Mhmhmhmh... tak tenhle thread skoro vypadá (až na pár zcela světlých výjimek), jako kdybychom o létání a v ČR platných předpisech fakt moc nevěděli.
Pokud dobře chápu své hobby, létání nad Prahou lze shrnout následovně:
1. nad hradem péčko - to je jasný, to je skoro v každym státě (dokonce i na Mallorce nad letním sídlem krále)
2. kolem Božího prstu na Žižkově je kolo o poloměru 3.2 km (a to neni zas tak moc), do kterého (vlastně nad centrum města) se smí jen ve vyjmenovaných případech (to nejsme) anebo s vysloveným povolením UCL (není nemožné získat, ale musel by k tomu být pádný důvod). ÚCL může mít podmínku vícemotorovosti, ale s ohledem na spolehlivost cessen (podle počtu nouzáků z důvodu vynechání motoru na počet odlétaných hodin je právě rodina cessen jedna z nejbezpěečnějších, naopak morávka dovede spadnout i se dvěma motorama v chodu, když jí někdo otevře za letu dveře, že...) si myslím, že v tom to nebude.
3. nad tento prostor se klidně může, ale v CTR je to pak řízený let a neletíš kam chceš, ale kam tě pošle dispečer. Tak co bys tam dělal, že.
4. rubat okruhy na Ruzyni jde, proč ne, když máš odpovídač, ale musel by ses smířit s tím, že budeš holdovat tu nad novembrem, tu nad sierrou - a čekat, až se dispečerovi uráčí (nic proti dispečerům, oni to myslí dobře) tě s tvou cesínkou pustit mezi bulíky. Opakovaně se diskutovalo o tom, že v zemích s větším provozem dispečeři pouštějí malá éra častěji, snáze a v jiných rozestupech, ale to sem teď nepatří. Na každý pád za každé přiblížení a vzlet platíš tučné poplatky - a kdo by to platil - za okruh v České Lípě jen 4 minuty letu, na Ruzyni plus 15 minut holdování a 1200,- přistávacích poplatků za každý (!) okruh. Tak to by zkoušel jen šílenec.
5. po startu z některých pražských letišť se přímo vstupuje do CTR, kde si pak dispečeři hlídají pohyb "mušek" kolem Prahy. To je i jinde (Karlovy Vary nad město, Kolín na Čáslav MCTR, Hradec na Pardubice MCTR a další). Tamějším pilotům to ani nepřijde a nic na tom není. Se svolením dispečera se v daném regionu (když je kolem volno nebo to zrovna není na sestupové ose bulíků) dá i dobře "potulovat" a kroužit podle chuti. Zatím mi to vždycky dovolili, když byl požadavek rozumný.
Byla tu řeč o něčem jiném? Pokud vím, žádný předpis u nás nezakazuje vstup jednomotorových letadel do nějakého prostoru. Myslím, že to je jen letecká latina.
PS: je spousta fikaných UL, nejen Dynamic, která mají zatahovací podvozek a létají líp, než některá sportovní éra - proč ne? |
|