|  |  | FMC - Jumbík už je na světě 1. 9. 2007 / 16:48 | |
|  | Takže kamarádi už jsem to dopsal. Kdo budete mít zájem je to tady :
http://czivis.cz/fmc.htm
Zbývají definování vlastních bodů a ASARC. To jsou věci,které se prostě nenaučím a ten ASARC vůbec nevím,proč to tam je.Takže,kdo bude chtít pomoci s dopsáním návodu,tak klidně napište.Rád to tam domastím. Letu zdar  |
| |
|
 |  |  | Re: FMC - Jumbík už je na světě 1. 9. 2007 / 18:07 | |
|  | Tak jsem si to poctivě Gustave pročetl a musím smeknout klobouk nad tvým literárním umem! Našel jsem tam i pár novinek pro sebe a tak jsem vše vytisknul a uložil do knihovničky vedle takových velikánů jako je Pleva, Gorkij a Němcová. A nezbývá než poděkovat! |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: FMC - Jumbík už je na světě 2. 9. 2007 / 11:07 | |
|  | a Sekora! Chtělo by se říct... |
| |
|
 |  |  | Re: FMC - Jumbík už je na světě 1. 9. 2007 / 20:31 | |
|  | Gustíku, tisíceré díky za ten Tvůj obří výkon pro nás všechy ostatní. Jen co mi oschnou slzy dojetí (abych zase viděl), hned se na to vrhnu a ani vlastní žena mě od toho nedostane - ani kdyby poukazovala třeba na dva škopky nádobí k umytí ! |
| |
|
 |  |  | Re: FMC - Jumbík už je na světě 1. 9. 2007 / 21:17 | |
|  | Díky Gustave,toto mi vždy pomůže(stejně jako u A380).Jen tak dále..... |
| |
|
 |  |  | Re: FMC - Jumbík už je na světě 1. 9. 2007 / 22:07 | |
|  | Nikdy jsem s ničím z těch tutoriálů neletěl, ale všechny jsem četl. Nejradši mám drobečka.  |
| |
|
 |  |  | Re: FMC - Jumbík už je na světě 1. 9. 2007 / 22:46 | |
|  | Gustave, super práce a za všechny za ni díky.
Mám jenom jednu výhradu (konstruktivní, ne rejpavou k nastavení RESERVES hodnoty pro minimální množství paliva v nádrži při přistání. Pro výpočet existuje několik metodik, většinou to je hodnota součtu nutného minima v nádržích pro chod motorů + fuel to alternate + contingency fuel (stručně řečeno 10% trip fuel, ale počítá se několika způsoby) + holding fuel nad alternate ve výšce 1500ft AGL po dobu 30 minut. Zjednodušená varianta pro menší letadla lze udělat tak, že se počítá jako RESERVE pouze uvedených 30 minut holdingu v 1500ft AGL nad alternate. I tak je to ale vždy několik tun. Protože k PMDG Jumbíku nejsou holding burn hodnoty (resp. jen obecná 8,2t/hod), je popsaná metodika jedné z aerolinek, která říká, že:
RESERVES =
1.) Minimum landing fuel (8,7 tun short haul / 11 tun long haul) +
2.) Alternate fuel (viz tabulky pro alternate palivo v manuálu + palivo pro goaround na cílovém letišti a approach na alternate letišti, závisí primárně na hmotnosti a vzdálenosti) +
3.) Contingency fuel (celkem složitá problematika, PMDG metodika zjednodušuje na 30-60 minut holding fuel, což je pro 45 minut 6,2t)
Z uvedeného vyplývá, že naprosto minimální minimum v nádržích při short haul letu a přistání na cílovém letišti je 1+2+3 a to se vkládá i do FMC. Při celkem minimální alternate vzdálenosti 200nm (5,3t paliva) je pak v tomto případě RESERVES na hodnotě 8,7+5,3+4,1 = 16,1. Tzn. víc něž čtyřikrát tolik než doporučuješ. I v naprosto nejhorší variantě, kde doletíš do cíle, musíš letět goaround, pak divertovat na alternate, tam holdovat max. plánovaný čas a provést přiblížení a přistát, musí tvoje palivo být min. Minimum landing fuel uvedený v bodě 1 (8,7t), čili pořád 2x tolik.
V simulátoru to tak moc nevadí, i když se 4 tunami v Jumbíku bych se necítil vůbec dobře kdekoliv jinde než na zemi a to ještě pokud možno u gejtu a bez běžící APU. V reálu ale, pokud letadlo přistane s menším množstvím paliva než uvedené rezervy, tak mají piloti a aerolinka hodně co vysvětlovat. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: FMC - Jumbík už je na světě 2. 9. 2007 / 12:58 | |
|  | Davide mockrát děkuji. Už jsem to tam zkopíroval a protože je to rada od kamarádů,tak je písmo zelené.  |
| |
|
 |  |  | Re: FMC - Jumbík už je na světě 2. 9. 2007 / 01:00 | |
|  | Tak teraz som to dočítal. Je to pekné počteníčko a ľudia ktorí lietajú s jumbom to ocenia.
Jeden malý postreh k holdingu. Ten LEG time je čas ktorý lietadlo letí v časti holdingu zvanej "outbound". Po slovensky, je to tá časť obrazca keď letíš od bodu. Je ju možné definovať vzdialenosťou, no väčšinou sa udáva časom. |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: FMC - Jumbík už je na světě 2. 9. 2007 / 10:14 | |
|  | ATC ji vždycky definuje časem.. |
| |
|
 |  |  |  |  | Re: Re: Re: FMC - Jumbík už je na světě 2. 9. 2007 / 11:41 | |
|  | Myslím že v štandartnom holde nad JAN VOR pri BTS je definovaná vzdialenosť 6nm. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: FMC - Jumbík už je na světě 2. 9. 2007 / 11:48 | |
|  | Ani tak ani tak. Bod točenia do inbd je definovaný radiálom a DME od VOR JAN. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: FMC - Jumbík už je na světě 2. 9. 2007 / 12:38 | |
|  | Jak si všichni nedávno při examu všimli  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC - Jumbík už je na světě 2. 9. 2007 / 12:39 | |
|  |   Ja nie, ja som dostal neštandartný hold.  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: FMC - Jumbík už je na světě 2. 9. 2007 / 13:02 | |
|  | Ja som bol rád že Bulík vykreslil čosi ako holding obrazec na ND, aj keď som bo potom nútený zaletieť ho ručne  |
| |
|
 |  |  |  | Re: Re: FMC - Jumbík už je na světě 2. 9. 2007 / 13:07 | |
|  | Petře děkuji.Už to tam je. On se i jumbík tak choval,akorát nalétl tu první delší část oválu a pak si jí začal pořád prodlužovat až skoro někam ke Karlovým Varům,tak jsem pochopil,že tam asi ještě něco musí být zapsáno,aby si to sám nenatahoval  |
| |
|
|