FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 24. 11. 2024, svátek má Emílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Landing without wing (OT) Jeden příspěvek | Celý strom
Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 10:56
Nadomnou zem...
http://www.youtube.com/watch?v=e1aKxAN7bAs&mode=related&search= (ak to tu bolo , ospravedlnujem sa)
 

Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 11:00
Luděk Ch.
Sorry, ale snad tomu nevěříš
 

Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 11:06
Nadomnou zem...
preco , kvoli tym filmarsky dorobenym zaberom? ... snad si necakal ze to budu mat zdokumentovane a krasne natocene. videl si fotku? pilot povedal ze landing speed bola skoro 500 a vdaka sirokemu trupu F-15 mala dostatok vztlaku. myslim ze je to mozne
 

Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 16:26
Proxx
Dokazalo to pristat len vdaka tomu ze to ma dva motory. Jeden bol vytiahnuty naplno a druhy bol na idle. Keby to lietadlo bolo single engine, tak ma pilot smolu a nepomoze mu ist ani nadzvukovou rychlostou, kedze to jedno kridlo by ho tahalo na stranu.
 

Re: Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 16:35
Nadomnou zem...
a na to si kde prisiel? podla tej poslednej fotky kde je vidiet lietadlo zozadu?
 

Re: Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 17:11
FSPilot   
No právě, že to máš jedno, protože aby to bylo schopné letět, tak by křídlo nesmělo vyvýjet žádný vztlak, aby se to netočilo a musel by nést jenom trup. A pokud by ses chtěl odvolat na odpor křídla, tak to by se mělo dát v pohodě uřídit směrovkou nehledě na to, že když křídlo nevyvíjí vztlak, tak je jeho odpor minimální a indukovaný odpor je víceméně zanedbatelně malý, jestli vůbec je, protože rozdíl mezi tlakem pod a nad křídlem by měl být nulový
 

Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 17:37
Rychlokvaška
Moderní dvoumotorové mašiny (F-15, F-18, F-22, F-14, Su-27, Mig-29, ...) mají podstatnou část vztlaku produkovanou samotným tzv. vztlakovým trupem. Stejně tak většina takových stíhacích letadel má řízení v podélné a příčné ose sdružené do tzv. elevonů (přesněji řečeno taileronů) - ocasní plochy v podobě plovoucího stabilizátoru, který se může krom klasické funkce pro změnu klopení pohybovat i diferenciálně a tak poskytovat impuls pro klonění. Díky téhle kontrukci neznamená ztráta křídla významný problém pro ovladatelnost letadla - křídlem se v takovém případě neřídí (křidélky). Stejně tak neznamená od určité rychlosti ztráta části nebo celého křídla problém s letuschopností letadla - pokud vztlak zbývajících ploch a trupu stačí pro vyrovnání aktuální hmotnosti a tailerony pro udržení stability, není problém.

Jak na to pilot reagoval, je vidět i z jeho vyprávění - nejdřív ani nevěděl o co se jedná, jednom cítil náraz a letadlo padalo do spirály. Po zvýšení výkonů motorů (zvýšení rychlosti) se mu podařilo let srovnat a při opětovné spirále při snížení rychlosti našel takovou, u které byl vyvozovaný vztlak dostatečný (cca 260kt). Pak už "jen" stačilo najít nejbližší letiště s možností zachycení pomocí lan kvůli vysoké rychlosti a věřit, že to zvládnou pneumatiky. Dál už to bylo jen o udržování dostatečné rychlosti a stability letadla.

Jinak tenhle konkrétní případ se stal v Negevské poušti v Izraeli při simulovaném dogfightu se čtyřmi A-4N Skyhawk, po srážce jeden explodoval a pilot se vystřelil (lépe řečeno byl vystřelen). Typ éra je F-15D #957. Případů podobného typu bylo i více.

A ještě originál vyprávění pilota:

"At some point I collided with one of the Skyhawks, at first I didn't realize it. I felt a big strike, and I thought we passed through the jet stream of one of the other aircraft. Before I could react, I saw the big fire ball created by the explosion of the Skyhawk.

The radio started to deliver calls saying that the Skyhawk pilot has ejected, and I understood that the fireball was the Skyhawk, that exploded, and the pilot was ejected automatically.

There was a tremendous fuel stream going out of my wing, and I understood it was badly damaged. The aircraft flew without control in a strange spiral. I reconnected the electric control to the control surfaces, and slowly gained control of the aircraft until I was straight and level again. It was clear to me that I had to eject. When I gained control I said : "Hey, wait, don't eject yet!" No warning light was on and the navigation computer worked as usual; (I just needed a warning light in my panel to indicate that I missed a wing...)." My instructor pilot ordered me to eject.

The wing is a fuel tank, and the fuel indicator showed 0.000 so I assumed that the jet stream sucked all the fuel out of the other tanks. However, I remembered that the valves operate only in one direction, so that I might have enough fuel to get to the nearest airfield and land. I worked like a machine, wasn't scared and didn't worry. All I knew was as long as the sucker flies, I'm gonna stay inside. I started to decrease the airspeed, but at that point one wing was not enough. So I went into a spin down and to the right. A second before I decided to eject, I pushed the throttle and lit the afterburner. I gained speed and thus got control of the aircraft again.

Next thing I did was lower the arresting hook. A few seconds later I touched the runway at 260 knots, about twice the recommended speed, and called the tower to erect the emergency recovery net. The hook was torn away from the fuselage because of the high speed, but I managed to stop 10 meters before the net. I turned back to shake the hand of my instructor, who had urged me to eject, and then I saw it for the first time - no wing !!!"
 

Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 11:19
Pips   
Proč by tomu nevěřil? Ono se tohle stalo dokonce několikrát.První tahle akce se stala v Izraleli při nějaké té jejich řežbě.Tam se srazil pilot F-15 s nějakou A-4kou a sice se s tím trochu pral, ale taky dokázal přistát.Nikdo to nechápal a nevěřil tomu, ikdyž viděli, jak letadlo před jejich očima přistálo a bez křídla dojelo na stojánku.Nevěřil tomu taky přivolaný technik z McDonnelu, který měl letadlo prověřit, jestli se bude dát spravit.Chodil prý kolem toho jako ve snech a nestále mumlal, že to nemohlo letět.A přece doletělo.
 

Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 12:02
Luděk Ch.
V tom případě by tam nemuseli křídla dávat vůbec a ušetřili by Neví nevím, jestli trup vytvoří dostatečný vztlak
 

Re: Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 12:29
Nadomnou zem...
skusime to este raz: ano presne to lietadlo nepotrebuje kridla na lietanie ... AVSAK - na pristatie NIE ... na pristatie potrebujes omnoho nizsiu rychlost ako v rovnom lete! taktiez F-15 je stihacka a tak lieta na vysokom uhle nabehu pri dogfightoch a preto kridla potrebuje.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 12:38
FSPilot   
Souhlas, kdyby jsi byl schpný na tryskový motor s nádrží posadit sedačku a sednul by sis do toho a jednduše se dostal na vysokou rychlost, tak ti křídla stejně k ničemu nebudou. Příklad: je to krásně vidět na tzv. poláře letadla. Tam se dá zjistit, že při určité rychlosti už letadlo křídla nevyužívá vůbec, tedy křídla poskytují nulový vztlak a při ještě větší rychlosti se i může stát, že to éro potřebuje vztlak záporný, aby se udrželo v ustáleném horizontálním letu

Ale to se mi zdá taky neuvěřitelé, že s tím sedul... A že mu stačilo palivo, jak mu to unikalo A ta dráha musela být sakra dlouhá
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 14:00
Lukas.wz   
To je mazec..!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 14:26
MiG-21MFN
jen malinkatá úprava, je to polára profilu
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 15:28
FSPilot   
pravda, zrovna jsem nevěděl která to je, ono jich je víc
 

Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 18:13
Rychlokvaška
Mám takový pocit Ivoši, že tu tak nějak kombinuješ příliš věcí dohromady - vztlak, koeficient vztlaku, úhel náběhu, ustálený horizontální let...

Pomiňme, že od určité rychlosti (hodně vysoké rychlosti, mimo možnosti běžných dopravních i vojenských stíhacích letadel) letadlo křídla opravdu nepotřebuje, resp. nepotřebuje je pro generování vztlaku, ale hlavně stabilizaci (např. u raket). Něco jiného je to ale v ustáleném horizontálním letu - vztlak slouží k vyrovnávání tíhy a tah k vyrovnávání odporu....a vertikální složka tahu není dostatečná k vyrovnání tíhy, takže vztlak je určitě potřeba.

Na poláře profilu se jinak hlavně sleduje závislost koeficientu vztlaku vůči koeficientu odporu, resp. v přenesené formě např. u větroňů pro křídlo dopředné vůči vertikální rychlosti. Polára je hlavně odporová křivka - při jaké hodnotě např. dopředné rychlosti nebo úhlu náběhu je optimální hodnota vztlaku nejvyšší vůči odporu, což nastává právě při největší hodnotě koeficientu vztlaku vůči koeficientu odporu (indukovaný odpor s rychlostí klesá a ostatní s rychlostí stoupají a v místě průsečíku je odpor nejnižší). Na rychlosti je pak vyjma koeficientů závislý vztlak i odpor stejně. Protože zatímco koeficient vztlaku se blíží k nule (to je to co jsi nazýval vztlakem) a koeficient odporu od své minimální hodnoty vzrůstá (a v určitých rychlostech i dost skokově), o vztlaku se to už říci nedá, protože stejně jako odpor je krom koeficientu závislý také na čtverci dopředné rychlosti.

Stejně tak příliš nerozumím tomu zápornému vztlaku o kterém mluvíš. Záporný úhel náběhu, budiž...ale záporný vztlak ?
 

Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 19:20
FSPilot   
No, uznávám, že to co jsem napsal by asi nejpesněji sedělo na ty rakety nebo letadla s extrémní rychlostí(ohledně těch křídel mi nešlo o stabilitu, ale o vztlak). Ten záporný vztlak by byl potřeba při letu tak rychlém, že pro udržení výšky nad zemí by se musela vyíjet síla, která by překonávala odstředivou sílu způsobenou letem (pohyb po kružnici-kolem Země), ale to je příliž vysoká rychlost

Nicméně, nemůžu s tebou nesouhlasit
 

Re: Re: Landing without wing (OT)   6. 6. 2007 / 08:47
ondras   
tomuhle taky nevěříš? http://www.airliners.net/search/photo.search?datesearch=October%2021%2C%201996&distinct_entry=true
 

Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 17:06
miki_pilot
Klobouk dolů, ale přece si myslím, že je to hazard. Já osobně bych se tedy katapultoval. Nikdo přece nemůže vědět, jak se to požkozené éro zachová při nízkém letu v přistávací konfiguraci!!! Klidně se mohl roztřískat o zem a ani by nestačil aktivovat katapult. No jo, asi slušnej oddíl !
 

Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 17:12
OK-BKY
Pockej jak slusnej oddil. Dyt americky piloti litaji totalne nadopovany praskama, aby se pri akci nebali a byli vykonejsi. Takze spis si toho ten pilot nevsim ze mu nahodou chybi kridlo)
 

Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 18:41
Jaakov   
Byl Izraelec...
 

Re: Re: Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 22:36
pseudoMates
Tak ten byl nadopovanej ještě víc... Hlavně pokud to dostává gratis..
 

Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 17:19
Rajcan   
pocuvaj co hovoril ten pilot.. na konci spominal, ze si vsimol, ze mu chyba kridlo az ked chcel potlapkat po pleci navigatora
 

Re: Re: Landing without wing (OT)   3. 6. 2007 / 17:40
Rychlokvaška
No proto zkušený pilot taky ověří rychlosti a přistávací konfiguraci ještě když má dostatečnou výšku, ne až když jde do tuhého.
Katapultovat se měl podle instruktora a koneckonců i výrobců letadla (jejichž simulace prokázala, že let je takto nemožný). Ale tím že to neudělal zachránil éro, které pak lítalo dál.
 

Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ