nejdříve přečetli nějakou tu teorii (doporučuju alespoň Letadlové motory od pana Ing. Jindřicha Kocába a pana Adamce), než budou tady mudrovat a plácat úplné nesmysly.
12257 B / 600 x 429 / Vrtule.JPG
 

Re: Re: Ovládání turbovrtulového motoru (jak to tedy je)   9. 9. 2007 / 13:57
EASY305
Klobouk dolů Pane (myšleno vážně)!!!
 

Re: Re: Ovládání turbovrtulového motoru (jak to tedy je)   9. 9. 2007 / 15:19
leonell
Velke diky za vysvetleni.
Je mi to o neco jasnejsi - B200 ma ovsem ty paky tri: power lever, propeller lever a condition lever.

Leos
 

Re: Re: Re: Ovládání turbovrtulového motoru (jak to tedy je)   9. 9. 2007 / 16:20
Kachna   
Condition lever se používá většinou na vrtuli. Tohle máš na "bohatost směsi" Čili taková vejšková regulace.
 

Re: Re: Re: Re: Ovládání turbovrtulového motoru (jak to tedy je)   9. 9. 2007 / 16:31
Fabo™   
No jo, ale čo to robí na turboprope? Veď tam sa na pomer vzduchu a paliva pri vstrekovaní nehráme.. alebo áno?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Ovládání turbovrtulového motoru (jak to tedy je)   9. 9. 2007 / 16:42
Kachna   
No, un i Terbo prob, stejně, jako normální prouďák má i veškovou regulaci. Funguje to stejně, jako u Písťáků. Prostě to zavírá palivo, protože nemá potřebné možství kyslíku. Na motoru M701. Znám to ze 701. Tam to dělá automat. Poznáš to podle toho, že ti při stejném nastavení plynové přípusti klesají s rostoucí výškou otáčky kompresoru. B200 neznám.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ovládání turbovrtulového motoru (jak to tedy je)   9. 9. 2007 / 17:03
Fabo™   
Ah so, ja som si myslel že sa to týka len piestových motorov s dokonale uzavretým spaľovacím priestorom kam sa strieka rovno zmes aj so vzduchom.
 

Re: Re: Re: Ovládání turbovrtulového motoru (jak to tedy je)   9. 9. 2007 / 16:34
Lowmick   
U Beeche po nastartovani davas CL na Low Idle a tam ho nechavas az po pristani, na High Idle ho davas jen pri reversu. Power nechavas na torquach v zelenym nebo pod 740°C ITT (kdyz je vedro). Prop po vzletu na 1900 a v cestaku to tam nechat, nebo 1700.
 

Re: Re: Re: Re: Ovládání turbovrtulového motoru (jak to tedy je)   9. 9. 2007 / 21:56
leonell
Diky moc vsem, uz se aspon v zakladu orientuju
Leos
 

Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 22:14
dandee
Ak mozem,vysvetlim funkciu uhol vrtule na Z-142 i ked to nie je turbovrt.
Su tam dve paky na ovladanie motoru. Je to paka plniaceho tlaku alebo plynova paka a paka uhlu nabehu vrtule.Pri vzlete a pristatii sa v dolezitych ukonoch pise - Vrtula na min.uhol nabehu. To znamena, ze listy vrtule maju najmensi odpor proti otacaniu a teda motor sa moze roztocit na max.povolene otacky a moze sa dosiahnut maximalny vykon motoru.Pri cestovnom rezime letu sa nastavuje plniaci tlak/plynova paka/ na 0,84 a otacky vrtule na 2400.

K osviezeniu predkladam zakladne rezimy nastavenia motoru Z-142 pre urcite letove fazy:


otáčky mot. plniaci tlak
VZLET 2750 1,2
STÚPANIE 2600 1
CESTOVNÝ 2400 0,84
MAX.CESTOVNÝ 2400 0,92
OSTRÁ ZÁTAČKA 2600 1
NORM.ZÁTAČKA 2400 0,82

Ovsem pri nizkom lietani alebo akrobacii sa dava vzdy uhol vrtule dopredu na min uhol a pilot sa hra iba s plynovou pakou/paka plniaceho tlaku/.

Je tam ovsem este jedna paka a je to paka bohatosti zmesi,ktora sa pouziva iba pri letoch na vacsich vyskach,kde dochadza k znizeniu dodavky kysliku do motoru a tym padom sa znizuje vykon motoru , a preto je potrebne znizovat bohatost zmesi priamo umerne k znizovaniu ubytku kysliku.
Je to zrejme ta tretia paka na L-200 a je to v podstate na kazdej masine s piestovym motorom.
Myslim,ze v skratke sa mi podarilo objasnit funkciu nastavovania uhlu nabehu na vrtule.
 

Re: Re: Páky PROPELLER u turbovrtulového motoru   9. 9. 2007 / 22:40
Lowmick   
Ted se clovece myslim lita akro na 2600...nejsem si uplne jistej.
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ