Existuje na to jednoduchý pravidlo - vyděl svojí groundspeed 100 a máš vzdálenost v mílích, kdy máš začít točit na finále. Ta vzdálenost se bere kolmo k ose dráhy. Příklad: letíš vizuál, jseš na base-legu (tj. mezi 3. a 4. zatáčkou), rychlost 130kts - měl bys začít točit 1,3NM od osy. Předpokládá to zatáčku o 90° s náklonem 15-20°. A samosebou musíš mít FMS, která ti ukáže kolmou vzdálenost k ose, DME tady nepomůže. A je třeba si udělat v hlavě opravu na vítr. To je jedna varianta.
Ta druhá je, že se koukáš ven, jak se ti to jeví a zapojíš svoje letecký buňky (pokud ještě nezdegenerovaly). Tady je potřeba si ovšem uvědomit, že to letadlo přeci jenom něco váží, působí na něj velké setrvačné síly, není úplně pomalý, a tak je třeba začít točit na finále trošku dřív. A je důležitý se moc nepřecenit, spíš se vyplatí přidat nějaký ten "bezpečnostní koeficient".
Třetí varianta je vizuál přes FMS, to jsem ale nikdy neviděl zaletět moc elegantně. Sice někteří majitelé "happy fingers" dokázali do FMS naťukat různé patvary a obrazce rychlostí blesku, ale v reálu to většinou dopadlo tak všelijak, protože se do počítače třeba zapoměla naloudovat nějaká "banální" veličina (rychlost, výška), a letadlo v LNAV/VNAV letělo hezky, ale blbě. |
|